Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Re: Dakarská hospoda
Jak říkal předseda Vorel v Okresním přeboru: "Teda vy jste doopravdy hovada"... A to se zdálo, že níž už Buggyra klesnout nemůže. Opak je pravdou.
Re: Dakarská hospoda
Chudák Pepíček Kalina asi se v redakci nedopočítali beduínů
Re: Dakarská hospoda
To že Buggyra v čele s Kolocem jsou zoufalci věc dávno známá.
Jen je mi líto toho, že se v tom spolku stále angažuje p. Kalina....
Jen je mi líto toho, že se v tom spolku stále angažuje p. Kalina....
Re: Dakarská hospoda
Tragédie, škoda mladého chlapa. RIP
Re: Dakarská hospoda
Aleš testuje nový motor
https://www.facebook.com/AlesLopraisDak ... 4871889146
https://www.facebook.com/AlesLopraisDak ... 4871889146
Re: Dakarská hospoda
Kapota vypadá, že bude dobrá, zvuk motoru taky vypadá optimisticky . Dokonce si i AL pochvaloval, že první testování výrazně předčilo jeho očekávání . Ale neříká on to každoročně??
#JáTaky
#FuckOffBuggyra
#FuckOffBuggyra
Re: Dakarská hospoda
Na kapotě jsou, ale určitě nově přidáné dva otvory na stranách, kvůli chlazení..
Re: Dakarská hospoda
No teď koukám, že kapota asi bude stejná. Ty výdechy tam byly, akorát byly vy barvě kapoty, tak jsem si jich nevšimnul.
Filip Nikl
Re: Dakarská hospoda
Taky jsem to zkoumal a pak na loňské kapotě otvory objevil...
Re: Dakarská hospoda
Jo přesně tak. Toto je jediná cesta, pokud by měl být Dakar nějak elektrifikován. Znamenalo by to zcela novou konstrukci kamionů.DIESELELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY
Moderní dieselové lokomotivy mají nápravy hnané trakčními elektromotory.Provozní stavy motorů jsou řízeny elektronickým řídícím systémem. Výrobu elektřiny pro provoz lokomotivy zajišťuje velkoobjemový naftový motor přeplňovaný turbodmychadlem, který pohání alternátory a další systémy zajišťující chlazení, také pohání tlakový vzduch do brzdového systému soupravy, osvětlení a vytápění vlaku.
Ke startování motoru a k provozu elektr. zařízení výzbroje (při vypnutém motoru) je lokomotiva vybavena bateriemi. Dále má nádrže na naftu a zásobníky stlačeného vzduchu do brzdového okruhu.
Technicky by to ale nakonec byly moc zajímavé stroje! Celkem bych si to i uměl představit - hodně teoreticky!
V podstatě by se odstranil současný způsob přenosu točivého momentu (převodovka, rozvodovka, kardany) a nahradil by se soustavou alterátoru a elektromotorů. U tohoto způsobu pohonu je vždy nejvýhodnější trakční motory přiblížit co nejvíce kolům - viz AUDI nebo lokomotivy. Kamion by tedy měl v každém náboji kola elektromotor. Zde se ovšem obávám, že takové nápravy neexistují a nebo ne v rozměru vhodněm pro dakarský kamion. Vývoj by byl asi neúnosný, navíc by ani neodpovídal pravidlům.
Schůdnější by tedy bylo použít standarní nápravy (SISU, Axletech, RABA) a trakční motor namontovat přímo na diferenciál každé nápravy. Přineslo by to několik zajímavých možností jako třeba možnost dávkovat točivý moment na každou nápravu zvlášť, čímž by se daly ovlivňovat jízdní vlastnosti. Elektromotry by samozřejmě mohly i brzdit, čímž by se odlehčilo brzdám (alespoň na první pohled).
Zas na druhou stranu motor na pevné nápravě by byl dost namáhaný. Víme jak náprava při jízdě v terénu "lítá" plus je v prachu a ostřelovaná kameny. Zde by měly jisté plus kamiony s nezávislým zavěšením. U řešení ala Ginaf s nápravami Timoney je diferenciál napevno v rámu, čímž by se omezily otřesy. Pravděpodobně by se dala i celkem obstojně vyřešit ochrana motoru. Zcela unikátní by mohla být Tatra, kde by trakční motor mohl být včleněn přímo do roury, která by mu poskytovala stabilitu i ochranu!
Pro standardní konstrukci s pevnými nápravami by tedy zatím bylo asi nejschůdnější umístit trakční motory napevno do rámu a každý spojit s nápravou kardanem. Podvozky by tak zůstaly prakticky beze změn.
Zmizela by převodovka a byla nahrazena alternátorem el. eneregie. Baterie by v podstatě mohly zůstat téměř beze změny. Jedniný odběr by spočíval v napájení elektroniky kamionu a startu spalovacího motoru. S tím by pochopitelně přišla i změna na motorech. Nebylo by nutné motory ladit motory na co neširší rozsah maximálního točivého momentu, ale naopak. Motor by běžel ve stabilním režimu v úzkém pásmu otáček na které by byl přizpůsoben. Zmizel by tak například "problém" s turbodmychadly, která při současním ladění trpí - stačilo by standardní bez obtoku. Dalo by se lépe optimalizovat chlazení. Snížilo by se tepelné zatížení součástí motoru.
Veškeré řízení rychlosti, přenosu a roložení momentu by řešela elektronika. Opět ideální někam, kde se preferuje jednoduchost.
Samozřejmě problém by se přenesl trochu dále. Kamion by musel vezl trakční ústrojí, které by muselo přenášet cca 850 kW výkonu. Tedy generátor a dva elektromotry o výkonu cca 500 kW. Zde netuším, jestli něco takového vůbec existuje, aniž by takový kamion vážil 20 tun. Jen pro představu v Renaultu je instalovaný výkon 80 kW, špičkově pak 150 kW.
Celkem by mě to zajímalo. Zná tu někdo sortiment elektromotrů / generátorů, případně jejich parametry. Když má Tesla elektrický truck, tak asi něco takového být musí.
Filip Nikl
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 47 hostů