Moderátoři: Olda, martin_100, Leoš H, Globe, cuisine, Hynek, Frenky

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Melda👍 dobře Ty😁 koukám,že léta na dráze v tobě zanechali hluboké a neopakovatelné zážitky 😉😁
Jo převodovky měníme úplně stejným způsobem. Houkačky zamrzali u nás jen občas.
810tky klasického provedení tzn. nemodernizované mají stále palivové lanko. Fakt opruz když to někdo přetrhne úplně. Ono se to nejdříve třepí a tím pádem blbne ovládání paliva jak se to kouše takže naletujeme na jeden konec nové lanko a celé to protáhneme. Ale když už je to přetržený tak to fakt musíš růčo protahovat tím bordelem.
Stejně to pak s novým lankem dobrý měsíc blbne jak se natahuje a rovná, takže to napínáš než si to sedne. Ale to určitě znáš.
Stavěč je pro nás mechaniky rozhodně lepší.
Ty modernizované 810tky nemají ani táhlo k ovládání převodovky. Ta páčka silové regulace na převodovce je zaaretována v poloze mírně vpřed aby to řadilo jak má a chodí to bez problémů.
pát zář 11, 2020 6:59 am

Honza Karela 2
Příspěvky: 28
Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Ahoj, no s tím přetočením při klesání na druhý blok se mi to moc nezdá, stejně to každej normální vyhodí jen vyleze na kopec, proč bych poslouchal ten randál, když ho můžu valit z kopce na výběh jen za řevu kol ? :D , to není autobus nebo náklaďák stejně to všechno brzdíš vzduchem a povětšinou ho máš dost když neděláš kokotiny ....já bych spíš řekl, že to může udělat, když tam necháš automatiku a on ti tam skočí místo druhého bloku obyčejný první (blokovanej tam naštěstí neskáče :D ), to ty převodovky dělají dost často a než sáhneš po vypínači máš ručičku omotanou kolem budíku .....nejlepší je to ještě když tě někdo tlačí oba na plný výkon valíš 70 a najednou lup a převodovka ti tam šoupne první a než to odmáčkneš ten druhej tě ještě hrne co to dá ... a pak si myslím, že za to mohou omyly, prostě se přehmátneš ... měl jsem tam synka, co mi neustále tvrdil že je třeba jezdit "na ruku" nad 40 tak cvakl druhej blok a drkali jsme a v zastávce tam pravidelně ten druhej blok zapomněl takže to zdechlo a tak furt dokola .... kdyby to nechal automatice udělal by líp ale to podle něj byla prasečina pro motor no já to viděl jinak ... :D takže stačí otočit na druhou stranu a už to je ....ale to si jen myslím
pát zář 11, 2020 7:59 am

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Nevím co s tím fírové kouzlejí,on to nikdo nikdy neřekne😁
Každopádně jsem rád,že alespoň ty naše 810tky jezdí sólo. V soupravě jen kousek několikrát denně s regínou,tím,že se to někde dělí.
Těmi vlečňáky to moc trpělo,jak motor tak převodovka.
pát zář 11, 2020 8:20 am

Uživatelský avatar
Melda
Příspěvky: 595
Registrován: čtv úno 14, 2008 8:16 am
Bydliště: Na severu

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Utkvělo mi v paměti ještě výměna článku topení na stanovišti strojvedoucího. Taky se toho muselo hodně rozdělat, aby ses k němu dostal, nebo vyrovnávací nádrž na WC. Jo a hlavy na motoru, když máš motorák na heverech, to je paráda. My jsme nic takového neměli. Musela nám stačit židle se zkrácenejma nohama zasednout pod ten laminátovej papundekl a montovat. Za momentový klíč jsme tahali z kanálu. Jo a místo šroubů na hlavy jsme našroubovali dvě delší kulatiny po kterých se hlavy tahaly z bloku a zpět. A ještě jedna věc mi utkvěla v paměti. Některé převodovky měly v útrobách zubové čerpadlo poháněné z výstupu převodovky od kardanu ( a taky zajištěnou zpátečku silonovým kroužkem), takže čerpadlo natlačilo olej do měniče a šlo touto cestou nastartovat motor roztažením. To jeden strojvedoucí Láďa Cr.. v koncové stanici kde se stálo přes noc si celou noc topil bufíkem, vydundal baterky které nedokázaly pohnout startérem a ráno ho museli první cestující vytlačit ze stanice za kterou začínal svah a tímto způsobem nastartovat motor. Měl smůlu, převodovka čerpadlo neměla. V další stanici to odstavil pro poruchu.Jak brzdil nevím, asi ruční brzdou.
Naposledy upravil(a) Melda dne pát zář 11, 2020 7:23 pm, celkem upraveno 1 x.
pát zář 11, 2020 6:55 pm

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Jo články topení je taky dobrej vejmrd😁 hlavy jsme dělali někdy i na sloupkových kanálech takže si u toho normálně stál a utahovalo se to takovým dlouhým nástavcem až za sloupek kanálu.Tam byl takový stojánek s několika výškami o který se to opíralo. Takže jeden ve sloupkovém kanále to přesazoval a druhý venku normálně ve stoje utahoval.
V těch zvedákách to je nejlepší. Tak jak jste to dělali Vy to je teda mazec,to muselo být za trest.
Ale u té 810tky to jede u regíny je to katastrofa😁
A ty vodící kulatiny na hlavy,jak píšeš používáme také u všech motorů 😉
pát zář 11, 2020 7:22 pm

