Moderátoři: -Ondra-, martin_100, Leoš H, Olda, Globe

Odpovědět
Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Venca R:
My jsme nakonec skončili u MAN TGS 35.400 8x4-4 BL, cenově i váhově lepší než Volvo.
Phoenix 8x6 v E5 už nejde koupit a E6 ještě není v nabídce, cenově bude dražší než Tridem 8x4-4, váhově bude Tatra asi o 1 až 1,5 tuny těžší. Důvod proč jsme šli do Tridemu 8x4-4 je obratnost, u pevného návěsu SENZA II na MANu TGA 6x4 (vlastně Tridem "8x4-4") máme vyzkoušeno, že zatáčí lépe než klasická 6x4 se stejným rozvorem. Phoenix 8x6 má průměr otáčení cca. 20 m, Tridem 8x4-4 by měl mít cca. 16 m, což je skoro to samé jako tahač 4x2, oproti klasické osmikolce vytahuje zadek auta oj přívěsu ze zatáčky. No a o 1 diferenciál méně + zvedací náprava, to by měla být hlavně úspora nafty. Tridemem 8x4-4 nahrazujeme Tedoma 6x4, takže obratností musí nové auto zvládnout to samé jako to staré. A kvůli časovým sazbám u šestikolek (500 až 550,- Kč/hod) + legální nosnost max. 14 tun, jsme šestikolku (6x2, 6x4 i 6x6) zavrhli. Tridem osmikolka u nás jezdí za cca. 800,- Kč/hod, obratností by měl být na úrovní 6x4, legální nosnost 18 tun a v soupravě 30 tun. ECAS pérování by mělo dokázat zvednout zvedačku i u naloženého auta (celková 32 tun), pak by na poháněných nápravách měla být tažná síla okolo 30-ti tun, což je lepší hodnota jako u klasické 6x6 (26 tun) nebo 8x6 (25,5 tuny). Samozřejmě Tridem nebude zatáčet, ale na vyjetí to snad stačí.
Ještě poznámka k šestikolkám, aby bylo dosaženo celkové hmotnosti soupravy 48 tun musí mít 3-osý přívěs a to buď točnicový (nestabilní při sklápění dozadu, pro couvání je potřeba mít dost místa, v terénu jde po prázdnu těžce) nebo Tridem přívěs (vysoké opotřebení pneu, velmi těžce jde plný v terénu), za osmikolku dáme tandema se zvedačkou, (sklápění dozadu bez problémů, couvání lepší jak s návěsem, po prázdnu kvůli zvedací nápravě přes oj dotíží tažné auto, je levný, lehký a jednoduchý).
Proto jsme se nakonec rozhodli pro Tridem 8x4-4 S3 + tandem S3 se zvedačkou. Protože máme klasickou 8x4 (Renault Kerax), 8x6 (Phoenix), "10x4" (pevný návěs SENZA I na MANu TGS 8x4) a tahač 6H4 s 1-osým klasickým návěsem (MAN TGA 6H4 HydroDrive), můžeme všechny auta různě kombinovat podle typu práce a testovat spotřeby, jízdní vlastnosti atd., tak aby jsme do budoucna vybrali co je pro nás nejlépe využitelné. Samozřejmě na Odval jedině Tatra, nic jiného podvozkově nepřežije (v jiném autě to nevydrží ani řidič - vibrace záda).
Tatra + MAN = Superstroj!
ned lis 09, 2014 9:07 pm

PNT
Příspěvky: 39
Registrován: pát úno 07, 2014 6:32 pm
Bydliště: ČR

Příspěvek

Na VOLVO třístranku udělaj, ale je to FM http://www.mascus.cz/preprava/sklapec/v ... s6t62.html
úte lis 11, 2014 10:00 am

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 7:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Pěkné, 6m korba namáčká na kabinu a rozvor 3700, škoda že neumím dánsky, abych zjistil jestli to zatáčí.
Pro letošek jsem to odpískal, ale myšlenky tridemu se nevzávám, snad napřesrok.
úte lis 11, 2014 5:56 pm

Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Šurda:
To je škoda, že jsi to s tím tridemem prozatím vzdal, myslel jsem si, že v Moravskoslezském kraji se objeví celkem 3 sklápěče Tridem E6, ale tak budou jenom 2 ks. Zajímalo by mě, jestli v tom našem kraji už někdo koupil sklápěčku - klasickou osmikolku s motorem E6, nevím o žádné.
Tatra + MAN = Superstroj!
úte lis 11, 2014 8:50 pm

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 7:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Je to taky tím, že jsem prostě potřeboval nějaké odpovědi, které mi nikdo nebyl schopný dát a každý den váhání, byl týden navíc k termínu dodání, tzn. někdy minulý týden bylo dodání reálné půlka května. Takže budu sbírat informace, které mě zajímají a příští rok to začnu řešit dřív.
Škoda že žádné demo nezůstane v ČR v reálném provozu, aby se daly ty auta porovnávat třeba z vaším MANem.
úte lis 11, 2014 10:03 pm

Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Šurda:
Konzervatismus v uvažování, že nikdo nechce být první v koupi Tridemu, aby nebyl pokusný králík, celkem chápu. To, že tridem v ČR není vyzkoušený je jasné, to že se dema Volva moc nepovedly, to už taky vím. Ostatní značky mají strach dema postavit, takže se vlastně nic nevyřešilo. Pořád si myslím, že by Tridem 8x4-4 měl vyřešit následující věci, které jsou u klasické pérové 8x4 problém:
- nízká prázdná váha = vyšší užitečná hmotnost
- zvedací poslední náprava = úspora nafty, snížené opotřebení pneu a lepší trakce u prázdného auta
- natáčecí poslední náprava = obratnost jako 6x4
- vzduchové pérování + měřič zatížení = omezené přetěžování
- pomoc při rozjezdu "Anfahrhilfe" = možnost zlepšení trakce, když bude potřeba
- nižší cena = oproti klasické 8x6 (trakčně by na tom mohla být podobně)
- nápravy bez redukcí v kolech = snížená spotřeba
- nízké těžiště = lepší jízdní vlastnosti
No a objevují se i 2 nevýhody:
- nízká světlá výška (cca. 250 mm, což podobné jako roura u Tatry)
- choulostivé řízení na poslední nápravě (elektrohydraulické)
Uvidíme jak to všechno dopadne, auto by mělo vyjet na přelomu března/dubna 2015.
Tatra + MAN = Superstroj!
stř lis 12, 2014 5:56 pm

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 968
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

Tak konečně slíbené ovládání pérování ECS na tridemu s tlačenou nápravou :oops: .
V tomhle případě se jedná o FH16 (valná většina tridemů s touhle konfigurací jsou tahače 8x4
pro nadměry) - s 35-i tunovou zadní nápravou a omezovačem zatížení 13 tun...
Nějaké odlišnosti tam jsou.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Ad PNT - tak předpokládám, že s třístrankou by si poradili i Panav, VS-Mont i další.

Obě auta byla vybavená tažnou příčkou, elektrickými i vzduchovými přípojkami pro přívěs, akorát ta čuba chyběla.
Obrázek
Takže "přemotorování" je relativní, s ohledem na celkovou možnou technickou hmotnost soupravy 60 tun.
Snad bych ještě vyzvednul dynamické řízení, to byla v kolejích višnička :-).

Jinak bych snad neházel flintu do žita, co se týče tridemů, ještě nám tu jeden zůstal ke sledování - sice lesovůz FH, ale zato komplet na vzduchu:
Obrázek
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
stř lis 12, 2014 9:11 pm

Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Čonkin:
Díky moc za scan návodu pusher tridemu, ale i z toho návodu nejsem vůbec chytrý, bez těch číselných hodnot, je to nějaké abstraktní :( Na ten lesovůz Tridem jsem zapomněl, kvůli hydraulické ruce vzadu se bude asi chovat trošku jinak jak sklápěč.
Další výhodou tridem podvozků je ještě to, že nemají problém s umístěním výfuku (platí pro verzi E6), jako klasické osmikolky, např. u Mercedesu Arocs 8x4, 8x6 ... umístění výfuku to je teda dílo! Scania se tridemům 8x4-4 věnuje taky hodně dlouho a v ČR snad za celou dobu prodala asi 2 ks. MAN je na tom asi nejlépe, vím asi o 7-mi prodaných ks.

P.S.: Nepostaví Volvo demo Tridem sklápěč pro příští sezónu, ale dle českých požadavků (sklápěč S2/S3, do soupravy, std. motor cca. 450 koní ...)? Možná by to pomohlo rozvířit stojaté vody prodeje sklápěček (kdyby se konečně prokázalo, že tridem má víc kladů než záporů oproti std. 8x4).
Tatra + MAN = Superstroj!
stř lis 12, 2014 9:34 pm

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 968
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

Těžko soudit...můžu zkusit něco vysondovat a nadhodit (ač nejsem obchodník). Ale zdá se, že lid sklápěčkový je poměrně konzervativní, letos se třeba postavilo ultralehké FE 6x2 s vanou Schwarzmuller (teď si už přesně nepamatuji konkrétní hmotnost),ale taky nějaký boom nespustilo.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Čonkin dne stř lis 12, 2014 10:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
stř lis 12, 2014 9:49 pm

mirazapletal
Příspěvky: 4562
Registrován: pon lis 28, 2011 11:06 pm
Bydliště: Zlín

Příspěvek

Mě nikdo nevymluví, že standart by měl být aspoň 10koní na tunu :-)
stř lis 12, 2014 9:49 pm

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 7:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Zajímavé že existuje český návod pro obrácený tridem, mě bylo řečeno že i otevření (možnost prodeje) pro český trh je nadlouho a nadraho.
stř lis 12, 2014 10:19 pm

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 968
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

To je fuk, česká příručka v češtině na jakýkoliv model a konkrétní podvozek (od řady FH/FM13) se dá stáhnout tady:
http://www.volvotrucks.com/trucks/czech ... nline.aspx
Je jedno, kde to auto jezdí, tahle šestnáctka je z Polska.
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
stř lis 12, 2014 10:41 pm

Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Čonkin:
V ČR je zažitý systém, že se fakturuje podle počtu náprav, 3 nápravy = 500 až 550,- Kč/hod, 4 nápravy = 750 až 850,- Kč/hod. Nikdo nekouká na legální nebo reálnou nosnost, takže když vezmu, že podvozek Volvo FE 6x2 by mohl vážit cca. 7 tun, korba alu vana cca. 2 tuny, ocelová vana asi 3 tuny, takže pak by legálně mohl nakládat cca. 16 tun, což odpovídá legální nosnosti lehké 8x6. Co se týče pořizovacích a provozních nákladů se nedá 6x2 a 8x6 porovnat.
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
Problém asi spíš bude, že vanová korba S1 je hodně jednoúčelová (na podvozku 6x2 ideální na balenou), na menší stavby se moc nehodí (kanalizace, chodníky ...), kde je třeba někdy sklápět na bok, vozit dlažbu apod., do soupravy taky ne, muselo by se pořád rozepínat. Druhá věc je, zda 320 koní stačí na 44 tun povolené v soupravě ..., no když vezmu starou Tatru 815 s 10-ti válcem ta měla cca. 286 koní a celkovou kolem 42 tun, které tahala běžně a to má jen 10-ti stupňovou převodovku (Volvo automatizovanou 12-ti kvalt).
Původně jsme uvažovali i o této variantě (Volvo FE 6x2 korba S3 + super lehký tandem S3), ale odradili nás 3 věci:
- malá fakturace jako sólo (tam kde se fakturuje od hod nebo od ujetých km, podle přepravených tun je to jedno)
- v soupravě s tandemem je 1 poháněná náprava málo
- šroubovací závěs pro vyproštění

to mirazapletal:
V sólu je poměr 320/26 = 12,3 k/tunu, v soupravě je to už horší 320/44 = 7,27 k/tunu ... Jinou věcí je, že souprava s tandemem by byla strašně lehká (prázdná cca. 14 tun), legální užitečná až 30 tun, což odpovídá lehkým 6-ti osým soupravám s celkovou 48 tun. My taháme s MANem TGA 26.350 6x4 3-osý Panav PS3 24, celková 48 tun, poměr 350/48 = 7,29 k/tunu a jezdit se s tím dá, spotřeba je lepší jak u TGA 430 koní, ale ten má nápravy s reduktory v kolech.

to Šurda:
V době globální homologace a COC listu nechápu argument, že nějaký typ se musí otevřít pro nějaký trh a že to bude drahé (co bude drahé, když se nemusí dělat národní homologace?!).
Tatra + MAN = Superstroj!
čtv lis 13, 2014 8:52 pm

TeSi
Příspěvky: 2090
Registrován: pát črc 06, 2007 12:44 pm
Bydliště: Vysočina

Příspěvek

Ta 6x2 má největší význam pro práci v tunokilometrech (sazba jako za tříosé, ale nosnost jako osmikola) a nebo, kde nejsou kategorie podle počtu náprav, ale dle nosností - např. 8-10, 10-13, 13-15, 15-18 apod. (tím pádem se dostane na sazby osmikolek).
čtv lis 13, 2014 9:32 pm

Safky
Příspěvky: 3252
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ono to vypadá, že to předváděcí Volvo FE 6x2 je kopie auta od Hejdánka:
http://www.hejdanek.cz/index.php?sekce= ... inkat_id=1
Pokud si dobře pamatuji, tak říkal, že má Alu vanu s ocelovou výstelkou a auto mělo prázdné vážit kolem 9,5 t. Na té balené, to bude muset mít hodně dobrou spotřebu (podvozek 6x2, 50% ujetých km po prázdnu), viděl bych to tak mezi 25 až 30 L/100 km.

P.S.: Neměli jste někdo to demo Volvo FE 6x2 půjčené? Jaké jsou poznatky?
Tatra + MAN = Superstroj!
pát lis 14, 2014 10:26 pm

Odpovědět

Zpět na „VOLVO“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti