Kamaz, Ifa, Roman a další jiní "exoti"

Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek

chomyz
Příspěvky: 490
Registrován: stř pro 27, 2006 4:18 pm

Méně známé "západní" náklaďáky v ČSSR 1950-1989

Příspěvek

Dovoluji si poprosit, jestli má někdo nějaké info či dokonce foti o jakýchkoli náklaďácích "západní" provenience, které provozovaly československé firmy v období 1950-1989. Jedná se mi o méně známé případy mimo klasiky ČSAD (F89, F12, R Major, Turbostar, Steyr 1491), Fauny atd. Nemám na mysli trofejní válečné nebo dovozy v rámci UNRRA před r. 50 ani hasičské speciály.
Narazil jsem na známý Willeme a Fiat Mototechna z 50. let, pak na nějaký Mercedes a Ford v ČSAD v 80.letech, Leyland stojící ve Vyškově, pak ta skříňovka Naftových dolů co jsem sem kdysi dával a identifikovali jste mi ji jako nějaký International ...
Bylo něco mezi tím dalšího? Předpokládám nějaké zametáky, speciály na opravu silnic, betonpumpy? A snad i nějaké klasické přepravníky nákladů?
Předem díky za jakékoli info.
Pokud téma patří pod jiný nadpis než Ostatní značky, prosím o přesun a omlouvám se...
pon pro 27, 2010 6:07 pm

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Velmi zajímavé téma, sám jsem uvažoval, že s tím začnu, ale nemám zatím dost času pátrat v archívech a zjišťovat relevantní data o takových dovozech.
Prováděl je nejen Motokov, ale i jednotlivé PZO při dovozu různých technologii, jejíž součástí byly i specielní automobily. Takový případ jsem uváděl v rubrice OSTATNÍ ZNAČKY- TATA : http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php?t=1140

Takže namátkou uvedu pár příkladů ( mimo vozidla ČSAD) o kterých by mohl někdo něco vědět :
1/ Letištní technika ČSA / hlavně v letech 1963-1969
2/ Servisní vozy - např. KOVONA Karviná- servis VZV Clark - VW Transporter II,
Jakos Uherské Hradiště- servis VZV Lancer Boss + MHC - 6x Bedford CF 250, Ford Transit, Mercedes 207D
3/ Odtahové vozy - Autoturist - Mercedesy 506D
Pragocar-Brnocar - Mercedes 206D. Hanomag Henschel
3/Návěsové soupravy na šrot - Kovošrot Praha + Ostrava / Mercedesy LP + NG
4/ Rozvážkové vozy - TUZEX - dodávky Citroen H
Potraviny Praha - chlaďák Ford Transit ( rozvážel rybí výrobky Frionor )
ALIMA Brno - rozvážkové chladírny Mercedes 407
5/ Speciály - např pojízdné rentgeny svárů potrubí VW Transporter II - Plynostav Pardubice
6/ Minibusy - VŽKG Ostrava - VW Transporter II
Čedok Praha - Mercedes
VÚPGT Gotwaldov - Ford Transit 130- zkušební vůz pro pneu a a jezdil i doprovody Barum Teamu
7/ Autobusy Mercedes + Renault - ČEDOK Praha

Atd, atd. Bylo by toho hodně, ale můžeme se k tomu postupně dostat. Vždy mne tyto vozidla zajímaly a pár jsem jich dokonce osobně vlastnil nebo s nimi došel do pracovního kontaktu.
úte pro 28, 2010 9:11 pm

HomoFaber
Příspěvky: 383
Registrován: sob led 24, 2009 11:18 pm

Příspěvek

Ford Transcontinental bol myslim iba jeden, 6x4 valnik s privesom v CSAD Gottwaldov.
Mercedesy NG aj Iveco TurboStar-y sa spominaju vo vlastnych vlaknach...
V 50 r. CSAD skusali aj DAF a Saviem JM, po jednom kuse. Myslim, ze ten DAF bol cerveny so skrinovym navesom DAF.
Slusnu flotilu Mercedesov mala Ceskoslovenska Televizia - vselijake prenosove, obytne generatorove a neviemake vozy na podvozkoch TN, Kub Kab...
Dvojcestne (cesta-kolaje) Mercedesy boli aj u dopravnych podnikov.
Vodarne a kanalizacie mali specialy na podv. Mercedes kurzhauber - cisterna, vysokotlaky preplach, hydr. ruka alebo navijak na vytahovanie/osadzanie kosov v odtokoch odvodnenia ciest.
Koncom 80.r. si spominam aj na sanitky na baze MB TN.
O betonpumpach Putzmeister basnil jeden moj ujec, ale na akom podvozku boli neviem (Tatra alebo MB NG). Zeriavy Coles, Jones, Demag, Krupp... (Hutni Montaze, VSZ, Slovnaft...)
Talianske prepravniky dobytka zn. Cifa (?), nastavba na Liaz 120 + prives na malych kolesach...
Este ma napadaju odtahovky Berger - ale tie boli tusim na podv. Tatra...
Niekde v juznych Cechach udajne jazdila Scania 1 - zhabana uradmi nejakemu zahranicnemu dopravcovi.
Cedok a Slovakoturist mali mali autobusy Mercedes, koncom 80. r. boli dost bezne Renault Illiade.
Leylandy u CSA sa spominaju v inom vlakne; tiez tam boli vozy Commer Maxiload...

S fotkami to je horsie, ale mozno sa volaco objavi ked zacnem skenovat svoj archiv.
čtv pro 30, 2010 7:01 pm

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Pár fotek z toho o čem je tady řeč :

ČSA-catteringová skříň Commer + čepadlo leteckého paliva na podvozku Citroen / Zkoušky DAF, Berliet, Saviem / Přepravník zvířat CIFA

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
čtv pro 30, 2010 7:23 pm

Uživatelský avatar
Karlos
Příspěvky: 441
Registrován: stř led 24, 2007 11:25 pm
Bydliště: Doma

Příspěvek

Tak i já přispěji trochou vody do mlýna:
Zmiňovaný Ford Transconinental skončil na přelomu tisíciletí ve šrotu v Trutnově.Z tohodle auta se ke mně dostal už jen servisní manuál a faktura za opravu pal. čerpadla.To auto mělo motor Cummins NTC 350.

Dále vzpomínám na odtahovku International Transtar 6x4,která měla
motor V8 Detroit dvojtakt 470 ps.Nejsem si jist zda to před převratem
provozovalo brněnské ČSAD, ale po převratu se to auto objevilo ve firmě
Jereš-dnes Jerex.Tam pravděpodobně sundali nástavbu a auto bylo přestavěno na tahač.Setkal jsem se s ním někdy v 90-tých letech kdy ho
leasing. spol zabavila dopravci z bruntálska a byl na prodej.Po zjištění,
že 2-taktní motor v zátěži bez problému spolkne 70L/100km jsem se tehdy o tohle auto přestal zajímat-dnes by to byl fajn veterán.Před pár lety se mi donesla info že auto také skončilo v hutích.
Na netu se pohybuje foto ještě z období kdy to byla odtahovka-bohužel jsem si ji neuložil a nějak se mi nedaří ji objevit.
čtv pro 30, 2010 7:43 pm

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Karlos - to, že skončil Transcontinental v Trutnově jsem zatím neslyšel, nevíš v kterém roce ?
Jinak byl dovezen v roce 1979, v ČSAD Gotwaldov byl do roku 1990, pak šel k autodopravci do Prostějova, následně směřoval do Ostravy ( Ostravu zatím nemám ověřenou).
Pokud jste se někdo s tímto vozem během provozu v ČSSR setkal, uvítám další informace.

Obrázek
čtv pro 30, 2010 9:23 pm

Uživatelský avatar
Karlos
Příspěvky: 441
Registrován: stř led 24, 2007 11:25 pm
Bydliště: Doma

Příspěvek

Já se s ním setkal poprvé asi cca v 95-96 (nejsem si úplně jist) v bazaru v Třebechovicích pod Orebem.Byl světle zelený a stál tam i s Volvem F89
po tom majiteli z Prostějova (to Volvo je dodnes pravděpodobně v Kroměříži).
Na zmiňované faktuře je jméno Autodoprava Stavarič Kostelec na Hané a je z dubna 96.Potom jsem o autu dlouho neslyšel.Když jsem kupoval svého Freightlinera v Trutnově-prodávající,nějaký Baláž mi řekl že rozpálili nějaký Ford valník do šrotu.Po krátkém rozhovoru mi bylo jasné o jaké auto šlo-souhlasila i světle zelená barva.
V tom Trutnově jsem byl někdy v roce 2007 a mělo to už být pár let proto
odhaduji že se to zlikvidovalo někdy kolem roku 2000.

Ještě jedna poznámka-nedostali tehdá do Gottwaldova k tomuhle autu Ford transit mkII, s dvojmontáží jako servisní vozidlo? Mám totiž výstřižek ze Světa Motorů kde je tenhle transit nafocen v barvách Čsad.
Pokusím se to naskenovat a hodit sem.
pát pro 31, 2010 12:08 am

Mojžíš
Příspěvky: 81
Registrován: sob úno 21, 2009 10:03 pm

Příspěvek

Tak já taky přidám pár vzpomínek.

Okolo let 75-79 jezdil v ČSAD Sokolov středně zelený tahač návěsů ,na 99% to byl berlinet,taková ta kulatá kabina.Co mi vyprávěl kámpoš tak do toho museli napasovat liazáckej motor,kyž jim orginál klekl.Ani nevím jestli jezdil za hranice údajně byl zabaven při nějaké trestné činnosti zahraničního dopravce. Jak skončil, to už nemám tušení odešel jsem z tohoto kraje.

Ze stejného zdroje měl pocházel i zájezdový autobus ford angličan provozovaný Potravinami Cheb, jen to bylo asi o pár let dříve.Ten si nakonec odkoupil pan řidič přestavěl si ho na obytný,jako starší kluci,kteří se zajímali o vše co má kola jsme si ho chodili prohlížet k němu před barák.Pan Č. už je mrtev a jak dopadl autobus nevím.
pát pro 31, 2010 9:36 am

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Karlos - díky za nové informace, postupně dohledávám kde se Ford pohyboval po roce 89.
Se servizním Ford Transitem pro FORD TRANSCONTINENTAL SERVIS máš pravdu. Byl v ČSAD TZZ 691 Brno - středisko Telnice a umístěn v pobočce v Gottwaldově. Tehdy to byl jeden areál s ČSAD Gottwaldov dnes tam síldlí Zliner. Kupodivu to nijak moc nesouviselo s Transcontinentálem, který tam jezdil. Ten byl servisován v autorizovaném servisu ve Vídni a uvedené servisní vozidlo bylo určeno hlavně pro projíždějící zahraniční vozy jako nouzová pomoc. Přidávám jeho dobové foto.

Obrázek

BERLIET - měl tady zůstat s návěsem TITAN po srovnávacích zkouškách - viz foto v předchozím příspěvku. Měl dosloužit někde v severních Čechách ( Lovosice ? )
Návěs TITAN skončil v ČSAD Znojmo a jezdil v soupravě s T138 ( viz foto zezadu) Pro ilustraci přidávám foto v zelené barvě, ale je na ní bulharský Berliet stejného typu.

Obrázek Obrázek

Mojžíš - co se týče toho autobusu FORD nevypadal náhodou jako je na této fotce. Je to typ R 226 v roce 1965 při zkouškách ve zkušebně v Klíčanech ( volant má vpravo )

Obrázek
pát pro 31, 2010 10:58 am

chomyz
Příspěvky: 490
Registrován: stř pro 27, 2006 4:18 pm

Příspěvek

Pánové zírám a děkuji!
Tolik zasvěceného info jsem nečekal, neuvěřitelné, co vše nahledáte ve svých archivech...
A ta škála typů - dodávky a autobusy moc nesleduju, ale rád se poučím, jeřáby sem nepočítám - to jsou speciály samy o sobě, bylo jich tu celkem dost typů a některé ještě dožívají, jeřáby mají přece jen delší život. Pak je tu spousta aut které se sem dostaly kvůli srovnávacím zkouškám a pak už tu zůstaly, to jsou hodně zajímavé kousky, byť vzhledem ke své atypičnosti asi nemohly mít dlouhý život.
Ty různé komunální nástavby na starých MB jsem předpokládal, jen jsem k nim zatím nedohledal nic konkrétního, matně si vybavuju kdysi dávno z Brna plošinu na opravy trolejového vedení na MB s dlouhou boudou??
Speciály pro letiště jsou zvláštní kousky se specifickým využitím - mnohé z nich asi nikdy po běžných silnicích nejezdily?
Jednou z nejzajímavějších skupin jsou ta vozidla dovezená v rámci určité technologie - Jura s těmi Tata jsi mě dostal, neuvěřitelné jaké rarity se tu mohly takovouto cestou octnout... Ty MB pro kovošrot - aspoň orientačně v jakém to mohlo být období,nebo co to bylo za provedení?
Bohužel absolutní většina vámi výše zmiňovaných vozidel už asi neexistuje...
Nejvíc mám zmapovaný zemědělský sektor, ale byť se zde ať už do srovnávacích zkoušek či do pokrokových podniků dostalo taky spousta západních strojů, v oblastni dopravy si ze "západních" vybavuji jen návěsy a nástavby, ale auto zatím žádné, zkusím ještě pohledat...
pát pro 31, 2010 11:23 am

Uživatelský avatar
Karlos
Příspěvky: 441
Registrován: stř led 24, 2007 11:25 pm
Bydliště: Doma

Příspěvek

Jura 13:

Koukám,že máme s tím Transitem stejný výstřižek :D . Přidám ještě pár foto k tomu transcontinentalu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
pát pro 31, 2010 11:38 am

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Karlos - Ta faktura za opravu čerpadla sedí na číslo motoru gottwaldovského FORDU. Byl to model 4432H v provedení 6x4 s motorem NTE 350 o výkonu 235 kW / 320 PS při 1900 ot/min. Když vůz odcházel z ČSAD měl ujeto 2 100 000 Km bez generální opravy. Barevné provedení vozu bylo světle modré.
Naposledy upravil(a) JURA13 dne pon led 03, 2011 8:16 am, celkem upraveno 1 x.
pát pro 31, 2010 12:15 pm

Uživatelský avatar
Karlos
Příspěvky: 441
Registrován: stř led 24, 2007 11:25 pm
Bydliště: Doma

Příspěvek

Jo jo to je to auto z těch Třebechovic-akorát už tehdy bylo přestříklý na tu zelenou.Bylo tam na prodej myslím za cca 120tis.
Díky za foto, vždy mne překvapíš co vytáhneš na světlo :thumbud:
pát pro 31, 2010 2:15 pm

Mojžíš
Příspěvky: 81
Registrován: sob úno 21, 2009 10:03 pm

Příspěvek

Jura13 Tak s tím autobusem jsi kápnul to je on, ten u nás byl taky pravostraňák.

Ten berlinet byl pomalu ve stejné barvě ,tahal dvouosák plachťák vídal jsem ho dost často tak vím,že měl spz SO
. Zdroje původu , u toho autobusu to sedí ten byl asi skutečně zabaven na hranicích v Pomezí n O to tvrdil pan Č. tátovi a to byli letití kolegové.
U toho berlinetu to zase tvrdil otec spolužáka ,který v Sokolově jezdil.
Tím ale vůbec nechci říct,že nemáš pravdu ,já to mám jen ve své podstatě jedna paní povídala.

Protože denně jezdím do Lovosic do práce ,tak až budu mít chvíli ,zaběhnu do ČSAD |dnes Četrans| se poptat,jest-li si někdo pamatuje jak ten kousek skončil, to je totiž jeden z posledních arealů u nás na západě který ještě funguje a v dílnách jsou staří kozáci.
pát pro 31, 2010 2:59 pm

Uživatelský avatar
JURA13
Příspěvky: 141
Registrován: čtv dub 01, 2010 8:40 am

Příspěvek

Mojžíš - Kdybys ještě něco zjistil o Berlietu bylo by to super, zase by zmizelo jedno bílé místo na mapě dovezených užitkových vozidel před rokem 1989.

chomyz - Kovošrot Mercedesy - byly tady jak typy LP tak novější NG. První LP tady byl koncem 60 - let / 67-68, poslední NG bylo ještě v 1978 vystaveno na Brněnském veletrhu.
Byly v Praze a vidět je bylo jezdit hlavně do Mladé Boleslavi a na Kladno. Já viděl Mercedes i v Ostravě, ale nevím jestli tam patřil nebo byl z Prahy. Pro informaci přidám alespoň ilustrační fota. LP byly světle zelené, NG modré. Měly velkoobjemové sklápěcí návěsy " šrotmuldy"

Obrázek Obrázek

Na konci 50- let se dovezly přepravníky aut FIAT 642 pro Mototechnu.Ty byly celkem známé, byly hodně vidět na cestách. Víděl jsem je ješte počátkem 90 let u Autorodea.

Obrázek
pát pro 31, 2010 4:14 pm

Odpovědět

Zpět na „OSTATNÍ ZNAČKY“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host