Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
U T158 8x6 si můžeš vybrat která přední náprava bude hnaná,u té naší jsem zvolil první hnanou...
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Přenos točivého momentu na jednotlivá kola, jako má Tatra u konkurence nenajdeš. Pochopit toto, bez načtení literatury jako laik nedáš. Ve zkratce u T158-6x6 takto:
Začátek točivého momentu začíná v převodovce. Odtud je kardanem přenášen do přídavné převodovky, kde je zabudován systém řazení předního náhonu. Z přídavné převodovky je točivý moment přenášen skrze mezinápravový diferenciál zadního dvojčete hřídelemi (dle rozvoru) na oba dva zadní diferenciály. Diferenciály přenášejí krouticí moment na pastorky s talířovými koly a odtud je možno ještě to prohnat kolovou redukcí. To platí i pro předek, kdy po zamčení mezinápravového diferenciálu dojde k přesunu objímky a připojení pohonu přední nápravy v přídavné převodovce. V přední rouře je jenom diferenciál přední nápravy, maximálně je zde navíc vodící ložisko hřídele u dlouhých aut.
Co se uzávěrek týče, tak prvně spínáme uzavření mezinápravového diferenciálu a připojení předního náhonu (jedna funkce tlačítka). Tlačítko je s pojistkou, takže jej nezapneme omylem. Není vhodné jezdit se stále uzamčeným mezinápravovým diferenciálem, protože dochází k extrémnímu opotřebení pneumatik a namáhání komponentu v zadní rouře a zadních nápravách. Spínáme pakliže nám jedno kolo na zadním dvojčeti ztratí adhezi tak se moment rozdělí mezi rovnoměrně na každou nápravu stejně - tj předek, 1. zadní a 2. zadní.
Pokud se nám stane, že na každé nápravě jedno kolo prokluzuje, tak zamkneme zadní diferenciály (2. tlačítko) a točivý moment který jde na diferenciál se rozdělí stejnoměrně na každé kolo dvou zadních náprav.
V extrémním případě, kdy se škrábeme do kopce na blátě je možnost uzamčení diferenciálu přední nápravy (3. tlačítko), zde je ale nutné dbát toho, že se nesmí točit koly více jak 1/4 otáčky na pevném podkladu, protože je vyřazen diferenciál a hrozí zlomení kardanových křížů na přední nápravě. Po celou dobu je nutné tlačítko uzamčení přední nápravy držet.
Tedy: 1. Zapneme mezinápravu s připojením předního náhonu po odjištěni pojistky na tlačítku, 2. uzamčení obou zadních náprav, 3. zamčení předku s držením tlačítka stále. Nelze zapojit samostatně přední náhon, ale lze objednat vozidlo, kdy je montován speciální přídavný převod a přední náprava může být stále hnaná (furtšlap tzv. v tatře). U 6x4 je většinou hnaná 1.ZN a přední náprava, ale v poslední době se toto kombinuje se zvedací nápravou a děličem momentu.
Napsal jsem to snad srozumitelně Snad jsem se po deseti letech v Tatře něco naučil za tím volantem na polygonu
Začátek točivého momentu začíná v převodovce. Odtud je kardanem přenášen do přídavné převodovky, kde je zabudován systém řazení předního náhonu. Z přídavné převodovky je točivý moment přenášen skrze mezinápravový diferenciál zadního dvojčete hřídelemi (dle rozvoru) na oba dva zadní diferenciály. Diferenciály přenášejí krouticí moment na pastorky s talířovými koly a odtud je možno ještě to prohnat kolovou redukcí. To platí i pro předek, kdy po zamčení mezinápravového diferenciálu dojde k přesunu objímky a připojení pohonu přední nápravy v přídavné převodovce. V přední rouře je jenom diferenciál přední nápravy, maximálně je zde navíc vodící ložisko hřídele u dlouhých aut.
Co se uzávěrek týče, tak prvně spínáme uzavření mezinápravového diferenciálu a připojení předního náhonu (jedna funkce tlačítka). Tlačítko je s pojistkou, takže jej nezapneme omylem. Není vhodné jezdit se stále uzamčeným mezinápravovým diferenciálem, protože dochází k extrémnímu opotřebení pneumatik a namáhání komponentu v zadní rouře a zadních nápravách. Spínáme pakliže nám jedno kolo na zadním dvojčeti ztratí adhezi tak se moment rozdělí mezi rovnoměrně na každou nápravu stejně - tj předek, 1. zadní a 2. zadní.
Pokud se nám stane, že na každé nápravě jedno kolo prokluzuje, tak zamkneme zadní diferenciály (2. tlačítko) a točivý moment který jde na diferenciál se rozdělí stejnoměrně na každé kolo dvou zadních náprav.
V extrémním případě, kdy se škrábeme do kopce na blátě je možnost uzamčení diferenciálu přední nápravy (3. tlačítko), zde je ale nutné dbát toho, že se nesmí točit koly více jak 1/4 otáčky na pevném podkladu, protože je vyřazen diferenciál a hrozí zlomení kardanových křížů na přední nápravě. Po celou dobu je nutné tlačítko uzamčení přední nápravy držet.
Tedy: 1. Zapneme mezinápravu s připojením předního náhonu po odjištěni pojistky na tlačítku, 2. uzamčení obou zadních náprav, 3. zamčení předku s držením tlačítka stále. Nelze zapojit samostatně přední náhon, ale lze objednat vozidlo, kdy je montován speciální přídavný převod a přední náprava může být stále hnaná (furtšlap tzv. v tatře). U 6x4 je většinou hnaná 1.ZN a přední náprava, ale v poslední době se toto kombinuje se zvedací nápravou a děličem momentu.
Napsal jsem to snad srozumitelně Snad jsem se po deseti letech v Tatře něco naučil za tím volantem na polygonu
Není TATRA jako TATRA, a na to bacha....
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Nejlépe je to vidět ve videu k CAS 30 6x6
https://youtu.be/HkET1A-LqBI?t=102
https://youtu.be/HkET1A-LqBI?t=102
Madness??? No, this is TATRA!!
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Nevite nekdo, zda se da poridit Tatra Force 4x4 kratka kabina jako nosic kontejneru? Orientacni cenovka?
Dekuji.
Dekuji.
ex T815 6x6.2 kontejner spodní hák 1988
Lzicealopaty.cz - kvalitní lžíce pro minibagr, midibagr, traktorbagr, bagr a lopaty pro teleskopický manipulátor
Lzicealopaty.cz - kvalitní lžíce pro minibagr, midibagr, traktorbagr, bagr a lopaty pro teleskopický manipulátor
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Není zhomologovaná v EURO VI pokud vím, takže podle mě do civilu vůbec nedá. Pro hasiče u nás se dělá v EURO V. Sice dva kousky E VI existujou, ale pokud vím stále nejsou dostavěné nástavbou, ale pořád to jsou jen hasiči pro Německo. Měly jet na veletrh Interschutz, ale jak ho zrušili, tak se ta auta nedodělala.
-
- Příspěvky: 200
- Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Náhodou jsem narazil na tohle video. Vypadá to, že se nám v Česku rodí "ELEKTRO-TATRA"
Je to náročná a složitá stavba, ale zdá se, že pán ví o čem mluví.
https://www.youtube.com/watch?v=mJrabfbw5LA
https://www.youtube.com/watch?v=RV1FE-buaKc
Je to náročná a složitá stavba, ale zdá se, že pán ví o čem mluví.
https://www.youtube.com/watch?v=mJrabfbw5LA
https://www.youtube.com/watch?v=RV1FE-buaKc
TAM KDE OSTATNÍ KONČÍ, MY ZAPÍNÁME UZÁVĚRKY - TATRA
-
- Příspěvky: 5405
- Registrován: pon dub 16, 2007 3:37 pm
- Bydliště: Praha
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Dle mého je to ztráta času, na silnici to nebude moct a množství práce je neůměrné výsledku. Já osobně bych vůbec nepoužil podvozek Tatry, te to strašná váha a vše je komplikovaný. Pro ten projekt by byl vhodný klasický rámový podvozek a lehké tuhé nápravy nebo s nezávislým zavěšením.
Volvo FL 614.
-
- Příspěvky: 4515
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Zdravím chalani. Otázka priamo na znalych pomerov. Chcel by som kúpiť tatru. Ma to momentálne V čísla. Predávajúci my tvrdí, že to nieje problém, že civil čísla sú v depozit a keď budem chcieť, môžem V čísla zase odovzdať a vyndat z depozitu civilné čísla. Prej to tak je už 2 roky v zákone umoznene. A mňa by zaujímalo zdá to tak skutočne je??? Žil som v tom, že auto môže mať bud civil, alebo civil úplne zruším a postavím to na V čísla, ale nie ze si budem čísla dle libosti prehadzovat. Tak ako to skutočne je? Jirko, Hynek... Ako to vidíte vy? Poradite? Diky
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
-
- Příspěvky: 4515
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Tak čo chlapci, nikto neporadí? Skúšal som googlit, ale nič som nenašiel.
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
-
- Příspěvky: 5405
- Registrován: pon dub 16, 2007 3:37 pm
- Bydliště: Praha
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Ahoj Peter,
bohužel nové předpisy neznám, nyní na V číslech nic nemám. Před lety byl dovoz z ciziny možný přihlásit na V čísla a ponechat si cizí doklady a pak to šlo kdykoliv přihlásit na klasická čísla po odhlášení z V čísel. Tedy dnes může být i tato varianta u depozitu.
bohužel nové předpisy neznám, nyní na V číslech nic nemám. Před lety byl dovoz z ciziny možný přihlásit na V čísla a ponechat si cizí doklady a pak to šlo kdykoliv přihlásit na klasická čísla po odhlášení z V čísel. Tedy dnes může být i tato varianta u depozitu.
Volvo FL 614.
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
.
Naposledy upravil(a) 153 dne pát črc 22, 2022 12:39 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 4515
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
Re: HOSPODA U TATRY - perte se a žerte se (díl 2.)
Ja mam práve všetko staré auta, niektoré s atestáciu, niektoré bez. Ale všetky majú civilné čísla. Mne práve hovorili, že nejde mat oboji. Bud sa to odhlási, a dajú sa V čísla, alebo zostanú civilné čísla, bez možnosti dat to na Vecka, nič medzi tým. Skúsim ešte zavolať na register k nám a uvidí sa.
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 19 hostů