Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Odpovědět
Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Já teda nejsem technik, ale myslím si, že pevné nápravy jsou pro SOUČASNÉ POJETÍ Dakaru prostě výhodnější (jinak řečeno si myslím, že Mentor tentokrát nelže).
Postavit (a hlavně doladit) auto s nezávislýma nápravama musí být z logiky věci náročnější (jednak časově a tím pádem i finančně), než postavit žebřiňák s tuhejma.
Taky mi logicky vyplývá to, že když stavím něco technicky složitějšího, tak mi ta složitější konstrukce musí dát nějakou PODSTATNOU výhodu oproti tomu jednoduššímu řešení. Když si ale v hlavě promítnu průběh a výsledky Dakarů za posledních deset let, tak si nevybavuju ani jeden ročník, kde by Tatrovácký podvozek byl PODSTATNOU výhodou oproti konkurenci. V top 5 (mnohdy i v top 10) jezdí všichni víceméně stejné časy, takže to úsilí investované do vývoje složitější konstrukce (polonáprav) se nikde neprojevuje (když zajíždějí víceméně shodné časy jako žebřiňáky). A teď ruku na srdce - kdo z Vás by se pouštěl do složitější konstrukce, když stejné časy můžete zajíždět s konstrukcí jednodušší?
Můj dojem je prostě takový, že se Koloc jen blbě vyjádřil. Kdyby řekl, že vývoj podvozku s nezávislým zavěšením je náročnější než vývoj podvozku s tuhými nápravami a jeho výhody při současném pojetí Dakaru lze uplatnit pouze v míře zanedbatelné, pročež se jim nadále nevyplatí v tomto vývoji pokračovat, tak by z toho asi tak velké "haló" nebylo.
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 3:30 pm

xtomos
Příspěvky: 1609
Registrován: čtv led 01, 2015 4:15 pm
Bydliště: Praha

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Jakože 6 let vyvíjím Tatru a po těch 6 letech si najednou uvědomím, že na ty všechny miliony narvaný do vývoje kašlu a postavím žebřiňák s kterým nemám vůbec zkušenosti a musím ho vyvíjet od nuly? :clap: :doh:
Tomáš Ďurčo
stř úno 19, 2020 3:57 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Jakože asi ano, takhle to na mě celé působí. Nebo z toho Kolocova prohlášení máš nějaký diametrálně jiný dojem?
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 4:40 pm

Uživatelský avatar
Pick
Příspěvky: 1391
Registrován: ned led 05, 2014 12:22 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Na mě to celý působí dojmem, že Koloc se rozhodl "závodit" výhradně s Tatrou s pevnejma náprava. Tatra asi těžko něco takovýho podpoří, takže výsledek bude takovej, že všichni řeknou, že oni sice strašně chtěj, ale bohužel se neshodli ve věcech, který jsou pro jednu i druhou stranu klíčové. Výsledek: BGR se elegantně zbaví přítěže v podobě kamiónu, kde úspěch visel nedosažitelně vysoko a Tatra výdajů v podobě investic do něčeho, co doposud zrovna úspěšné nebylo. Vlastně nastane všeobecná spokojenost :wink:
#JáTaky
#FuckOffBuggyra
stř úno 19, 2020 4:58 pm

xtomos
Příspěvky: 1609
Registrován: čtv led 01, 2015 4:15 pm
Bydliště: Praha

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Timy: No mě to moc smysl nedává.
Stavět a vyvíjet novej kamion na tuhejch nápravách, to asi první rok na pronájem stejně nebude (neodzkoušené auto) a pokud nezajede nějaký extra výsledek, tak se zákazníci asi taky úplně nepohrnou na další ročníky.
A teda jestli chtějí jet další dakar s tuhejma nápravama, tak to by měli docela máknout. Ono to asi taky nebude jen tak, že si objednám nápravy a navařím na to zbytek. ;-)
Tomáš Ďurčo
stř úno 19, 2020 5:02 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Pick: No, nevim. Tatra už dvakrát podpořila závoďák s tuhýma nápravama (2000 Matějovský EP tahačů, 2013 Vršecký čínské závody tahačů). Sice jsou to oba příklady z okruhového závodění, ale je z toho celkem vidět, že Tatra na té rouře zas tak moc nelpí, když je ten daný projekt pro ni marketingově zajímavý.
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 5:07 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

xtomos:
Z dlouhodobýho hlediska ale tuhé nápravy dávají větší smysl. Otázkou je, jak moc vážně to BGR s dakarskými kamiony myslí. Pokud v této kategorii opravdu hodlají pokračovat, tak je dle mého soudu fakt logičtější postavit žebřiňák, u kterýho můžou spoustu věcí odkoukat i od konkurence, než se svépomocí pachtit dál s vývojem složité tatrovácké konstrukce, když jim to doposavad žádnou zásadní konkurenční výhodu nepřineslo.
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 5:14 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

U okruhového závodění by nemělo nikoho pohoršovat, že závodní auto nebude na podvozku, který je proslavený průchodností v nejtěžším terénu. Navíc v případě tahače pro čínský šampionát to byla sázka na jistotu, od toho auta se čekalo vítězství v každém závodě a zviditelnilo to značku. Ale dakarská Tatra na tuhých nápravách? Úspěch nejistý a v případě propagačních akcí postaví civilní nebo vojenskou Tatru s klasickou tatrováckou koncepcí a vedle toho auto na tuhých nápravách a bez roury? Co řeknou prodejci zákazníkům? Že ta koncepce se nehodí na závodění v nejtěžší soutěži na světě, ale pro ně je to skvělé řešení? Tohle mi nedává moc smysl. Ledaže Buggyra postaví auto na bázi Tatry Tactic s origo portálovýma nápravama. Pro takové auto je na Blízkém Východě trh a závodní speciál bude alespoň trochu podobný sériovce. Jinak Kolocovi se nedivím, že chce auto na tuhých nápravách, logiku mi to dává a již delší dobu byly indície, že tomu tak jednou bude.
stř úno 19, 2020 5:22 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Složité v čem?
A proč se top týmy snaží o vývoj nezávislých náprav, když jsou tak nevýhodné?
stř úno 19, 2020 5:24 pm

Lu112
Příspěvky: 105
Registrován: stř lis 29, 2017 4:07 pm

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Naprosto se připojuji k názoru Picka, že se potřebuje BGR elegantně vykroutit z kategorie Kamionů a o žádném dalším vývoji neuvažuje.
stř úno 19, 2020 5:25 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Tod2:
Nevýhodné??? Kde jsem napsal, že jsou nevýhodné??? Kdybys četl pořádně, tak vidíš zcela jasně, že jsem napsal, že Buggyře nedává použití nezávislých náprav žádnou podstatnou výhodu. To je celé. Nikde jsem nenapsal, že je to nevýhodné.
K otázce složitosti - podle Tebe je teda tatrovácký podvozek konstrukčně jednodušší než žebřiňák?
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 5:41 pm

Uživatelský avatar
Jurzi
Jirka
Příspěvky: 822
Registrován: sob led 27, 2007 2:39 pm
Bydliště: Ostravice

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

Tak kdo bude Lopraisovi kryt zadá ? https://www.dakarmania.cz/index.php/202 ... -na-dakar/
stř úno 19, 2020 5:56 pm

Uživatelský avatar
jsafra
Příspěvky: 732
Registrován: úte pro 01, 2009 12:11 am
Bydliště: Pardubice

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

A jakou výhodu tedy přinese žebřiňák ?
stř úno 19, 2020 5:58 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

nero:
Tady je taky otázka, jestli jde Tatře o to, aby někde vedle sebe vystavovala závodní a sériové auto, nebo jde jen o prosté zviditelnění brandu skrz závod. Většina reklam a marketingových akcí (a sem je možno zařadit i závodění) je o tom, aby se potenciální zákazník pouze dozvěděl o existenci té které značky. Např. Peugeot taky postavil spoustu bestií, které neměly se sériovým autem nic společného (např 405T16 pro závod Pikes Peak), proč asi?
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 6:02 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Re: Dakarská hospoda

Příspěvek

jsafra:
už jsem to psal výše - menší nároky na vývoj, možnost okopírovat některá řešení od konkurence. ;-)
A na to se neptej mě, zeptej se Koloce, proč se tak rozhodl; zeptej se u Macíků, proč mají žebřiňák; zeptej se v Kamazu, proč nepostavili nějakou homologační sérii vojenských speciálů, aby mohli používat nezávislé zavěšení na Dakaru. Já fakt nevím, jen jsem napsal svůj názor, jak na mě působí Kolocovo prohlášení. Ale šáhl jsem vám hoši na posvátnou rouru, tak holt musím pykat a odrážet smršť pasivně-agresivních dotazů. Je to jak strčit péro do vosího hnízda.
!LIAZ 4life!
stř úno 19, 2020 6:09 pm

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 57 hostů