to Michi:
SAF u 3-osého návěsu povolil prozatím dát poháněnou nápravu na 2. nebo 3. pozici. U naloženého návěsu bude trakčně asi nejlepší pozice jako 3. náprava, ale po prázdnu už bude asi lepší pozice jako 2. náprava. U krátkého 3-osého sklápěcího návěsu mám vyzkoušeno, že každá další zvednutá náprava přinese +/- 600 kg dalšího zatížení na točnici tahače tzn. prázdný návěs co váží 6,5 tuny = když jsou 3 nápravy dole, tak je na točnici +/- 1,5 tuny a 5 tun na nápravách návěsu, když zvednu 1. nápravu tak mám na točnici +/- 2,1 tuny a na 2. a 3. nápravě +/- 4,4 tuny, když zvednu i 2. nápravu tak na točnici bude +/- 2,7 tuny a na 3. nápravě návěsu bude zatížení +/- 3,8 tuny.
Pokud vezmeme plný návěs, který má rozvor náprav 2x1410 mm, tzn. 3x9 tun a úplně zvedneme 1. nápravu, lze točnici tahače dotížit asi o 3,6 tuny, tzn. tahač 4x2, který má std. celkovou 18 tun, bude mít po dotížení celkovou 21,6 tuny a zatížení zadní poháněné nápravy se zvedne z 11,5 tuny (povolený max.) na cca. 14,5 tuny, což je skoro to samé co má povolené u Anfahrhilfe/Traction Help std. 6x2 v EU (11,5 t + 30% = 14,95 t). Zbývající 2 nápravy návěsu budou zatíženy cca. 2x11,7 t (povolené přetížení o 30% dle EU, tzn. std. náprava má 9 t + 30% = 11,7 t). Když jedna z těchto náprav bude vybavena hydropohonem, pak při celkové hmotnosti návěsové soupravy 45 tun (tahač 4x2 = 18 tun + 3-osý návěs = 27 tun) bude trakční zatížení náprav: 14,5 t na tahači a 11,7 t na návěsu = 26,2 t, tzn. matematicky je to samé jako u 6x6 (povolená celková 26 tun).
to chomyz:
Už to tady byla nuda, SENZA I je na Slovensku a zase se může vymýšlet něco nového, máme čas do 29.1 = jednání se SAFem.
SAF Trak včetně montáže, ale bez hydraulické soustavy na tahači cena asi 15 až 17.000,- EUR bez DPH, je to přibližně to samé co HydroDrive u MANu nebo HAD u Mercedesu a nebo OptiTrack u Renaultu. Cenu Hi-Traction od Iveca nevím, Scania to neumí, Volvo to dělá u Terbergu a tam to prý stojí +/- 20.000,- EUR a cenu HydroAxle od Ginafu taky nevím. Váha SAF Trak 200 až 300 kg.
U přípojných vozidel není rozlišen pohon, takže v ČR si nijak nepomůžeme viz. citace vyhlášky 209/2018:
§ 5
Největší povolené hmotnosti silničních vozidel, zvláštních vozidel a jejich rozdělení na nápravy
(1) Hodnoty hmotností na nápravu, skupinu náprav vozidla a jízdních souprav včetně nákladu, jejichž překročení ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo stav pozemní komunikace, činí
a) u jednotlivé nápravy - 10,00 t,
b) u jednotlivé hnací nápravy - 11,50 t,
d) u dvojnápravy přípojných vozidel součet zatížení obou náprav dvojnápravy při jejím dílčím rozvoru
1. méně než 1,0 m - 11,00 t,
2. od 1,0 m a méně než 1,3 m - 16,00 t,
3. od 1,3 m a méně než 1,8 m - 18,00 t,
g) u trojnápravy přípojných vozidel součet zatížení všech náprav trojnápravy při jejím dílčím rozvoru
1. do 1,3 m včetně - 21,00 t,
2. nad 1,3 m do 1,4 m včetně - 24,00 t,
3. nad 1,4 m do 1,8 m včetně - 27,00 t,
(3) Nad hodnotu dílčího rozvoru náprav 1,8 m, respektive 3,6 m je náprava (nápravy) považována za samostatnou.
(4) Hmotnost připadající na jednu nápravu dvojnápravy a trojnápravy přípojných vozidel nesmí překročit 10 t.
Clearmontu se nová vyhláška netýká, dětské pevné návěsy můžou bez problémů fungovat dál = úspory na el. mýtu, ŘP B + E atd.
Pokud jde o další návrh variant, tak když jsem koukal na tu vyhlášku 209/2018 napadla mě kombinace:
3-osý tahač = 26 tun + 3-osý návěs, ale pouze s dílčím rozvorem náprav 2x1010 mm = povolené zatížení náprav jen 21 tun, jako 1. náprava by byla poháněná SAF Trak, 2. náprava, malá vložená s kolem 17,5 palce zatížení cca. 5 tun, 3. náprava samonatáčecí 9 tun + nuceně řízená během couvání, v terénu by se zvedla prostřední náprava a vznikl by "2-osý návěs s rozvorem náprav 2020 mm a skutečným zatížením náprav 2x10,5 tuny". 3-osý návěs by se dal v praxi zkrátit o 800 mm (rozvor 2x1010 mm místo 2x1410 mm) a povolená celková soupravy by zůstala 47 tun, střed otáčení návěsu by byl 1. náprava na návěsu, opotřebení pneu min., váha prázdného návěsu by byla něco mezi 2-osým a 3-osým návěsem, s hydropohonem to tipuji tak na 5,8 až 6 tun. Prázdný tahač +/- 8 tun, což by pak při celkové 47 tun znamenalo legální užitečnou +/- 33 tun, celková délka návěsové soupravy +/- 11 m, což bude asi o 1 m víc, než u SENZA I.
Tady pár fotek jak by to mohlo vypadat, je to návěs od Schmitzu, který postavili kvůli váze, snad vážil +/- 5,5 tuny, ale rozvor náprav je asi klasický 2x1310 mm a délka std. 7,3 m:
P.S.: Jedině co nevím, jestli to pak půjde naložit tak, aby vyšlo zatížení na nápravy, což zkrácením návěsu na 6,8 m asi bude problém.