Honza Karela 2
Příspěvky: 28
Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

no jasně přece se neprásknu abych to zaplatil :D , ale nestalo se mi, že by se mi to roztáčelo na II. blok, 80 km/h to jede max a to ho na druhej blok nepřetočíš. Pokud jdeš přes max, tak někde kolem 90 by se ti měla převodovka odpojit a to ho pořád na druhej blok nepřetočíš a pak musíš jít pod 20 km/h, jinak to nepojede (prý mě se to nikdy nepovedlo) .... ale pokud jedeš na druhej a v šedesáti tam dáš automatiku a ona místo druhýho bloku dá první tak se dějou věci, (to se nám občas povede, když nevíš že automatika stávkuje v poloze první), a tím druhým si pomáháme když některé převodovky ve 40 km/h řadí druhej blok, tak ho rozjedeš rukou na druhej, aby to nedrkalo a pak to vrátíš automatice, jenže .... to je jak když to hrnu s Tatrou z kopce 44 tun celkovou a chci dát za čtyři a narval bych tam dvojku. A taky tam běhala jedna převodovka co nahoru neřadila, dokud jsi neubral, ale ani to nepřetočíš pokud chodí regulátor. Samotnýho by mě to zajímalo proč se to přetočí.
sob zář 12, 2020 6:27 pm

Uživatelský avatar
Melda
Příspěvky: 595
Registrován: čtv úno 14, 2008 8:16 am
Bydliště: Na severu

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Pro ty co nevědí o co jedná. Jestli si to dobře pamatuji, tak převodovka Praga 2M90 je převodovka s hydrodynamickým měničem používaná též v autobusech MHD se dvěma mechanickými převody. Dále je zde spojka (blokovací) která uzavírá měnič na tvrdo a dvě třecí spojky zajišťující řazení jednotlivých stupňů ( I.stupeň a II.) Obsahuje odstředivý regulátor a silovou regulaci (vnější páku) ve vazbě s regulátorem pro automatické řazení jednotlivých stupňů. Automatika řadí postupně I.st., II.st., a II. blokovaný st. a zpět. Ručně přes elektrický přepínač lze zařadit: I.st., II.st.,I.blokovaný st. a II.blokovaný st.
ned zář 13, 2020 9:56 am

Honza Karela 2
Příspěvky: 28
Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Jo, jo taktak .. a v automatice to řadí 1. stupeň cca do 30km/h, 2. stupeň cca do 50 km/h, 2. blokovaný stupeň ten má nejvyšší rychlost 80 km/h ......druhej neblokovanej sice 80 km/h umí taky, ale uvaříš převodovku.... a jen pár kousků v republice umělo i 1. blokovaný zařadit v automatice. Řadí to podle nastavení palivové páky a skutečné jízdní rychlosti, je tam pojistka někde na cca 90 km/h to elektricky odpojí převodovku a znovu se nerozjede dokud rychlost neklesne pod 20 km/h, ale to jsem si nikdy nezkusil tak nevím jaká je realita .... a ručně zařadíš co chceš a kdy chceš, ale někdy i to co nechceš :D .... a občas ta převodovka zařadí i v automatice to co hodně nechceš :D ..... a sice nejsem historik, ale tipuju, že by se žádná z těch převodovek věkem mezi muzejními exponáty stydět nemusela na autobuse už jsem ho jak šofér nezažil
ned zář 13, 2020 11:48 am

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Jo,v městský autobusech ŠM 11 a B 731 byla převodovka 2M 70.
Ty měli 810tky z výroby. Postupně se rekonsruovali na 2 M 90. Vše je téměř stejné,jen jsou silnější hřídele kvůli hmotnosti motoráku versus autobus. Na těch 70tkách často praskal výstupní a o něco dříve řadila.
Nějak jsme pánové odbočili od motorů,tak ať nás tu někdo nevymraví 😉
ned zář 13, 2020 12:16 pm

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Dnešní překvapení,až budeme měnit motor dám další fotky. Píst jsme nenašli a pístní čep leží za čerpadlem😁
Obrázek
pon zář 14, 2020 3:49 pm

Uživatelský avatar
Melda
Příspěvky: 595
Registrován: čtv úno 14, 2008 8:16 am
Bydliště: Na severu

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Říkali jsme tomu, že ojnice podala ruku.
pon zář 14, 2020 7:20 pm

Uživatelský avatar
Adjunkt
Příspěvky: 1046
Registrován: úte led 11, 2011 7:56 am
Bydliště: Děčín

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Moc pěkný. Tomu se už ani neříká porucha, to je samodestrukce 😁
pon zář 14, 2020 9:08 pm

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

😁 nejlepší vtip byl napsaný od strojvedoucího v knize oprav. Prej těsnění pod hlavou😁 on se pod ten poklop ani nepodíval🤣
úte zář 15, 2020 3:52 pm

Honza Karela 2
Příspěvky: 28
Registrován: úte led 14, 2020 5:55 pm

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

:D no já to nepsal :D mě poslali dneska na sever :D .... to by mně zajímalo, co na to říkali lidi když jim to vyběhlo pod nohama :D
úte zář 15, 2020 7:39 pm

luboš růžička
Příspěvky: 613
Registrován: pát bře 11, 2011 5:27 pm
Bydliště: radovesnice

Re: motory Liaz, Tedom v lokomotivách a jiných strojích

Příspěvek

Jo,musela to být pěkná bomba😁
stř zář 16, 2020 4:08 pm

Odpovědět

Zpět na „LIAZ“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti