No to je podle mě právě nesmysl. Podle mě v automobilovém průmyslu jsou dvě cesty kudy jít. Jedna je objem a druhá výjimečnost.
Cestu objemu všichni známe a nemusíme chodit daleko. VW vyvine jakousi platformu k tomu několik motorů a převodovek a je z toho Golf - chrlený po tisících. Pak to pošlou do Boleslavi, tam na to udělají jinou kasli, interiér jinak nakombinují výbavy, motory a převodovky a je z toho Octávia rovněž chrlená po tisících. Je to vlastně to samý jako Golf, ale v detailech se to liší. Někomu se víc líbí jedno, někomu druhé, tak se prodává oboje. Oboje to jsou super auta (prosím aby si všichni odpůrci koncernu VW odpustili poznámky, že Octávie je sračka atd. není to předmětem diskuse a kdyby byla tak se jich tolik neprodává) na to na co jsou stvořená - tedy přejet relativně pohodlně, bezpečně a rychle z bodu A do bodu B. A aby taková byla stojí za nimi obrovský vývoj a náklady. Další obrovské náklady pak stojí výroba těch tisíců - potřebuju linku, továrny, logistiku...
To všechno se rozpustí právě v těch tisícových objemech, takže cena jednoho kusu je na přijatelné úrovni. Na tuto cestu se podle mě Tatra nechystá.
Druhá cesta je výjimečnost. Hlavní rozdíl je v tom, že produkuji malé série v řádech stovek nebo jen desítek kusů - to by podle mě byla případná cesta Tatry. To má velkou výhodu v úsporách za drahou linku a vše okolo - nepotřebuji to. Zas na druhou stranu proč bych si měl kupovat nějaký v podstatě atyp vyráběný ručně někde v garáži? No přeci proto, protože je to něco výjimečného, co nikdo nemá a navíc mi to bude někdo závidět (napřiklad taková LIAZ Xena si svojí unikátností a počtem kusů nezadá s Bugatti Veyron ovšem 40 milionů za ni níkdo rozhodně nedá
). Daleko větší náklady, tak musím investovat do vývoje abych něco úžasného vytvořil a pokud nemám lidi, kteří jsou schopni něco úžasného vytvořit, tak se mi to taky nemusí vůbec podařit. Najednou se dostávám tak trochu do začarovaného kruhu - chci postavit výjimečné auto. Výjimečnost mě stojí enormní náklady. Jenže ty náklady nemůžu rozpustit do počtu kusů, protože malý počet kusů je základní podmínkou výjimečnosti. Automaticky tak roste cena produktu o řád nebo i více výš. No a pak přijde na lámání chleba. Buď jsem vytvořil opravdu úžasný produkt a ty peníze mi za to někdo dá. To podle mě funguje tak u Pagani a Koenigseggu a tím to končí
a nebo ne a jsem ve ztrátě.
Pak je otázka, kdo jsem. Pokud jsem velká automobilka, tak to zadotuji právě třeba z těch Golfů a Octávek a má to pro mě jakýsi marketingový přínos. Malý výrobci obvykle končí, nebo je koupí ten velký.
Novodobá "Škoda 130 RS" není ani jedno. Je to překarosavaná Audi R8 a navíc to v tom člověk na první pohled pozná. To je prostě hodně málo, co mi to auto může za tě 7 milionů může nabídnout. Proč bych si měl něco takového kupovat, když si za 5 můžu koupit tu R8 a to je Audi a nebo dám těch 7 a mám třeba Lamborghini Aventador, což je trochu jiná liga. Obávám se, že na vytvoření něčeho super není kapacita ani prostředky a jakási přestavba něčeho existujícího si zákazníky nenajde, až na pár individualistů.