Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Příspěvek

to Safky: úplně náhodou jsem narazil na tohle legislativně konstrukční cvičení (asi budu muset projet občas i jiná vlákna než pevné návěsy:-) a jednak jsem rád, že jsi potvrdil zavedenou praxi s těmi celkovými povolenými u dvouosých tahačů (vždy jsem zuřil, když jsme koupili něco z D a mělo to 40t byl pak někdy velký problém to zvednout aspoň na 42...), s tím předsudkem že 2-osý tahač s návěsem nemůže mít v ČR víc než 40 nebo 42 bojuju snad denně a pořád tomu spousta lidí nevěří. Už dříve jsi psal, že většina tahačů nově prodaných v ČR už tam má standardně 45t - jsou nějaké značky, které toto "nezvládly"? Jak je to s oficiální platností/neplatností hmotnostně /výkonového poměru, který býval dlouhá léta zásadní - nějak dlouho už jsem na něj nenarazil? Co mě však dostalo, je ta tvá konstrukce té ulítlé soupravy z BDF s korbičkou a ještě návěsem - to je fakt úlet a velmi zajímavý:-) Kdysi jsme teda měli sklopku přestavěnou z BDF a nebyla to velká výhra, ale je fakt, že ty podvozky jsou celkém levné a je jich velký výběr. Snad by ses vešel do 16,5m délky, ale jak by to šlo přihlásit - kombinace sklopky a kozla - to mi fakt hlava nebere... Trošku mi to připomíná hybrid, který jsem před časem potkal (v protisměru, takže nešel ani prohlídnout ani vyfotit) - tahač se sklápěcím Jumbo návěsem, sklopným do boku - dole na jumbu byla normální sklopná nástavba do boku a nahoře "na hrbu" byla další samostatná malá korba sklopná do boku - zde předpokládám hlavní smysl v tom, že horní korbu vysypává až po složení zadní korby, aby se dostal od hromady, taková kuriózní obdoba českého dvoukorbáku... Mimochodem s tou malou korbičkou jak píšeš jsem si vzpomněl ještě na 1 zajímavost - několik let se snažím dopátrat, jakým předpisem je v SRN omezena délka té minikorby, kterou mívají na sobě tahače návěsů přestavěné na tahače dlouhého tříosého přívěsu, používané hlavně v zemědělství, aby spadly do kategorie Zugmaschine a měly výrazné úlevy na daních, poplatcích atd. a nedávno jsem na nějakém německém fóru narazil na to, že max. délka korby je snad dána poměrem 1,4x rozchod předních kol daného vozidla, což mi přijde taky jako dobrý úlet:-)
ned říj 14, 2012 7:55 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to chomyz:
Pokud jde o značky, které nezvládají 45 tun, oficiálně nevím o žádné, ale spíš to bude konstrukčním omezením, kdy některé zadní nápravy např. u Volva typ RS1344C je technická celková hmotnost soupravy jen 44 tun, takže Ti asi 45 tun nenapíšou, musela by se tam dát silnější zadní náprava.

Výkonnostní poměr, který je zakotvený v předpisech EU je 5 kW(6,8 k) na 1 tunu celkové hmotnosti, tzn. na 48 tun stačí motor, který má jen 240 kW = 326 koní.

Pokud jde o tu hybrid soupravu BDF 6x2 + korbička + návěs, napadlo mě to, když jsem si četl příspěvky
http://www.truck-forum.cz/forum/viewtop ... start=1665 o německém dopravci dřeva - Tränkl Holztransporte, který si vymyslel soupravu 8x4-4 Tridem + 1-osý návěs, točnice je umístěna ještě za poslední nápravou auta. V popisu jsou popsány výhody (trakce, couvání, obratnost, spotřeba, nosnost, ...), takže podobně bych to očekával od té soupravy 6x2 s korbičkou a návěsem. Optimální by bylo, kdyby ta poslední náprava byla ještě natáčecí, to by ten návěs vytáhnul do zatáčky. Když vezmu třeba tento návěs:
http://www.schwarzmueller.com/de/neufah ... enger.html
(na posledním obrázku je výkres s rozměry)
a k tomu toto BDF:
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 0620_5.pdf
pak mi vychází celková délka soupravy 14.990 mm, což je asi o 1 m víc, než když klasický tahač 4x2 tahá 3-osý velkoobjemový sklápěcí návěs s délkou 10 m a objemu cca. 50 m3, ale zase asi o 0,5 m méně, než když std. 6x4 s rozvorem 3200 mm tahá 3-osý točnicový sklápěcí přívěs Panav PS3 24 s délkou korby 6,5 m. Takže si myslím, že by to tak mohlo projet asi ty samé zatáčky.
Čistě teoreticky by to mělo asi vypadat, jako když auto 4x2 a rozvorem náprav 4500 mm a s zadním převisem 1350 mm zapřáhne tandemový sklápěcí přívěs, který má střed otáčení taky 4850 mm jako ten návěs: http://www.meiller.com/fileadmin/prospe ... 365_De.pdf
No a kvůli tomu, že bude točnice až za středem otáčení, tzn. nad poslední nápravou, hlavně po prázdnu při zvednuté nápravě půjde ten návěs velmi rychle zlomit při couvání do zatáčky. Jediný problém, na který jsem přišel, je nakládka velkým nakladačem s šířkou lopaty přes 3,5 m (např. CAT 980), korba bude mít pod 3,5 m délky, takže by si musel naložit nakladač lžíci jenom v jednom rohu a korbičku nakládat šikmo kolem kabiny, trošku natěsno, ale byly by to jen 4 tuny, tak by to snad na 2x ten nakladač zvládl (strojník bude nas.aný, protože mu to bude dlouho trvat - 1 ložná operace navíc a ještě bude muset dávat hodně pozor). Finta takové hybridní soupravy spočívá v tom, že by měla být stabilní při sklápění, v terénu by měla ujet docela dost (hlavně po prázdnu), no a technicky je to vlastně primitivní záležitost. Kdyby se to ještě dalo přihlásit jako sklápěč S2 (kvůli povinnému ručení), tak by to fakt nemělo chybu. Tahače 6x2 v EURO5 a s rozumnými km se dají sehnat kolem 40 tis. EUR, ale návěs pro 3-osý tahač je problém sehnat starší, buď z Dánska, ale ty návěsy jsou hodně dlouhé: http://www.meiller.com/fileadmin/prospe ... 175_Da.pdf
nebo ojetiny z ČR, ale tady je výběr jen asi ze 3 typů stavebních návěsů na 48 tun celkovou:
- vana Panav NS1 42
- vana Schwarznüller S1:
http://www.schwarzmueller.com/de/neufah ... enger.html
- a vana Menci 743R: http://www.pktrucks.com/stock/view/div2 ... ailer-new/ (asi skladovky pro Hesti, které se nepodařilo prodat)
Samozřejmě všechny váží něco kolem 7-mi tun, což je skoro to samé jako celohliníková vana S1 + malá korbička na 4 tuny. Sehnat v ČR stavební návěs s Alu korbou a na 48 tun je malý zázrak. Jo ještě k hliníkovým návěsům, na IAA mě u Kempfu zaujal pneumatický vibrátor, který má zlepšit vysypání materiálů:
http://www.bergengel.com/vibrator-ruett ... rbine.html
No a kdyby se to spojilo s plastikovou výstelkou Okuslide: http://www.youtube.com/watch?v=SfZiTVaFICI
tak by se snad dalo sklápět i při úhlu sklápění okolo 20-ti stupňů?

Pokud jde o ten Jumbo návěs se sklápěním do boku asi jsi měl na mysli toto:
http://www.riedler.com/index.php?id=140
http://www.riedler.com/fileadmin/downlo ... 006_01.pdf
http://www.riedler.com/uploads/media/ha ... iedler.pdf
Používá se to hlavně v Rakousku k přepravě štěpky, asi je to levnější než Walking Floor, rychleji to sklápí a objem to má stejný. No a Jumbo je to hlavně asi kvůli objemu, to že nejdříve sklápí zadní korbu a pak tu horní, přední je vedlejší efekt.
Bohužel k zemědělským tahačům Zugmaschine nevím nic, jenom vím, že existují, ale žádnou legislativu k nim jsem nenašel.
Tatra + MAN = Superstroj!
ned říj 14, 2012 7:37 pm

Uživatelský avatar
roadtrain
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 10567
Registrován: sob črc 04, 2009 3:51 pm
Bydliště: CZ-Slezsko-Slaskie

Příspěvek

těch návěsů "dvojtých" je plné Rakousko
Steinkohle kipper Orientexpress
.................
Bonzáky je třeba spacifikovat,bohužel rozbít ciferník jim nelze,takže je třeba odstřihnout je od zdroje informací.
ned říj 14, 2012 7:56 pm

jenda 426
Příspěvky: 13
Registrován: ned úno 06, 2011 9:37 pm
Bydliště: čáslav

MENCI sklápěcí návěs-koupě

Příspěvek

Koupím sklápěci návěs MENCI hardox s pulkulatou korbou.Za info předem díky.
čtv bře 28, 2013 10:25 pm

vladin
Příspěvky: 7
Registrován: pon kvě 06, 2013 9:44 am
Bydliště: Slovensko

zdvíhací valce napravy

Příspěvek

Kolegovci, prosím Vás, mám Menci sklápací vanu a prednú nápravu mi zdvihne max 3 cm. Dá sa to nejak ešte pozdvihnút ? Alebo treba zajet na diagnostiku ?
pát úno 14, 2014 2:00 pm

Karel334
Příspěvky: 1601
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Příspěvek

Návěs má řídící jednotku a ta funguje i na zvedání nápravy.když tam není mechanický problém doporučuji to napíchnout.Sám jsem si na menci odělal řídící jednotku když se na návěsu svařovalo.Doporučuji jí vždy odpojit od vodičů!
ned úno 16, 2014 9:15 am

vladin
Příspěvky: 7
Registrován: pon kvě 06, 2013 9:44 am
Bydliště: Slovensko

Příspěvek

mechanicky sa zdá byť všetko OK, tak skusím zajet na diagnstiku. A u zvarovania odpajam či ABS alebo EBS automaticky.
pon úno 17, 2014 7:27 pm

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů