Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Odpovědět
Uživatelský avatar
Mikki
Příspěvky: 809
Registrován: ned říj 21, 2007 2:57 pm
Bydliště: Predajná, Stredné Slovensko

Příspěvek

Samozrejme. Len princip je v tom, ze prispevky a "odborne" clanky tam moze publikovat ako laik tak aj profesor. :wink:
Točivý moment náš každodenný daj nám dnes, ako na diaľnici tak aj v teréne...
ned srp 22, 2010 11:49 am

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

jj to určitě
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned srp 22, 2010 11:51 am

Dany
Příspěvky: 531
Registrován: čtv kvě 24, 2007 9:04 pm
Bydliště: Lázně Bělohrad

Příspěvek

No já nevím ale vodou chlazený je intardér a ten je uložený v převodovce a retardér je elektromagnetický a je napojen na kardanku.
Lepší ztratit vteřinu v životě, než život ve vteřině
ned srp 22, 2010 12:17 pm

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

však on to tu někdo objasní :wink:
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned srp 22, 2010 12:28 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Příspěvek

Tak jak píše Dany.
BES - běs
ned srp 22, 2010 12:51 pm

Filip Závada
Příspěvky: 2877
Registrován: ned říj 18, 2009 8:04 pm
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Z vlákna 813

Příspěvek

Tah vleku vyvolává zatížení zadní nápravy přímo uměrné vzdálenosti osy nápravy od osy uložení závěsu a jeho vzdálenosti od středu poslední nápravy, kdy nám tato "výška" a vzdálenost vlastně tvoří pomyslnou páku, tahem se odlehčuje přední náprava a zadní zatěžuje tím více čím je ten závěs výše a čím je těžší vlek. Proto také byl tahač těžkých přívěsů 813 6x6 vybaven dvěma řiditelnými nápravami aby byla zajištěna dostatečná rezerva možnosti změny směru jízdy při tahu přívěsů až 100 tun.
www.zafibeton.cz
Slovo "nejde" neznám. A kdo říká, že něco nejde, tak je to tím, že to neumí!!
Světu mír! .. tam, kde lži a peníze vítězí nad pravdou a láskou.
ned srp 22, 2010 12:57 pm

Suky
Příspěvky: 187
Registrován: stř srp 26, 2009 8:20 am

Příspěvek

Obecně je problematika složitější, v tomto případě to zjednoduším a popíšu jen řešení Tatry pro Austrálii s automatem Allison.

Je použit motor chlazený vzduchem, takže se převodovka nemůže chladit standardně spolu s motorem vodním chlazením (v případě vodníka je mezi motorem a chladičem vložen výměník olej - voda).
Je tedy nutno použít samostatný chladič olej - vzduch pro chlazení převodovky.
Převodovka jako taková (myšleno mechanický převod) nijak zvlášť nehřeje, vývoj tepla je stejný jako u mechanické převodovky.
To co hřeje a kvůli čemu se musí použít chladič je hydrodynamický měnič momentu.
Ten na jedné straně funguje místo spojky při rozjezdu (ale s výhodou neopotřebování třecích členů) a zároveň násobí moment motoru, čímž pomáhá vozidlu při rozjezdu a v těžkém terénu.
Nevýhodou je však účinnost měniče, čím víc násobí moment motoru tím má menší účinnost.
Například při rozjezdu (vůz ještě stojí) dokáže znásobit moment motoru až třikrát, ale za cenu toho, že veškerý výkon motoru se mění v teplo v měniči (logicky, když vůz ještě stojí).
Po rozjezdu se zmenšuje násobení momentu a zároveň se zvyšuje účinnost a tím ztrátové teplo. Končí to tím, že se měnič "přemostí" spojkou a pak již automat funguje jak manuál.

No a ten chladič u "Austrálie" je tedy potřebný kvůli hydraulickému měniči momentu.

Automaty obecně nabízejí volbu integrovaného retardéru. případě Allisonu je tzv. výstupní retardér. Výhodou je, že automat s i bez retardéru má stejnou zástavbovou délku, tedy pro konstruktéra se z hlediska zástavby (v podstatě) nic nemění, použije-li retardér nebo ne.

Austrálie může mít na přání zákazníka retardér, ale vzhledem k tomu, že retardér je řádově ještě vyšší zdroj tepla (a tedy bylo by nutno použít ještě větší nebo druhý chladič) není použit integrovaný retardér na převodovce, ale elektrický TELMA umístěný na konci roury.
Nejezdím s truckem (ale montuji/spravuji jim převodovky :- )
ned srp 22, 2010 2:26 pm

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

:thumbud:
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned srp 22, 2010 2:34 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Příspěvek

Díky Suky, parádní a profesionální odpověď.
ned srp 22, 2010 3:29 pm

Filip Závada
Příspěvky: 2877
Registrován: ned říj 18, 2009 8:04 pm
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Z vlákna 813

Příspěvek

365 koní z 19 litrů twin turbo není moc ale berme v úvahu to, že se jedná o vzduchem chlazený motor a o dobu vzniku, použité materiály atd. Ono mít speciální slitiny, tehdy v ČSSR nedostupné, technologie obrábění a odlévání, vypadalo by to taky jinak. Jinak ty motory na Dakar mají hodně přes 500 koní a myslím, že nechat to tak na 450 tak ten motor vydrží dlouho.
www.zafibeton.cz
Slovo "nejde" neznám. A kdo říká, že něco nejde, tak je to tím, že to neumí!!
Světu mír! .. tam, kde lži a peníze vítězí nad pravdou a láskou.
ned srp 22, 2010 3:53 pm

Filip Závada
Příspěvky: 2877
Registrován: ned říj 18, 2009 8:04 pm
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

A pak taky Scania měla V 8, jakožto i M-B. Ano, jistě že ty motory měly větší výkony, ale koukněte napříč vším co se tu vyrábělo, nikdy to nebylo uplně to nejlepší, ale řekl bych že celkově byl náš strojírenský průmysl na velmi vysoké úrovni i ve vztahu kvalita-cena. Ono je hezké říct Liazka byla horší než Volvo, ale kolik to Volvo stálo?? To samé kdo vyráběl v roce 73 tahač návěsů stálou 4x4?? A tak moho pokračovat přes traktory, lokomotivy, kompresory, letecké motory, obráběcí stroje atd. atd.
www.zafibeton.cz
Slovo "nejde" neznám. A kdo říká, že něco nejde, tak je to tím, že to neumí!!
Světu mír! .. tam, kde lži a peníze vítězí nad pravdou a láskou.
ned srp 22, 2010 4:00 pm

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

Filipe když to zjednoduším do roku 1968 se můžeme bavit i když šlo o bolševiky obsazenou zem jsme ve strojařině byly pojem jakožto ČSSR.po tomto roce jsme šly do sraček jak ekonomicky tak ve strojařině a výrobě všeho ostatního,bohužel vzalo za své i myšlení lidí a jaksi taková ta samostatnost v uvažování kde do dnešních dnů sklízíme plody vlády jednoho Slováka a jejo pánůmoci z Moskvy.
v té době prostě nic normálního neopustilo fabriku at se ti to líbí nebo ne ČSSR vyrábělo schit a zaostávalo za světem,hezky jsi to napsal na západě měly dostupnější kvalitnější materiály a otom to je :!:
potvrzení toho že v 80 letech 20 století si o sobě Tatra sama nemyslela že je světovou je jejich odmítnutí se zůčastnit závodu Paříž-Dakar oni sami veděly co vyrábějí a až jeden tvrdý kádr z Ostravy udělal bububu po bolševicku se tatra pustila do výroby něčeho co by dojelo do cíle.
není to nic proti tatře taková tady byla doba jen by mě zajímalo kam až jste schopni dojít s tvrzením světového vozu :?: když celý svět je o 20 let před tatrou.
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned srp 22, 2010 6:27 pm

Uživatelský avatar
T613
Příspěvky: 993
Registrován: pon bře 24, 2008 12:55 pm
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Prvně je to shit a ne schit. Anglikanismy nemám rád, ale když už je chceš používat, tak je piš správně.

Za druhé z toho v Kopru měli leda prd a risk. Odbyt měli zajištěn, reklamu nepotřebovali, a jak by neuspěli, tak by z toho byl akorát průser až na vládní úrovni. Nač riskovat pohodlí a své židle. Tak holt dakaristi ukecali Mamulu, stejně jako kdysi ukecali Bilaka, aby zatlačil na prosazení vývoje 613.
Optimista se učí anglicky, pesimista čínsky, ale realista spí s Sa vz.58!
ned srp 22, 2010 6:56 pm

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

tkahle nám to funguje dodnes vlastenče hlavně mít tu svou židly :lol: :lol: :lol: :lol:
ale jo jen si to obhajujte :lol: :lol: hlavně nechcat proti větru
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned srp 22, 2010 7:10 pm

Uživatelský avatar
T613
Příspěvky: 993
Registrován: pon bře 24, 2008 12:55 pm
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hlavně ze sebe nedělej hrdinu. A nauč se aspoň trochu gramatiku :wink:
Není co obhajovat, tak to prostě fungovalo (stačí se mrknout na sranda seriál Inženýrská odysea). Zatuchlost a neiniciativa, kde se jen dalo. Proto to taky s Tatrou dopadlo tak jak to dopadlo.
Optimista se učí anglicky, pesimista čínsky, ale realista spí s Sa vz.58!
ned srp 22, 2010 7:14 pm

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 63 hostů