Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
Komponenty pro hydropohon přední nápravy dělají jenom 2 výrobci:
Poclain Hydraulics (používá MAN, Renault, Volvo, Mercedes)
Bosch Rexroth (Ginaf/Daf)
Takže kromě Iveca a Scanie, kteří hydropohon nedělají, budou náhradní díly stát u všech ostatních značek asi stejně.
Řešení jsou asi 3:
- koupit tahač 4x2, 6x2 ale pak je třeba mít pořád nachystáno lano v ruce
- koupit tahač 4x4, 6x6 s kardany, ale spotřeba nafty, pořizovací cena a váha je mimo realitu
- kompromisem je asi 6x4, spotřeba, cena, průjezdnost v terénu jsou někde v průměru a náhradní díly nejsou až tak drahé ...
Poclain Hydraulics (používá MAN, Renault, Volvo, Mercedes)
Bosch Rexroth (Ginaf/Daf)
Takže kromě Iveca a Scanie, kteří hydropohon nedělají, budou náhradní díly stát u všech ostatních značek asi stejně.
Řešení jsou asi 3:
- koupit tahač 4x2, 6x2 ale pak je třeba mít pořád nachystáno lano v ruce
- koupit tahač 4x4, 6x6 s kardany, ale spotřeba nafty, pořizovací cena a váha je mimo realitu
- kompromisem je asi 6x4, spotřeba, cena, průjezdnost v terénu jsou někde v průměru a náhradní díly nejsou až tak drahé ...
Tatra + MAN = Superstroj!
to TeSi:
Bohužel u MANu se dělá pro každý rozvor většinou jen jeden převis, náš Tridemový podvozek je primárně valníkový, proto takový dlouhý převis.
Zde výkres na pneu 315/70 R 22,5 (my to máme na 315/80 R 22,5 + ocelový nárazník vpředu a zvednutý rám vzadu o 30 mm):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 4091_1.pdf
Bohužel u MANu se dělá pro každý rozvor většinou jen jeden převis, náš Tridemový podvozek je primárně valníkový, proto takový dlouhý převis.
Zde výkres na pneu 315/70 R 22,5 (my to máme na 315/80 R 22,5 + ocelový nárazník vpředu a zvednutý rám vzadu o 30 mm):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 4091_1.pdf
Tatra + MAN = Superstroj!
Tak jsem uvažoval jak "levně" udělat 1-osý návěs a přišel jsem na nápad, koupit starší kompaktní 2-osý návěs (r.v. 2009, ceny od 8.900,- EUR bez DPH) a přehodit zvedací nápravy z 1. na 2. nápravu. Výsledkem bude, že pokud by se návěs naložil jenom dopředu, tak bude plně zatížený tahač a 1. náprava návěsu, povolená celková hmotnost bude 28 tun (18 tun tahač a 10 tun náprava návěsu), legální užitečná cca. 15 až 15,5 tuny a průměr otáčení bude podobný jako u SENZA III (ten má vzdálenost od královského čepu do středu zadní nápravy 2800 mm), kompaktní 2-osý má vzdálenost od královského čepu po 1. nápravu návěsu cca. 3300 mm. Konec návěsu bude nadcházet podobně jako u autobusu. Pokud bude lehký terén tak se dá zvedací náprava spustit a naložit legálně plnou tonáž = 25 tun. Ideální by byly 2 zvedací nápravy, tzn. podle toho kde by se jezdilo, tak by si řidič buď zvedl 1. nápravu (těžký terén = dotíží tahač) nebo 2. nápravu (obratnost jako krátký 1-osý návěs).
Dneska jsem volal s technikem od Wabca, tak je řešitelné starší návěs "překopat" na novou vzduchovou soustavu, tak aby byly na 2-osém návěsu 2 zvedací nápravy. Cena úpravy by měla být v rozpětí 50 až 100 tis. Kč bez DPH. Kvůli lepší obratnosti by se dala točnice tahače posunout dopředu.
Odkaz na výkresy kompaktních návěsů Meiller, při představě, že se poslední náprava zvedne, tak se návěs "fiktivně" zkrátí o 1810 mm. Jedinou nevýhodu bude, že když bude zvednutá 2. náprava nesmí se nakládat dozadu na zadní nápravu, ale jenom na přední čelo.
http://www.meiller.com/fileadmin/media/ ... 335_De.pdf
Dneska jsem volal s technikem od Wabca, tak je řešitelné starší návěs "překopat" na novou vzduchovou soustavu, tak aby byly na 2-osém návěsu 2 zvedací nápravy. Cena úpravy by měla být v rozpětí 50 až 100 tis. Kč bez DPH. Kvůli lepší obratnosti by se dala točnice tahače posunout dopředu.
Odkaz na výkresy kompaktních návěsů Meiller, při představě, že se poslední náprava zvedne, tak se návěs "fiktivně" zkrátí o 1810 mm. Jedinou nevýhodu bude, že když bude zvednutá 2. náprava nesmí se nakládat dozadu na zadní nápravu, ale jenom na přední čelo.
http://www.meiller.com/fileadmin/media/ ... 335_De.pdf
Tatra + MAN = Superstroj!
Pevné návěsy a tridemy Volvo jezdící v okolí Žiliny
Tady nejaké průjezdy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hKHDVbzr ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=THzxH0xB ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
Tady nejaké průjezdy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hKHDVbzr ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=THzxH0xB ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
to holbra:
Ty Volva od DALu jezdí na stavbě dálnice kolem Svrčinovce?
Zajímalo by mě ekonomické porovnání jejich vozidel Volvo FMX 8x4-4 Tridem vůči FMX "10x4-6" pevný návěs ...
A tady něco z naší zahrádky, nakládka granulované strusky Mittal a vykládka vápence na obchvatu Třince:
Ty Volva od DALu jezdí na stavbě dálnice kolem Svrčinovce?
Zajímalo by mě ekonomické porovnání jejich vozidel Volvo FMX 8x4-4 Tridem vůči FMX "10x4-6" pevný návěs ...
A tady něco z naší zahrádky, nakládka granulované strusky Mittal a vykládka vápence na obchvatu Třince:
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 2316
- Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
- Bydliště: u Kolína
- Kontaktovat uživatele:
Safky ty jsi fakt kouzelník - vymyslet dvouosý návěs s oběma osama zvedacíma - to je hodně kreativní:-) Jinak v rámci OT díky za ceny těch dílů na Hydrodrive - máme 2 ks TGA 4x4 a potřebujem ještě jedno starší, lákalo mě zkusit Hydro ale sám prodejce nás varoval že jsou drahé ND a navíc se nedělá se zvýšeným podvozkem a teď s těma cenama je to celkem jasné - ty jsou fakt "likvidační"...
to Ivan Hofman:
MAN udává, že 1 diferák navíc je cca. 3,3 L/100 km, náprava s redukcemi v kolech + 0,7 L/100 km, takže když to vezmu celkově:
1, 4x4 s kardany se kromě Tatry Phoenix dělá vždy jen s nápravami s redukcemi v kolech (takže každému diferáku je třeba připočítat 0,7 L/100 km)
2, 4x4 má navíc dělící převodovku, která rozděluje pohon na přední a zadní nápravu (další ozubená kola navíc, což si myslím min. 1,5 L/100 km navíc)
3, 6x4 má jednu nápravu navíc (oproti 4x4) a jedná náprava navíc je asi 1 L/100 km
Takže selským rozumem, když bychom zanedbali celkovou hmotnost (jak 4x4 tak 6x4 budou jezdit třeba v soupravě s celkovou hmotností 42 tun, ale jinak se říká, že 1 t v celkové hmotnosti = 0,5 L/100 km ve spotřebě, v terénu to bude víc), a řekneme že 6x4 neá redukce v kolech, tak by 4x4 měla brát o cca. 5,2 L/100 km víc (3,3 + 0,7 + 0,7 + 1,5 - 1). Pokud bude jezdit 4x4 sólo a 6x4 taky bude to zásadně zkresleno hmotnosti (4x4 prázdná cca. 10 t, plný 18 t, 6x4 prázdná 12 t, plný 26 t). Samozřejmě porovnání spotřeb platí pokud zachováme všechny ostatní faktory (stejný motor, stejná převodovka, stejná kabina, stejný převod v diferá ku apod.). Pokud vezmeme, že 4x4 s 18 t celkové existují motory s výkonem od cca. 250 koní a 6x4 vezmeme třeba s výkonem 480 koní, tak bude i zásadní rozdíl mezi samotnými spotřebami motorů. Pro bližší porovnání by bylo třeba napsat kam to bude jezdit? s jakou tonáží? poměr sólo/přívěs? pak se dá bádat dále. Každopádně pořád platí, že nejúspornějším vozidlem je tahač 4x2 s návěsem ...
to chomyz:
Nad 2-mi zvedacími nápravami u 2-osého návěsu jsem uvažoval už dlouho, ale teprve s nástupem EBS 4.0 od Wabca (1/2014) to jde i prakticky udělat. Ale myslím, si, že to ještě nikdo prakticky nezkusil ...
Tahač 4H4 se dělá ve zvýšeném provedení (redukce v kolech zadní nápravy, světlá výška všude přes 300 mm, bez přední podjezdové zábrany ...):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 0463_5.pdf
Zde vysoké verze s redukcí v kolech zadní nápravy:
https://www.youtube.com/watch?v=wsy6jqsbJ54
https://www.youtube.com/watch?v=03gZr2VIMug
Zde nízká verze bez redukcí v kolech:
https://www.youtube.com/watch?v=JzFwFko3KtU
No a na takové práce je HydroDrive ideální, std. se jezdí po asfaltu jenom na stavbě potřebuji 200 metrů ujet v terénu:
https://www.youtube.com/watch?v=YfOASuXUtMw
Největší výhodou HydroDrivu, že dokáže tahač vyrvat od hromady, pokud se sklápí v měkkém, 4x2, 6x2 i 6x4 mají problém urvat návěs přes dolíky od kol a oproti tahači 4x4 s kardany má std. výšku točnice 1250 mm =dají zapnout std. návěsy, pro 4x4 musí být už většinou zvýšené. No samozřejmě je HydroDrive o 400 až 500 kg lehčí než 4x4, u variant 6H4 vůči 6x4 je rozdíl až 1000 kg. Taky platí pravidlo, že pokud se HydroDrive nepoužívá, žere stejně jako 4x2, což u 4x4 neplatí, tak žere pořád hodně i když se nepoužívá (diferáky, kardany, redukce v kolech, rozdělovací převodovka ...).
No a pokud jde o opravy, pokud se udělá jedná pořádná oprava, tak si myslím, že třeba 5 let bude zase snad klid ...
MAN udává, že 1 diferák navíc je cca. 3,3 L/100 km, náprava s redukcemi v kolech + 0,7 L/100 km, takže když to vezmu celkově:
1, 4x4 s kardany se kromě Tatry Phoenix dělá vždy jen s nápravami s redukcemi v kolech (takže každému diferáku je třeba připočítat 0,7 L/100 km)
2, 4x4 má navíc dělící převodovku, která rozděluje pohon na přední a zadní nápravu (další ozubená kola navíc, což si myslím min. 1,5 L/100 km navíc)
3, 6x4 má jednu nápravu navíc (oproti 4x4) a jedná náprava navíc je asi 1 L/100 km
Takže selským rozumem, když bychom zanedbali celkovou hmotnost (jak 4x4 tak 6x4 budou jezdit třeba v soupravě s celkovou hmotností 42 tun, ale jinak se říká, že 1 t v celkové hmotnosti = 0,5 L/100 km ve spotřebě, v terénu to bude víc), a řekneme že 6x4 neá redukce v kolech, tak by 4x4 měla brát o cca. 5,2 L/100 km víc (3,3 + 0,7 + 0,7 + 1,5 - 1). Pokud bude jezdit 4x4 sólo a 6x4 taky bude to zásadně zkresleno hmotnosti (4x4 prázdná cca. 10 t, plný 18 t, 6x4 prázdná 12 t, plný 26 t). Samozřejmě porovnání spotřeb platí pokud zachováme všechny ostatní faktory (stejný motor, stejná převodovka, stejná kabina, stejný převod v diferá ku apod.). Pokud vezmeme, že 4x4 s 18 t celkové existují motory s výkonem od cca. 250 koní a 6x4 vezmeme třeba s výkonem 480 koní, tak bude i zásadní rozdíl mezi samotnými spotřebami motorů. Pro bližší porovnání by bylo třeba napsat kam to bude jezdit? s jakou tonáží? poměr sólo/přívěs? pak se dá bádat dále. Každopádně pořád platí, že nejúspornějším vozidlem je tahač 4x2 s návěsem ...
to chomyz:
Nad 2-mi zvedacími nápravami u 2-osého návěsu jsem uvažoval už dlouho, ale teprve s nástupem EBS 4.0 od Wabca (1/2014) to jde i prakticky udělat. Ale myslím, si, že to ještě nikdo prakticky nezkusil ...
Tahač 4H4 se dělá ve zvýšeném provedení (redukce v kolech zadní nápravy, světlá výška všude přes 300 mm, bez přední podjezdové zábrany ...):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 0463_5.pdf
Zde vysoké verze s redukcí v kolech zadní nápravy:
https://www.youtube.com/watch?v=wsy6jqsbJ54
https://www.youtube.com/watch?v=03gZr2VIMug
Zde nízká verze bez redukcí v kolech:
https://www.youtube.com/watch?v=JzFwFko3KtU
No a na takové práce je HydroDrive ideální, std. se jezdí po asfaltu jenom na stavbě potřebuji 200 metrů ujet v terénu:
https://www.youtube.com/watch?v=YfOASuXUtMw
Největší výhodou HydroDrivu, že dokáže tahač vyrvat od hromady, pokud se sklápí v měkkém, 4x2, 6x2 i 6x4 mají problém urvat návěs přes dolíky od kol a oproti tahači 4x4 s kardany má std. výšku točnice 1250 mm =dají zapnout std. návěsy, pro 4x4 musí být už většinou zvýšené. No samozřejmě je HydroDrive o 400 až 500 kg lehčí než 4x4, u variant 6H4 vůči 6x4 je rozdíl až 1000 kg. Taky platí pravidlo, že pokud se HydroDrive nepoužívá, žere stejně jako 4x2, což u 4x4 neplatí, tak žere pořád hodně i když se nepoužívá (diferáky, kardany, redukce v kolech, rozdělovací převodovka ...).
No a pokud jde o opravy, pokud se udělá jedná pořádná oprava, tak si myslím, že třeba 5 let bude zase snad klid ...
Tatra + MAN = Superstroj!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti