Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

Odpovědět
Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Dnešní "Action", poprvé nastala situace, kdy se SENZA I, II a III potkali na jedné akci:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
sob lis 02, 2013 7:49 pm

Uživatelský avatar
Beruška 1
Příspěvky: 168
Registrován: sob čer 05, 2010 10:19 pm
Bydliště: Rosice u Brna

Příspěvek

Safky měl bych na tebe dotaz máš podrobný informace o tomhle ?


Obrázek Obrázek

Tyhle fotky pevného návěsu se objevili na fejsu .
čtv lis 14, 2013 8:40 pm

chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Příspěvek

To Safky: Tak jsem zase navštívil Agritechnicu v Hannoveru a byly tam k vidění min. 2 věci týkající se tohoto vlákna: Pevný návěs na Ivecu Trakker 8x8 na stánku Veldhuizenu – prospekt jsem ještě nestihl prostudovat, ale to uchycení k podvozku bylo adaptací toho jejich systému Clixtar, kola pevného návěsu vypadala velmi malá ale možná že byly 22,5 a jen to vypadalo proti těm obrovským balónům na Ivecu. Co jsem se bavil s člověkem z Veldhuizenu tak pochopil-li jsem to správně z té naší holandštino-angličtino-němčiny tak mě přesvědčoval, že hlavní výhoda proti VS-montu je čistě mechanické řízení natáčení poslední nápravy? Na výstavě byla ta zadní náprava ve zvednuté poloze, bohužel vzhledem k časovému presu na projití výstavy jsem neměl víc času to řádně prostudovat. Nicméně na letáku u vozidla byla psaná legální celková 42t s tím, že požadavek na to je vzdálenost mezi 1. Nápravou auta a nápravou pevného návěsu min. 8,4m, což je dáno max. povoleným zatížením 5t/1m délky rozvoru – nevím zda to je předpis holandský či nějak obecnější? Jinak tam bylo obrovské množství návěsů (ať už jako cisterny na kejdu, různé varianty pásových podlah a la Bandit nebo módních kombinací umožňujících vozit na jednu stranu sypké a vytěžovákem kapalinu – tedy se dvěma oddělenými ložnými prostory) s řízenými nápravami, a to kupodivu převážně mechanicky a se samostatnými točnami. Tak to bylo i u cisteren českého výrobce ZVVZ – na minulé výstavě před 2 roky se všichni trumfovali kdo bude mít víc elektronicko-hydraulické a nevím jaké ještě řízení a najednou točny… Dokonce jeden výrobce v prospektu uváděl, že jeho návěsy snižují prostoje neboť na rozdíl od konkurence mají řízení náprav čistě mechanicky bez poruchových elektronických a hydraulických systémů… No a tou druhou zajímavostí byla ta šílenost která byla na výstavě zapřažená za Tatraktorem – bohužel na stánku byli všichni zaneprázdnění a nemoh jsem čekat s dotazem, kdo tohle vymyslel – zda Češi, Němci či Holanďani ale doteď mi to hlava úplně nepobrala – byla to v podstatě dvouosá dolly na širokých pneu, která byla za Tatru zapřažená do závěsu pro přívěs. Neměla ale klasické oje ale něco jako opleny na dřevo – tedy oje výsuvné trubka v trubce dle délky dřeva – zde dle délky výměnné nástavby. No a na tom přívěsném dolly byla nahoře točna jako na tahači! Na té dolly byly řízené nápravy (min. 1) a ta nástavba (cisterna, posuvka atd. ) byla na schématu uvedeném na obrázku namalovaná jako uchycená do těch obou točen na autě i vleku. Nechápu smysl – napadá mě jedině, že tím bylo ovládáno to řízení nápravy dolly přes vačku královský čep vs. Točna?? V prospektu k tomu moc není ale docela mi to vyrazilo dech, co vše je možné ještě vymyslet…Snad se o tom časem něco objeví na stránkách firmy Leewes a Ludmann.
pát lis 15, 2013 5:24 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Beruška 1:
Je to 1. pevný návěs na Tatře Phoenix 8x8, bude na tom sací cisterna od Kobitu. Staví se ještě 2. pevný návěs ke stejnému tahači, měl by na tom být 1. hákový nosič kontejnerů na pevném návěsu vůbec.

to chomyz:
Pokud jde o Veldhuizen a Clixtar na velkém autě, jenom jsem čekal kdy to přijde. Možná bude hrozit soudní spor mezi VS-montem a Veldhuizenem, kdo co okopíroval ... Asi kromě 3 ks pevných návěsu, které jsou vybaveny elektrohydraulickým řízením od VSE jsou všechny ostatní pevné návěsy (kromě 1 ks) vybaveny samonatáčecí nápravou od SAFu. SENZA I má na pevném návěsu pneu 385/55 R 22,5 a opticky to vypadá o dost menší než klasický balón 385/65 R 22,5. Požadavek 5t/1 m délky rozvoru platí, ale u 4-osých sólo vozidel. Problém min. vzdálenosti mezi poslední nápravou tahače a 1. nápravou návěsu 2,5 m v Německu platí pořád, takže i tento pevný návěs v Německu jezdit nesmí. Celková 42 t je OK. Bohužel fotky velkého Clixtaru jsem na netu nenašel.

Popis šíleného "oplenového" přívěsu je zde:
http://www.leewes.de/ueber-uns/news.htm ... onthback=- 1&mod30_1_idarticle=31&mod30_1_category=0&mod30_1_page=1
Zapnuto je to na závěs K150, obě nápravy Dolly jsou nuceně řízené. Jestli jsem to dobře pochopil, tak by to vzdáleně mohlo připomínat 2-osý oplenový přívěs, do kterého je uchycena klec na krátké dřevo. Podle délky výměnné nástavby se upraví délka oje. Kdysi mě podobný systém napadl i pro malé auto do 3,5 t + přívěs s nájezdovou brzdou, ale ztroskotalo to na nájezdové brzdě, která při brzdění zkracuje vzdálenost mezi nápravou přívěsu a tažným vozidlem. Použít stejný systém na velké auto, které je vybaveno vzduchovými brzdami mě nenapadlo, ale toto už je technicky řešitelné. Vzdáleně to asi připomíná toto:
http://www.auwaerter.com/dt/produkte/nl/nl.htm
http://glogger-fahrzeugbau.com/de/kombi ... -anhaenger
http://glogger-fahrzeugbau.com/de/kombi ... adebruecke
http://www.huttner.de/produkte/pdf/sat/sar_34_2h_t.pdf
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... VNNP_2.jpg
http://www.tmw.cz/Article.asp?nDepartme ... nguageID=1
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... RSAL_6.jpg
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... RSAL_3.jpg
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... RSAL_2.jpg
http://www.tmw.cz/Article.asp?nDepartme ... nguageID=1
http://www.tmw.cz/Article.asp?nArticleI ... nguageID=1
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... RSAL_4.jpg
http://www.tmw.cz/data/img/vyrobni_prog ... RSAL_5.jpg
http://www.patzke-fahrzeugbau.de/nachla ... elenkt.htm
http://www.patzke-fahrzeugbau.de/plattform_lkw.htm
http://www.patzke-fahrzeugbau.de/nachla ... ckluft.htm
http://www.patzke-fahrzeugbau.de/nachla ... uflauf.htm
Jenom místo oplenové plošiny na dřevo, tam bude výměnná nástavba (gumový pás, rozmetadlo, cisterna ...).
Pak to funguje asi takto:
http://www.youtube.com/watch?v=9cS1y-r1Hl4
http://www.youtube.com/watch?v=nBEhcerGpeA
http://www.youtube.com/watch?v=WY6IwPJYNNU
http://www.youtube.com/watch?v=8dqhVPG6n04
Tatra + MAN = Superstroj!
ned lis 17, 2013 12:34 pm

chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Příspěvek

Jo ten oplen s možností klece to připomíná asi nejvíc, upnuto to ale fakt není na K-150 ale normálně na zadní závěs, potažmo na K-80. Bohužel skica celé soupravy i s udanými parametry je v prospektu tak malá, že čísla jsou zcela nečitelná... Pořád ale nechápu, proč je ta nástavba uchycena do 2 točen a ne klasicky třeba do twist-locků... Docela by mě zajímalo, jak je potom taková souprava zařazena legislativně - předpokládám že jako auto + přívěs a nikoli jako tahač + návěs, i když ten "náklad" vlastně není náklad ale nástavba vozidla potažmo obou vozidel dohromady:-) K tomu velkému Clixtaru jsem mezitím dohledal prospekt i s cenami, pneu jsou fakt 385/XR22,5, je tam i možnost na podvozek 8x4 a celkově je to ve 3 verzích rozvoru a dle toho odpovídajícím 3 délkám šasi pevného návěsu, akorát jsem pochopil, že asi jen ten nejdelší rozvor umožňuje až těch 42t? Nikdy jsem neslyšel o tom předpise 5t/m, doteď jsem si myslel že 32 t na 4 nápravy platí obecně bez ohledu na rozvor? Je tam zdůrazněna také možnost (která se dle prospektu tak nějak automaticky v terénu předpokládá) zvednout nápravu pevného návěsu v terénu a tím dotížit trakci. Ceny úpravy podvozku se pohybují cca 9-12 tis. Eur a vlastní pevný návěs cca 27-32 tis. Eur což mi v součtu přijde jako docela darda (podotýkám že cena je bez případné nástavby na šasi...).
ned lis 17, 2013 3:25 pm

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 9:03 pm

Rada

Příspěvek

Zdravím.
Pořídili jsme do firmy DAF XF 105.460.Je to 6x2 zvedací 3 náprava a budeme tahat sklápěcí vanu.
Točnice je umístěna cca přesně mezi 2. a 3. nápravou jenže při couvání např. na stavbě z kopce dochází ke kontaktu mezi rámem návěsu a blatníky 3. nápravy.
Posunutím točnice dozadu si nejspíš moc nepomůžeme nebo co takhle zvednout točnu? Poradí někdo jak to vymyslet aby to bylo ok?
Děkuji za odpovědi.
sob lis 30, 2013 10:50 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to valchaaa:
Pokud je ten návěs původně určený pro tahač 4x2 (má krátký krk), tak to bude problém. Pokud se zvedne točna návěs bude jezdit do kopce, taky to není ono. Většinou je nejlepší sundat blatníky z 3. nápravy, přizvednout točnu, trošku točnu posunout dozadu (ne moc, jinak ten tahač bude naložený velmi špatně zatáčet = pojede pořád rovně) a dát na poslední nápravu menší pneumatiky (např. místo 315/80 R 22,5 dát 315/70 R 22,5). Ten typ tahače co píšeš DAF XF105.460 6x2 FTR (3. náprava jednomontáž) nebo FTS (3. náprava dvoumontáž) jezdí hlavně v Dánsku a Norsku, nikde jinde se moc nevyskytují. Nejsou vhodné pro tahání std. EU návěsů (valník, sklápěč ...), potřebují hodně dlouhý krk, to je specialita dánských návěsů, které se u nás bohužel nevyskytují. Konstrukční problémem je i relativně dlouhý rozvor mezi 1. a 2. nápravou (3,1 nebo 3,4 m), velká vzdálenost mezi 2. a 3. nápravou (1,4 m) a dlouhý zadní převis rámu (od středu 3. nápravy po konec rámu = 0,84 m). Když se tyto faktory dají všechny dohromady, tak pokud jde o vanové návěsy, tak asi jediný vhodný na trhu je Menci SA743R:
http://www.pktrucks.com/stock/view/div2 ... ailer-new/
http://www.pktrucks.com/extend/content/ ... nsions.pdf
Ten když se zapojí do 1. pozice královského čepu (vzdálenost 3800 mm od středu 1. nápravy návěsu a 5210 mm od středu 2. nápravy návěsu), tak by nemělo docházet ke kontaktu rámu návěsu s blatníky tahače na 3. nápravě. U ostatních návěsu to bude asi vždy problém.
http://www.youtube.com/watch?v=TKdIqrjzPoQ
Dánský tahač XF105.510 6x2 FTS se sklápěcím návěsem a dlouhým krkem:
http://www.youtube.com/watch?v=Io18lg-MCWk
Volvo 6x2:
http://www.youtube.com/watch?v=cmoM-Bdn7v0
http://www.youtube.com/watch?v=FcS7nB--Ruw
Volvo 6x4 s krátkým návěsem Schmitz:
http://www.youtube.com/watch?v=qmWO0-cEbvs
Scania 6x2:
http://www.youtube.com/watch?v=RoYJ7MCv2H4
http://www.youtube.com/watch?v=XtlYjiBTukw
MB Actros 6x2:
http://www.youtube.com/watch?v=issYe3aWfGk
http://www.youtube.com/watch?v=O-sQZiM9irQ
http://www.youtube.com/watch?v=T_pCeTzjHMA
MAN 6H4-2:
http://www.youtube.com/watch?v=IdfiBgzfVWU

P.S.: Osobně si myslím, že dánské sklápěcí návěsy jsou na prd:
1, jsou strašně dlouhé = rády se převracejí
2, mají extrémně velký střed otáčení (vzdálenost mezi královským čepem a 2. nápravou návěsu), je třeba nadjíždět skoro stejně jako s std. plachtovým návěsem, který má délku 13,6 m.
Viz. příklad, 30 m3 Alu návěs od AMT trailer, vzdálenost od královského čepu po 2. nápravu návěsu 7245 mm:
http://www.mtdkas.com/products.aspx?id=30
Std. plachtový návěs Krone, vzdálenost od královského čepu po 2. nápravu návěsu 7630 mm:
http://www.krone-trailer.com/fileadmin/ ... -CS_DE.pdf
Náš sklápěcí návěs od Schwarzmülleru 27 m3, nejkratší možná verze pro 3-osý tahač, vzdálenost od královského čepu po 2. nápravu návěsu 4415 mm:
http://www.schwarzmueller.com/de/neufah ... enger.html
Tatra + MAN = Superstroj!
sob lis 30, 2013 11:58 am

Masi
Příspěvky: 1281
Registrován: pát črc 16, 2010 9:08 pm
Bydliště: Svinčany

Příspěvek

jj, ten Phoenix už stojí v KOBITu zaparkovanej :)
hanácké borec
sob lis 30, 2013 12:17 pm

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 9:03 pm

Příspěvek

Díky za odpověď.Ano jedná se o FTR a kupovaný je v Dánsku.
Takto to vypadá dohromady.
Naposledy upravil(a) valchaaa dne pát pro 29, 2017 9:26 pm, celkem upraveno 1 x.
sob lis 30, 2013 12:26 pm

Uživatelský avatar
rummi
Příspěvky: 1480
Registrován: čtv bře 02, 2006 11:57 am
Bydliště: Praha

Příspěvek

Nemáte někdo fotku či dokumentaci alu.sklopky 25m3 schwarzmullera s kombinovaným rozvorem 1410/1310 ?
sob lis 30, 2013 1:03 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to rummi:
Tady je ocelový rám a Alu korba (prospekt v pdf je: Stáhnout produktový list), rozvorem 1410 + 1310 mm se návěs změní rozměrově minimálně
http://www.schwarzmueller.com/cs/nova-v ... -korbou-v- segmentovem-provedeni.html
Celohliník:
http://www.schwarzmueller.com/cs/nova-v ... vou-korbou
-v-segmentovem-provedeni.html

to valchaaa:
Zrovna ta kombinace co je na fotce (DAF XF105.460 FTR 6x2 + střední vana Wielton), není bohužel moc šťastná kombinace. Na přední nápravě by mělo být v každé situaci min. 25% aktuální celkové váhy tahače, což mi pak vychází, že točna by měla min. 930 mm od 3. nápravy tahače směrem dopředu, tj. 470 mm od 2. nápravy směrem dozadu. Čím bude blíž 2. nápravě tím víc bude zatížená přední náprava tahače. Zkusil bych ještě přeprogramovat jízdní výšku na návěsu (pokud půjde přidat, tak aspoň + 50 mm nahoru) a o tu samou výšku bych přidal na výšce točnice (dát vyšší kozlíky nebo podložku pod točnicí), čímž se mi zvětší vzdálenost mezi rámem návěsu a koncem rámu tahače. Pak bych sundal blatníky na 3. nápravě tahače, dal menší pneu (315/70 nebo 315/60) a to je tak asi všechno co se dá udělat.
Tatra + MAN = Superstroj!
sob lis 30, 2013 2:14 pm

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 9:03 pm

Příspěvek

To Safky: Takze pokud by byl tahac s rozvorem mezi 1. a 2.napravou cca 2.7metru a 2. a 3.napravou 1.3 metru tak by problem nebyl zadny chapu to dobre?

Uvazuji ze kdyz za ten FTR tahac zaprahnu 3-4 osy podval nebudu mit ten samy problem jako ted s vanou?
sob lis 30, 2013 3:57 pm

Uživatelský avatar
rummi
Příspěvky: 1480
Registrován: čtv bře 02, 2006 11:57 am
Bydliště: Praha

Příspěvek

Safky jj to jsem procházel ...no jsem zvědavej jak to bude na sklopce fungovat ten kombinovanej rozvor ,v puli února pro něj jedem,vyrabet ho budou přímo v Rakousku, na žebráku to prý nedělaj.
sob lis 30, 2013 4:01 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to valchaaa:
Ano my máme MANa TGS 6x2/2 (2. zvedací náprava zvedací, 3. náprava poháněná) a ten má rozvor mezi 1. a 2. nápravou 2,6 m a mezi 2. a 3. nápravou 1,35 m a máme vyzkoušeno, že jde zapřáhnout std. plachtový návěs délky 13,6 m. No a 3 a 4-osé podvalníky se většinou dělají pro 3-osé tahače, tam by to mělo být trošku lepší (možná).

to rummi:
To máte objednaný celohliník? Nám by měla přijít Hardoxová vana koncem března, 27 m3, 6.300 kg, kombinovaný rozvor 1410 + 1310 mm, bude to tahat Angličák IV, MAN TGS 26.360 6x2/2 BLS, ten by měl sjet z linky asi do 14 dnů. Souprava bude vypadat skoro identický jako tato:
Obrázek
ale bude mít zvedací 1. a 2. nápravu, nezesílený rám, měchy o průměru 300 mm, měl by být asi o 200 kg lehčí, tj. celá souprava s prázdným návěsem bez nafty cca. 14.200 kg, užitečná 33.800 kg.
Tatra + MAN = Superstroj!
sob lis 30, 2013 5:30 pm

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 9:03 pm

Příspěvek

To Safky: Moc jsi me teda nepotesil ale nejak se s tim budem muset poprat.Moc dekuji za vycerpavajici info skoda ze nemel kdo takhle poradit drive ty vis snad vsechno :)
sob lis 30, 2013 8:22 pm

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 13 hostů