Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
Asi je to tak, ale nemá cenu teoretizovat - exaktně by se vyjádřili konstruktéři. Pro stabilitu jízdy by, podle toh, co mi Aleš říkal, byl ideální rozvor kolem 4250 mm, nicméně 4090 mm je podle něj zase výhodou v technických dunových úsecích, auto se mu do nich dobře skládá. Ale on ten rozvor je jen jedním z faktorů, jichž je celá řada.
Delší rozvor znamená, mimo jiné, větší relativní zatížení přední nápravy (resp. jiné rozložení váhy v neprospěch přední nápravy, za předpokladu, že motor je max. oněch 1400 mm za přední nápravou). Další věc by mohl být menší úhel nájezdu na rampu, už tak je roura dost nízko a Tatra na ní může při přejezdu dun a jiných nerovností snadno zůstat viset. Takže jak se zdá, má to svá pro i proti. Říkám si, že Jamal by mohl mít ten rozvor delší, díky posunu kabiny bude přední náprava míň zatížená. Nevím ale, jak je to s rozložením hmotnosti u stávající 815, tam je ideálu dosaženo zřejmě i větším zadním převisem a umístěním pneu na něm, na druhou stranu to zase může vést k tomu, že zadek víc lítá. Takže u Jamalu si umím představit, že zmizí ten zadní převis a rozvor zůstane stejný. Ale nejsem konstruktér, takže to může být i jinak, uvidíme, jaká bude realita.
Čím dál se soustředí hmota od těžiště auta, tím větší setrvačnost bude mít auto co se týká svislý osy, neboli větší setrvačnost znamená nejen delší doba, než se do smyku dostane ale i než se z něj vrátí.
Toto samé platí pro delší rozvor, logicky, v případě jinak stejného auta akorát s větším rozvorem se pak auto chová jakoby hmotnost byla dál od těžiště. Zkrátka auto se nechová tak agresivně.
Delší rozvor ale znamená většinou větší poloměr otáčení, a z toho plyne manévrovatelnost. A to asi nejen v dunách... Navíc čím delší roura, tím větší pravděpodobnost problému s přejezdem příčný nerovnosti.
Změna těžiště je navíc u kamionu dost těžko ovlivnitelná, když je dle Superproduction a jejího dodržení na limitu přesně definována pozice motoru, dále taky vzdálenost kabiny a nárazníku od př. osy (doufám že pro Jamala ne) . Pro danou koncepci auta je dáno umístění dost hmotných prvků (rám, kabina, motor, převodovka, nádrže) a to znamená, že těžiště všech Tater s trambusovou kabinou dle Superproduction bude plus mínus stejný, to samý si myslím o rozdílu MAN KAMAZ LIAZ.
Protože snaha je se přiblížit ideálu 50/50 %, čili auto se dovažuje vzadu čím to jde. Kamazy např. cca 1000L nádrží, která ač je dost vysoko, zřejmě vliv lepšího rozložení těžiště (přední/zadní nápr) přehluší výšku toho těžiště...
Takže osobně bych řek že optimum je asi auto s rozvorem větším aby nebyl problém táhlý smyky a přitom ne moc velkým kvůli ostrým zatáčkám v horách a dunám všeobecně.
Protože Jamal má značnou část hmotnosti (kabina) o x desítek cm vzadu, těžiště je už koncepcí úplně jinde, a když se dováží do optima nádržema a rezervama, mělo by to být auto o třídu jnde...
Toto samé platí pro delší rozvor, logicky, v případě jinak stejného auta akorát s větším rozvorem se pak auto chová jakoby hmotnost byla dál od těžiště. Zkrátka auto se nechová tak agresivně.
Delší rozvor ale znamená většinou větší poloměr otáčení, a z toho plyne manévrovatelnost. A to asi nejen v dunách... Navíc čím delší roura, tím větší pravděpodobnost problému s přejezdem příčný nerovnosti.
Změna těžiště je navíc u kamionu dost těžko ovlivnitelná, když je dle Superproduction a jejího dodržení na limitu přesně definována pozice motoru, dále taky vzdálenost kabiny a nárazníku od př. osy (doufám že pro Jamala ne) . Pro danou koncepci auta je dáno umístění dost hmotných prvků (rám, kabina, motor, převodovka, nádrže) a to znamená, že těžiště všech Tater s trambusovou kabinou dle Superproduction bude plus mínus stejný, to samý si myslím o rozdílu MAN KAMAZ LIAZ.
