Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Zamčeno
KudlaCZ
Příspěvky: 144
Registrován: sob pro 29, 2012 3:54 pm
Bydliště: Kudlovice

Příspěvek

Nevím jestli to tady padlo, ale ten Kamaz má světelnou rampu, ale jdou s dobou ;)
Obrázek
sob črc 06, 2013 6:50 pm

sob črc 06, 2013 6:56 pm

Uživatelský avatar
Tomáš Matyska
Příspěvky: 1897
Registrován: ned bře 11, 2007 6:13 pm
Bydliště: Plzeň-sever

Příspěvek

LEDky. Paráda.
Thierry Sabine by to tak nechtěl!!!
sob črc 06, 2013 6:56 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

FastfreddyCZ: Díky. Čekal jsem, že tam toho napíšou trochu víc.
sob črc 06, 2013 7:01 pm

fastfreddyCZ
Příspěvky: 64
Registrován: ned led 06, 2013 12:23 am
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Mě přijde z ruských článků, že to moc nikdo nahlas nechce říkat, od koho ten motor je. Tak nějak byli zvyklý, že na rozdíl od jiných mají stále domácího výrobce Jamz a to pomalu končí.
sob črc 06, 2013 7:10 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

Asi to tak nějak bude. Museli by přiznat, že vlastně v Rusku nevyrábějí žádný vyhovující moderní motor s elektronikou. Na tom autě toho teď bude z Ruska pramálo.
sob črc 06, 2013 7:57 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

No rampa na tom vypadala daleko líp :roll: uvidíme v závodě jak jim to pojede ...

Jinak nevíte v kolik zítra startují to RZ :?:
sob črc 06, 2013 8:05 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

sob črc 06, 2013 8:23 pm

spida
Příspěvky: 1642
Registrován: stř bře 01, 2006 9:28 am
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Obrázek
sob črc 06, 2013 8:34 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek

no já myslím, že na tom iritraku žádné časy vidět nepůjde, takže jedině sledovat ještě web silkway, nebo to odhadem dopočítávat, stejně jako na AER
sob črc 06, 2013 8:59 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

a jaký je časový rozdíl + 2 hod ?? to znamená pokud trucky startují po 8 hod tak u nás to je po 6 hod ??
sob črc 06, 2013 9:02 pm

Jiří Vintr
Příspěvky: 2347
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am

Příspěvek

Tak jsem se dneska vrátil z matičky Moskvy, dál už kluci jedou beze mě. celkové dojmy mám hodně mixované, ale vím jistě, že na setkání se světem dálkových soutěží je tohle drahý a málovydatný výlet a podruhé už ho opakovat nebudu. To bych musel dosáhnout nějaké smysluplné role v průběhu celé soutěže. Druhým důvodem je Rusko a Moskva - jako místo na dovolenou to fakt není nic moc. Mám pocit, že Rudé náměstí je snad jediná slušná a udržovaná část Moskvy, jinak je to pěkná hlína a Rusáci jezdí jak hovada, při přecházení ulic tu jde o život, všechno je extrémně předražené a kvalita služeb odpovídá rozkvětu reálného socialismu, který ještě umocňuje všudypřítomný Lenin, popřípadě sochy karla Marxe a nápisy, že jeho myšlenky překonají staletí...

Přesto si myslím, že po stránce zajištění a marketingu ta rallye nemá chybu. Kamionům moc ublížila neúčast Veky, hlavně u KM racingu se na ně těšili, protože oni měli být tím benchmarkem pro porovnání )asi to nebudou elitní kamazy a ani Aleš, pokud mu bude vše dobře fungovat), nicméně veka zcela jistě. Samozřejmě i de rooy. Najednou je velmi vidět ta porovnávací funkce takové rallye. Kamiony se stále ještě vyvíjejí slušným tempem, budou nové předpisy. Každá soutěž napoví, kam se kdo posunul za půl roku. do dakaru, ve zbytku roku, s tím ještě lze něco udělat.... Samozřejmě že s tím nelze porovnávat tu lidskou tragédii. Spíš mám obavy, že ochota Holanďanů obecně sem jezdit ještě poklesne, ti bohatší budou dakar brát jako dovolenou, ale o nějakém sportovním a techniickém vývoji už nepůjde moc mluvit...

Tedy podívaných lepších už jsem viděl dost a hlavně, právě ten půlroční zlepšovací benchmark využilo jen málo týmů. Rozhodně Kamaz, rozhodně Aleš a rozhodně KM Racing. To je ale všechno a na tak zajímavou soutěž je to málo... přitom Rusové hrozně oceňují, když jde někdo ze soupeřů nahoru a přijede k nim, samozřejmě nesmí je začít na domácí půdě porážet, že...

K týmům:

Kamaz byl odbavený, už když jsem dojel do Moskvy. Kluci to NIkolajevovo auto prohlídli až v parc fermé. Sám Nikolajev říkal, že účel je testovací. Kluci koukali na to auto a opravdu jde nyní spíše o to, vyzkoušet nástavbu a vyzkoušet motor Liebherr. Jeho použití nám piotvrdil Běljajev, který nás pozval na pivo a hrozně povídal, nejvíce vzpomínal, jak s karlem a Pepíkem soupeřili a pak chodili v bivaku na slivovici. On Kabirov s běljajevem byli prý vždy z té jejich ekipy nejpřátelštější a nejnormálnější. Nicméně kamaz to o Liebherru nijak ofoiciálně nešíří (běljajev říkal 900 koní a krouťák že neví), tím spíš, že otázku motorů podle mého názoru nemá uzavřenou. Tím bych se ale dostal příliš daleko k věcem, co v Moskvě proběhly a o kterých na tomto místě mluvit nechci... Kluci říkali, že to mají přebušené na starším podvozku z posledního typu, staré navařované úchyty tlumičů byly ubroušené flexou a otřepy nezapravené, na takovou práci u Kamazu nejsme zvyklí. Běljajev říkal, že když bude motor životaschopný, tak na Dakar pošlou 5 aut, z toho tři Liebherry a dva Jamze s restriktory...

Ad Jamal. Nemám moc, co bych řekl. Vzhledem k přerušení dávných vztahů jsem se s Loprais týmem vůbec nesetkal, pouze letmo jsme se před tiskovkou pozdravili na dálku s Alešem a odpověděl mi. Co vím, na jamalu se šroubovalo celé Lužniky. Tím nechci snižovat ničí práci, je to složitý mechanismus a času na doladění velmi málo. Pocity smíšené. Na jednu stranu opravdu zajímavý stroj, který zavádí na Tatru řadu nezvyklých řešení a technicky to tatrovácké specifické závodění fakt posouvá dál. Jen namátkou, pominu-li kompozici karoserie a polohu kabiny. Motor MKR znamená jasný posun, byť koncepčně jde o agregát velmi podobný Gyrtechu (stejná koncepce, stejné vstřikovače, stejné turbo, stejný tvůrce...), ale MKR dodal i komplet s převodovkou ZF s hydraulickým řazením. Právě ono může být, jak jsem byl poučen, dobrým sluhou i zlým pánem.. Musí být ale správně vyladěné, což nemohu posoudit. Víme, že dlouhodobě je u Aleše bráno právě řazení jako komponenta s největším prostorem ke zlepšení. Toto řešení se používá na tahačích MKR a do jaké míry pomůže nyní nahoru nebo dolů, nedokážu odhadnout. Nicméně palec nahoru míří za vyzkoušení něčeho nového. Uvidíme. Další, co jsem vysledoval, je zcela jiné uložení stabilizátorů nad rámem, s dlouhými táhly. Uvidíme, jaké to bude. Další, co tam pravděpodobně je, je nová generace Ferenczových tlumičů s gyroskopem, díky němuž bude možné regulovat intenzitu tlumícího účinku v různých stadiích prověšení polonápravy. Neberte to moje vysvětlení prosím tak vážně, nejsem znalec tlumičů. Tlumiče, to jste si také všimli, jsou soustředně spojeny s pomocnými vinutými pružinami. Mně bylo vysvětleno, že to spojení velké výhody nepřináší, ale teprve vystoupení auta ukáže, jak moc velký to je posun, proto si počkejme na realitu, ale je to opět změna a nikoli nezajímavá, aspoń tedy pro mě, nechtěl bych to hodnotit předem, stejně to neposoudím. Další, co mě zaujalo, je uložení vzduchojemů na konstrukci nástavby, nikoli na rámu, rouře, není tam snaha to cpát někam dolů...ale naopak na prostorově volnější část, byť na rámu před zadními blastníky místo je a je to níž. Niméně vypadá to zajímavě. I tvarově mi to přijde mnohem zajímavější než z dřívějšího prvního pohledu...

Te´d to druhé: jak moc to je ještě kamion a jak moc to je speciální bugina? Posouzení té hranice je ryze subjektivní, byť nějaké hranice jsou předpisy dány a každý je nějak vnímá. Nechci dělat arbitra, protože nemůžu a ani neumím. Nicméně vím, že toto není ten směr, který chtěl Calvet kamionům dát. Kapotovým kreacím chtěl naopak přistřihnout křídla ve prospěch aut, jaká vyrábějí západní výrobci. Hodně se tam praví o tvaru kapoty a druhu kabiny rozhodného pro daný model. Zde je prvek, na kterém se nejvíc točí odpůrci Jamalu (podotýkám, že já vyhraněný nejsem). – nejsem si jistý, že to je originání tvar kapoty (byť je nepochybné, že tato kapota je originálu blíž) a že k tomu patří tato kabina (Jamal byl vždy s krátkou). Právě tato omezení měla rozvoji kapotovaných speciálů trochu bránit. U ostatních týmů je obava, e tyhle speciály dále soutěž výrazně zrychlí a aby se jim ostatní vyrovnali s klasickými stroji, roztočí to spirálu nákladů, což nikdo moc nechce.

Na druhou stranu, pro každé použití jakéhokoli prvku mají v ILT jistě vysvětlení, čili nepochybuji, že argumentace z jejich strany bude možná. Navíc do soutěže připuštěni byli, a to je argument navíc. Ale Calvet tu není a na Dakaru kdo ví, jak to budou posuzovat, tam náhradní auto už nebude.

Za největší výhodu toho auta lze považovat pohodlí a vyváženos při vyšších rychlostech, právě na nich se nejvíc projeví vlastnosti vozu – tam, dke to bude WRCkové závodění. Jak říkám, celkově to je zajímavé auto a jistě je tam snaha vyvinout něco, co přinese klukům nějakou výhodu a přidanou hodnotu, ale asi to není ten směr, ke kterému chtěl calvet přilnout nové předpisy. Uvidíme, ajký bude výsledek. Pokud by se ukázalo, že kamaz stačí méně, dá se očekávat určitá vlna zákulisních sporů s nejistým výsledkem.

U nás v KM racingu bylo vše v pohodě, ale také jsme napjatí... Snad budou oba piloti psychicky v pohodě a jarda nebude mít moc horkou hlavu. Martin si vzal oba piloty první den na svůj briefing a exaktně jim zdůrazňoval, na co si v této soutěži dát pozor. Snad nebude mít Jarda moc rudo před očima, když uvidí červenou tatru nebo modrý kamaz. Speciálně bylo zdůrazňováno: poslouchat navigátory, dbát jejich pokynů, ne jak Cabala před dvěma lety...

Taková zajímavost: motory Gyrtech mají podobnou vlastnost jako v tahačích, tedy regulaci výkonu při rychlostním omezení. Tedy jak se to přiblíží 140 km/h, motor se sám stáhne a hlídání maximálky bude jednodušší. No jo, ale na SWR je limit 150. Uvidíme, zda se to podaří přenastavit, specialista z Buggyry je na místě a přemísťuje se se zeleným týmem... Tomáš Vrátný se přijel podívat jen na start a přejímky, zkontrolovat si odbavení a klienty. Jinak BDP má v Rusku Jirku Fialu, takže psaní i fotky mít bude, ale podstatná je logistika, v tomto jsou kluci v KMR opravdu dál...

Doufejme, že komunikace KMR se vám bude líbit i nadále, já do toho přispívám jen tiskovými zprávami a koordinací výstupů tady u nás, hlavní část práce udělají oba kameramani a Petr Lusk.

No, tak uvidíme a držte palce všem našim...
sob črc 06, 2013 9:25 pm

tra
Příspěvky: 1045
Registrován: čtv dub 24, 2008 6:35 pm
Bydliště: Chrudim

Příspěvek

Díky za více než vyčerpávající zprávu. K problematice kapotových speciálů - ono je to nyní těžké, když jednou pustili na start Torpedo, tak se nyní bude těžko něco zakazovat. Je v tom příliš peněz a práce - ale uvidíme jak to bude dále.
Zítra nám to začíná, takže všem našim posádkám a českým vozům přeji hodně štěstí a ať vyhraje ten nejlepší !
Milda (tra)
sob črc 06, 2013 9:42 pm

Uživatelský avatar
Adjunkt
Příspěvky: 1491
Registrován: úte led 11, 2011 7:56 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek

J. Vintr: díky za parádní počtení!
sob črc 06, 2013 9:50 pm

laik
Příspěvky: 2575
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Příspěvek

tra: ...nebo aspoň někdo z našich. :)


JV: Děkujem za vyčerpávající výživný info.
sob črc 06, 2013 9:50 pm

Zamčeno

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů