Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Hele a nepoužívají turbokompresory? Oni prece na emise nehledi, tak pro vykon bude lepsi cerstvej vzduch... odpadaji pak problemy s chlazenim vyfuk.plynu a podobne... A jinak se mi taky zda, ze ty turba prostě tlaci vzduch do motoru a je jedno jestli je to iveco nebo gyrtech... A pokud vim, tak po dakaru 2019 Ales zmenil znacku turba a nesvaloval to na motor, ale na znackujako by... A jiny znacky nemeni ty turba po kazdy etape? Proste preventivne ho vymenim, protoze je to poruchovy mechanismus a mam klid...
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Já nejsem znalec tak jen beru to co jsem slyšel případně si zjistil... Ale co si pamatuji tak se říkalo že Macíci na gyrtechu měnili taky strašně moc turb, defakto taky každou etapu nebo ob etapu a pak taky v etapě a letos s novým motorem měnili jednou preventivně ? Tak je to k zamyšlení kde je chyba ? já to nevím
Aleš právě novou značku (SPECIALTURBO) obhajoval, protože se po dakaru na ně snesly hromy blesky od ,,fanouškuů" (před dakarem se chlubili že mu dodávají nové turba) ale Alda tvrdil že tam bylo ještě turbo od výrobce (tedy asi od buggyry) ikdyby to tak nebylo tak to asi nebude problém turb jako takových ale nějaký proces v tom motoru který ty turba odrovnává ?
Jinak kdo ještě nezaregistroval tak Kolomajz jede stejnou posádku jak letos tedy i s Rosťou Plným
Aleš právě novou značku (SPECIALTURBO) obhajoval, protože se po dakaru na ně snesly hromy blesky od ,,fanouškuů" (před dakarem se chlubili že mu dodávají nové turba) ale Alda tvrdil že tam bylo ještě turbo od výrobce (tedy asi od buggyry) ikdyby to tak nebylo tak to asi nebude problém turb jako takových ale nějaký proces v tom motoru který ty turba odrovnává ?
Jinak kdo ještě nezaregistroval tak Kolomajz jede stejnou posádku jak letos tedy i s Rosťou Plným
Re: Dakar 2019 - první zprávy
O turbech v kamionu Martina Macíka se psalo v následujícím článku:
https://www.kpcs.cz/dakar/iot-na-dakar- ... kladu.html
Další zajímavé články na téma Dakar:
https://www.kpcs.cz/dakar/
https://www.kpcs.cz/dakar/iot-na-dakar- ... kladu.html
Další zajímavé články na téma Dakar:
https://www.kpcs.cz/dakar/
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Není chyba nikde, prostě to tak je...
Když to vezmu hodně jednoduše, tak u dieselu platí čím více vzduchu a paliva, tím větší výkon. Palivo mi řeší vstřikovací soustava a při atmosférickém plnění jsem schopný z 13l motoru dostat dejme tomu 300 koní. Pokud chci víc už musím přeplňovat. Z toho vyplývá, že závodní motory ze kterých chci vydolovat okolo 1000 koní v podstatě celé "visí" na přeplňování. Abych tyto parametry dosáhl tak turba musí být schopna dávat plnící tlaky od 3 do 4 atmosfér, což už samo o sobě je zátěž. To máme výkon, potažmo točivý moment jako takový.
Teď je druhá část skládačky: Průběh a chování motoru. Tady začíná alchymie. Musím si stanovit, kdy a v jakém rozsahu mi bude turbo plnit. To se odvíjí od geometrie turbínové části (jaký objemový tok plynů jí roztočí, s jakým výkonem a jaký už je moc) a od geometrie kompresorové části (jaký objemový tok, potažmo tlak je schopna nacpat do motoru a jaký přísun výkonu na to potřebuje od turbíny). Další věc je reakce motoru na plyn. Ideální stav je reakce na plyn v nulovém čase a maximální plnící tlak v celém rozsahu otáček.
Funguje to tak: Čím rychlejší reakci má tím větší mám teplotu spalin. Zátěž. Čím vyšší tlak chci tím musím mít větší komory, ale tím mi klesá rychlost reakce a rozsah plnění. Čím menší mám komory, tím rychlejší mám reakci ale nižší tlaky. Rozsah plnění se zvyšuje ale jen do určité míry, pak turbo opět trpí. Když tam nacpu tlak, turbo opět trpí.
A teď co s tím? Je potřeba si nějak stanovit, co vlastně chci a ladit a ladit než to bude OK.
No a tím se dostáváme ke třetí části skládačky, která je (kdo by to čekal ) lidi, peníze a dodavatelské vztahy.
Buggyra má nějaký produkt, který nabízí a musí se k tomu nějak postavit. Jen připomínám, že první Gyrtechy s turbama problém neměly, ale všichni si stěžovali na parametry - motor nemá "spodek". Tak se začalo pracovat na "spodku" upravila se vačka, dalo se menší turbo a už to bylo.
Ono totiž jsou určitá nabídku turbodmychadel na trhu, nějaké finance, které do toho mohou nacpat, aby to bylo vůbec prodejné a zákazníkovi musí říct jak se k tomu chovat. Takže udělají jakési hrubé nastavení motoru, tomu odpovídá nějaké cenově přijatelné turbo a řeknou ano je to tak a tak a měňte turbo každou etapu, protože 2 etapy nevydrží. Ono třeba vydrží i 3, ale pravděpodobnost poruchy je tak velká, že si to nedovolí. Nabídnou produkt a buď se najde zákazník nebo ne. A evidentně stále jsou. Ono totiž opět není možné, aby trávili s každým desítky hodin na brzdě a ladili mu motor. To jim nikdo nezaplatí. To si mohou dovolit u vlastních motorů.
Pak je logický krok, že stáj vyvine vlastní agregát viz. Macíci. Kde to jejich Iveco pocitově tak dobře jako Gyrtech (verze v Buggyrách) nechodí. Ale! Je to jen domněnka za prvé a za druhé ikdyby chodil hůř o malinko (ono pár desítek koní a Nm nakonec nehraje roli), tak přesně vědí, co si tam dali, jak to udělali a co od toho chtějí. Takže si to udělají trošku "línější" ale za cenu výdrže a nebo lépe vědí co si k tomu můžou dovolit, protože u vývoje byli 100% času. Je to prostě plus mínus srovnatelné a hlavně je to jejich. Ne "krabička" co si koupí.
Takže jak jsem řekl. Nedá se říct, že Gyrtech stojí za h.... a vše ostatní je super, protože to nevykazuje určité znaky provozu. Každé má svoje.
Když to vezmu hodně jednoduše, tak u dieselu platí čím více vzduchu a paliva, tím větší výkon. Palivo mi řeší vstřikovací soustava a při atmosférickém plnění jsem schopný z 13l motoru dostat dejme tomu 300 koní. Pokud chci víc už musím přeplňovat. Z toho vyplývá, že závodní motory ze kterých chci vydolovat okolo 1000 koní v podstatě celé "visí" na přeplňování. Abych tyto parametry dosáhl tak turba musí být schopna dávat plnící tlaky od 3 do 4 atmosfér, což už samo o sobě je zátěž. To máme výkon, potažmo točivý moment jako takový.
Teď je druhá část skládačky: Průběh a chování motoru. Tady začíná alchymie. Musím si stanovit, kdy a v jakém rozsahu mi bude turbo plnit. To se odvíjí od geometrie turbínové části (jaký objemový tok plynů jí roztočí, s jakým výkonem a jaký už je moc) a od geometrie kompresorové části (jaký objemový tok, potažmo tlak je schopna nacpat do motoru a jaký přísun výkonu na to potřebuje od turbíny). Další věc je reakce motoru na plyn. Ideální stav je reakce na plyn v nulovém čase a maximální plnící tlak v celém rozsahu otáček.
Funguje to tak: Čím rychlejší reakci má tím větší mám teplotu spalin. Zátěž. Čím vyšší tlak chci tím musím mít větší komory, ale tím mi klesá rychlost reakce a rozsah plnění. Čím menší mám komory, tím rychlejší mám reakci ale nižší tlaky. Rozsah plnění se zvyšuje ale jen do určité míry, pak turbo opět trpí. Když tam nacpu tlak, turbo opět trpí.
A teď co s tím? Je potřeba si nějak stanovit, co vlastně chci a ladit a ladit než to bude OK.
No a tím se dostáváme ke třetí části skládačky, která je (kdo by to čekal ) lidi, peníze a dodavatelské vztahy.
Buggyra má nějaký produkt, který nabízí a musí se k tomu nějak postavit. Jen připomínám, že první Gyrtechy s turbama problém neměly, ale všichni si stěžovali na parametry - motor nemá "spodek". Tak se začalo pracovat na "spodku" upravila se vačka, dalo se menší turbo a už to bylo.
Ono totiž jsou určitá nabídku turbodmychadel na trhu, nějaké finance, které do toho mohou nacpat, aby to bylo vůbec prodejné a zákazníkovi musí říct jak se k tomu chovat. Takže udělají jakési hrubé nastavení motoru, tomu odpovídá nějaké cenově přijatelné turbo a řeknou ano je to tak a tak a měňte turbo každou etapu, protože 2 etapy nevydrží. Ono třeba vydrží i 3, ale pravděpodobnost poruchy je tak velká, že si to nedovolí. Nabídnou produkt a buď se najde zákazník nebo ne. A evidentně stále jsou. Ono totiž opět není možné, aby trávili s každým desítky hodin na brzdě a ladili mu motor. To jim nikdo nezaplatí. To si mohou dovolit u vlastních motorů.
Pak je logický krok, že stáj vyvine vlastní agregát viz. Macíci. Kde to jejich Iveco pocitově tak dobře jako Gyrtech (verze v Buggyrách) nechodí. Ale! Je to jen domněnka za prvé a za druhé ikdyby chodil hůř o malinko (ono pár desítek koní a Nm nakonec nehraje roli), tak přesně vědí, co si tam dali, jak to udělali a co od toho chtějí. Takže si to udělají trošku "línější" ale za cenu výdrže a nebo lépe vědí co si k tomu můžou dovolit, protože u vývoje byli 100% času. Je to prostě plus mínus srovnatelné a hlavně je to jejich. Ne "krabička" co si koupí.
Takže jak jsem řekl. Nedá se říct, že Gyrtech stojí za h.... a vše ostatní je super, protože to nevykazuje určité znaky provozu. Každé má svoje.
Filip Nikl
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Díky za tohle shrnutí
Jen tak mimo nevíš kolik cca koštuje cenově závodní turbo ? 30-35 tis. nebo ještě víc ?
Jen tak mimo nevíš kolik cca koštuje cenově závodní turbo ? 30-35 tis. nebo ještě víc ?
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Před rokem tu zazněla cena cca 50 tis. Kč.
Re: Dakar 2019 - první zprávy
To je právě ono... Těch 50 tis. Kč by tak mohlo být, ale závisí co si tam kdo dá. Může to být taky třeba 3x tolik.
Filip Nikl
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Není to doufám Prokůpkovo Baléčko, ale závodní kamion !
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Filip 90
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Filip 90:
díky za výklad. nemohu polemizovat, protože s těmi auty nejezdím. Ale mohu vás ujistit, že kdybyste takto o srovnání Iveca BSR a Gyrtechu mluvil s MMst, rozhodně byste narazil. Nechci to rozvádět, ale u BSR je s novým agregátem proti předchozímu velká spokojenost a všichni jsou nadšení z pokroku, jaký za poslední dva roky učinili.
Na výsledném čase se ale podílí opravdu mnoho proměnných ve stejném čase, takže vztahovat to navzájem pouze na vlastnosti motoru by bylo chybou (ani to tak nemyslíte, vím).
díky za výklad. nemohu polemizovat, protože s těmi auty nejezdím. Ale mohu vás ujistit, že kdybyste takto o srovnání Iveca BSR a Gyrtechu mluvil s MMst, rozhodně byste narazil. Nechci to rozvádět, ale u BSR je s novým agregátem proti předchozímu velká spokojenost a všichni jsou nadšení z pokroku, jaký za poslední dva roky učinili.
Na výsledném čase se ale podílí opravdu mnoho proměnných ve stejném čase, takže vztahovat to navzájem pouze na vlastnosti motoru by bylo chybou (ani to tak nemyslíte, vím).
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Co mají Macíci v autě za motor, Gyrtech?
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Iveco. Vlastní vývoj a úpravy.
Re: Dakar 2019 - první zprávy
Díky, Filipe. Konečně mezi vším plácáním erudovaná odpověď. Rád jsem se něco dozvěděl, hezky napsáno.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: paldo a 13 hostů