Stránka 6 z 51

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 09, 2020 1:54 pm
od laik
Tak ono je zase otázkou, od koho jiného by to auto kupoval. Od Buggyry asi ne, Aleš by asi taky nezvládal v té době jedno na prodej postavit...
Kress. Veka?

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 09, 2020 7:37 pm
od Cursor86
Mint: 6 metrů plus cca 6 kolen. Přesně jak říkáš. Větší prodleva turba, zbytečné ztráty o které musí kompresor víc tlačit a ve výsledku vyšší teplota na turbíně. Ještě by se to dalo obhájit účinějším intercoolerem, což bohužel není. Stejný závěr mu říkali lidé od Romana Kresty a ty také neposlechl.

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: pát zář 11, 2020 7:34 pm
od Pick
.... no, jsem zvědav jestli AL nějak vyřešil nebo vyřeší ten loňskej "turbo speed sensor" problém.... Podle FB s tím právě laborují nebo ladí na testech. Tak jsem zvědav.
Obrázek

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: sob zář 12, 2020 9:19 am
od Cursor86
"turbo speed sensor problem" je pseudo problém, který pouze jinými slovy říká... "hrabeme do věcí kterým nerozumíme a ono to dělá něco jiného než chceme".

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: pon zář 14, 2020 7:26 pm
od mirou
Je možné toto "rýpnutí" trochu připbížit...??? Snad jsem nepoužil nijak silné slovo, poněvadž nechci vyvolat reakci, že bych potřeboval přesvědčit, že je tomu tak, ale přeci jen se mi nějak nezdá, že to odstranění problému by mělo takhle "jednoduchý" důvod.... I když zřejmě můj dotaz není také ideálně a technicky formulován, zajímaly by mě podrobnosti jako běžného fanouška... Říkám si, ILT nějakým způsobem spolupracuje s firmou Special Turbo nebo jak se to jmenuje a že by zástavbu turba nijak nekonzultovali..??? Nebo i Petr Pokora nebude snad tak mimo v uvažování, které tady jednoduše nadhodí 2 přispěvovatelé ...

Opravdu to nemyslím nijak blbě, jsem rád za každý příspěvek, který nám laikům alespoň trochu nastíní záludnosti dakarských strojů... A obecně jsem rád, že nakonec naše nejmenší rodinné týmy v ČR ukazují, že tradice je silnější než marketingové divadlo, které nám tady bohužel předvedla Buggyra, která čekala, že maraton se dá vyhrát po 3 účastích :-( A Jarda Valtr snad tradici už také odstartoval ;-) Tak snad se bude zase nač těšit ;-) .... Díky

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: úte zář 15, 2020 6:31 pm
od Pick
Vnímám to stejně jako Mirou. Taky se mi nechce věřit, že ten problém u AL by měl mít takhle jednoduché řešení. Nicméně odpověď na otázku, proč u ILT stále tvrdošíjně lpí na stávajícím, zjevně ne ideálním řešení by mohl odpověděť leda AL či PP, ale úplně si nemyslím, že by měli potřebu se svěřovat zrovna zde :D. Tak snad aspoň ty douhodobější předdakarský testy přímo v Emirátech jim dost pomůžou, protože aktuálně bych si tipnul, že v problematice "turbo speed sensor problém" se nijak významně neposunuli. A jestli jim to třeba nepadá do nouzáku teď, tak to bude dost možná i tím, že po Evropě jde dost těžko z pochopitelných důvodů plnohodnotně nasimulovat zátěž odpovídající palbě v etapě na Dakaru.

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: úte zář 15, 2020 11:25 pm
od Cursor86
"Turbo speed sensor problém" je mediální zkratka se kterou přišel Martin Macík na letošním Dakaru a Aleš Loprais ji začal opakovat.
Reálně tato závada říká, že máte výpadek, nebo nevěrohodný signál ze snímače otáček turba. Příčina je celkem přímočará. Buď máte vadný snímač/kabeláž, nebo snímači chybí ta věc, kterou má měřit.
Pokud je u Lopraisů problém s turbem a otáčkami, tak to může být pouze "turbo overspeed", což znamená, že máte špatně zvolené turbo se špatně zvolenou regulací a dochází k jeho přetáčení.
Podle informací z posledních týdnů to ale spíš vypadá na opačný problém tj. nízké otáčky a nízký plnicí tlak. Možná se to ale mohlo za posledních pár dní změnit.

Bohužel pro závodníky/investory má mnoho mechaniků, nebo lidí co šli kolem závodního motoru a zavadili o něj pohledem pocit, že přesně vědí, jak takový motor funguje a jak mu výrazně zvětšit výkon. Realita je naštěstí úplně jiná, ale aspoň máme možnost sledovat neuvěřitelné příběhy co se kolem dějí :D

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 16, 2020 6:25 am
od laik
Díky za náhled!

Doporučuju obeznámit se s metodou vývoje turba u Buggyry. Od stolu se tužkou nakreslí geometrie, protože oni tomu přece rozumí, nechá se to někým vyrobit co nejlevněji, pak se to osadí a občas nerozletí hned. U některých komponent to řeší tak, že koupí něco, co vypadá podobně, provozuje se to za úplně jiných režimů a pak se všichni diví.

Není tam ani náznak vůle se bavit s někým, kdo se vývojem rozumně zabývá a to dokonce za statisíce namísto těch proklamovaných milionů.

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 16, 2020 8:35 am
od jarousz
Kluci, ono je docela tezky delat dlouhodoby cileny vyvoj tak komplexniho auta, jako je dakarskej kamion.
Valna vetsina tech kluku chce zavodit a vyhravat zitra a ne az za rok, za dva.
Ty doby, kdy se postavilo auto v garazi v par lidech bez poradnyho vyvojovyho zazemi jsou pryc.
Timhle stylem udelas auto, ktery mozna dojede a to je tak vsechno. Jakmile chces vyhravat, tak se ti to zacne sypat pod rukama. Poresis nejvetsi prusvihy a zacne se ti sypat jinde.
V tomhle maji fabricky tymy velkou vyhodu, ze na aute delaji dlouhodobe ti sami lidi, co autu rozumi a maji velke zazemi a slusny moznosti testovani.
Napr ted, co se jela Polska Baja - myslim, ze uplne zbytecnej zavod pro dakarskou techniku - sest KAmazu a Mazy jeli poustni zavod v Astachani

Na druhou stranu bych rad zminil, ze obdivuju vsechny, co se kolem dakarskych aut motaji, stavi, vymysli a pomahaji. Je to ohromnej zrout casu a penez. Stoji to ohromnyho usili, aby auto vubec vyjelo z dilny.

Mala poznamka...spoustu trablu cesky techniky se schova za nejaky dobre znejici slovo nebo pribeh. je to jednodussi, nez rict, ze jsme treba tri etapy sali do motoru spinavej vzduch...

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 16, 2020 9:31 am
od JAN B
Je nějaké info, jestli pojede nějaká Bonveracká Tatra?

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 16, 2020 10:18 am
od Jirka X
A taky nějaké info o buggyře co se týče trucků? Počítám, že pojede Soltys, pojede i někdo další? A padaly tu zvesti o přidávání automatu do Phoenixe? Může to někdo potvrdit či vyvrátit?:)

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 16, 2020 1:56 pm
od filip 90
Ano tak nějak to je. Je totiž třeba dělat velký rozdíl mezi realitou a veřejným vystupováním v mediích a na soc. sítích. Mediální obraz a marketing je totiž zdrojem peněz a je celkem jasně zmapované, co diváky osloví. Víceméně je to nějaký boj, lidská soudržnost, velké příběhy, tvrdá práce, přátelské vystupování a samozřejmě šťastně konce. Do toho se pak ta realita, která je někdy až neuvěřitelná, musí nějak naohýbat, aby to "vypadalo".
Samotný vývoj aut tomu také odpovídá. "Profesionální" týmy mají jakýsi vývoj, ale prakticky za tím stejně stojí jeden až dva lidi, kteří umí v CADu (případně jiném programu) a celé to navrhují podle svých znalostí a přesvědčení. Ti odpovědnější provedou alespoň základní zkoušku. U méně profesinálních je to prostě mětoda pokus/omyl ve stylu "navař tam 100 trubku a když se ohne, tak tam dáme 150.
Rozhodně to není ve stylu když se Tatra chystala na v 85. na Dakar a byl na to pod vedením ing. Krpce vyčleněný tým asi 30 lidí nebo kolika. :lol: A součástí byl kompletní testovací program, kdy měli takzvaný nultý vůz a nalítali přes 70 000 km, než vůbec začali stavět závoďák. :lol: Také to podle toho vypadalo. :wink:

Tedy již zmíněný příklad:
Tři dny boje s turbodmychadlem, celý tým se usilovně snaží najít po nocích závadu. Mechanici dřou jako jeden člověk nepřetržitě, rozeberou a složí celý motor. No a nakonec se povede závadu odstranit, všechno dobře dopadne a ikdyž to s sebou neslo nějakou ztrátu, tak se bojuje dál. Je tam všechno, co tam má být, divák i sponzoři jsou spokojeni.

A teď si vemte to říct trouchu blíže realitě. Tři etapy nám to nejede, netlačí turbo a nevíme co s tím. Voláme jak šílený kde se dá, vyměňujem co se dá a nic neazbírá. Po třech dnech si někdo všimnul že máme děravý sání a tři etapy sajeme do motoru písek. :shock: Aha... No do p.... Kterej č...... tu trubku vařil... Turbo v hajzlu, ztráta nabraná... :wall: Cursor je načuchanej prachu ale kupodivu pořád jede pila. :shock: Tak to vypláchneme a uvídíme, snad v tom do konce Dakaru nezabouchá... :pray:
To kdyby si někdo přečet, tak by asi chuť na energeťák nedostal. :lol: :lol:

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 23, 2020 4:38 pm
od zemi8
Pro mě překvapení, ale milé :dance:

Dohoda uzavřena na 3 roky, což je fajn kvůli nějakému vývoji, protože Riwald má také nějakou dlouhodobější smlouvu. A Mammoet se ještě zmiňuje o dalším autě, ale to asi určitě bude to Volvo a počítám že s ním pojede syn Van den Brinka.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: stř zář 23, 2020 7:30 pm
od filip 90
Je zajímavé, že MKR totálně upustilo od kapoťáků. Čím to bude?
Že by podpora hybrida od Renaultu, čímž je určen typ auta? Nebo nejsou na Sherpu kabiny? A nebo, že by se taky ukázalo, že ta kapota není takové terno, jak pořád říká a rychlé auto se dá postavit udělat i normálně. :think: Ať je je to cokoliv, tak to hodnotím kladně. :)

Re: DAKAR 2021 - první zprávy

Napsal: pon zář 28, 2020 7:56 am
od Mint
Tak Aleš o víkendu testoval i s Queen69.
https://www.facebook.com/AlesLopraisDak ... 954753634/
Zajímalo by mě, jestli Queen opravdu pojede letošní Dakar, popřípadě v jakých barvách a kdo by jí měl řídit? :think:
Nemáte někdo alespoň menší info ze zákulisí? :)