Moderátoři: Olda, martin_100, Leoš H, Hynek

Odpovědět
Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Tak dneska se stavil prodejce MANu a celé dopoledne jsme skládali různé kombinace tahačů.
U všech variant: malá kabina M, motor 360 k, manuál + ComfortShift, vedlejší vývod, vpředu balóny 385/65 + péra 9,5 t, klima, bufík, točnice 185 mm, ocelový nárazník s integrovaným závěsem pro vyproštění, měřič zatížení náprav tahač i návěs, pípák na couvání, rádio, jinak std. výbava (social edition) ...
Varianty:
TGS 4x2 BLS: +/- 65 tis. EUR, prázdná váha 6.750 kg (vždy bez příplatků), průměr otáčení 14,7 m,
TGS 4H4 BLS HydroDrive: +/- 83 tis. EUR (příplatek za HydroDrive přes 18 tis. EUR!!!), 7.165 kg, průměr otáčení 14,7 m,
TGS 6x2/2 BLS: +/- 69 tis. EUR, 7.935 kg, průměr otáčení 15,9 m,
TGS 6x4 BBS/M (zvýšená verze): 71 tis. EUR, 8.745 kg?, průměr otáčení 18,2 m,
TGS 6x4 BLS: 73 tis. EUR, 8.400 kg, průměr otáčení 17,7 m,
TGS 6H6 BLS: 88 tis. EUR., 8.790 kg, průměr otáčení 18 m.
Po věcné diskusi jsme došli k závěru, že varianta tahače 6x4 je pro krátký 2-osý návěs s hydropohonem zbytečný luxus, hlavně kvůli spotřebě nafty a prázdné váze, opotřebení pneu.
Tahač 6x2/2 bude mít nevýhodu hlavně v malé světlé výšce (pod přední nápravou 254 mm, pod zadním diferákem 240 mm, pod palivovou nádrží 171 mm ...) a horším předním nájezdovým úhlem vpředu pod podjezdovou zábranou, která bude sloužit jako radlice buldozeru ...
Výhodou tahače 6x2/2 bude menší váha, menší spotřeba (min. o 3L/100 km), lepší průměr otáčení, nižší cena (malý příplatek oproti std. 4x2), menší opotřebení pneu (o 2 ks pneu méně oproti 6x4 + zvedací náprava), různé varianty zatížení náprav, relativně dobré zatáčení i se zapnutou uzávěrkou diferenciálu (velmi dobře zatížená přední náprava při přizvednuté zvedačce), oproti std. pérové 8x4 možnost měřit zatížení náprav jak na tahači, tak i návěsu...
Jsem zvědavý jaká cena přijde za ten návěs, ale pokud to u Schwarzmülleru moc nepřeženou, tak bychom se opravdu mohli pohybovat kolem 110 až 115 tis. EUR bez DPH za celou návěsovou soupravu, což je std. ceníková cena za normální sólo 8x4 S1/S3 ... Oproti soupravě s tandemem úspora na ceně přívěsu min. 20 tis. EUR, výsledná legální nosnost +/- 30 tun bude u obou variant (tahač 6x2/2 + krátký 2-osý návěs nebo lehká 8x4 S3 + tandem) stejná.
Varianta tahač 6x4 + krátký 2-osý návěs (bez hydropohonu) by stála jen +/- 100 tis. EUR, ale výhody poháněné nápravy na návěsu (hlavně při sklápění) budou chybět.
Varianta tahač 6x6 + krátký 2-osý návěs (bez hydropohonu) by stála +/- 115 tis. EUR, což bude asi +/- stejná cena jako varianta tahač 6x2/2 + krátký 2-osý návěs s hydropohonem ...
Tatra + MAN = Superstroj!
úte úno 05, 2019 8:41 pm

chomyz
Příspěvky: 513
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

to Safky: Pořád mě fascinuje (v dobrém) ta Tvoje odvaha skládat soupravu na 30t nákladu s motorem 360k a malou boudou... Už tenkrát na Senza I a dnes po pár letech jsou zase všichni o dalších 50k výše ... Vždy to máš dobře vyargumentované, akorát prostě mi to přijde trochu v protikladu s těmi úžasně propracovanými návěsy nebo nástavbami. Denně se pohybuji na výpadovkách z Brna kudy trvale valí desítky souprav všech konfigurací suť/hlínu z města a písek/štěrk do města a pod 420k už nepotkávám ani sóla a soupravy už začínají min. 460 nebo už běžně i 5-kou... A soupravy které zjevně nejezdí asi nikdy dál než 50km od základny mají běžně druhé největší boudy, když ne rovnou Globe... Už před lety jsme zde probírali, že nikdo sériově nedělá ten 2-osý návěs s rozvorem 1810 ale určený za 3-osý tahač a celkem se divím, že za ty roky to pořád nikdo nezačal dělat - pro CZ legislativu mi to pořád přijde jako hoodně výhodná kombinace - že se do toho nepustí ani ten Schwarz? Jinak s těma posuvnýma točnama mě taky kdysi zaujalo, že u všech variant v katalogu zdůrazňují, že off-road je zakázaný. Jak tu uvádíš ty ultrakrátké návěsy jako např. ten Jankostav - není problém na těch 6,5m korby dostat těch 30t?Jaký je dle Tvých zkušeností rozdíl v konstrukci jinak shodných návěsů určených za 2- nebo 3-osý tahač? Je tam mimo posunutí polohy královského čepu a odlišných čísel na štítku / v TP i nějaké zesílení či jiná úprava konstrukce? Dělá to posunutí čepu takový rozdíl v možnosti naložení? Resp. (pominu-li legislativu) když návěs určený za 2-osý tahač zapřáhnu za 3-osý je problém docílit to požadované větší zatížení na točnu? Pořídili jsme teď 2 nové Schwarze s rozvorem 1410+1310 a jeden má celkovou 39t (korba 7,35) a je za 2-osý tahač a druhý má celkovou 44t (korba 7,85) a 2 polohy králováku. Jak přesně funguje (do jaké rychlosti / nákladu) ten TractionHelp2 se systémem "3xbrzda" - funguje to za jakýmkoli tahačem aniž by se musel k tomu návěsu nějak přizpůsobovat nebo je tam potřeba něco propojit/sladit? Díky
pon úno 11, 2019 6:10 pm

Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

to chomyz:
Výkon 360 koní je už tak nějak ze zvyku. První auta jsme objednávali v roce 2006, motor MAN D20 10,5 litru o výkonu 350 koní, E3, dnes mají najeto 550 až 650 tkm, kromě výměny trysek a CommonRail čerpadla (opotřebované) vše původní, i synchrony v převodovce. 6x4 tahá 3-osý Panav PS3 24, celková 48 tun a pocitově to není až taková tragédie jak to vypadá na papíře. Největší výhodou slabých motorů je to, že se můžou pořád držet pod krkem, což nemá až takový vliv na spotřebu, což se o silných motorech (tak nad 460 koní) nedá říct, ty když řídí řidič s těžkou nohou, tak ve spotřebě udělat pár litrů není vůbec žádný problém.
Další věcí je, že i když řidič bude mít motor o výkonu 500 koní, tak fůru navíc neudělá, ale za den skončí tak o 15 min. dříve, což je nepodstatné ...
Malý motor má výhodu v nižší váze (úspora v řadech 100 kg) a nižší ceně (u MANu kdysi platilo 40 koní výkonu navíc = příplatek 2.200,- EUR, tzn. mezi 360 a 480 je rozdíl asi 6.600,- EUR bez DPH ..., což je v naftě hodně litrů).
Malá bouda má asi 3 důvody:
1, kabina M - váha asi o 250 kg nižší než u kabiny XL
2, celková výška je max. 3,2 m, souprava se výškově všude dostane (i tam kde se konkurence s kabinami XL/XXL nedostane ...)
3, máme i sólo sklápěče, které mají malé kabiny, když by tahač dostal velkou se spaním, samozřejmě by si řidiči záviděli ...
Prozatím jsme za posledních 14 let jezdili regionální přepravu, takže řidiči nemuseli spát v kabině, minulý rok se to změnilo, ale stejně spali na ubytovně ...
2-osé návěsy nemají v ČR tradici, tady se snad po revoluci prodávali běžně jen 3-osé návěsy, v DE, AT, BE a CH mají tradici 2-osé návěsy za 3-osé tahače (klasický rozvor 1310 mm) a někdy kolem roku 2008 se rozjely 2-osé návěsy s rozvorem 1810 mm pro 2-osé tahače většinou s předním pohonem (nejčastěji hydropohon), jako alternativa sólo 8x4. 2-osý návěs s rozvorem 1810 mm pro 3-osý tahač jsem objevil až teď v Dánsku u Kel-Bergu, ale je relativně dlouhý (tak aby měl velké zatížení na točnici), takže největší výhoda dobrá obratnost tady moc nefunguje.
Jankostav má verzi pro tahač 4x2 a povolenou celkovou soupravy jen 36 tun (točnice 12 tun, na nápravy 18 tun), mají bočnice vysoké 1470 mm, takže to stačí, ale já jsem chtěl bočnice vysoké 1640 mm (tak to máme na návěsech dlouhých 7,35 m), kde vozíme legálně 33,5 tuny, takže když to poměrově zkrátím na 6,5 m, tak by tam mělo vlézt matematicky 29,6 t ...
Návěs pro 3-osý tahač by měl mít zesílený labutí krk pro větší zatížení, ale nějaký podstatný rozdíl v prázdné váze návěsu nepozoruji (rozdíl tak 100 až 200 kg max.). Větší zatížení točnice lze docílit posunem královského čepu do 2. polohy, tak aby byl větší přední převis návěsu a taky tím, že se návěs naloží na předek, což strojními moc nechápou a návěsy pro 3-osé tahače nakládají stejně jako pro 2-osé tahače ... To posunutí královského čepu udělá rozdíl asi 1 až 2 tuny na točnici (při stejném způsobu naložení návěsu).
Pokud je Traction Help aktivovaný v řídící jednotce EBS (musí se to tam zaškrtnout při parametrizaci - udělá každý servis Schwarzmüller, nebo kdo umí dělat s Wabco diagnostikou) je std. nastaven do 30 km/h (povoluje legislativa EU) a 2. a 3. nápravu návěsu umí přetížit o max. 30% oproti povoleným 9 t na nápravu, pak bude zatížením 2. a 3. nápravy 2x11,7 t a o max. 3 až 3,6 t se dotíží točnice tahače (podle vzdálenosti od královského čepu po střed 1. nápravy návěsu a rozvory náprav u návěsu mezi 1., 2. a 3. nápravou). Nevýhodou provedení "3x brzda" je to, že opravdu celá soupravu musí stát v klidu (rychlost = 0 km/h), musí být povolená ruční brzda, takže pokud řidič zastaví v mírném svahu, moc to nejde aktivovat. Podobný problém je, když se návěsová souprava dostane do problémů na kluzkém svahu za jízdy, musí zastavit, pak se to možná podaří aktivovat a znova se pokusit rozjet.
My u všech návěsů (7x sklápěč Schwarzmüller, 1x kontejnerové šasi Krone) Traction Help máme zapojené na zadní mlhovku, tzn. pokud řidič zapne a hned vypne zadní mlhovku (signál dlouhý do 5-ti sekund), 1. náprava návěsu se buď úplně zvedne nebo odlehčí (podle typu ventilu zvedací nápravy návěsu) to platí do 30 km/h. Opačně, pokud řidič u prázdného návěsu nechá zapnutou zadní mlhovku déle než 5 sekund, tak 1 i 2 zvedací nápravy (podle počtu zvedaček) spadnou dolů, to se zase využije u manévrování na úzkých místech (např. sídliště).
Osobně používám Traction Help na návěsu před každým kruhovým objezdem, ostrou zatáčkou, manévrováním na nakládce/vykládce, při jízdě v terénu apod. Pokud je terén dostatečně únosný, a u tahače 6x2/2 + 3-osý návěs, zvednu zvedačku na tahači i na návěsu, dostanu pak na tažné nápravě tahače zatížení až cca. 16,9 tuny, což je podobné jako u 6x4 na zadních poháněných nápravách ...
To zatížení na nápravu je tak velké, že tahač 6x2/2 prohrabe i asfaltovou vozovku se slabým podkladem, viz. foto na výstavbě obchvatu Třince, silnice I/11, návěs se propadl v měkkém, tahač 6x2/2 stál jedním kolem na asfaltové místní komunikaci a po zvednutí prostřední nápravy na tahači a 1. nápravy na návěsu bylo na nápravě tahače zatížení asi 17 až 18 tun (tlakoměr byl až za koncem stupnice ...), po 1. pokusu kdy mi zdechl motor, jsem nechal spojku klouznout, kolo prohráblo a tahač se propadl až na makadam ...
Nevýhodou zapojení Traction Helpu přes zadní mlhovku je pouze jízda za mlhy/deště/sněžení u prázdného návěsu, tam spadnou nápravy návěsu dolů, v jiných případech není problém.

Obrázek Obrázek Obrázek

Zde fotky jak to vypadá s přizvednutím nápravy tahače i návěsu na asfaltu u 48 tun celkové, na nápravách návěsu je cca. 21,3 tuny, na tahači cca. 26,7 tuny ...:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
pon úno 11, 2019 10:48 pm

Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Ještě jsem zapomněl přiložit schéma zapojení u Schwarzmülleru, u 15-ti kolíkové zásuvky na návěsu je třeba přepojit růžový drát (PIN 12) na modrý drát (PIN 3), jsou hned vedle sebe. Podobně u 7-mi kolíkové zásuvky přepojit růžový drát (PIN 6) na modrý drát (PIN 7). Pak by to mělo fungovat. Ještě doporučuji stáhnout příručku od Wabca s popisem systém TEBS 5, tam je od str. 79 pěkně popsáno jak lze ovládat Traction Help všemi možnými způsoby, zajímavé čtení:

http://inform.wabco-auto.com/intl/scrip ... 500933.pdf


Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
úte úno 12, 2019 4:55 am

TeSi
Příspěvky: 2150
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Tak pevný návěs už je u překupníků na Slovensku za 35 tis. euro netto. :D
úte bře 05, 2019 8:52 am

Uživatelský avatar
Leoš H
Příspěvky: 2666
Registrován: pát zář 26, 2008 10:30 am
Bydliště: Hulín
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Nedávno jsem potkal Rybarikův pevný návěs, tak ten je zatím asi neprodal.
* LIAZ 150.261 4x2 S3 s HNJ Fassi F95 * TATRA 815 TerrNo.1 6x6 * Scania R420 CB8x4 * Scania G440 HMZ8x4 *
https://www.facebook.com/AutodopravaHolubnicek/ www.holubnicek.cz
úte bře 05, 2019 6:15 pm

tatrák pája
Příspěvky: 303
Registrován: úte črc 01, 2014 8:57 am
Bydliště: praha

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Tesi, firma Lori ?
čtv bře 07, 2019 8:19 pm

TeSi
Příspěvky: 2150
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Ne, slovakfinance.sk. Kromě tohoto MANu tam mají aktuálně ještě 2x pevný návěs VOLVO 10X6


Obrázek
pon bře 11, 2019 11:13 pm

peter gasparovic
Příspěvky: 4011
Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

zaujmava suprava,by ma zaujmalo kolko to váži a za jak dlho budu na tom tie capy v prdeli🤔

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2454640296
Vo víne je pravda, v pive sloboda, v pálenke sila a vo vode baktérie...
ned dub 21, 2019 12:08 am

Prouza88
Příspěvky: 3423
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Safky? Nějak si to tu ustřihl :think: To by byla škoda!
Nicméně, protože se v tom vrtáš, tak se tě chci zeptat..
Při Anfahrhilfe na 5ti osách v návěsu, pokud ho aktivuji, se vypustí zvedačka natolik, aby se nepřekročilo unijních 30% a 30km/h. Těch 30% nad limit je konstrukční předpokládám(tzn. že standartní nápravy s rozvorem 1310mm, co maj legislativně 8t ale technickou 9t) a dovolí mi tedy dotížit zbylé nápravy na konstrukčních 9t+30%( to je navíc 2,7t,dohromady 11,7t). A předpokládám správně, že si to hlídá i tahač, kde mám 11,5t legislativní a 13t konstrukční maximum? To znamená že při aktivaci si to pohlídá obě podmínky, a to 13t+30%(toje navíc 3,9t, dohromady 16,9t) na hnané, plus 11,7t na každou ze dvou zadních náprav návěsu(23,4t dohromady). Tedy na těchto třech nápravách bude možno mít až 40,3t(při ideálním rozložení), než se zvedačka začne spouštět a tedy při legální váze 40t na 5ti osách zůstane pěkně nahoře? Řekněme například odpředu:
7,5t a 11t - 7,5t a 7t a 7t se změní cca na
8.0t a 13t - 0t a 10t a 9t a zvedačka zůstane v luftu?
Pak sme tedy ještě zdaleka nedotížili tahač na maximum, ale jak toho docílit? Více dopředu už naložit nelze :arrow: na silnici by byl tahač přeložen. Posunout točnu a cpát vše před první nápravu návěsu aby byla následně páka co největší?
Ještě horší to bude, pokud se vyplní má doměnka, že návěs má rozvory 1310mm a 1410mm a prostě ta váha nepůjde přenést, jen se víc přetíží prostřední náprava návěsu :think:
Jsou mé výpočty správné, za předpokladu, že nemáme žádné chytré OptiLoady a pod a tlaky v nápravách jsou cca stejné?
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
pát úno 14, 2020 1:01 am

Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

to Prouza88:
Nějak jsem ztratil motivaci, asi syndrom vyhoření... Taky mě na.ralo jak v ČR relativně zakázali pevné návěsy, ale oproti tomu na Slovensku zlegalizovali 5-ti osé sóla. V práci momentálně není moc práce, všude samé výběrovky, pořád cena dolů, 20 zaměstnanců je nemocných, takže taky nic moc ...
Dost bylo remcání dáme se do práce!
Pokud jde o Anfahrhilfe na návěsu je potřeba vysvětlit pár základních věcí:
- zvedačka na návěsu si vůbec nehlídá tahač, je to čistě záležitost hmotnosti, fyziky a délkových rozměrů
- zvedací náprava může mít víc různých ventilů, jsou 2 základní typy:
a) ventil zvedací nápravy s vratnou pružinou = zvedne zvedačku, pokud se na zbývajících nápravách nepřekročí zatížení 2x11,7 t = 23,4 t, pokud se překročí, zvedačka spadne dolů a Anfahrhilfe nefunguje. Tento typ ventilu se většinou používá u plachtových návěsů s rozvorem náprav 2 x 1310 mm (3 x 8 t na nápravy), kde to většinou stačí, tzn. když zvednu 1. nápravu se zatížením 8 t na std. plachtovém návěsu s délkou 13,6 m, tak na 2. a 3. nápravu návěsu přenesu 6,1 t = pak bude zatížení 2 x 11,05 t = 22,1 t a na točnici tahače se přenese zbytek tj. 1,9 t. Když vezmeme, že u std. tahače 4x2 s rozvorem 3600 mm, bude točnice umístěna 585 mm před středem zadní nápravy, pak při celkové hmotnosti tahače 18 t, by na zadní nápravě mělo být zatížení 11,0 t, při Anfahrhilfe na návěsu dostanu na zadní nápravu tahače 12,6 t, což je daleko do 13 t technického zatížení tahače. Výpočet platí pro hmotnost soupravy v ČR 42 t: 18 t tahač + 24 t návěs, pro EU hmotnost soupravy 40 t budou tyto hodnoty trochu menší.
b) impulzivně ovládaný ventil - funguje tak, že vždycky zvedne/přizvedne 1. nápravu návěsu, tak aby nebylo překročené zatížení 2. a 3. nápravy 2 x 11,7 t = 23,4 t, zablokuje tlak jak u měchů pérování, tak i měchů zvedací nápravy. Používá se hlavně u sklápěcích návěsů s povoleným zatížením náprav 3 x 9 t a rozvory 2 x 1410 mm nebo 1410 + 1310 mm. My tento ventil máme u všech sklápěcích návěsů Schwarzmüller. U návěsu s délkou korby 7,35 m a vzdálenosti od točnice po střed 1. nápravy 3005 mm a rozvory náprav 2 x 1410 mm, lze při zvednutí 1. nápravy návěsu dostat na točnici tahače 3,7 t, pak bude zadní náprava tahače zatížená 14,1 t.
Tatra + MAN = Superstroj!
pát úno 14, 2020 9:58 pm

Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Aby se dalo dostat víc na zadní nápravu tahače musel by se použít tahač 6x2-2 s poslední zvedací nápravou, pak by se na těch 16,9 t dalo dostat. U tahače 4x2 už toho moc vymyslet nepůjde ... Posunutím točnice přímo nad zadní nápravu tahače pak dostaneme na zadní nápravě 14,6 t, ale posouvat točnici u naloženého návěsu moc nejde ...
Tatra + MAN = Superstroj!
pát úno 14, 2020 10:12 pm

Prouza88
Příspěvky: 3423
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Super info, není nad poznatky z praxe! A nevzdávej to, tvé znalosti tu mají cenu zlata :wink: (Taky sem čekal, že mi v "jízda v zimě" řekneš, co tam vymejšlím za kokotiny :D )

S tou točnou to byla spíš taková nadsázka, bo se to o půl metru posunout nedá(celková délka, délka nákladu), myslel sem na šroubech. Ještě v případě, že by ten návěs uměl všechno, uměl by pak třeba OptiLoad, přenést ještě na zbývajících dvou nápravách zatížení víc dopředu? Tedy nafouknout poslední na technické maximum a prostřední míň? Jestli by to k něčemu bylo teda..
Já to právě nikdy nepočítal, a až teď sem zjistil, když sem to spočtl, že toho tou zvedačkou u plný tonáže vlastně tolik nepřenesu. Ještě když z praxe vím, že jak se blížíš k 11t na hnaný nápravě, tak ti přeleze předek přes 7t a máš přes 18t a nemůžeš vlastně plně dotížit hnanou :think: Když pak vemeš náves s 9t nápravama, tak si poměr hmotnosti hnaná/celková asi ještě zhoršíš, protože víc na hnanou nedostaneš :think: Dávno mělo bejt na tahač 19t..

Ještě, jednou sem měl návěs s rakouskejma papírama, a měl rozvor 1310+1410, v papírech ale bylo všechno 8t, technická 9t. Když s tím vjedu do čech, můžu nakládat 27t na ty nápravy?

A copak se vlastně legislativně stalo s pevnejma návěsama?
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
pát úno 14, 2020 10:52 pm

Safky
Příspěvky: 3294
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

OptiLoad to asi nebude umět, primárně je určený k tomu aby nedošlo k přetížení zadní nápravy tahače, k tomu dojde nejčastěji při rozvozu pro hypermarkety:
https://youtu.be/5ykFNX0DSuU
https://youtu.be/OU9OQRs4Ff4

V ČR můžeš mít 27 t na nápravy pokud je to povolené v TP.

Kauza pevné návěsy = vyhláška 209/2018:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-209
§ 5
Největší povolené hmotnosti silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy:
(2) Hodnoty hmotností vozidel a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo stav pozemní komunikace, činí
e) u motorových vozidel se čtyřmi a více nápravami - 32,00 t,
(6) Pro účely odstavce 2 se za jízdní soupravu považuje pouze takové spojení tažného a přípojného vozidla, které umožňuje vzájemný pohyb obou vozidel. Pokud je spojení při jízdě pevné, bez stupňů volnosti, považuje se takové spojení vozidel za jednotlivé vozidlo = a toto je problém pevného návěsu = max. 32 t
Tatra + MAN = Superstroj!
pon úno 17, 2020 8:18 pm

Prouza88
Příspěvky: 3423
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: Pevné návěsy, tridemy... Safkyho "brainstorming"

Příspěvek

Jasný, přesný, bez chyby. Díky

No a to vás ale pěkně vypekli s těma návěsama, dost sem ti fandil a teď ti to asi dali pěkně na talíř, že :think: Nevzdávej to :wink: Na něco přijdeš, nahoď monterky a vzhledem k tomu, že tam není definovanej rozsah pohybu, tak troška zvětšit vůle a máš to podle příručky 8) Tím chci říct, že nějakej ten vertikální pohyb by snad šel vymyslet, nějaký vodítka a dorazy a nejspíš bude i žádoucí :wink:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
pon úno 17, 2020 8:32 pm

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti