Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

laik
Příspěvky: 2575
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Příspěvek

No a co takhle vzdušnej odpor? U kamionu to může znít směšně, ne už ale tolik při rychlostech kolem stovky. Součinitel u kapoťáku bude bez diskuse o hromadu nižší oproti rovnýmu svislýmu čelu kabiny
čtv lis 21, 2013 2:03 pm

Uživatelský avatar
Coudy
Příspěvky: 2876
Registrován: pon zář 07, 2009 11:56 pm

Příspěvek

laik: samozřejmě. Ono se to nemusí na první pohled zdát při výkonech motorů kolem 800 - 1000 koní, ale i odpor vzduchu a obtékání začínají hrát důležitou roli. Stejně jako u osobních automobilů či lokomotiv. Není to však zásadní parametr, spíš taková zajímavost.
čtv lis 21, 2013 2:07 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

Ked sme pri odpore vzduchu, myslim si ze sucinitel valiveho trenia bude omnoho podstatnejsi. ten by museli ale znizit zmenou povrchu trati z piesku na asfalt, potom by mal sucinitel odporu vzduchu vacsi vplyv.
čtv lis 21, 2013 2:18 pm

laik
Příspěvky: 2575
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Příspěvek

Pravda.
čtv lis 21, 2013 2:42 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

Ono se toho v písku na Dakaru zase tolik nenajede, alespoň podle toho, co uváděl de Rooy, většinou se bude jednat o zpevněné cesty. A tam již může odpor vzduchu hrát významnější roli, zvláště ve vyšších rychlostech, s rostoucí rychlostí totiž roste odpor vzduchu exponenciálně. Jenom pro zajímavost, tady je k tomu článek i s grafy:
http://www.zavolantem.cz/clanky/jizdni- ... -proti-nam
čtv lis 21, 2013 2:53 pm

Jiří Vintr
Příspěvky: 2347
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am

Příspěvek

Mám první zprávu z Le Havre -- v Le Havre prý probíhá jen kontrola plomb, existence restrktorů a zdvihy per. Vše ostatní až v Rosariu. Buggy Machuse absolvuje v Rosariu celé přejímky - Machus v Le havre osobně nebyl a protože si to celé chystal on, na těch buggy je dost specidifckých věcí, co se kontrolují...
čtv lis 21, 2013 3:51 pm

Martin-Happy
Příspěvky: 1506
Registrován: stř bře 01, 2006 10:48 am
Bydliště: Starý Plzenec-Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to je dobrý, hezky si zacálovat lod a dojet do JA, tam propadnout u přejímky, zacálnout si lod zpátky mimo plánovanej termín, případně tam zůstat v hotelu a čumět do TV jak ostatní závodí. Bože, na tom světě by bez Francouzů byla nuda. Ale doufejme, že našim se to vyhne
čtv lis 21, 2013 4:21 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

Tak dufajme ze Machus uz nebude mat taku smolu aku mal so stvorkolkou.
A o Jamaloch sa nateraz nedozvieme nic.
Nero: clanok je to pravdivy a pekny, ale ak si to prepocitas len na hrubo, vplyv odporu valenia je na asfalte pri 140 km/h 2x tak velky ako vplyv odporu vzduchu, v piesku je to viac ako 10x tolko.
čtv lis 21, 2013 4:33 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

Přesně to samé mě taky napadlo :roll:
Ještě zaplatí startovné za celý tým a ani si pak nezajezdí... Ať žijí frantíci
čtv lis 21, 2013 4:34 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Příspěvek

Peter G: Ale valivý odpor je úplně stejný pro kapoťák i trambus, zatímco aerodynamický odpor je u každého auta jiný. A vliv to rozhodně mít bude. V malých časových rozestupech to může být i zcela zásadní...
čtv lis 21, 2013 4:50 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

to je, ale je, ale v terene co i len na pevnej polnej ceste zostava zanedbatelny voci odporu vzduchu pri takom astronomickom krutiacom momente tychto aut.
Inak: hnacia sila na okraji kolesa (styk koelsa s podkladom) ktoru poskytne motor s 3600 Nm bude bude cca 20000N (nevieme presne prevodove pomery). odpor vzduchu pri 140 km/h mu z tejto sily ukroji tak najviac 400 N pri trambuske a cca 200N pri kapotke. To ako ked budes mat na hlave velku, alebo malu blchu, ktora bude horsia a ktora lepsia.
čtv lis 21, 2013 4:59 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

Peter G: Já to moc nestudoval, ale ta čísla mi vycházejí spíš obráceně - při 140 km/h je odpor vzduchu (ve W) větší než valivý odpor, alespoň podle grafu. No pokud to bude mít pokračování, tak to pls. hoď do hospody. :wink: Omlouvám, se za OT.
čtv lis 21, 2013 5:28 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

nie, ja to radsej rozoberat nebudem, a tiez si myslim ze to sem nepatri. Uz len posledne, odpor vzduchu sa vzdy pocita v N pretoze je to sila a nie vykon ako uvadza clanok, tam je to len nejako prepocitane. Inak si stojim skalopevne za svojim, cisla nepustia, dokazom je aj to, ze sa doteraz nikto takou myslienkou nezaoberal a to napr. taky Kamaz ma na dakaracke auta hadam zvlast fabriku s vyvojom :lol: A tymto to ukoncime. :hands:
PS: vidim, ze tato tema bola velmi rozumne preradena do ineho vlakna. Dakujem
čtv lis 21, 2013 6:01 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek

když už tu spekulujete, jakou výhodu má čumákovec, tak podle mne je největší výhodou to, že sedím víc za nápravou oproti trambusu, kde jsem přímo nad nápravou a lítám nahoru a dolu stejně jako celý předek auta, čím víc budu sedět mezi nápravami, tím míň to se mnou bude házet nahoru a dolu a budu víc v pohodlí, protože ty otřesy jsou otřesny.... :) (samozřejmě myšleno tam, kde jsou díry jako prase, na asfaltu to moc nepoznám :) )
čtv lis 21, 2013 8:17 pm

Uživatelský avatar
herrywood
Příspěvky: 3888
Registrován: úte lis 06, 2012 2:14 pm
Bydliště: Kde se dá ... hlavně doma

Příspěvek

čtv lis 21, 2013 9:59 pm

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 56 hostů