Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Odpovědět
TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Foto . David Asszony
Obrázek Obrázek
"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
sob dub 24, 2021 3:26 pm

TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
sob dub 24, 2021 3:29 pm

zdenek54
Příspěvky: 942
Registrován: sob říj 07, 2006 12:00 pm

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Dělá se nebo je hotový Phoenix prototyp 10x10. Nevíte o tom něco někdo?:
sob dub 24, 2021 4:52 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Na zkušebně podle mě existují 2 ks Phoenix 10x10:
1. žlutý s vanovou korbou VS-mont, momentálně stojí na prototypové dílně a připravuje se na prodej
2. zelený s dumper korbou VS-mont s 2-mi hydraulickými válci po bokách, ten teď někde jezdí ve zkušebním provozu.

P.S.: Tento týden jsme přivezli prototyp - modrý Phoenix 6x6 sklápěč S3 s poslední zvedací poháněnou nápravou. Pokud zvednu poslední nápravu a odpojím pohon zadních náprav (asi v sestupu), musím zapnout přední náhon abych se rozjel, tzn. pak to funguje jako auto 4x2 s předním pohonem (jako osobák, např. Fabia), neměli jste to někdo půjčené, máte stejný pocit? Prý existuje víc prototypu s poháněnou zvedací nápravou, prý by měl existovat hákový nosič kontejnerů 6x6, asi pro AVE, nevíte někdo jestli je to pravda? V rámci vývoje je v autě extrémní možnost zapínání jednotlivých pohonů náprav a uzávěrek (přední uzávěrka diferenciálů, zapínání předního pohonu, zadní mezinápravová uzávěrka, uzávěrka nápravových diferenciálů zadních náprav, odpojení pohonu zadních náprav). Dosud v žádném autě jsem se s takovou kombinaci variant pohonu nesetkal, jde vymyslet úplně šílené kombinace od 4x2 s předkem přes 100% 6x4 až po 100% 6x6. Současně je auto vybavené elektronickým vzduchovým pérováním s poslední zvedací nápravou. Pérování lze blokovat, zvedat/spouštět podvozek, předfouknout měchy před nakládkou velkým nakladačem, použít Traction Help kdy se vypustí měchy poslední nápravy a přifouknou měchy 2. nápravy. Při kontrole na váze jsem zjistil, že na zadních nápravách není rovnoměrně rozložení hmotnosti 50%/50%, ale 60% je na 2. nápravě a 40% je na 3. nápravě, podobně je to u klasických 6x2 s tuhými nápravami. Po zvednutí poslední nápravy se zlepší průměr otáčení asi o 2 m, je to strašně poznat a současně se rapidně sníží i opotřebení pneumatik. Rozdíl ve spotřebě jsem ještě nezkoušel, prý asi 2 L/100 km. Pokud se potvrdí, že pohon zadních náprav se odpojí v sestupu, nebude pak potřeba zubová spojka mezi 1. a 2. poháněnou nápravou tak jak se používá u konkurenčních 6x4, 8x4 (Sisu, Ginaf, Volvo a Scania), kdy po spuštění poslední nápravy dolu se musí sepnout zubová spojka mezi 1. a 2. poháněnou nápravou a auto pak vlastně jezdí s trvale sepnutou "mezinápravovou" uzávěrkou = horší poloměry otáčení u plného auta a větší opotřebení pneumatik, to by se u Tatry vyřešilo tím, že by se jezdilo jen na přední pohon, nikdy mě to nenapadlo, když mi to říkal náš řidič, že to tak asi funguje, tak jsem si myslel, že si dělá srandu, nikdy jsem o tom neslyšel, až jsem si to sám vyzkoušel, tak to tak asi fakt bude, zajímavé řešení. Jinak to má 2-stupňový sestup, pak to na zajíce jede při omezovači 89 km/h jen na cca. 1230 ot/min., jako dálniční tahač... Je to dobrá hračka, jenom nevím jestli normální řidič dokáže plně využít možnosti pohonu jednotlivých náprav a elektronického vzduchového pérování ...
Tatra + MAN = Superstroj!
sob dub 24, 2021 6:10 pm

zdenek54
Příspěvky: 942
Registrován: sob říj 07, 2006 12:00 pm

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Safky díky za vyčerpávající odpověď.
sob dub 24, 2021 7:33 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Nedalo mi to a vrátil se přes 10 let v čase co jsme tady na fóru pro Tatru a její konstrukci vymysleli a musím uznat, že skoro všechno z těch reálných věcí už vyrobili!!!
viewtopic.php?f=14&t=7216&start=105

No jak to tu pozoruju všem dochází rozumné nápady, takže to asi sečtěme pro vývoj Tatry:
1, verze 8x6 (vyvinout z typu R84 8x8) - Dnes u Phoenixe lze objednat buď 1. nebo 2. poháněnou nápravu a na normální terén to stačí a existuj i Tridem 8x6-4
2, ultralight 8x6 (vyvinout z typu R24 přidáním nápravy s koly 17,5 palce) - nevyvinuto
3, verze 6x4 (buď z typu R45 - původně 4x4 přidáním nepoháněné nápravy, i light verze 17,5 kolo nebo z typu R25 - původně 6x6 vykucháním předku) - jezdí
4, verze 8x4 (z typu R45 - 4x4 a přidat 2 zvedačky) - nevyvinuto, protože není zájem
5, tahač 4x4 (pro PL, SK, DE ...) - máme koupený
6, agropodvozek 4x4 jako alternativa traktoru, Unimogu nebo JCB Fastrac (i verze AWS), původně vznikl jako 6x6 a současně vznikla nová kategorie vozidel tatraktorů
7, zvedací a natáčecí nepoháněné a poháněné nápravy - máme v testu
8, náprava pro návěs - existuje vojenský tandemový přívěs pro kontejnery
9, hydrostatický nebo elektrický pohon nepoháněné nápravy - nevyvinuto, asi nemá smysl
10, "Máša" s Allisonem - existuje ve Phoenixu 8x8
11, S8T pracovní stroj - existuje
12, centrální huštění pneu pro civilní segment trhu - existuje
13, všechny typy kabin a motorů z řady DAF CF - existuje
14, automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic - dnes ZF Traxon
15, pásová varianta podvozku Tatra - nevyvinuto
16, T810 4x4? - jezdí
17, Tatra kloubový dumper 6x6 - nevyvinuto
No a vývoj Tatry má co dělat, tak příštích "10" let :D

P.S.: No a nakonec to všechno netrvalo ani těch 10 let!!!
Naposledy upravil(a) Safky dne sob dub 24, 2021 9:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Tatra + MAN = Superstroj!
sob dub 24, 2021 7:52 pm

Uživatelský avatar
toko
Příspěvky: 636
Registrován: ned dub 13, 2008 9:08 am

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Jaké má ten Phoenix se zvedačkou pneu na předku, klasické žiletky 315/80 R22,5? Jde mi o to, jak dlouho vydrží jezdit se zapnutým pohonem řízených náprav, než mu odejdou kloubovky, což je důvod, proč jsou auta s hnanými řízenými zadními nápravami postavena na kolových redukcích.

Když si vezmu, jak jsou poskládané jednotlivé elementy pohonného ústrojí 6x6, tak na ozubené kolo v sestupu navazuje mezinápravový diferenciál zadních náprav, za ním je nápravový diferenciál 2. nápravy s rozvodovkou s talíři, kterým prochází hřídel pro nápravový diferenciál 3. nápravy. Z hřídele pro 3. nápravu by mělo být na rozvoru 1 320 mm "vidět" 250 mm, což je podle mě dost na to, aby se tam nechalo nacpat připojení pohonu jako je pro předek, které v rouře potřebuje na zástavbu necelých 150 mm délky. Ale jestli by se to nechalo složit, nebo by hřídele musely být dvoudílné s nasunovacími tisícihrany, kdo ví? Každopádně připojitelná řiditelná zvedačka, kdo by to nechtěl :D
Madness??? No, this is TATRA!!
sob dub 24, 2021 8:13 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

to toko:
Na předku jsou balóny 385/65 R 22,5, na 2. nápravě dvoumontáž 315/80 R 22,5 a na 3. nápravě jednomontáž balóny 385/65 R 22,5. Poslední náprava je poháněná, zvedací, ale není natáčecí. Všechny nápravy mají kotoučové brzdy a jsou bez redukcí v kolech. Ve všech kolech je dálkové sledování tlaku v pneumatikách s displejem v kabině řidiče.
Tatra + MAN = Superstroj!
sob dub 24, 2021 9:27 pm

Uživatelský avatar
jsafra
Příspěvky: 732
Registrován: úte pro 01, 2009 12:11 am
Bydliště: Pardubice

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Za mě u 6x6 se nebude odpojovat od pohonu celý zadek ale jen poslední natáčecí. Auto se bude hnát prostřeními nápravami.
Samotný předek nevidím reálně, jelikož problém s namáhánám a taky řiditelností, obzvlášť u naloženýho auta.

Jinak kombinace jsou to úžasný..
ned dub 25, 2021 3:44 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Původně byla myšlenka asi odpojit jen poslední nápravu u 6x6, ale to by se muselo vyřešit tou zubovou spojkou, jak u konkurence a na tom autě co máme v testech podle mě nic takového není. Když zvednu poslední nápravu a nezmáčknu žádné tlačítko ohledně pohonu, po zařazení rychlostního stupně auto stojí a otáčejí se kola poslední zvednuté nápravy. Když sepnu mezinápravu zadních náprav auto se rozjede a točí se kola 2. a 3. nápravy. Když odpojím pohon zadních náprav, pak se auto po zařazení rychlostního stupně vůbec nerozjede. Proto si myslím, že tam žádná zubová spojka není. Prozatím jsem různé druhy pohonu zkoušel na asfaltu a na štěrku do kopce, zajímavé to bude na kluzkém podkladu, tam se jednotlivé druhy pohonu projeví asi nejvíc. Když se to spojí s nastavitelným vzduchovým pérováním, pak praktické možnosti jak auto nastavit jsou neskutečné, ale to opravdu není pro normálního řidiče, ale tak pro konstruktéra, ale ten zase asi nejezdí moc v terénu, takže mě moc ani nepadá kdo to dokáže 100% využít...
Tatra + MAN = Superstroj!
ned dub 25, 2021 5:35 pm

TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Za mě :clap: .... Zajímavý universální speciál 8)
"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
ned dub 25, 2021 5:52 pm

TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
pon dub 26, 2021 2:40 pm

kometak777
Příspěvky: 27
Registrován: pát pro 12, 2014 3:45 pm
Bydliště: Bukovinka 23

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

Navážení pokladních vrstev na stavbě silnice I/37 obchvat Osová Bítýška
Obrázek Obrázek
pon dub 26, 2021 4:40 pm

TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Wirag Winterthur

Příspěvek

"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
stř dub 28, 2021 5:21 pm

TATRA8X8
Příspěvky: 6873
Registrován: úte pro 01, 2009 9:53 pm
Bydliště: CZ

Re: T-158 Phoenix EURO VI

Příspěvek

"..né ve vězení jsem nebyl,já to dostal podmíněně skrz traktor....."
stř dub 28, 2021 5:23 pm

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 59 hostů