Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
Safky Rám bude ta jejich odlehcena ocel a korba hliník,díky přiklopenýmu zadnímu čelu z venčí(bez výsypníku) prý objem 25m3(na tu fe.korekci co vozíme od vás to stačí),váha cca 4900kg,ukazatel váhy na displeji tahače(máme už zabudvané v Manu tgx),veký kotouče,zvedačka jedna,zvedání první nápravy přez mlhovku atd...
U nás jsme se rozhodovali mezi Alu vanou + plastová výstelka a Hardoxovou vanou. Když se k Alu korbě přičte plastová výstelka (cca. 600kg), tak už ta váhová výhoda u Alu návěsu není velká, nedá se vozit teplý asfalt a extrémně velké kusy materiálu + extrémně abrazivní materiál. Hliník je dost křehký, často praská, Hardox je hodně pružný a udržuje si svůj tvar. Pokud jde o tahač 4x2 nebo 6x2, tak u soupravy s tahačem 4x2 kdy je celková soupravy 45 tun, je problém správně naložit návěs (předek návěsu je prázdný, vše se nakládá na nápravy návěsu), tak aby to vyšlo na nápravy (18 tun tahač + 27 tun na nápravy návěsu = 45 tun = žádná rezerva do povolené celkové 45 tun). Když vezmu tahač 6x2, tak tam je rezerva značná (tahač 26 tun + 27 tun na nápravy návěsu = 53 tun = 5 tun rezerva do povolené celkové 48 tun), dá se dobře naložit i malý návěs 27 m3 (nakládá se do plna rovnoměrně už od předního čela), na tahači je "Anfahrhilfe", kdy se dá dostat na zadní poháněné nápravě až na 16,9 tuny, což se už blíží skoro 6x4, samozřejmě využít se to jenom dá na tvrdém podkladu. Rozdíl v nosnosti je u nás mezi MB Axor 1840 LS 4x2 + Schwarzmüller Light Hardox (prázdný 13,3 tuny) a MAN TGS 26.360 6x2/2 BLS + Schwarzmüller Heavy Hardox (prázdný 14,4 tuny) cca. 1,9 tuny na 1 obratu, což se už na vnitru dá dost poznat v tržbách. Výhodou tahače 6x2/2 je taky to, že se dá dobře využít za 1-osým návěsem SENZA III a celková délka s návěsem je vždy identická, jako u std. tahače 4x2 (legislativní vzdálenost 4,5 m od začátku tahače po střed točnice je u obou tahačů stejná). Další vychytávkou, která se v praxi ještě moc nepoužila je možnost zvednutí poslední nápravy na návěsu (při nákladu tak do 28 tun) a vznikne fiktivní "2-osý" ultrakrátký návěs. U tahače 4x2 by tato varianta legálně nic neuvezla. Protože ekonomické i praktické výsledky z provozu soupravy MAN TGS 6x2 + 3-osý Schwarzmüller jsou velmi dobré, v příštím roce dostane bráchu, který bude až na pár detailů (na tahači 2-válcový kompresor, návěs 1. a 2. náprava zvedací, odlehčený rám ...) úplně stejný. Prozatím jsme lepší variantu návěsové soupravy pro náš provoz nenašli.
to rummi:
Nemá DEPONA Alu návěs Stas TPX? To se neosvědčil, že jdete ke Schwarzmüllerovi? Jak je na tom s váhou?
to rummi:
Nemá DEPONA Alu návěs Stas TPX? To se neosvědčil, že jdete ke Schwarzmüllerovi? Jak je na tom s váhou?
Tatra + MAN = Superstroj!
Safky jj máme,prý první alu vana od Stasu co se tu prodala,byl vystavenej i na autotecu.Váži 5,5t a má 29 kubíků,není špatnej ale ani žádná hitparáda,hlavně nápravy...
http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php? ... c&start=15
http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php? ... c&start=15
Tak jsme si dneska dovezli z Prahy vánoční dárek - podařilo se koupit 1. auto s hydrostatickým pohonem přední nápravy, je to MAN TGA 26.440 6H4/2 BLS HydroDrive, kabina LX, Euro 4, v provozu od 6/2008, najeto jen 175.000 km, je to i včetně Pritardéru, 2 lůžkové kabiny na vzduchu atd. Prázdná váha 8440 kg včetně řidiče a 150 L nafty. Je to vlastně Angličák IV a měl by zásadně změnit význam a použití SENZA III (1-osý klasický návěs), kdy u něj nastává problém při sklápění v měkkém terénu, náprava návěsu se proboří, vznikne klín před kolem a přes páku odlehčí zadní nápravu tahače, který se pak nehne. To by měl právě vyřešit přední náhon na tahači, uvidíme. Další možnost by bylo vzít 3-osý vanový sklápěcí návěs a nenakládat ho do plné tonáže, ale tak max. 25 tun, s takovým nákladem by měl tahač ujet i v těžším terénu. Zrovna znak náprav 6x2/2 (prostřední náprava zvedací) + hydropohon přední nápravy je asi z fyzikálního hlediska nejlepší možná kombinace, tzn. pokud je auto prázdné = zvedačka zvednutá vznikne vlastně "4x4", u plného vznikne dobře zatížená "6x4" s předním náhonem, a při použití Anfahrhilfe pokud bude celková tak do 24 tun, by se zvedačka měla zvednout od země a bude z toho přetížená "4x4".
Dnes z Prahy Nonstop omezovač na 89 km/h, spotřeba pouze tahač 18,8 L/100 km, takže OK. Vůči SENZA II (MAN TGA 33.480 8x4-4 BB Tridem) by tam měl být velký potenciál pro úsporu nafty, uvidíme jestli se to potvrdí i v praxi.
Dnes z Prahy Nonstop omezovač na 89 km/h, spotřeba pouze tahač 18,8 L/100 km, takže OK. Vůči SENZA II (MAN TGA 33.480 8x4-4 BB Tridem) by tam měl být velký potenciál pro úsporu nafty, uvidíme jestli se to potvrdí i v praxi.
Tatra + MAN = Superstroj!
to TeSi:
Není. Pokud dobře vím, tak Čmakal měl 3 série těchto aut:
1, někdy v roce 2007 koupil asi 3 ks MAN TGA 26.480 6H4/4 BLS, kabina LX,
2, asi v roce 2008 další 3 ks MAN TGA 26.440 6H4/2 BLS, kabina LX
3, asi v roce 2010 3 až 4 ks MAN TGX 26.440 6H4/2 BLS, kabina XL.
My jsme chtěli koupit někdy kolem roku 2010 jedno z aut z 1. série, ale než jsme se rozhoupali byly pryč. Na 1 ks z 2. série jsem minulý rok koukal u Losla, ale byl v dezolátním stavu, tak jsme to vzdali.
No a ten náš jezdil na Hlučínsku s podvalníkem Nooteboom, vypadá, že jenom 1 řidič, vnitřek je zachovalý, z venku není moc omlácený, v těžkém terénu taky asi moc nejezdil. Pravidelný servis v Mošnově, nové čerpadlo na HydroDrive, doufejme, že zbytek bude OK. Pořadové číslo toho našeho je 123.
Není. Pokud dobře vím, tak Čmakal měl 3 série těchto aut:
1, někdy v roce 2007 koupil asi 3 ks MAN TGA 26.480 6H4/4 BLS, kabina LX,
2, asi v roce 2008 další 3 ks MAN TGA 26.440 6H4/2 BLS, kabina LX
3, asi v roce 2010 3 až 4 ks MAN TGX 26.440 6H4/2 BLS, kabina XL.
My jsme chtěli koupit někdy kolem roku 2010 jedno z aut z 1. série, ale než jsme se rozhoupali byly pryč. Na 1 ks z 2. série jsem minulý rok koukal u Losla, ale byl v dezolátním stavu, tak jsme to vzdali.
No a ten náš jezdil na Hlučínsku s podvalníkem Nooteboom, vypadá, že jenom 1 řidič, vnitřek je zachovalý, z venku není moc omlácený, v těžkém terénu taky asi moc nejezdil. Pravidelný servis v Mošnově, nové čerpadlo na HydroDrive, doufejme, že zbytek bude OK. Pořadové číslo toho našeho je 123.
Tatra + MAN = Superstroj!
- Gepas
- Příspěvky: 3381
- Registrován: pát črc 03, 2009 10:54 pm
- Bydliště: skoro Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
a co je Pritardér?
Gepasovo - aneb toulky mladého začátečníka po naší oblíbené domovině....
http://www.gepasovo.cz
http://www.gepasovo.cz
to Gepas:
Pritardér = Aquatardér = primární retardér, který brzdí pomocí chladící kapaliny přímo v motoru. Je vhodný při brzdění v malých rychlostech a v terénu.
http://www.voith.com/de/produkte-leistu ... -3086.html
http://resource.voith.com/vt/publicatio ... screen.pdf
http://resource.voith.com/vt/publicatio ... screen.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=bRTDWADMOrQ
Pritardér = Aquatardér = primární retardér, který brzdí pomocí chladící kapaliny přímo v motoru. Je vhodný při brzdění v malých rychlostech a v terénu.
http://www.voith.com/de/produkte-leistu ... -3086.html
http://resource.voith.com/vt/publicatio ... screen.pdf
http://resource.voith.com/vt/publicatio ... screen.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=bRTDWADMOrQ
Tatra + MAN = Superstroj!
to TeSi:
Tak to je pěkné domácí cvičení na večer...
1, Elektromagnetický retardér - nejčastěji u autobusů a nákladních Renaultů, výrobce především TELMA
Výhody:
- jednoduchá, univerzální montáž,
- různé brzdné výkony
- jednoduchá údržba, spolehlivost
Nevýhody:
- váha
- většinou nejde objednat přímo z výroby, nutno dodělat externě (LKW)
- cena
2, Hydraulický retardér (Voith, u ZF Intardér)
Výhody:
- přímo z výroby
- cena
- integrovaný tempomat
Nevýhody:
- dobře funguje u vysokých rychlostí
- nejde koupit u lehčích vozidel (pod 18 t)
- nelze namontovat u vozidel MAN HydroDrive
3, Pritardér (Aquatardér)
Výhody:
- cena
- integrovaný tempomat
- váha
- nejlépe funguje u nízkých rychlostí, v terénu
Nevýhody:
- v dálničním provozu slabší výkon
- brzdný výkon je dán otáčkami motoru, ne skutečnou rychlostí
- lze koupit pouze u MANa, motory D20/D26
P.S.: S elektrickým retardérem jsem za volantem nikdy nejel, takže hodnocení pouze z doslechu, Intardér i Pritardém jsem už řídil, je tam poznat rozdíl, že každý je vhodný na něco jiného. Kdyby někoho něco napadlo, ať klidně dopíše poznatky.
P.S.: Zase jsme uletěli totálně mimo téma ..., to bude mít Hynek radost
Tak to je pěkné domácí cvičení na večer...
1, Elektromagnetický retardér - nejčastěji u autobusů a nákladních Renaultů, výrobce především TELMA
Výhody:
- jednoduchá, univerzální montáž,
- různé brzdné výkony
- jednoduchá údržba, spolehlivost
Nevýhody:
- váha
- většinou nejde objednat přímo z výroby, nutno dodělat externě (LKW)
- cena
2, Hydraulický retardér (Voith, u ZF Intardér)
Výhody:
- přímo z výroby
- cena
- integrovaný tempomat
Nevýhody:
- dobře funguje u vysokých rychlostí
- nejde koupit u lehčích vozidel (pod 18 t)
- nelze namontovat u vozidel MAN HydroDrive
3, Pritardér (Aquatardér)
Výhody:
- cena
- integrovaný tempomat
- váha
- nejlépe funguje u nízkých rychlostí, v terénu
Nevýhody:
- v dálničním provozu slabší výkon
- brzdný výkon je dán otáčkami motoru, ne skutečnou rychlostí
- lze koupit pouze u MANa, motory D20/D26
P.S.: S elektrickým retardérem jsem za volantem nikdy nejel, takže hodnocení pouze z doslechu, Intardér i Pritardém jsem už řídil, je tam poznat rozdíl, že každý je vhodný na něco jiného. Kdyby někoho něco napadlo, ať klidně dopíše poznatky.
P.S.: Zase jsme uletěli totálně mimo téma ..., to bude mít Hynek radost
Tatra + MAN = Superstroj!
- Gepas
- Příspěvky: 3381
- Registrován: pát črc 03, 2009 10:54 pm
- Bydliště: skoro Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Safky, díky, něco sem nastudoval i na webu MANu a hned sem chytřejší
Gepasovo - aneb toulky mladého začátečníka po naší oblíbené domovině....
http://www.gepasovo.cz
http://www.gepasovo.cz
Ještě se vrátím k hydropohonu, videa, kde je vidět asi největší přínos:
http://www.youtube.com/watch?v=03gZr2VIMug
http://www.youtube.com/watch?v=ZUMQm8x75N0
http://www.youtube.com/watch?v=P88mtMTSlMg
http://www.youtube.com/watch?v=WDu6ezB2rMo
Opticky je na tom zajímavé, že když to jede, tak předek skoro nehrabe a přitom auto normálně jede dál.
http://www.youtube.com/watch?v=03gZr2VIMug
http://www.youtube.com/watch?v=ZUMQm8x75N0
http://www.youtube.com/watch?v=P88mtMTSlMg
http://www.youtube.com/watch?v=WDu6ezB2rMo
Opticky je na tom zajímavé, že když to jede, tak předek skoro nehrabe a přitom auto normálně jede dál.
Tatra + MAN = Superstroj!
- martin440
- rumová víla
- Příspěvky: 11909
- Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
- Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)
u telmy (elektricej retarda) bych ještě přidal podstatnou nevýhodu, a to je rychlý úbytek brzdicího výkonu v závislosti na teplotě, nehodí se v žádném případě na dlouhá klesání a těžká auta s plnou tonáží ....mám s tím dost osobních zkušeností....(na autobusy to stačí) na 40 tun už nee
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
Tak jsme dneska konečně sephřáli tahače MAN 6H4 s návěsem SENZA III. Bohužel, když jsme přijeli na nakládku, tak už na nás nic nezbylo Tak jsme jeli na skládku po prázdnu, poznatky:
1, Na přední nápravě regionální desén, vodící, žádné příčné drážky = na mokré louce se hned zalepí a pak to už moc nebralo
2, Chybí uzávěrka předku, je to vlastně auto "4x3"
3, Šroubovací vyprošťovací oko je katastrofa, jedno má strhaný závit a druhý je ohnutý
4, Na kluzkém povrchu se dobře brzdí zapnutím HydroDrivu, pěkně drží stopu a otáčky cca. 600 ot/min.
5, Tahač váží cca. 8,5 t, souprava s 1-osým návěsem má 13,74 t, teoreticky celková 36 tun, ale kvůli těžišti se nakládá max. 21 tun.
6, Pohodlí řidiče na velmi dobré úrovni (zadek na vzduchu, kabina na vzduchu, sedadlo na vzduchu ...)
Fotky jsem udělal, ale foťák bohužel zůstal v autě.
P.S.: Jsem zvědavý jak to bude fungovat, s 3-osým návěsem.
1, Na přední nápravě regionální desén, vodící, žádné příčné drážky = na mokré louce se hned zalepí a pak to už moc nebralo
2, Chybí uzávěrka předku, je to vlastně auto "4x3"
3, Šroubovací vyprošťovací oko je katastrofa, jedno má strhaný závit a druhý je ohnutý
4, Na kluzkém povrchu se dobře brzdí zapnutím HydroDrivu, pěkně drží stopu a otáčky cca. 600 ot/min.
5, Tahač váží cca. 8,5 t, souprava s 1-osým návěsem má 13,74 t, teoreticky celková 36 tun, ale kvůli těžišti se nakládá max. 21 tun.
6, Pohodlí řidiče na velmi dobré úrovni (zadek na vzduchu, kabina na vzduchu, sedadlo na vzduchu ...)
Fotky jsem udělal, ale foťák bohužel zůstal v autě.
P.S.: Jsem zvědavý jak to bude fungovat, s 3-osým návěsem.
Tatra + MAN = Superstroj!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 hostů