Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
Tak jsem byl tento týden vyzvednout starší návěs v Žebráku u Schwarzmülleru a nestačil jsem se divit kolik Tridem podvozků tam čeká na dostavbu. 4x FH 8x4-4, motor asi 500 koní, dlouhá kabina, celé na vzduchu, Alu kola, bílá barva, pojedou asi do Olomouce. Objevil jsem tam taky bráchu našeho Tridema MAN TGS, ale má motor 440 koní, plastový přední nárazník, balóny vpředu a taky modrou barvu. Prý pojede někam k Liberci vozit asfalt.
V Žebráku jsou desítky skladových sklápěcích návěsů a tandemových přívěsů, prý většinou pro DE, zajímavé je že všechny návěsy jsou v malém objemu 24 nebo 25 m3 podle typu zadního čela, asi ten objem pro 40 tun celkové stačí.
V německém Truckeru 1/2017 vyšel článek s testováním poháněné nápravy návěsu SAF Trak. Návěs se testoval za tahačem Scania 4x2 a MB Arocs 4H4 s hydropohonem HAD. Pro porovnání tam byly 2 Renaulty 4H4 s OptiTrackem, 1x Renault C 4x2, Volvo FH 4x2 a 6x4 se zvedací nápravou, obě Volva s dvouspojkovou převodovkou.
Výhody návěsové nápravy SAF Trak s hydropohonem:
- vynikající obratnost při otáčení na max. rejd
- velmi dobrá trakce
- dá se domontovat i na starší návěs
- nárůst váhy jen do 200 kg
Nevýhody:
- momentálně to funguje jenom do 10 km/h, konstruktér tvrdí, že se to dá zvednout bez větších problémů na 15 km/h, ale víc je problém, tahač má malý výkon hydrauliky
- ovládání hydropohonu je docela složité, nejdřív se zapne hydraulické čerpadlo, pak se zapnutím zadní mlhovky přepne ventil na pohon nápravy místo sklápění a následně pákou ovládání sklápění se reguluje pohon nápravy
- po prázdnu v měkkém terénu náprava hrabe
Obecně to řidiči chválili a je to možná lepší než hydropohon u tahačů. Optimální varianta byl tahač s hydropohonem a návěs s hydropohonem, to vyjelo všechny sekce. Videa:
https://www.youtube.com/watch?v=li2Y-_oo0dk
https://www.youtube.com/watch?v=R2HLEMFHZ3E
V Žebráku jsou desítky skladových sklápěcích návěsů a tandemových přívěsů, prý většinou pro DE, zajímavé je že všechny návěsy jsou v malém objemu 24 nebo 25 m3 podle typu zadního čela, asi ten objem pro 40 tun celkové stačí.
V německém Truckeru 1/2017 vyšel článek s testováním poháněné nápravy návěsu SAF Trak. Návěs se testoval za tahačem Scania 4x2 a MB Arocs 4H4 s hydropohonem HAD. Pro porovnání tam byly 2 Renaulty 4H4 s OptiTrackem, 1x Renault C 4x2, Volvo FH 4x2 a 6x4 se zvedací nápravou, obě Volva s dvouspojkovou převodovkou.
Výhody návěsové nápravy SAF Trak s hydropohonem:
- vynikající obratnost při otáčení na max. rejd
- velmi dobrá trakce
- dá se domontovat i na starší návěs
- nárůst váhy jen do 200 kg
Nevýhody:
- momentálně to funguje jenom do 10 km/h, konstruktér tvrdí, že se to dá zvednout bez větších problémů na 15 km/h, ale víc je problém, tahač má malý výkon hydrauliky
- ovládání hydropohonu je docela složité, nejdřív se zapne hydraulické čerpadlo, pak se zapnutím zadní mlhovky přepne ventil na pohon nápravy místo sklápění a následně pákou ovládání sklápění se reguluje pohon nápravy
- po prázdnu v měkkém terénu náprava hrabe
Obecně to řidiči chválili a je to možná lepší než hydropohon u tahačů. Optimální varianta byl tahač s hydropohonem a návěs s hydropohonem, to vyjelo všechny sekce. Videa:
https://www.youtube.com/watch?v=li2Y-_oo0dk
https://www.youtube.com/watch?v=R2HLEMFHZ3E
Tatra + MAN = Superstroj!
to holbra:
Světová premiéra byla na Baumě 2016, a říkali že to půjde do prodeje do konce 2016, na IAA v Hannoveru dostal SAF 1. cenu v soutěži Trailer Innovation 2017, kategorie podvozek a do prodeje to půjde koncem 2017. Chtěli jsme koupit na zkoušku prototyp návěsu s touto nápravou, ale nikdo nebyl schopen udělat nabídku, takže nakonec jsme skončili u tahače s hydropohonem a klasického návěsu ... Příplatek oproti std. návěsu asi 9 až 10.000,- EUR bez DPH ... Pokud mám dobré informace, tak u Reische jezdí 2 prototypy, Schwarzmüller předělal 1 starší návěs a postavil 1 nový prototyp. U ostatních značek návěsu nemám info.
V příštím roce zkusíme vyjednat zapůjčení prototypového návěsu do zkoušek. Pokud se tento systém v budoucnu rozšíří, může to být pomalu konec přívěsových souprav, které nebudou schopné nákladově konkurovat návěsům a návěsová souprava s poháněnou nápravou na návěsu by toho měla ujet relativně dost, pokud se ještě na návěsu zvedne 1. náprava, pak mi při celkové hmotnosti návěsové soupravy 45 tun (tahač 4x2 + 3-osý návěs) vychází tažná síla cca. 26 tun (14,3 tuny na zadní nápravě tahače a 11,7 t na poháněné nápravě návěsu), což je matematicky to samé jako legálně naložená 6x6 ... Samozřejmě pokud bude moc měkký terén, tak se tou vahou tahač s návěsem terénem propadne ... No je to třeba vyzkoušet v praxi! Poháněná náprava by samozřejmě úplně někam jinam posunula pevný a klasický 1-osý návěs!
Světová premiéra byla na Baumě 2016, a říkali že to půjde do prodeje do konce 2016, na IAA v Hannoveru dostal SAF 1. cenu v soutěži Trailer Innovation 2017, kategorie podvozek a do prodeje to půjde koncem 2017. Chtěli jsme koupit na zkoušku prototyp návěsu s touto nápravou, ale nikdo nebyl schopen udělat nabídku, takže nakonec jsme skončili u tahače s hydropohonem a klasického návěsu ... Příplatek oproti std. návěsu asi 9 až 10.000,- EUR bez DPH ... Pokud mám dobré informace, tak u Reische jezdí 2 prototypy, Schwarzmüller předělal 1 starší návěs a postavil 1 nový prototyp. U ostatních značek návěsu nemám info.
V příštím roce zkusíme vyjednat zapůjčení prototypového návěsu do zkoušek. Pokud se tento systém v budoucnu rozšíří, může to být pomalu konec přívěsových souprav, které nebudou schopné nákladově konkurovat návěsům a návěsová souprava s poháněnou nápravou na návěsu by toho měla ujet relativně dost, pokud se ještě na návěsu zvedne 1. náprava, pak mi při celkové hmotnosti návěsové soupravy 45 tun (tahač 4x2 + 3-osý návěs) vychází tažná síla cca. 26 tun (14,3 tuny na zadní nápravě tahače a 11,7 t na poháněné nápravě návěsu), což je matematicky to samé jako legálně naložená 6x6 ... Samozřejmě pokud bude moc měkký terén, tak se tou vahou tahač s návěsem terénem propadne ... No je to třeba vyzkoušet v praxi! Poháněná náprava by samozřejmě úplně někam jinam posunula pevný a klasický 1-osý návěs!
Tatra + MAN = Superstroj!
Tohle je taky zajímavý, pevnej návěs s abroll natahovákem, hydraulickou rukou a tříosým točnicovým vlekem s natáčecí nápravou.
https://www.youtube.com/watch?v=eNMx65M ... L&index=22
https://www.youtube.com/watch?v=eNMx65M ... L&index=22
-
- Příspěvky: 4515
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
nevím zda to zapadlo ale nevíš safky:
Ahoj, není to tedy ze sklápěčů, ale klasická silniční doprava, měl bych pár dotazů, jestli můžeš zodpovědět. Řeším následující:
lowdeck nebo klasický tahač + 2 osý klasický nebo mega návěs.
dají se dnes objednat s rozvorem 1810 mm, tj. se zatížení 10 tun na nápravu. Výrobce udavá nosnost až 25 tun (při lehkém tahači) při celkové 38 tun. Pokud se budeme bavit teoreticky (nezamýšlím na tom vozit plnou tonáž), vyjde při rovnoměrném rozložení nákladu - klasicky 33 palet á 720 kg zatížení na nápravy a na točnu? Nebo je ta tonáž využitelná pouze při menším počtu palet skrz rozložení?
nevíš zda existuje lowdeck náprava - 19,5 palcové kolo s nuceným natáčením? Pokud ano, pak by takový návěs mohl být extrémně obratný.
a ještě dotaz: spojení klasický tahač + 3 osý návěs, dle legislativy platí že návěs může mít 1,5 násobek hmotnosti auta (27 tun, takže celkem 45 tun). Nicméně prodejce mi prodá i 2 osý tahač do celkové hmotnosti soupravy 50 tun. Pokud to 3 osý návěs technicky zvládne, můžu s povolením pro nadměr naložit do 50 tun celkové? Nebo taková souprava nikdy nemůže mít více než 45 tun?
Díky!
Ahoj, není to tedy ze sklápěčů, ale klasická silniční doprava, měl bych pár dotazů, jestli můžeš zodpovědět. Řeším následující:
lowdeck nebo klasický tahač + 2 osý klasický nebo mega návěs.
dají se dnes objednat s rozvorem 1810 mm, tj. se zatížení 10 tun na nápravu. Výrobce udavá nosnost až 25 tun (při lehkém tahači) při celkové 38 tun. Pokud se budeme bavit teoreticky (nezamýšlím na tom vozit plnou tonáž), vyjde při rovnoměrném rozložení nákladu - klasicky 33 palet á 720 kg zatížení na nápravy a na točnu? Nebo je ta tonáž využitelná pouze při menším počtu palet skrz rozložení?
nevíš zda existuje lowdeck náprava - 19,5 palcové kolo s nuceným natáčením? Pokud ano, pak by takový návěs mohl být extrémně obratný.
a ještě dotaz: spojení klasický tahač + 3 osý návěs, dle legislativy platí že návěs může mít 1,5 násobek hmotnosti auta (27 tun, takže celkem 45 tun). Nicméně prodejce mi prodá i 2 osý tahač do celkové hmotnosti soupravy 50 tun. Pokud to 3 osý návěs technicky zvládne, můžu s povolením pro nadměr naložit do 50 tun celkové? Nebo taková souprava nikdy nemůže mít více než 45 tun?
Díky!
to tomspajk:
Koukal jsem na technické listy plachtových návěsů od Krone:
http://www.krone-trailer.com/fileadmin/ ... ECO_DE.pdf
http://www.krone-trailer.com/fileadmin/ ... -CS_DE.pdf
Ta 2-nápravová verze 2x10 tun, má nápravy posunuté o dost dozadu, tak by teoreticky mohlo vyjít těch 25 tun při rovnoměrném zatížení, ale tahač, který by měl povolené zatížení točnice 12 tun, je velký atyp musel by totiž vážit jen 6 tun, což je extrémně málo (malá bouda, malá kabina, malý motor, např: Volvo FE, DAF CF75 ...).
S nuceným natáčením jsem nápravu na lowdecku ještě neviděl (balón 19,5 palce), většinou se tyto nápravy dělají pro podvalníky, ale ty mají dvoumontáž kol s ráfkem 17,5 palce ...
Ano, tahače 4x2 se dají postavit technicky až do 60-ti tun. Ten 1,5 násobek hmotnosti se u nadrozměru asi moc neřeší, to by nedostaly povolení velké nadrozměry např. nad 100 tun. Ale logicky, bude problém se dostat s 2-osým tahačem a 3-osým návěsem na 50 tun, tahač max. 18 tun, návěs teoreticky 3x10 tun, to pak v součtu bude 48 tun. Nevím jestli úředník povolí u návěsu víc jak 10 tun na nápravu, pokud to nebude např. pendl náprava nebo modulový návěs ... u std. nápravy asi ne.
Koukal jsem na technické listy plachtových návěsů od Krone:
http://www.krone-trailer.com/fileadmin/ ... ECO_DE.pdf
http://www.krone-trailer.com/fileadmin/ ... -CS_DE.pdf
Ta 2-nápravová verze 2x10 tun, má nápravy posunuté o dost dozadu, tak by teoreticky mohlo vyjít těch 25 tun při rovnoměrném zatížení, ale tahač, který by měl povolené zatížení točnice 12 tun, je velký atyp musel by totiž vážit jen 6 tun, což je extrémně málo (malá bouda, malá kabina, malý motor, např: Volvo FE, DAF CF75 ...).
S nuceným natáčením jsem nápravu na lowdecku ještě neviděl (balón 19,5 palce), většinou se tyto nápravy dělají pro podvalníky, ale ty mají dvoumontáž kol s ráfkem 17,5 palce ...
Ano, tahače 4x2 se dají postavit technicky až do 60-ti tun. Ten 1,5 násobek hmotnosti se u nadrozměru asi moc neřeší, to by nedostaly povolení velké nadrozměry např. nad 100 tun. Ale logicky, bude problém se dostat s 2-osým tahačem a 3-osým návěsem na 50 tun, tahač max. 18 tun, návěs teoreticky 3x10 tun, to pak v součtu bude 48 tun. Nevím jestli úředník povolí u návěsu víc jak 10 tun na nápravu, pokud to nebude např. pendl náprava nebo modulový návěs ... u std. nápravy asi ne.
Tatra + MAN = Superstroj!
to ofca:
Porovnání automatického závěsu pro přívěs od VBG a klasiky:
https://www.youtube.com/watch?v=UN_40FRDZ2U
Jak to funguje při zapojování:
https://www.youtube.com/watch?v=gv5gu9pK6_c
https://www.youtube.com/watch?v=-TLmRT-cqik
Viděl jsem to na IAA 2012 v Hannoveru, a ptal jsem se na cenu, jestli si dobře pamatuji tak snad řekli 10.000,- EUR ? Takže v ČR podmínkách totální cenový nesmysl.
Zde trošku starší, levnější a jednodušší systém závěsu pro přívěs od VBG:
https://www.youtube.com/watch?v=C4-fLfhFGyk
Porovnání automatického závěsu pro přívěs od VBG a klasiky:
https://www.youtube.com/watch?v=UN_40FRDZ2U
Jak to funguje při zapojování:
https://www.youtube.com/watch?v=gv5gu9pK6_c
https://www.youtube.com/watch?v=-TLmRT-cqik
Viděl jsem to na IAA 2012 v Hannoveru, a ptal jsem se na cenu, jestli si dobře pamatuji tak snad řekli 10.000,- EUR ? Takže v ČR podmínkách totální cenový nesmysl.
Zde trošku starší, levnější a jednodušší systém závěsu pro přívěs od VBG:
https://www.youtube.com/watch?v=C4-fLfhFGyk
Tatra + MAN = Superstroj!
to Michi:
Tady jsem našel návod k obsluze pro řidiče v angličtině:
http://www.vbg.se/files/38-216005d.pdf
Ale i z fotek i popisu není moc dobře vidět, jak je to zajištěno vůči autu, asi za ten zub vpředu vzduchovým válcem?
to tomspajk:
No těch 23 tun bude asi OK, i s menší rezervou.
Tady jsem našel návod k obsluze pro řidiče v angličtině:
http://www.vbg.se/files/38-216005d.pdf
Ale i z fotek i popisu není moc dobře vidět, jak je to zajištěno vůči autu, asi za ten zub vpředu vzduchovým válcem?
to tomspajk:
No těch 23 tun bude asi OK, i s menší rezervou.
Tatra + MAN = Superstroj!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 hostů