Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Odpovědět
Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Re: Tatraktor

Příspěvek

Chomyz - je to pravda, akorát to někdo brutálně jebává a je to pěkný svinstvo, na který dojedou velmi brzo všichni...
pát led 11, 2019 5:13 pm

Suky
Příspěvky: 187
Registrován: stř srp 26, 2009 8:20 am

Re: Tatraktor

Příspěvek

Venca R píše:
pát led 11, 2019 4:55 pm
Suky
Máš špatné informace
Je to možné, poprosím tedy o lepší informace.

Pro začátek by mne zajímalo, proč TATRA omezuje traktor kategorie 5 na 65 km/h, přestože hlavní problém - brzdy - jsou jinak bezproblémové i nad 80 km/h,

Díky
Nejezdím s truckem (ale montuji/spravuji jim převodovky :- )
pát led 11, 2019 9:38 pm

Venca R
Příspěvky: 1975
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Re: Tatraktor

Příspěvek

Mame 4 tatraktory a vsechny 70
pát led 11, 2019 10:45 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Re: Tatraktor

Příspěvek

Což je pochipitelný, maj mít 65, nicméně je to do tolerance, kamion má taky jet 80 a omezovač je většinou na 90...
sob led 12, 2019 6:33 pm

Terra
Příspěvky: 11
Registrován: ned pro 16, 2018 6:55 pm

Re: Tatraktor

Příspěvek

Hynek: a někdy i bez omezovače s přívěsem 100 :) :)
sob led 12, 2019 8:18 pm

Uživatelský avatar
MILOŠ
Příspěvky: 182
Registrován: úte led 11, 2011 5:20 pm
Bydliště: HLINSKO

Re: Tatraktor

Příspěvek

Si necham postavit Tatratraktor v MIXU a bude.zadne zakazy nakladaku do obytných zon a kde si cosi.poslu mestaka do prdele a bude.a ja na dalnici nejezdim tak co,zadne kolecka,karta,nic.tomudle se neda uz konkurovat,beru jezedaky,ale v normalni doprave to snad není mozne.
sob led 12, 2019 8:26 pm

Venca R
Příspěvky: 1975
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Re: Tatraktor

Příspěvek

Vsak nech, brani ti nekdo?
sob led 12, 2019 9:14 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Re: Tatraktor

Příspěvek

Však to bylo určené pro jezeďáky... Bohužel českej člověk je vychcanej a ojebe vše. Brzo to dopadne jak pevné návěsy, které taky skončily a to i ty co už jezdí...
ned led 13, 2019 8:35 pm

Terra
Příspěvky: 11
Registrován: ned pro 16, 2018 6:55 pm

Re: Tatraktor

Příspěvek

A byly ty pevný návěsy i ve spojení s podvozkem Tatra? A pokud ano tak bych poprosil nějaké foto. Díky předem
ned led 13, 2019 9:32 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Re: Tatraktor

Příspěvek

Koukni do sekce "Návěsy a přívěsy" - vlákno "Pevné návěsy aneb Safkyho brainstorming" - na tatře pokud vím žádnej nebyl.
pon led 14, 2019 11:07 am

chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Re: Tatraktor

Příspěvek

Dovolím si zde tedy poněkud obšírněji rozebrat problematiku tzv. Tatraktorů, oblastí do kterých to zasahuje je skutečně hodně, tak prosím mne nekamenujte když něco bude příliš složitě popsáno, budu přeskakovat mezi jednotlivými body nebo budete s něčím zásadně nesouhlasit… Pro zjednodušení si dovolím používat označení „tatraktor“, které na rozdíl do „Tatraktor“ zahrnuje i za obdobným účelem koncipovaná vozidla jiných značek, než jen Tatra. Současně se omlouvám, že budou občas zmíněny i jiné „traktory“ než Tatra – nechci Tatrovácké vlákno zaplácávat jinými značkami či odbíhat od tématu, ale toto vlákno je asi nejvhodnější pro komplexní náhled a snad to nebude vadit. Celá problematika se neustále vyvíjí (a hlavně ještě asi rychle vyvíjet bude) takže je možné, že některé informace mohou být nekompletní, za upozornění na případné chyby předem děkuji… Fenomén Tatraktoru sleduji v podstatě od jeho počátků, jak po technické, tak hlavně legislativní stránce. Po určitou dobu jsem se tímto zabýval také profesně, což zahrnovalo mj. komunikaci s lidmi, kteří tento koncept uvedli do života a převážení traktorů z Kopřivnice k nástavbáři . Při každé vhodné příležitosti konzultuji problematiku s lidmi jak od „autorů“ těchto traktorů (vč. Iveca či Mercedesu), tak s lidmi zabývajícími se legislativou na různých úrovních, zajímavé je také porovnání s podmínkami pro obdobná vozidla v SRN, kteréžto je nám asi problematikou nejblíže. Často člověk zjistí, že informace z různých zdrojů jsou rozdílné, někdy až protichůdné, přesto jsem se pokusil dát dohromady informace k následujícím záležitostem, které jsou nejčastěji zdrojem zájmu, nejasností i případného odporu: z čeho lze udělat traktor, co musí/může traktor mít, možné agregace, konstrukční rychlosti, mýto, dálnice, silniční daň, STK, řidičáky, tachografy, vážení, zákazy jízd, vztah k zákonu o silniční dopravě, porovnání situace v SRN. Závěrem pak uvádím informační dopis z MD pro krajské úřady v této věci a dovolím si ocitovat také shrnutí problematiky panem ing. Březinou, zabývajícím se legislativou pro dopravce.
Obecně lze říci, že tyto traktory mohou vzniknout několika způsoby :
- postaveny jako nové individuální stavbou (např. většina Phoenixů E5 – série 50 + 75ks s výjimkou, dále některé E6),
- přestavbou z „nových“ nákladních automobilů (úplně první E5, většina E6)
- přestavbou ze „starých“ nákladních automobilů (T815 agro nebo v podstatě cokoli jiného – viz dále)
- traktor s globální homologací (1 typová verze Phoenix E6, snad Iveco Trakker 6x6)
- dovoz vozidla již zaregistrovaného v EU jako traktor (např. MB Arocs)

Dle toho kterým způsobem z výše uvedených konkrétní vozidlo vznikne (a také u jaké firmy), pak také vypadá např. jeho výbava.
Část traktorů je schválena v národní kategorii T5 (traktory nad 40km/h), kterou zavedla vyhl. 314/2014, a která tím nahradila původní schvalování v kategorii T1 s výjimkou na rychlost u prvních kusů, část již v kategorii T1b (tedy opět traktory nad 40km/h) vycházející z evropské směrnice 167/2013.
Jako traktor lze přestavět vozidla s min. 50% poháněných náprav, tedy v podstatě vše mimo 6x2 a 8x2 a nejsou podmínkou flotační pneumatiky, v podstatě libovolné značky.
Zásadním a nejvíce viditelným (a také drahým) prvkem požadovaným pro schválení traktoru bývá ochranný rám nad/za kabinou – Rops. Ten musí být schválený a jeho zkoušky jsou velmi drahé, používá se nejčastěji známý velký sklopný rám od firmy Kobit (origo traktory z Tatry, v upravené verzi také MB Arocs), obdobně řešený rám od f. Umikov pro Iveco Trakker, dále subtilnější pevná verze která nevadí při sklápění kabiny od firmy Parma (použitelná alternativně i pro jiné značky než Tatra) - ten je např. na Präsidentu o pár příspěvků výše, a konečně rám používaný firmou Ramat (viz např. Man v inzerátu o pár příspěvků výše), kterýžto rám se dost odlišuje, přípomíná poněkud zábranu za kabinou u lesáků a při pohledu zepředu v podstatě není vidět. O dalších verzích zatím nevím, ale je samozřejmě možné, že existují. Jezdí však také traktory, které žádný Rops nemají (a nejsou tím myšleny ty, kde by si zákazník pak Rops sám zdemontoval) – např. úplně první Tatraktory pro Lesonice, schvalované ještě poněkud odlišně, nebo první MB Arocsy, dovezené jako krátkodobě registrované v SRN, kde Rops zatím nebyl pro tuto kategorii podmínkou (dle informace od f. Croy je však v SRN silný tlak na to, aby i tam bylo toto povinné). Druhou nejviditelnější věcí bývá čelní upínací deska, tzv. komunální. Tu opět nemají některé z úplně prvních Tatraktorů, u strojů vzniklých stavbou bývá (u některých majiteli dodatečně odstraněna), u přestaveb nabízí některé firmy provedení přestavby aniž by dle nich byla tato deska nutná. U nových vozidel Euro6 už prý zase tato deska není vůbec nutná... Třetím bodem býval zadní „traktorový“ závěs resp. alespoň jeho věžička – u staveb bývá, často je pak doplněn klasickým závěsem 50mm, u přestaveb nevím jaká je aktuální situace. Jaký bude v těchto otázkách technického vybavení nutného pro možnost homologace jako traktor nejbližší vývoj si netroufám spekulovat, ale rozhodně lze očekávat zpřísnění.
Co se týká vybavení tachografem (nikoli jeho používáním – o tom až dále), tak stavbové Tatry bývaly dodávány bez něj (resp. s jeho simulátorem nutným pro činnost dalších celků), u strojů vzniklých přestavbou z původních NA byl TC zachován. Dříve byla možnost provádět kalibraci TC u vozidel kde se nepoužívá až po 5 letech, tento interval byl poté zrušen a povinnost 2 roky platila pro všechny, metodickým pokynem MD pro STK z loňského roku však byla zavedena možnost pro provozovatele vozidel, která mohou využívat výjimek z povinnosti používání TC, aby nemuseli TC kalibrovat vůbec a tato skutečnost nebyla posuzována při STK jako závada, takže tento rozdíl se smazává.
STK pro traktory (a jejich přípojná vozidla) s nejvyšší konstrukční rychlostí nad 40km/h byla již novelizována a od 1.10.2018 zkrácena ze 4 na 2 roky. Pro nová vozidla však zůstává 1. Lhůta 4 roky od první registrace. (Mluvil jsem kdysi s člověkem, který najel s Tatraktorem za 8 měsíců 90 tis. Km…)
Bodem, který se zatím velmi málo řeší (a to jak provozovateli vozidel, tak kontrolními orgány) je to, že již od 1.1.2015 lze za traktory (dříve dle vyhlášky 341/2014, nyní dle 209/2018) zapřáhnout pouze „traktorová“ přípojná vozidla, tedy kategorie R (dříve Ot) případně S. Ti uvědomělejší a ti kteří mají ucelenou sestavu Tatraktorů a jejich přípojných vozidel přestavují přípojná vozidla na traktorovou kategorii – přestavět za tímto účelem dnes lze prakticky cokoli, stojí to samozřejmě nějaký čas, finance (ty se rychle vrátí na silniční dani) a starosti navíc. Ti, kteří přepřahají návěsy mezi kamiony a traktory nebo si návěsy různě půjčují, případně o tomto bodě vůbec netuší, tahají zatím stále přípojná vozidla na běžných „bílých“ číslech.
Otázku řidičských průkazů, umožňujících řízení tatraktorů již od 17 let, která bývá často medializována a zmiňována odpůrci považuji za poněkud okrajovou – neznám nikoho kdo by opravdu měl v úmyslu svěřit řízení takového stroje takto mladému řidiči a ten si sám vozidlo asi nekoupí, nicméně že je vhodné toto novelizovat a že se tak asi v dohledné době i stane je asi každému zřejmé. Ještě jedna poznámka mě napadá - úplně paradoxní je, že ten kdo získal C po 6/2013 a tedy nemá v něm zahrnuto také T, tak vlastně tatraktor ani řídit nesmí...
Co se týká často diskutované max. povolené rychlosti – podrobněji jsem se tím zabýval v příspěvku v tomto vlákně z 17.12.2015. To že naprostá většina Tatraktorů měla omezenou konstrukční rychlost na 70km/h (údaj v TP) bylo dané jakousi „dohodou“ Tatry a lidí, kteří stáli u zrodu a schválení Tatraktorů a byla daná záměrem zamezit použití Tatraktorů na dálnicích a max. povolenou rychlostní kategorií (index E případně D)pro většinu druhů zemědělských flotačních pneumatik, jejichž využití se v počátcích tohoto projektu považovalo za samozřejmé. Obecně však pro kategorii T5 ani T1b (a to ani v evropském měřítku) takovéto přímo dané rychlostní omezení neplatí, rychlost je daná konstrukčními požadavky jež se musí splnit. Existují tedy v ČR např. i nové tatraktory jiné značky, které mají konstrukční rychlost odpovídající nákladním automobilům. U strojů které vznikají přestavbou starších vozidel pak platí, že pro vozidla poprvé registrovaná do 6/2001 musí být rychlost omezena na max. 40km/h (omezení většinou mechanicky), na vozidla poprvé registrovaná po tomto datu se pak neuplatňuje žádné omezení, ale samozřejmě s tím, že na žádost zákazníka lze rychlost při přestavbě snížit. Cca od konce roku 2018 začala však i Tatra dodávat pod tlakem konkurence své nové traktory s rychlostí omezenou nikoli na 70km/h, ale až na 85km/h a nechala tedy padnout léta platnou nepsanou dohodu. No a samozřejmě se začaly hned přestavbovat na tuto vyšší rychlost i starší Tatraktory původně 70-ti kilometrové. Čímž se samozřejmě stal ještě podstatně významnějším další bod a to:
Co se týká jízdy po dálnici – zde je i u mnoha dodavatelů tatraktorů zažito, že na dálnici se obecně s traktorem nesmí. Faktem však je, že možnost jízdy po dálnici je v ČR v zákoně o provozu na pozemních komunikacích omezena pouze min. konstrukční rychlostí vozidla 80km/h, nikoli kategorií vozidla (po dálnicích běžně jezdí např. samojízdné jeřáby typu Demag atd. , které jsou také zvláštní vozidla – kategorie Ss, u nich je navíc zajímavé to, že se jich zatím vůbec netýkají normální STK, obdobně jako např. nakladačů či kombajnů). Tedy pokud je traktor schválen na rychlost min. 80km/h tak by se po dálnici pohybovat mohl – viz vložený článek na konci příspěvku. Zde je však situace značně nepřehledná - dle právního názoru Tatry (ta dala svým dealerům „noty“ s výběrem legislativy, se kterou se v oblasti Tatraktorů mohou potkat) je zásadní znění zákona o pozemních komunikacích 13/1997 §4 odst. 3) - a dle něj zvláštní motorová vozidla, bez ohledu na konstrukční rychlost, na dálnice nemohou, neb v té větičce je uvedeno slovo silniční, a traktory jsou vozidla zvláštní, nikoli silniční... Kontrolní orgány to prý vidí tak 50 na 50 – tedy někdo by toto postihoval a někdo to vidí jako OK... Zákon o pozemních komunikacích se však zabývá trochu něčím jiný než Zákon o provozu na nich - zjišťoval jsem u mnoha dalších firem a např. dodavatelé mobilních jeřábů nebo komunálních vozidel, která mají také někteří schválené v kat. Ss 80km/h se s takovýmto výkladem nikdy nesetkali. Popravdě nerozumím, jak si mohou 2 zákony takto odporovat, MD prý k tomuto nechce vydat jasné stanovisko a čeká, až někdo podá v případném správním řízení odpor a věc půjde k soudu a ten rozhodne a následně toto bude jako judikát použito dále… Otázka možnosti či nemožnosti jízdy na dálnici je tedy zatím takový "překladatelský oříšek", já osobně se stále přikláním na stranu paragrafu uvedeného v Zákoně o provozu na pozemních komunikacích.
edit 13.3.2020: Obrátil jsem se nakonec s dotazem přímo na MD - jejich stanovisko je, že musí být splněný OBĚ podmínky - tedy že se musí jednat nejen o vozidlo s min. konstrukční rychlostí 80km/h, ale také o vozidlo silniční... Jinými slovy - dle názoru MD opravdu na dálnici nesmí být provozována zvláštní vozidla - tedy v režimu normálním, tj. bez užití Povolení ke zvláštnímu užívání komunikace (tzv. nadrozměr). Ten právě používají ony zmiňované mobilní jeřáby... Je samozřejmě faktem, a samo MD na toto upozorňuje, že MD není orgánem, který je oprávněn podávat závazný výklad právních předpisů, a to ani těch, na jejichž přípravě se podílí, nicméně je asi vhodné toto stanovisko respektovat, nebo alespoň znát...

Dle zatím platné legislativy – viz opět článek na konci příspěvku, se mýto vztahuje pouze na silniční vozidla, na vozidla zvláštní tedy nikoli. Tam, kde mohou „normální“ traktory, tedy silnice 1. Třídy s mýtem, ale bez zákazu jízdy traktorů, tak samozřejmě traktory jezdí celé roky bez mýta. Je bez diskuse, že takový tatraktor s rychlostí 80km/h, jedoucí po dálnici a ještě neplatící mýto, je logicky považován za prasečinu 1. stupně. Faktem ovšem je, že zde hodně zaspává legislativa, která s touto možností nepočítala. Na traktoru MB Arocs který jsme měli zapůjčený, byla CZ mýtná krabička „dobrovolně“, ale byla vydaná na německý TP. Jsou lidé, kteří řeší možnost jízd traktoru na dálnici, kteří by také „chtěli“ klidně mýto platit, ale v našem mýtném systému zatím zřejmě nejde ani krabku na traktorový TP vystavit, nehledě na to, že vozidlo nemá vpředu RZ a tudíž je nemůžou kontrolovat ani kamery. Většina jeřábů mýtné krabky nemá, nedávno jsem se však setkal zrovna s jedním, který ji měl a na můj dotaz na centrále českého mýtného systému, jak je možné vydat krabku na vozidla kategorie Ss mi bylo řečeno, že pokud se jedná o zvláštní vozidlo (tedy i traktor), tak dle zákona mýto na dálnicích neplatí (opět pěkný paradox, potvrzující, že tyto stroje na tyto komunikace tedy mohou?), ale že výdejní místa nekontrolují, jaké kategorie je vozidlo na které mají krabičku vydat a automaticky předpokládají, že když zákazník chce mýtnou krabku vydat, tak že si nebude dobrovolně žádat o placení něčeho, za co platit nemusí...
Silniční daň se na traktory zatím bez omezení jejich účelu nevztahuje, neb to nejsou „silniční motorová vozidla“ – opět viz vložený článek na konci příspěvku. Zde lze bezpochyby předpokládat také uzákonění nějakých změn.
Co se týká omezení resp. zákazů jízd – tak je známým faktem, že na traktory se nevztahuje obecně značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (což také bývá často mediálně propíráno, přitom to v případě nutnosti stačí vyřešit změnou značky na konkrétním místě). Naopak je třeba si uvědomit, že např. na některých mezinárodních tazích 1. třídy bývá Zákaz vjezdu traktorů, takže ani takový tatraktor s 85km/h tam nesmí, zatímco třeba T148 s vlekem ano. Další věcí, kterou si zatím málokdo uvědomuje (a asi nikdo ani nekontroluje) je to, že mimo běžného zákazu jízd „ve svátky“, platného pro nákladní automobily (a traktory, vč. tatraktorů) pokud nemohou využít některou ze známých stanovených výjimek, platí speciálně pro zvláštní vozidla, a tedy i tatraktory, ještě druhý zákaz, a to na všech silnicích I. třídy mimo obec, v období od 15.4. do 30.9. od Pá do Ne v určených časech. (Opět samozřejmě pokud nemohou využít některou z výjimek.)
Mezi největší výhody tatraktorů patřilo také to, že se na ně nevztahovalo kontrolní vážení dle zákona 13/1997. To bylo ovšem zrušeno novelizací od 1.10.2018 a už se vztahuje nejen na všechny traktory, ale také samojízdné pracovní stroje, autobusy nebo dodávky…
Jedním z nejrozšířenějších omylů okolo tatraktorů je to, že se na ně nevztahují „tachografy“ a všechny povinnosti s nimi související. Situace je zde (zatím) poněkud absurdní z hlediska nepostižitelnosti tohoto – viz opět vložené články na konci. Pokud totiž traktor překračuje rychlost 40km/hod („správně“ přestavěná T815 Agro tedy nikoli) a nemůže tedy využít článku 3, bodu b) z nařízení 561/2006, tak mu zbývá využít některého z bodů článku 13 téhož nařízení. Nejčastěji je to bod b) tedy známá „zemědělská“ výjimka, která nerozlišuje kategorii vozidla, je však platná pouze v okruhu 100km a pouze pro zemědělské podniky pro vlastní potřebu, tedy nikoli na fakturaci. Druhou možností pro ty, kteří toto nemohou využít, je pak bod c), který doposud v podstatě neměl žádný smysl a jehož překlad do češtiny je ve všech českých zněních daného předpisu poněkud „nesrozumitelný“. Tento bod se speciálně týká traktorů (což samo o sobě jasně ukazuje na to, že traktory za určitých podmínek nejsou nař. 561/2006 netknuty) a umožňuje výjimku traktorům používaným pro zemědělské a lesnické účely opět sice jen v okruhu 100km, ale není zde již striktně dáno pro vlastní potřebu, takže by mělo jít využít i v případě ježdění „na fakturaci“ a firmou, která se primárně nezabývá zemědělstvím, ovšem potvrzeno kontrolním orgánem toto tzv. „na papír“ doslovně nemám. Pokud tedy provozovatel nemůže využít žádnou z výše uvedených,(ev. samozřejmě nějakou další) výjimek, vztahuje se na něj nařízení 561 a související náležitosti. Tento náhled ze strany MD potvrdil v jednom z vyjádření pro média i jeho mluvčí p. Neusar. Ovšem pak je tu zásadní věc ta, že doprava traktorem vlastně není dle českého zákona „doprava“ dle zák. 111/1994 a tudíž vlastně není koho za co postihovat – viz opět vložené články na konci. V této věci se však chystají zásadní změny a pracovní skupina připravuje přepracování tohoto zákona, vč. přepracování výjimek co do působnosti i režimu.
Jak již bylo nastíněno výše, tak z hlediska „koncese“ přepravy traktorem zatím nespadají pod zákon o silniční dopravě, tedy nemusí mít označení dopravce na dveřích, nevyžadují odborného zástupce, nezahrnují se do finanční způsobilosti dopravce atd. Opět lze předpokládat v dohledné době změny – viz o pár řádků výše…
Česká legislativa zatím v podstatě nerozlišuje kdo, co, jak a pro koho traktorem dělá (na rozdíl od velmi podrobně rozpracované situace v SRN – viz později), takže opravdu každý, kdo má pocit, že ostatní dopravci získávají nasazením tatraktoru konkurenční výhodu (což bezpochyby získávají, byť samozřejmě za cenu jistých omezení), může investovat do této techniky také, aniž by musel splňovat nějaké speciální podmínky. Faktem je, ve světle posledních událostí, mediálního tlaku a hlavně toho, jak byly vloni „zaříznuty“ mnohem méně kontroverzní (a v podstatně menším počtu se vyskytující) pevné návěsy, že investiční nejistota do nově pořizovaného tatraktoru mimo oblast zemědělství je v současné době dle mého názoru už značná…
Jen na okraj – až začnou platit všechna připravovaná zpřísnění v jednotlivých oblastech, „vynucená“ rozmachem tatraktorů, tak tím bude hodně bit také JCB Fastrac, traktor, kterého jezdí v ČR stovky kusů už cca od r. 1994 a až dosud si ho skoro nikdo nevšímal…
Ještě k dalším „netraktorovým“variantám, o kterých se v tomto vláknu také občas mluví: nosič výměnných nástaveb sám o sobě v kategorii N má pro firmu zabývající se zemědělstvím slevu na silniční dani 25%, viděl jsem však i variantu původně T815 NT 4x4 E1, který byl ve spolupráci s Tatrou přestavěn tak, že byl pořád náklaďák, nikoli traktor, ale jakožto nosič nástaveb mohl mít nejen různé nástavby, ale také kromě vleků tahat návěsy na původní točně. V praxi tak např. střídal klasický sklápěcí návěs za „tahačem“ a plošinu na balíky na autě, za níž tahal dolly a plato návěs. Čímž docílili mimo té slevy na SD také výrazně nižšího POV oproti čistokrevnému tahači. A co se týká kategorie Pracovní stroj, tedy Ss – ten dle předpisů nesmí vozit náklad po silnici, tedy pokud se někomu takto podařilo přestavět nějaký náklaďák třeba s nástavbou rozmetadla hnoje, tak snad, ale pro dopravu je to kategorie nepoužitelná.
A pro srovnání ještě krátce (a velmi zjednodušeně) něco z toho SRN: Vozidla jsou tam rozdělena podrobněji do více kategorií, než jen traktor / náklaďák, každá kategorie má pak svůj číselný kód, který právě určuje, jaké úlevy či povinnosti je či není možné na dané vozidlo uplatňovat za splnění určitých podmínek. Obecně se tam řeší 4 základní věci: kdo je dopravce, jakou kategorií vozidla přepravuje, jaký druh nákladu veze a pro koho to veze. Teprve vzájemná kombinace tohoto určuje možné úlevy a celý systém je na naše zvyklosti neuvěřitelně složitý (ale propracovaný). Je předepsané jakou výbavu musí stroj mít, aby mohl být zařazen jako LoF (tj. zemědělský či lesnický) Tahač/Traktor nebo Tahač/Nosič nářadí. Např. Arocs který jsme měli zapůjčený měl v německém TP tento kód, i když nebyl o nic víc traktor než většina Tatraktorů (a navíc neměl ani Rops). Další kategorie je Tahač se zkrácenou ložnou plochou, což jsou Unimogy nebo tahače návěsů přestavěné na krátký sklápěč, které tahají 3-osé přívěsy. Podmínkou je, že korba nesmí být delší než 1,4 násobek rozchodu předních kol a náklad na ní nesmí být víc než 0,4x celková hmotnost tahače, tedy u klasického tahače max. 7,2t. Pak je kategorie klasický Tahač návěsů a další kategorie nová od r.2015: Agrar Tahač návěsů – to je tahač, který ale splňuje technická kritéria jako traktor po stránce závěsů atd. Původně bylo v této kategorii zakázáno silniční pneu a točna, ale dnes je již povoleno. A pak Zvláštní zemědělská vozidla, což je např. 8x8 na flotačních pneu s napevno namontovanám rozmetadlem hnoje, který může (na rozdíl od Samojízdných pracovních strojů) vézt náklad i po silnici, ale je určen ke speciálním pracem. Na dálnice je možno už od konstrukční rychlosti 60km/hod. STK pro vše nad 40km/h je každoroční. Řidičák skupiny T od 18 let na tahače do 60km/h, skupina T je obecně platná pouze v souvislosti se zemědělstvím či lesnictvím. Vše nad 60km/h je skupina C od 21 let. (Právě proto mají německé AgrarLKW často omezenou rychlost jen na 60km/h). Tahače návěsů a návěsy k nim nemohou být zproštěny silniční daně, ani když jsou zemědělské a vozí zemědělské produkty. Ostatní kategorie vozidel ano, pokud vozí jen pro vlastní potřebu a v rámci zemědělské/lesnické činnosti (např. BPS už ale nepočítají jako zemědělství, ale navazující činnosti). Podmínky pro výjimky z tachografů jsou obdobné jako u nás, při transportu kejdy je rozšířená vzdálenost až do 250km od základny. Koncese pro nákladní dopravu byla loni zavedena i na traktory a následně po velkých protestech zemědělců z ní byly vyjmuty jen traktory do 40km/h. Z mýta jsou obecně vyjmuty jen traktory do 40km/h, ostatní mohou být osvobozeny při přepravě zemědělských produktů pro vlastní potřebu.

Obrázek Obrázek


5/ Provoz tatraktoru ve vztahu k českým i unijním předpisům v silniční dopravě
Tatraktor (nejen značky Tatra, ale i např. Mercedes) je na první pohled klasickým nákladním vozidlem. Podle dokladů k vozidlu je to však traktor - nosič nářadí kategorie T (např. T5, T1B aj.) a má rovněž registrační značku jako traktor (tj. se žlutým podkladem a pouze vzadu).. Podle českého znění evropského Nařízení (ES) č. 561/2006 (dále jen „nařízení“) se pro toto nařízení silniční dopravou rozumí doprava prováděná „silničními vozidly“ (viz písm. a) článku 4 nařízení). Jenže v anglickém a francouzském znění (a také ve slovenském) je uváděno, že silniční dopravou se rozumí doprava prováděná „vozidly“ ! Tedy slovíčko „silničními“ tady není uváděno. Takže toto nařízení platí obecně pro vozidla, která mohou přepravovat náklad, tedy i pro traktory (např. zmíněný tatraktor), ale i pro některé pracovní stroje (např. Tatra Jamal schválená jako pracovní stroj samojízdný). Takový přístup je podle informací uplatňován i v Německu. Z pohledu nadřazenosti samozřejmě je anglické a francouzské znění závazné. Dokladem toho, že toto nařízení platí i pro přepravu nákladu prováděnou traktory (respektive jejich soupravami) je výjimka z nařízení, viz písm. c) odst. 1 článku 13 nařízení, která přepravu realizovanou traktory přímo zmiňuje. Většina traktorů uplatní dané výjimky, viz písm. b) článku 3, písm. a), b), c), h) a případně další článku 13 nařízení. Pokud se však žádná výjimka nepodaří uplatnit, pak takový traktor podléhá uvedenému nařízení. A tím pádem i nařízení (EU) č. 165/2014, které ukládá povinnost vybavit vozidlo příslušným tachografem (digitální tachograf) a ten také používat.
Český zákon o silniční dopravě č. 111/1994 Sb. se podle odst. 1 § 1 vztahuje pouze na dopravu prováděnou „silničními motorovými vozidly“. Takže jeho ustanovení nelze uplatnit na provoz traktorů (respektive jejich souprav) ani na provoz pracovních strojů. Z toho vyplývá, že není možné řidiče traktoru ani pracovního stroje postihovat podle tohoto zákona (a tedy ani podle evropských nařízení). Například postihovat přestupky fyzických osob - řidičů i dopravců podle § 34e a § 35 za to , že není veden záznam o době řízení předepsaným způsobem, nejsou dodržovány stanovené doby řízení atp. Ovšem ani tak není provoz takových vozidel úplně bez povinností. Vztahuje se totiž na něj nařízení vlády č. 168/2002 Sb., které ukládá povinnosti zaměstnavatelům při provozování dopravy dopravními prostředky (na něž se nevztahují „přísnější“ předpisy) zajistit, aby řidič dodržoval bezpečnostní přestávky (min. 30 minut nejpozději po 4,5 hodinách doby řízení), vedl denní evidenci o době řízení a bezpečnostních přestávkách (ručně nebo technickým zařízením). Ministerstvo dopravy si je vědomo uvedeného rozporu a údajně zvažuje možnost změny zákona č. 111/1994 Sb. tak, aby se vztahoval i na přepravu jinými než silničními vozidly. Závěr : Na tatraktory se obecně vztahuje evropské nařízení (ES) č. 561/2006 (pokud se neuplatní některá z možných výjimek) včetně nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech. V ČR lze ale při stávajícím znění zákona č. 111/1994 Sb., vyžadovat při provozu tatraktoru „jen“ dodržování ustanovení nařízení české vlády č. 168/2002 Sb.
Silniční daň se podle odst. 1 § 2 zákona o silniční dani č. 16/1993 Sb. vztahuje jen na „silniční motorová vozidla“. Takže za tatraktory se silniční daň neplatí. Mýtné se podle odst. 1 § 22 zákona o pozemních komunikacích vztahuje jen na „silniční motorová vozidla“. Proto za tatraktory se mýtné neplatí. Provozovat tatraktor (podobně i pracovní stroj samojízdný) na dálnicích však lze jen tehdy, pokud jeho nejvyšší dovolená rychlost není nižší než 80 km/hod., viz §35 zákona č. 361/2000 Sb. Tatraktor lze řídit s řidičským oprávněním skupiny T (lze získat již od 17 let) a není rovněž nutný průkaz profesní způsobilosti, viz odst. 4 a 5 § 3 zákona č. 361/2000 Sb. Mezi další výhody při použití tatraktoru patří povinnost provádět technickou kontrolu pouze jednou za čtyři roky (od 1.10.2018 novelizace – každé 2 roky, 4 roky platí pouze u nového vozidla od doby první registrace), nižší povinné ručení apod. Také zákazová značka B4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ se na tatraktory nevztahuje.
ing. Jiří Březina INFORMATIKA V DOPRAVĚ

Omlouvám se Hynkovi a dalším adminům za délku příspěvku, ale nechtěl jsem to rozsekávat, protože vše spolu tak trochu souvisí…
Naposledy upravil(a) chomyz dne pát bře 13, 2020 6:12 pm, celkem upraveno 5 x.
čtv led 17, 2019 9:52 am

Ivan Hofman
Příspěvky: 2316
Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
Bydliště: u Kolína
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatraktor

Příspěvek

Dneska na D11 pred Poděbrady tatratraktor s lejtou zelenou a za ní simír s modrejma majákama ,,,, chomyz :thumbud:
čtv led 17, 2019 9:35 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Re: Tatraktor

Příspěvek

Toto téma sleduji dlouho a dík za vyčerpávající příspěvek.Vyhledávám vhodný podvozek pro stavbu tahače traktoru 6x4 nízká kabina, a mám v plánu si takovou věc pořídit. Na Chomutovsku již několik sezon sleduji tatratraktor zelený s cisternou.Číslo na předku nemá ,krabičku na mýto ano, a vesele jezdí po dálnici.Je to OK ?
sob led 19, 2019 8:57 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatraktor

Příspěvek

to Terra:
Pevné návěsy na podvozku Tatra jsou asi 2 ks, je to Phoenix 8x8 E5, nástavba cisterna Kobit a jezdí ve VaK Karlovy Vary:
https://www.stavebni-technika.cz/clanky ... lni-sluzby

Ještě se vrátím k problematice pevných návěsů, které oproti tatraktorům vůbec "neokrádaly stát" a přesto je fakticky zakázali, silniční daň, mýto, STK, tachografy, pojištění tahače a návěsu všechno se platilo a argument, že se přetěžují mosty a moc se opotřebovávají silnice je podle mě úplný nesmysl, protože pevný návěs na podvozku 8x4/8x6/8x8 + 1-osý návěs měl povolenou celkovou 42 tun (32 tun tahač a 10 tun na nápravu návěsu) a 5-ti návěsová souprava má úplně legálně 45 tun (18 tun tahač a 27 tun návěs = rozvor u návěsu aspoň 1410 + 1310 mm) a kdybych porovnal délku Volva FMX 8x6 + pevný návěs, tak vzdálenost od středu 1. nápravy auta po střed nápravy pevného návěsu je +/- 7.470 mm a u nejkratší možné návěsové soupravy 2-osý tahač a 3-osý návěs mi to vychází +/- 9.865 mm, což znamená, že pouze u mostů, které mají délku do 10 m, pevný návěs víc zatěžuje mosty, u delších zatěžuje víc mosty klasický tahač s návěsem. Kvůli tomuto argumentu mají pevné návěsy od 1.10. 2018 smůlu, tatraktory se rozšiřují veselé dál - známý předělal na podzim 2018 5 kusů tahačů MAN TGX 4x2 asi r.v. 2011 včetně návěsů a jezdil s nimi teď celou řepnou kampaň na Opavsku, nikdo si jich nevšímal, vše OK, v letní sezóně budou tyto tatraktory vyvážet kámen z lomu Bohučovice na obalovny, betonárky a stavby silnic, se zemědělstvím to nemá nic společného.
Tak jsem zvědavý, až přiškrtí tatraktory, kterých je odhadem hodně přes 100 ks, jak se budou majitelé šprajcovat vůči státu, že jim omezil podnikání ... Pevné návěsy jdou relativně dobře prodat na Slovensko, ale tatraktory jsou podle mě prodejné pouze v ČR a nevím jestli bude nejhůř, zda je možná přestavba zpět na klasické nákladní auto?
Tatra + MAN = Superstroj!
sob led 19, 2019 2:21 pm

Ivan Hofman
Příspěvky: 2316
Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
Bydliště: u Kolína
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatraktor

Příspěvek

Není to tatra ale traktor to je , podle mě je to supr kombinace
Obrázek Obrázek
úte bře 26, 2019 7:22 pm

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: tatrák pája a 16 hostů