Protože snaha je se přiblížit ideálu 50/50 %, čili auto se dovažuje vzadu čím to jde. Kamazy např. cca 1000L nádrží, která ač je dost vysoko, zřejmě vliv lepšího rozložení těžiště (přední/zadní nápr) přehluší výšku toho těžiště...
Takže osobně bych řek že optimum je asi auto s rozvorem větším aby nebyl problém táhlý smyky a přitom ne moc velkým kvůli ostrým zatáčkám v horách a dunám všeobecně.
Protože Jamal má značnou část hmotnosti (kabina) o x desítek cm vzadu, těžiště je už koncepcí úplně jinde, a když se dováží do optima nádržema a rezervama, mělo by to být auto o třídu jnde...
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
No, sand abychom to uzavřeli, dodejme, že kamaz má nádrž posazenou nejníže, jak to je, čili přímo na rámu, korba jej "obeplouvá", de rooy má například letos rezervy přesunuté doprostřed před zadní kola po bocích rámu. Taky řešení... Tím, že se jim SWR nepovedla, bych se neřídil, na dakaru to může být jinak. Vzpomínám na rok 2009, kdy z favoritů jsme mu dávali nejméně šancí, a on jel totálně bez chybky...
-
- Příspěvky: 2347
- Registrován: čtv srp 27, 2009 10:44 am
No, dneska jsem měl docela dlouhý hovor s Alešem a trochu jsme třídili dojmy. Dozvěděl jsem se hodně zajímavého - tak 75% z toho zůstane mezi námi a raději to nebudu nikde šířit, docela dost zajímavé zákulisní postřehy (třeba jak to bylo s navigační chybou v 6. etapě a Nikolajevovým tzv. bezchybným průjezdem). Kluci jeli 3500 kilometrů ze Soči skoro v kuse, sedm hodin stáli na hranicích Ukrajiny a Maďarska. Celkově vzato, dojmy jsou skvělé z Tatry, perfektně držela a citelně zrychlila, ale také z toho, že svět skutečně chvátá, Kamaz má nyní auto jako celek, které i podvozkově poodskočilo o další velký kus. Dozvěděl jsem se třeba, že de Rooyovo auto je zcela nové, na Dakaru budou tyhle vozy tři, a nové je i koncepčně. Myslel jsem, že mají jen novou nástavbu na vylepšeném dosavadním podvozku, ale i celé šasi prý je jiné, s jinými, složitějšími táhly náprav atd., prý velmi promyšlené a zajímavé, akorát je to auto moc vysoké. MAN prý výborný, nejlepší motor ve startovním poli, famózně tahal už odspodu, sky is the limit. Echter prý i řekl, že stejný motor budou mít v důkladně přestavěných vozech van Puttenova týmu, ale že tohle auto je dle něj progresivnější a má veliký potenciál. Nástavba prý není úplně vhodná a byla dělaná dost naknop. Kdopak ví, kam to povede.... Jinak prý skvělá soutěž s totálním zatížením auta, jaké se ani na Dakaru nenajde. Pobavilo mě, že Čagin prý vůbec nechápal, že nějací soukromníci jako Loprais nebo de Rooy mají starosti s repasí auta před Dakarem - on prý jenom jedno odevzdá a druhé si vezme ))))) A nahlas se mluvilo o tom. že za rok by měla být soutěž delší a měla by se jet v pouštích kolem Kaspického moře s cílem v Soči. Samozřejmě je to otázka logistiky atd atd., ale však oni to Ivani nějak vymyslí... Hodně zajímavého a hodně se ještě dozvím, ale jak říkám, většinu si necháme mezi sebou. Jo, a ještě k té navigaci - Jaro se samozřejmě snažil, on je nesmírně pečlivý člověk, ale představte si, že na Dakaru bývá za 500kilometrovou etapu třeba 30-50 waypointů, podle trasy. Tady prý bylo na 400 kilometrech i 180 waypointů a teď babo raď, když jeden nezapípá. Zkrátka velmi komplexní a velmi náročné po všech stránkách. Na Jamal se mě neptejte, kluci toho nyní budou řešit hodně a hodně. Budeme se snažit překonat technickou poruchu na našem webu a ukázat co nej krásné fotky Jardy Jindry z průjezdů vodou z poslední etapy, opravdu zajímavé pokoukání.
Pařba u De Rooyů na Silk Way http://www.youtube.com/watch?v=wI739Pq_svk
hezká video tečka za letošní Silk Way od LTT
+ test Senice...
http://www.youtube.com/watch?v=iDNVoXt4EsU
+ test Senice...
http://www.youtube.com/watch?v=iDNVoXt4EsU
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 30 hostů