Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Do tv do dám až na konci roku, jako Kolomajzovo promo před Dakarem, neb si ani nepřipouštím, že by na Dakar 2014 nejel. Pouštět film teď by byl výstřel do prázdna, bez efektu pro něj i pro jeho sponzory. Lidi v létě okopávají zahrádky a válejí se na koupališti. Navíc s tím chci na podzim ještě objet pár měst a taky to poběží v rámci jednoho mezinárodního filmového festivalu. Nejsem PR odborník, jen používám selský rozum. Tak si hold alespoň ověřuju jak fungují některá teoretická pravidla PR. Například krátké týmové klipy osloví jen velmi malou skupinu fanoušků, obvykle jen v průběhu samotného závodu a těsně po něm, případně jako upoutávka na závod. Pokud se vytvoří film s nějakým dějovým vývojem, roste sledovanost exponencionálně a ke sledování usednou i ti, které téma Dakar primárně nezajímá. No a o to jde především sponzorům. Když se do toho vloží média jako tv, pak je to další přidaná hodnota. Ovšem záleží, jestli to vysílá ČT1, Sport, nebo nějaká oblastní kabelovka. Vyplatí se vylobovat účast v pořadu, který není o Dakaru a má velkou sledovanost. Například cestopis Na cestě po Atacamě s podtématem Czech Dakar teamu vidělo na ČT1 v hlavním vysílacím čase v jediný den přes milion diváků. Loprdovo video s kamiónem "který ještě svět neviděl" k dnešnímu dni vidělo 9800 diváků. Ty nejsledovanější dakarské klipy české provenience na youtube mají celkovou návštěvnost cca do 80 000. KM racing má na svém novém klipu za týden od zveřejnění 330 návštěv a dva "lajky". My jsme trochu zataktizovali s upoutávkou na film IVAN a za prvních 24 hodin máme 2270 návštěv primárních na youtube, 17 "lajků", ovšem dalších více než 6000 návštěv sekundárních a několik set "lajků" a sdílení na různých facebookových profilech a webech. A to uplynulo teprve 24 hodin od zveřejnění. Z toho mi vyplývá, že se vyplácí investovat spíše do filmu, než do klipu, a že existuje vcelku jednoduchá forma, jak ho dostat mezi co největší počet diváků. O konkrétním závodníkovi pak nejen roste obecné povědomí, ale jeho partneři získávají za haléřové náklady velké výstupy. Rozdíl v nákladech na výrobu minuty klipu a minuty filmu je přitom nepatrný. Rád budu v tomto směru dál experimentovat. Nepodceňuji další média, jako články v novinách či týmové webovky, však jsem kdysi dostal Zapletala a Dakar i do Lidé a Země Ideální je samozřejmě pokrytí v celé šíři mediálních nástrojů. Věřím, že jsme s tématy kolem Máry, Kolomajze, Veselého či Jakeše atd teprve na začátku toho, co lze vytvářet ke spokojenosti aktérů, jejich sponzorů i samotných diváků. Jako srdcař se učím rád
Informativní bývají spíše články. Voiceover filmu jen podkresluje nějakou atmosféru. Film má však vůči klipu i jednu další velkou výhodu. Předchází ho upoutávka, tedy jakýsi klip nesoucí cílenou informaci, který nejen navnadí, ale zároveň vnáší do myslí diváků opakováním ve zkratce jméno závodníka, případně loga jeho partnerů. Klasický klip sám o sobě je bezúčelný výstřel do tmy s krátkou životností. Velkou roli hraje i to, po jakou dobu divák vnímá loga a informace o tom kterém závodníkovi. Samozřejmě že neplatí stoprocentní přímá úměra, ale z mnoha týmových klipů se našinec nedozví vlastně vůbec nic, tedy ani že se něco chystá nebo že se něco událo. Prostě jde jen o hezké obrázky naskládané na muziku. Někdy ani to ne (klip představující Jamal postavený jen na kresbě, plný hrubek v angličtině apod). Tím se taková práce předem sama odsuzuje ke zveřejnění v okrajových médiích, žádný dramaturg ji do vysílání nikdy nezařadí ani na kanálu Sport5, který už od doby svého vzniku vaří z vody a bere "vše". Na Ivanovi Jakešovi se mi líbila jedna věc, kterou se mi u jiných dosud nepodařilo prosadit - i přes bolestivé zranění ramene, ve kterém má pár šroubů, byl ochotný chvíli jezdit "na kameru", takže jsme si na něj mohli vzít jeřábovou kameru a slider. Hodně to tomu pomohlo, nemusel jsem být odkázaný jen na obrázky ze závodů, u kterých si nikdy nemůžu dovolit experimentovat už jen proto, že nevím kdy se můj "kůň" objeví a taky proto, že kolem mě za den prosviští na pár vteřin jen jednou za den. V tomhle přístupu ale byli první kluci z KM racingu se svými klipy z testů. Je vidět, že stačí jen chtít, škoda však, že ten materiál dál nerozpracovali. Snad bude atmosféra premiéry filmu "IVAN" na konci léta na Myjave stejně skvělá, jako atmosféra při premiéře "Diagnozy" v Bruntále při příležitosti Kolomajzových čtyřicátin. Koneckonců i Ivanovi se už podzimní čtyřicítka blíží
Rozhovor Regionální televize s Vitoriem Chytkou - duben 2013. No, mohli si říct o hd materiál a nebát se stříhat, trochu to tahá za oči, ale pánbůh zaplať za každý počin k popularizaci Rallye Dakar
http://www.youtube.com/watch?v=7TmXkGjY ... QTDyPzKmig
http://www.youtube.com/watch?v=7TmXkGjY ... QTDyPzKmig
Handrkovanie a osocovanie zaviedol pan Vratny, nemam pocit, ze Viktor Chytka niekoho osocoval, len mi pripadalo divne este dnes hovorit o tom ci niekomu pomohli, alebo nie, a ci to niekto popiera, alebo nie. Vsetko uz bolo popisane a predsa Loprdovci pomoc pri vytiahnuti z duny nepopreli, napisali, ze ich vytiahli, ale potom dostali defekt a tym pomoc skoncila, konec koncov si sami sebe poskodili defektom. A v sprave bolo dokonca aj podakovanie. To je cele, ale vzhladom na to ze to bolo natacane tesne po dakare, tak to ma logiku, skoda je ze takyto rozhovor vytiahli az teraz, doteraz co, spali??? A nemislim si, ze sa treba vylozene handrkovat a osocovat a treba si na to zvykat, na poslednej SWR to zvladli ceske tymi aj bez toho a ake to bolo pekne...
No já ale řikal na Dakaru. A proč jen na Dakaru a ne na SWR? Protože Dakar je asi tak 10x dražší než SWR a to s nervama účastníků pěkně zahejbe. Handrkování nikdo nezačíná. Holt když se někdo chová jako křivák a lže, tak prostě s druhejma těžko vyjde toť vše. To platí v životě a i na Dakaru. A pak je zde rozdíl mezi veřejným vystupováním a tím jaký ten dotyčný opravdu je. To, že někdo vypadá jako zmetek neznamená, že je, a to že je někdo veřejně znám jako inteligentní a rozumný závodník neznamená, že to neni pěknej vůl. Ale to už jsme OT.
Filip Nikl
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 50 hostů