Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

Thomas
Příspěvky: 70
Registrován: úte říj 09, 2007 10:22 pm

Menci

Příspěvek

máte někdo skušenost??:-D
ned úno 08, 2009 5:36 pm

Uživatelský avatar
-Ondra-
Příspěvky: 2039
Registrován: ned bře 08, 2009 11:11 pm
Bydliště: Křižanov

Příspěvek

Moje mencina toho uz hodne pamatuje.Hodne velka vyhoda jsou kohouty nahore,ale raam nic moc.Dost ridicu rika ze hodne praska,i muj kus neni vyjimka:-D.U koho jezdis??
sob bře 14, 2009 1:24 am

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Zdravím.Mám takový dotaz k Menci vana sklápěč.Jeden kus rv 09 9tunové nápravy váha prázného 6,9 t/ Druhá varianta je rv 07 málo najeto 8tunové nápravy váha prázného 6,2 t.Je jasné že 9t nápravy jsou asi lepší jen mi přijde negativní že na návěs s 9t nápravama naložím o 700 kg méně než na ten s 8t nápr.Připomínám že návěs s 9t nápravama je i jinde o ceně. Dle výpočtu tahač 7,2t + návěs 6,2t =13,4t náklad do 42t je 28.6 t . Návěs s 9t nápr. mi vychází 27.9 tak proč se do toho cpát když to pod klasic. tahačem nevyužiji.Taky se šušká že se v čr sundá váha na 40t jako v SRN.Dik za názory Safky dik za názor.
úte říj 02, 2012 8:46 pm

Tudle
Příspěvky: 537
Registrován: ned bře 01, 2009 1:41 pm
Bydliště: Studénka/ Křivsoudov

Příspěvek

Ještě je důležitá vzdálenost středů náprav. 9t nápravy a tuším 1350mm mezi jednotlivými středy a celková soupravy se zvedá na 45t, jak to máme mi. A hned máš užitečnou hmotnost cca 31t :)
No a že by se snižovala hmotnost na 40t, tak tomu nevěřim. Víme jak v tomhle státě trvají nějaké změny k lepšímu.
Židle a telefon :-)
úte říj 02, 2012 9:09 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

a tonáž 45 t má tahač v tp povolenou? když na 5 nápravách je v čr 42t, to že tahnu návěs na 9t nápravách ještě neznamená že mohu celková 45t. 1310 8t/ 1410 9t/
úte říj 02, 2012 9:27 pm

Tudle
Příspěvky: 537
Registrován: ned bře 01, 2009 1:41 pm
Bydliště: Studénka/ Křivsoudov

Příspěvek

No vidíš, tak tu vzdálenost sem kecal :D , jo Scania má na 5 náprav povolenou 45t, Volvo některé taky, ale třeba kluci mají na pár 44500 a přitom identická vozidla a jako bonus v malém techničáku 48000kg v soupravě, Daf jen 44t. Záleží co máš na štítku. A to taky orgáni kontrolují.
Židle a telefon :-)
úte říj 02, 2012 10:30 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

tak to je stále jedna bába povídala.Mám tahač 6x4 který má v tp 60t.Policajta to ale nezajímá 6 náprav 48 tun,5náprav 42t odchod.Tak se znova ptám viz. můj první příspěvek v tomto tématu.Díky.
úte říj 02, 2012 11:13 pm

TeSi
Příspěvky: 2150
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Příspěvek

Jasně, 6 náprav = max. 48 tun celkové. Pokud má ale tahač (2 osý) zapsanou v ORV povolenou (!!!) celkovou hmotnost soupravy např. 45 tun, nemusí tebe zajímat, že to policajta nezajímá. Pošli to do....správního :? Pokud si koupíš takového tahače + návěs s 9 tunovkama -> 18 t + (9*3=27 t) = 45 t. Tím to končí...

A těch 42 t bereš kde? Nic takovýho v zákoně není, pouze max. hmotnost jízdní soupravy, vozidel atd. - viz. toto téma: http://www.truck-forum.cz/forum/viewtop ... 8a76a914c3 Tam jsme to probírali...
úte říj 02, 2012 11:19 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Abych to vyhodnotil ! Tahač v tp 42 t je mi v návěsu s 9t nápravama k ničemu? Tesi v minulém tématu jsem neřešil návěs s 9t nápr., tam se řešila točna s 8t nápr.dík
úte říj 02, 2012 11:35 pm

mirazapletal
Příspěvky: 4562
Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
Bydliště: Zlín

Příspěvek

No k ničemu... záleží v jakém smyslu - když naložíš tahač a návěs s 3x8tunama na 42tun, je 100% jisté, že neprojdeš tlakama na nápravy, když budeš mít návěs s 3x9tunama, budeš mít pořád 42tun celkové ale už je dost pravděpodobné, že ty tlaky vyjdou a projdeš bez pokuty. Pokud ti jde o to, že nevyužiješ plný potenciál - tak to je pravda, nevyužiješ, to by sis musel nechat přepsat celkovou hmotnost soupravy v TP.

Jinak těch 42tun vzniklo prostým součtem náprav 18+24tun, 9tunové nápravy jsou ryze české specifikum posledních let, proto mají starší vozy celkovou jen 42tun a buď rád, když si dovezeš auto z německa, budeš mít v techničáku tun jen 40.....
stř říj 03, 2012 12:31 am

TeSi
Příspěvky: 2150
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Příspěvek

Karle, nevím, co to máš za samohybku, ale u většiny výrobců není problém s povolením zapsání vyšší povolené hmotnosti soupravy. Pokud to tedy dovoluje celková technická hmotnost soupravy.

Jinak, pokud bys měl poníka s 42 t povolené celkového hmotnosti soupravy, vyšší tonáž s 9 t nápravami opravdu nemáš - pouze jak říká Míra, větší jistotu, že projdeš na nápravové tlaky. Počítej, že 2x1410 mm je v terénu jako kotva a pneu na tom hoří před očima. Pokud na to ale máš kozla (více než 42 t povolené celkové hmotnosti soupravy), kvůli užitečné hmotnosti se to vyplatí...

V tématu, na které jsem tě odkazoval, jsem tenkrát vkládal naskenovaný TP jednoho tahače (S. R420) s povolenou celkovou hmotností soupravy 45.000 kg.
stř říj 03, 2012 3:08 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Tak jsem to prověřil u zastoupení výrobce a není to žádný problém to překopat na 45t.Rozhodnul jsem , jdu do 9t náprav sic je návěs o 70tis kč výše než na 8 t. Počty jednoduché legálně to vychází naložit 31 t na 5 nápravách.
stř říj 03, 2012 7:58 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Nějak nestíhám, takže když jsem si to tady přečetl, tak asi bylo už řečeno vše podstatné:
1, základem je zjistit jakou má tahač 4x2 povolenou celkovou v TP (většinou 40 t - dovoz DE, 42 t - nové v ČR - kdysi dávno, 44 t - dovoz BE, FR nebo 45 t - nové v ČR). U některých tahačů dovozce povolí zvýšit tonáž na těch 45 t, někdy ne (často se končí na 44 t).
2, Pokud si koupíš návěs s rozvorem náprav 2x1410 mm = 3x9 t na nápravy a budeš vozit celkovou jen 42 t, riziko pokuty za přetížení náprav je min. Pokud budeš plně využívat tonáž na 45 t (s tahačem u kterého je to povoleno) je riziko pokuty tak 80% (většinou bývá přetížená zadní náprava tahače). Samozřejmě podobná poučka bude platit když budeš mít návěs 2x1310 mm = 3x8 tun a budeš jezdit s 42 t.
3, Rozvor 2x1410 mm = opotřebení pneu katastrofa (doporučuji poslední nápravu samonatáčecí), kvůli velkému jízdnímu odporu by měla jít asi o 2 l nahoru i spotřeba nafty (hlavně pokud se jezdí na krátko, po okreskách), poměr povolené trakční síly = 11,5 t na zadní nápravě tahače k celkové 45 tun je velmi špatný a je 25,5%, tzn. v terénu na štěrku, do kopce s plným to asi nic nevyjede. Osobně si myslím, že návěs 2x1410 mm je vhodný na dálkové vnitro (uhlí z hnědoúhelné pánve na Ostravsko a zpátky koks, zemědělské produkty, šrot ...), takové návěsy jezdí častěji po rovných dálnicích a netočí se kolem komína (většinou obraty do 100 km), tam ten návěs dostane pěkně pokouřit, samozřejmě u rozvoru 2x1410 mm bude mnohem víc trpět i uložení nápravy = větší náklady na opravy a údržbu. Hlavní ekonomickou výhodou je přínos v tržbách = + 3 tuny v užitečné hmotnosti, což je dost (+ 10%). Nevýhodou na konci životnosti je prodej ojetiny, nikde jinde v EU návěsy s rozvorem 2x1410 mm asi nemají = zůstává prodejný jenom v ČR, na export ho asi nikdo nebude chtít. V rámci obnovy vozového parku taky uvažuji o návěsu s rozvorem 2x1410 mm, ale chtělo by to tu samonatáčecí poslední nápravu a k tomu superlehký Pusher tahač 6x2/2 s prostřední zvedací nápravou s malým kolem (17,5 nebo 19,5 palce), takový tahač je oproti klasické 4x2 těžší tak o 600 kg, ale dostanu se už na celkovou 48 tun, mám rezervu na přetížení náprav (tahač 23 t, návěs 27 t = 50 t, můžu se o 2 tuny seknout s rozložením nákladu, a pokud bude celková do 48-ti tun, tak na nápravy by to mělo vyjít). No a hlavní výhoda tahače 6x2/2 s malým kolem na zvedačce je ta, že v terénu vždy můžu tu zvedačku zvednout a na poháněnou nápravu pak dostanu asi 14,9 tuny, což zvedne poměr trakční síly k celkové váze na 31%. Bohužel takovou kombinaci tahače s návěsem v ojetině je problém sehnat, objevil jsem MB Axor 2443 LS, r.v. 10/2011, najeto 181 Tkm za 56.700,- EUR bez DPH, ale už na mobile není, asi se prodal. Návěsy s rozvorem 2x1410 mm použitelné i pro 3-osý tahač ve větším měřítku (dají se sehnat ojetiny, tak kolem 400 tis. Kč) dělají asi jen Panav, Schwarzmüller a Menci, velcí výrobci jako Schmitz, Meiller, Carnehl se tomuto věnují jenom velmi okrajově a v ČR dohromady takových návěsů asi prodali jenom pár desítek kusů.
4. Samozřejmě návěs na 45 t celkovou (2x1410 mm) by měl mít větší objem, protože na předek - na tahač naložím úplně stejně jako na klasiku 2x1310 mm, takže ty 3 tuny navíc musím naložit jenom dozadu na nápravy návěsu = potřebuji vyšší bočnice.
P.S.: Bohužel doba je zlá, práce na sklopky je málo, takže ceny za dopravu v prd.li, takže každý honí tuny, přetěžovat už moc nejde (vysoké pokuty), takže návěs 2x1410 mm je asi nejlevnější řešení jak si zvednout tržby. Druhá strana mince je zase taková, že hodně dopravců co si koupili nový návěs 2x1410 mm, by si ho prý už znova nekoupili.

Je to trochu mimo téma a možná i mimo mísu, ale napadlo mě, jak by se dala relativně levně poskládat sklápěcí souprava pro celkovou 48 tun a legální nosností přes 33 tun = vezmu ojetý podvozek 6x2 BDF - cca. 40 tis. EUR, na něho hned za kabinu namontuji malou korbu S2 tak na 4 tuny užitečné hmotnosti = asi 8 tis. EUR, za něj točnu na tahání návěsu (nad poslední nápravu auta) a za to koupím superlehký celohliníkový návěs (Carnehl, Schwarzmüller, Benalu, Meierling ...) za 16 tis. EUR. Komplet bude stát asi 64 tis. EUR = 1,6 mil. Kč bez DPH, je to EURO5 s plnou výbavou (intardér, velká kabina apod.), váhově: podvozek 6x2 - cca. 8,5 tuny, korba na 4 tuny asi 1,3 tuny a návěs asi 4,7 tuny = 14,5 tuny komplet, legální užitečná 33,5 tuny, všechny komponenty (podvozek, korba, návěs, točnice) relativně std. s dobrou dostupností a velkým výběrem. Nevím jak by to bylo s přihlášením (jestli by to prošlo jako sklápěč S2, nebo by to musel být už tahač návěsů - to kvůli povinnému ručení). Pokud jde o průjezd zatáčkou, asi by to mělo být podobné jako tahač 4x2 s plachtovým návěsem 13,6 m (aspoň si to myslím), ale každopádně jízdní vlastnosti v terénu by měly být o dost lepší než u tahače 4x2 - s plným budu mít tažou sílu s Anfahrhilfe 14,9 t, po sklopení návěsu budu mít ještě naložené auto - zvednu zvedačku a vytáhnu prázdný návěs a při sklápění auta do boku si kola zasypu minimálně a nad zadní nápravou mi bude tlačit prázdný návěs asi 1,5 t, což přes páku by na poháněnou nápravu mělo být taky dost. Vzdáleně by to mohlo připomínat toto auto - lesovůz Tridem 8x4-4 s 1-osým návěsem délky 5,9 m. BDF 6x2 bude trošku kratší a návěs asi o 1,5 m delší: http://www.traenkl-holztransporte.de/im ... i_1007.pdf

Jinak auto např: http://www.man-topused.de/de/Fahrzeug/11325661.html
Korba: http://www.meiller.com/fileadmin/prospe ... 632_De.pdf
Návěs: http://www.meierling-alustar.de/aluminiumhalb.htm
http://www.meierling-alustar.de/aluminiumhohl.htm
Tatra + MAN = Superstroj!
stř říj 03, 2012 8:02 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Děkuji za Vaše názory.Uskutečnil jsem nákup nenci 2x zvedačka, 9 t nápravy,váha 6,9 t premko váha 7.2 t legálně se vejdu při 44 t cekové cca 30 t.To jsou jednoduché počty pro dnešní dobu a nechci dělat krok zpět.Byl jsem prohlížet i menci s 8 t nápr. zánovní stav tacho,váha,rolovací plachta a váha div se 6,2 t .Když budete někdo mít zájem majitel ho dával za 320 a na 300 by asi i šel (pomezí SK-ČR) .Pneu ko a kotouče bez závad.Kontakt mohu přeposlat přez ZS.Časem a provozem mohu porovnat mezi panavem rv 06,wieltonem 07 a tím menci 09.Dnes jsem taky započal kroky k navýšení premka r 03 z 42t na 45t.\bylo mi oznámeno že u starších max 44 a i to bude ok. Ještě jednou Vám děkuji za vyčerpávající odpovědi.
čtv říj 04, 2012 7:39 pm

vašek
Příspěvky: 1448
Registrován: úte úno 19, 2008 12:02 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

tak už si jen pohlídat zatížení zadní nápravy kozla, s tímhle návěsem by se oplatil tahač 6x2(váha 8t), to bys mohl nakládat na 48 celkové a užitečná 33t, celkem bez rizika přetížení náprav
pát říj 12, 2012 8:48 pm

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 3 hosti