Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m

Odpovědět
Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Pokud blbne blokovací ventil,nejde prostě řadit,ale nezpůsobuje to řazení s rachocením přes zuby,ta vidla už určitě byla zlomená dřív...ventil většinou začne propouštět až když se v tom někdo vrtá,je na gumičkách,které jsou zatvrdlé,takže stačí do něj kopnout,nebo lehce pohnout,při povolování hadiček a je to...
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
pon srp 13, 2018 10:11 pm

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

T3-930-51 - Problems with overheating of engine [Problémy s přehřívání motoru]

Příspěvek

Ahoj,

Willem, a good friend of me has overheating issues with 815 V12 turbo in a 813 chassis:

We are driving a Tatra 813 8x8 with transplanted engine T3-930-51. The engine was bought and full rebuild from a dealer in Czech. It has been driving fine first 15000km.

Now, during trip with mountain driving in the hot summer our engine started to overheat, getting up to 170-180 celcius. Also when driving slow. To fix, we bypassed the exhaust thermostat, making full
cooling. The engine got a little less hot, but not much. It got us home.

We replaced the exhaust thermostat. This did not fix the issue. Put new oil and filters, also did not help. Then replaced the visco clutch of the cooling fan, but this also did not fix the problem.

It seems cooling works at the start of a drive, but after a little while gets less and less. When
the engine gets hot, ventilator is not on full speed. Also not with bypassed thermostat. Oil
pressure is very low 1.2 bar, even at high RPM. Engine does not cool down even with easy slow
driving.

Next day at the start of the drive, cooling works, oil pressure is normal. Then after a little while
it starts to overheat again.

Now I am wondering, what could cause the engine overheating? How to fix?

Best regards, Willem & Felix


Ahoj,

Willem, dobrý přítel mě má problémy s přehříváním, s 815 V12 turbo v 813 podvozku:

Jsme jsou hnací Tatra 813 8x8 s transplantovány motor T3-930-51. Motor byl zakoupen a plně obnovit od prodejce v čr. To byla jízda v pořádku první 15000km.

Nyní, během výjezdu s mountain jízdu v horkých letních náš motor začal přehřívat, dostat až na 170 až 180 celsia. I při pomalé jízdě. Opravit, obešli jsme výfuku, termostat, plně chlazení. Motor dostal trochu méně horké, ale ne moc. To nás dostal domů.

Vyměnili jsme výfukového termostatu. To není opravit problém. Dát nový olej a filtry, také nepomohlo. Pak nahradil visco spojka ventilátoru chlazení, ale to také není problém vyřešit.

Zdá se, že chlazení funguje na začátek disku, ale po chvíli se dostane méně a méně. Když motor dostane horký, ventilátor není na plné rychlosti. Také není s obejít termostat. Olej tlak je velmi nízká 1.2 bar, dokonce i ve vysokých OTÁČKÁCH. Motor není vychladnout i s jednoduché, pomalé jízdy.

Další den na začátku disku, chlazení funguje, tlak oleje je normální. Pak po chvíli to začne přehřívat znovu.

Teď jsem přemýšlel, co to mohlo způsobit přehřátí motoru? Jak to opravit?

S pozdravem, Willem & Felix
stř zář 12, 2018 1:14 am

Uživatelský avatar
lubossss
Příspěvky: 4295
Registrován: pát kvě 06, 2011 8:25 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Tatra je vzduchem chlazený motor, teplota 170 - 180 C" je v pořádku, to je provozní teplota, :lol: A pokud se ventilátor točí se zvyšující teplotou méně a méně, a motor málo maže, použijte hustší motorový olej. A hlavně zkontrolujte jestli olej není zředěný naftou, jestli někde neteče nafta do oleje
stř zář 12, 2018 7:51 am

peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Hallo Felix.

Diese temperatur ist normal fur luftgekulte motoren 😉 Was fur oil benutzen sie? ich benutze 15w40 und alles is ok. Diese oil ist mehr dick als 10w40 oder 5w40, die sind wie wasser,deshalb in diese heisse wetter ist der druck bei williams motor zu niedrig. william hat in seine tatra 813 die oil pumpe in den box won den beifahrer,und in diese heisse wetter hat die pumpe wenig kaltes luft. Wenn wetter wieder kalt ist,dan wird der oil druvck wieder hoherer und auch die oil pumpe in box kalter 😉

Und mach auch kontrolle ob keine diesel in motor geht. manchmal kann pasieren, das die diesel-rohrleitung undicht ist oben in kopf in die diesel injektion, und dan geht diesel in oil und mach den oil dunn

Lubossss schreibt noch,das er in heisse wetter mit niedrige druck ach oil 20w40 benutze,und dan hat er kein problem. Und Tomas 148 schreibt uber oil 15w50. Die 12zylinder sind grosserer aber mit selbe pumpe,deshalb muss der oil dicker sein.

Mit grusse Peter und grusse won mir auch William,habe ihn mit seine Tatra 813 und seine freundin an grenze deutschland - holland getrofen 😉😅
Naposledy upravil(a) peter gasparovic dne stř zář 12, 2018 10:35 pm, celkem upraveno 2 x.
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
stř zář 12, 2018 6:15 pm

Uživatelský avatar
lubossss
Příspěvky: 4295
Registrován: pát kvě 06, 2011 8:25 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Peťo, ještě že Tě mám :D :D :D
stř zář 12, 2018 9:21 pm

Uživatelský avatar
lubossss
Příspěvky: 4295
Registrován: pát kvě 06, 2011 8:25 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Připiš mu že když jsem měl problém s tlakem mazání (přece jen dvanáctiválec, má stejné čerpadlo, ale o dvě uložení kliky navíc), koupil jsem sud 20W40 (vyrábí slovnaft Blava) a bylo po problému :D
stř zář 12, 2018 9:42 pm

tomas 148
Příspěvky: 321
Registrován: pon led 02, 2012 4:08 pm
Bydliště: Slavkovský les

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Nebo 15w50
stř zář 12, 2018 10:15 pm

peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Lubosu a Tomas - no problem,prelozene a dopisane😉
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
stř zář 12, 2018 10:36 pm

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ještě je potřeba zkontrolovat jestli není popraskaná pružina v přetlakovém ventilu mazání.A taky jestli je zevnitř čistý olejový chladič,často tam bývá napadaná rozdrolená izolace krycích plechů.Předpokládám že 51 je motor T1 s thermoventilem na výfuku a bez termostatu oleje.
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
stř zář 12, 2018 10:51 pm

peter gasparovic
Příspěvky: 4515
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Pavel - ma v tej 813 motor s diamky. Tu tatru som videl. Aby sa.mu tam motor zmestil,tak olejovu vanu musel dat rovnu a olej honi cerpadlom ktore ma pred spolujazdcom miesto filtrov sania. Tie ma dane za kabinou. Niekde som sem daval aj video.
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
čtv zář 13, 2018 7:17 am

Felix
Příspěvky: 56
Registrován: pon pro 05, 2016 10:35 pm
Bydliště: North-West Germany
Kontaktovat uživatele:

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ahoj together,

thank you for your advice! @Petr: Yes, you meet them at the border, they remember you. :D The world is small!

- Diesel lines that Injectors Will checked when he adjusted the valves, they are ok. Also the oil level is not rising. And when he put the new oil the problem with the temperature remained - when it is polluted with diesel it should be good with a neu oil and then start getting bad after a while.
- In the moment the engine runs on 10W40 truck oil from the company TOTAL. We plan to change it to 20W50 for next Summer to see if this changes the temperature.

@Pavel: Yes, the -51 has exhaust thermostat like this: http://eshop.svetluska.cz/ventil-regulace-chlazeni-upr We allready put a new tbut it didn't help. Also he cleaned the oil lines and the air line with pressured air.

Your advice:
- Cleaning the oil cooler from the inside is clear.
- But which valve do you think can be broken?
1. Under the oil coller? (item #3,#4 in the picture)
Obrázek
2. Or is it the main pressure valve? (item #2,#3,#4 in the next picture)
Obrázek

Air cooled regards,
Felix



Ahoj spolu,

děkuji za vaši radu! @Petr: Ano, máte s nimi setkat na hranici, že si tě pamatuju. :D svět je malý!

- Diesel řádky, že Vstřikovače Budou kontrolovány při seřídil ventily jsou ok. Také hladina oleje není rostoucí. A když se dal nový olej problém s teplotou zůstal - když je znečištěný naftou by to mělo být dobré s neu olej a pak začít se špatné po chvíli.
- V okamžiku, kdy motor běží na 10W40 auto oleje od firmy TOTAL. Máme v plánu změnit na lubrikanty 20w50 na příští Léto, jestli se to změní teplota.

@Pavel: Ano, -51 má výfuku, termostatu, jako je tento: http://eshop.svetluska.cz/ventil-regulace-chlazeni-upr už Jsme dát novou tbut to nepomohlo. Také on vyčistit olejové potrubí a přívod vzduchu s tlakem vzduchu.

Vaše rady:
- Čištění olejového chladiče zevnitř je jasné.
- Ale což ventilu myslíte si, že může být zlomený?
1. Pod olej coller? (položka #3,#4 na obrázku)
Obrázek
2. Nebo je to hlavní tlakový ventil? (položka #2,#3,#4 v následujícím obrázku)
Obrázek

Vzduchem chlazený jde o,
Felix
čtv zář 13, 2018 1:16 pm

Popíno
Příspěvky: 504
Registrován: stř pro 30, 2009 9:56 pm
Bydliště: chrudim

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Ahoj.Potřeboval bych radu.Jedná se o dvounapravou Tatru, původně tahač přestavba pro SúS.Ma to posilovač řazení.Nejde dobře zařadit 3rst.Hodně síly je zapotřebí.Dvojku když naznačíš tak to lehce dosune,ale 3 né.Prosim tedy kde začít?? Může být posilovač K.O?
Vzduch do něj jde dostatečný.
Caterpillar-Man-Tatra-Takeuchi

http://honzapos.rajce.idnes.cz/ www.auta-bagry.cz
čtv zář 13, 2018 6:07 pm

Uživatelský avatar
lubossss
Příspěvky: 4295
Registrován: pát kvě 06, 2011 8:25 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

Popíno. Zkus (třeba při stojícím vozidle, a nastartovaném motoru), sešlápnout spojku, ale trojku řadit až po deseti vteřinách, a napiš mi jestli je to lepší
čtv zář 13, 2018 6:27 pm

Popíno
Příspěvky: 504
Registrován: stř pro 30, 2009 9:56 pm
Bydliště: chrudim

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

To jsem zkoušel,i spojku odvzdušnit ,aby třeba nebyl problém že se dlouho dotáčí spojka.
Caterpillar-Man-Tatra-Takeuchi

http://honzapos.rajce.idnes.cz/ www.auta-bagry.cz
čtv zář 13, 2018 6:38 pm

Uživatelský avatar
lubossss
Příspěvky: 4295
Registrován: pát kvě 06, 2011 8:25 am

Re: Poruchy a opravy Tater

Příspěvek

A je to lepší když dáš čas elektroventilu, aby úplně natlakoval posilovač?
čtv zář 13, 2018 8:18 pm

Odpovědět

Zpět na „TATRA“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 hostů