Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

Odpovědět
vašek
Příspěvky: 1449
Registrován: úte úno 19, 2008 12:02 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

tak to by malýho soukromníka položilo taková oprava. vidím že dělám dobře že se držím od MANu daleko
čtv úno 05, 2015 5:01 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

To není jenom MAN...
čtv úno 05, 2015 5:07 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Komponenty pro hydropohon přední nápravy dělají jenom 2 výrobci:
Poclain Hydraulics (používá MAN, Renault, Volvo, Mercedes)
Bosch Rexroth (Ginaf/Daf)
Takže kromě Iveca a Scanie, kteří hydropohon nedělají, budou náhradní díly stát u všech ostatních značek asi stejně.
Řešení jsou asi 3:
- koupit tahač 4x2, 6x2 ale pak je třeba mít pořád nachystáno lano v ruce
- koupit tahač 4x4, 6x6 s kardany, ale spotřeba nafty, pořizovací cena a váha je mimo realitu
- kompromisem je asi 6x4, spotřeba, cena, průjezdnost v terénu jsou někde v průměru a náhradní díly nejsou až tak drahé ...
Tatra + MAN = Superstroj!
čtv úno 05, 2015 6:03 pm

peterrs
Příspěvky: 29
Registrován: ned lis 13, 2011 5:12 pm
Bydliště: kysucke nove mesto

Příspěvek

zdroj FB
Obrázek Obrázek
stř úno 11, 2015 1:34 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to peterrs:
Nemáš konkrétní odkaz. Vypadá to velmi podobně, jako pevný návěs od VS-montu, jenom uchycení je jiné.

Pár fotek našeho Tridema MAN TGS 35.400 8x4-4 BL:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
stř úno 11, 2015 3:51 pm

TeSi
Příspěvky: 2150
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Příspěvek

To se nedá objednat s kratším převisem rámu a musí se vždy řezat?
stř úno 11, 2015 4:19 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to TeSi:
Bohužel u MANu se dělá pro každý rozvor většinou jen jeden převis, náš Tridemový podvozek je primárně valníkový, proto takový dlouhý převis.
Zde výkres na pneu 315/70 R 22,5 (my to máme na 315/80 R 22,5 + ocelový nárazník vpředu a zvednutý rám vzadu o 30 mm):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 4091_1.pdf
Tatra + MAN = Superstroj!
stř úno 11, 2015 5:42 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak jsem uvažoval jak "levně" udělat 1-osý návěs a přišel jsem na nápad, koupit starší kompaktní 2-osý návěs (r.v. 2009, ceny od 8.900,- EUR bez DPH) a přehodit zvedací nápravy z 1. na 2. nápravu. Výsledkem bude, že pokud by se návěs naložil jenom dopředu, tak bude plně zatížený tahač a 1. náprava návěsu, povolená celková hmotnost bude 28 tun (18 tun tahač a 10 tun náprava návěsu), legální užitečná cca. 15 až 15,5 tuny a průměr otáčení bude podobný jako u SENZA III (ten má vzdálenost od královského čepu do středu zadní nápravy 2800 mm), kompaktní 2-osý má vzdálenost od královského čepu po 1. nápravu návěsu cca. 3300 mm. Konec návěsu bude nadcházet podobně jako u autobusu. Pokud bude lehký terén tak se dá zvedací náprava spustit a naložit legálně plnou tonáž = 25 tun. Ideální by byly 2 zvedací nápravy, tzn. podle toho kde by se jezdilo, tak by si řidič buď zvedl 1. nápravu (těžký terén = dotíží tahač) nebo 2. nápravu (obratnost jako krátký 1-osý návěs).
Dneska jsem volal s technikem od Wabca, tak je řešitelné starší návěs "překopat" na novou vzduchovou soustavu, tak aby byly na 2-osém návěsu 2 zvedací nápravy. Cena úpravy by měla být v rozpětí 50 až 100 tis. Kč bez DPH. Kvůli lepší obratnosti by se dala točnice tahače posunout dopředu.
Odkaz na výkresy kompaktních návěsů Meiller, při představě, že se poslední náprava zvedne, tak se návěs "fiktivně" zkrátí o 1810 mm. Jedinou nevýhodu bude, že když bude zvednutá 2. náprava nesmí se nakládat dozadu na zadní nápravu, ale jenom na přední čelo.
http://www.meiller.com/fileadmin/media/ ... 335_De.pdf
Tatra + MAN = Superstroj!
pon úno 16, 2015 7:45 pm

Uživatelský avatar
holbra
Příspěvky: 3059
Registrován: pon zář 14, 2009 3:33 pm
Bydliště: valašsko

Příspěvek

Pevné návěsy a tridemy Volvo jezdící v okolí Žiliny

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tady nejaké průjezdy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hKHDVbzr ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=THzxH0xB ... Ht4nRURQ2d[/youtube]
stř úno 18, 2015 5:33 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to holbra:
Ty Volva od DALu jezdí na stavbě dálnice kolem Svrčinovce?
Zajímalo by mě ekonomické porovnání jejich vozidel Volvo FMX 8x4-4 Tridem vůči FMX "10x4-6" pevný návěs ...

A tady něco z naší zahrádky, nakládka granulované strusky Mittal a vykládka vápence na obchvatu Třince:

Obrázek Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
stř úno 18, 2015 6:31 pm

Uživatelský avatar
holbra
Příspěvky: 3059
Registrován: pon zář 14, 2009 3:33 pm
Bydliště: valašsko

Příspěvek

Majů skládku kamene v Žilině. Návěsy jezdí nakládat nekde k Čadci a tridemy směrem na Bratislavu. Se stavbů dalnice to nemá nic společného.
Enom naváží na sklad.
stř úno 18, 2015 9:34 pm

Ivan Hofman
Příspěvky: 2316
Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
Bydliště: u Kolína
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Jakej bude rozdil ve spotřebě nafty u 4x4 s kardanem a 6x4 ?
čtv úno 19, 2015 7:55 am

chomyz
Příspěvky: 518
Registrován: stř pro 27, 2006 3:18 pm

Příspěvek

Safky ty jsi fakt kouzelník - vymyslet dvouosý návěs s oběma osama zvedacíma - to je hodně kreativní:-) Jinak v rámci OT díky za ceny těch dílů na Hydrodrive - máme 2 ks TGA 4x4 a potřebujem ještě jedno starší, lákalo mě zkusit Hydro ale sám prodejce nás varoval že jsou drahé ND a navíc se nedělá se zvýšeným podvozkem a teď s těma cenama je to celkem jasné - ty jsou fakt "likvidační"...
čtv úno 19, 2015 9:36 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Ivan Hofman:
MAN udává, že 1 diferák navíc je cca. 3,3 L/100 km, náprava s redukcemi v kolech + 0,7 L/100 km, takže když to vezmu celkově:
1, 4x4 s kardany se kromě Tatry Phoenix dělá vždy jen s nápravami s redukcemi v kolech (takže každému diferáku je třeba připočítat 0,7 L/100 km)
2, 4x4 má navíc dělící převodovku, která rozděluje pohon na přední a zadní nápravu (další ozubená kola navíc, což si myslím min. 1,5 L/100 km navíc)
3, 6x4 má jednu nápravu navíc (oproti 4x4) a jedná náprava navíc je asi 1 L/100 km

Takže selským rozumem, když bychom zanedbali celkovou hmotnost (jak 4x4 tak 6x4 budou jezdit třeba v soupravě s celkovou hmotností 42 tun, ale jinak se říká, že 1 t v celkové hmotnosti = 0,5 L/100 km ve spotřebě, v terénu to bude víc), a řekneme že 6x4 neá redukce v kolech, tak by 4x4 měla brát o cca. 5,2 L/100 km víc (3,3 + 0,7 + 0,7 + 1,5 - 1). Pokud bude jezdit 4x4 sólo a 6x4 taky bude to zásadně zkresleno hmotnosti (4x4 prázdná cca. 10 t, plný 18 t, 6x4 prázdná 12 t, plný 26 t). Samozřejmě porovnání spotřeb platí pokud zachováme všechny ostatní faktory (stejný motor, stejná převodovka, stejná kabina, stejný převod v diferá ku apod.). Pokud vezmeme, že 4x4 s 18 t celkové existují motory s výkonem od cca. 250 koní a 6x4 vezmeme třeba s výkonem 480 koní, tak bude i zásadní rozdíl mezi samotnými spotřebami motorů. Pro bližší porovnání by bylo třeba napsat kam to bude jezdit? s jakou tonáží? poměr sólo/přívěs? pak se dá bádat dále. Každopádně pořád platí, že nejúspornějším vozidlem je tahač 4x2 s návěsem ...

Obrázek

to chomyz:
Nad 2-mi zvedacími nápravami u 2-osého návěsu jsem uvažoval už dlouho, ale teprve s nástupem EBS 4.0 od Wabca (1/2014) to jde i prakticky udělat. Ale myslím, si, že to ještě nikdo prakticky nezkusil ...
Tahač 4H4 se dělá ve zvýšeném provedení (redukce v kolech zadní nápravy, světlá výška všude přes 300 mm, bez přední podjezdové zábrany ...):
https://www.manted.de/manted/zeichnung/ ... 0463_5.pdf

Zde vysoké verze s redukcí v kolech zadní nápravy:
https://www.youtube.com/watch?v=wsy6jqsbJ54
https://www.youtube.com/watch?v=03gZr2VIMug

Zde nízká verze bez redukcí v kolech:
https://www.youtube.com/watch?v=JzFwFko3KtU

No a na takové práce je HydroDrive ideální, std. se jezdí po asfaltu jenom na stavbě potřebuji 200 metrů ujet v terénu:
https://www.youtube.com/watch?v=YfOASuXUtMw

Největší výhodou HydroDrivu, že dokáže tahač vyrvat od hromady, pokud se sklápí v měkkém, 4x2, 6x2 i 6x4 mají problém urvat návěs přes dolíky od kol a oproti tahači 4x4 s kardany má std. výšku točnice 1250 mm =dají zapnout std. návěsy, pro 4x4 musí být už většinou zvýšené. No samozřejmě je HydroDrive o 400 až 500 kg lehčí než 4x4, u variant 6H4 vůči 6x4 je rozdíl až 1000 kg. Taky platí pravidlo, že pokud se HydroDrive nepoužívá, žere stejně jako 4x2, což u 4x4 neplatí, tak žere pořád hodně i když se nepoužívá (diferáky, kardany, redukce v kolech, rozdělovací převodovka ...).
No a pokud jde o opravy, pokud se udělá jedná pořádná oprava, tak si myslím, že třeba 5 let bude zase snad klid ...
Tatra + MAN = Superstroj!
čtv úno 19, 2015 10:30 am

Venca R
Příspěvky: 1975
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Příspěvek

Phoenix 4x4 s návěsem na trase Žamberk-Litovel přez Suchý vrch, tam prázdný(16,5t), zpět řízky celková okolo 42t a nedostal jsem to pod 46 litrů. Je to tedy verze traktor, omezovač na 70 km/h, klasická ZF převodovka.
čtv úno 19, 2015 10:54 am

Odpovědět

Zpět na „NÁVĚSY A PŘÍVĚSY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti