Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, Frenky, cuisine

Odpovědět
LaPe
Příspěvky: 77
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:02 pm

Příspěvek

Tak s tím volným výběrem značky si s tebou dovolím nesouhlasit,protože koupit v devadesátém roce třeba SCANII na leasing bylo nemožné!!!! Pouze za hotové a upřímně....kdo měl takovej balík ve štrozoku..... :D Další věcí bylo to,že většina větších dopravců se rekrutovala z bývalích ČSAD kde bylo spoustu LIAZů a hlavně náhradních dílů ve skladech...takže LIAZ byl tudíž nejrozumější volbou........věř mi,byl jsem u toho.... :D
pon čer 21, 2010 10:51 pm

Uživatelský avatar
Globe
řidič angličáku
Příspěvky: 4787
Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
Bydliště: Usti nad Labem

Příspěvek

Cestovateli, nevim ze bych nekde neco citoval? Bohuzel, koukam, ze si dost mimo realitu, i kdyby jsi mel ohledne nakupu novych aut pravdu (jakoze zrejme nemas), rekni mi jeden jedinej duvod, proc by si nekdo mel vybrat v roce 90-92 dobrovolne LIAZ misto jakehokoliv zahranicniho tahace (zvlast, kdyz, jak pises, mohl si mit Scanii na leasing nebo LIAZku za kterou si musel tri mesice predem zaplatit na drevo)... jediny, co hralo do karet byla porizovaci cena a levny nahradni dily, ktery se daly ukrast z CSAD. Jinak si troufam tvrdit, ze uz v te dobe byl LIAZ naprosto nekonkurence schopny auto (pokud se bavime o MKD), spolehlivosti pocinaje, komfortem pro ridice konce... Mam LIAZy rad jako kus historie ceskyho strojirenstvi, ale nemam rad, kdyz se je nekdo za kazdou cenu snazi nerealne srovnavat s konkurenci, to pak pusobi fanaticky a lehce smesne....
úte čer 22, 2010 2:18 am

cestovatel110
Příspěvky: 445
Registrován: ned úno 14, 2010 7:06 am
Bydliště: Mělnicko

Příspěvek

Lape a Globe-hoši,nedáte si pokoj,já začal v 90s Avií za hotové a s 8letou Lízou a vlekem na splátky,měl jsem stabilní práci,že se mi vyplatilo si vzít řidiče,a sám brigádně jezdit cizinu jinde,o víkendech spravovat,fakturovat atd.Že nebyly Scanie?Lape-nevím kde jsi v tu dobu byl,ale mezi prvními co znám tu byl např. Pepa Muk z Mochova,Skoták z Bruntálu-Scania,Šebek,Šindelář,Ondrák-Daf,Volvo,.a kdo říkal,že nebyly? :lol:
úte čer 22, 2010 9:59 pm

Uživatelský avatar
Frenky
Quattro
Příspěvky: 1248
Registrován: ned dub 19, 2009 2:00 pm
Bydliště: Někde..

Příspěvek

Doplním tě třeba Kučera taky měl Liazky,a když šli pryč tak od té doby už jenom DAF
Neuděláš nic...
Obrázek
úte čer 22, 2010 10:15 pm

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Podle me si, Globe, troufas tvrdit moc, kdyz rikas, ze uz v te dobe byl Liaz nekonkurenceschopny auto. To tvrzeni je samo o sobe na dosti dlouhou debatu, ale muj nazor je, ze to tak nejde obecne rict. Liaz po roce 1990 mel hodne vyhod oproti zapadnim znackam a pro spoustu soukromniku to byla logicka volba. Dulezita vec je, ze nejen auta, ale i doba byla jina. Na spoustu veci se nahlizelo jinak nez dneska a tak spousta veci, ktery jsou dneska nepripustny (nebo si je malokdo dovoli), byly tenkrat bezny, delal je kde kdo a nikomu neprisly divny. Opravy, emise, rychlosti v kopcich, stari a provedeni aut a podobne. V roce 1990 bylo nejstarsi stodesitce 6 let. Na trhu se objevily prvni Maxiky, do aut se zacaly davat ZFky, po roce 93 uz mely vsechny ABS...

Od spousty pametniku jsem slysel vypravet jak ten, kdo mel prvniho Maxika ve meste a k tomu BSS na mechach a s hlinikovejma bocnicema, ten byl kral silnic. To samy, jako kdyz meli kluci na Melniku prvni 110ku s nizkou tocnou a sasi BSS s trnama na vic nez jen 40ku a plosinou vzadu. Dobre, kdyz prisel po vikendu do prace, foukal na place 30 minut vzduch, ale kdo to tenkrat nedelal? A komu to vadilo?

A kdo mel stesti a dostal se na 300ku, to byl absolutni buh. Synchro prevodovka, laminaty kolem dokola a bylo to navic moc krasny auto. K tomu tristranka Metaco a sup s tim do Spanelska. Klimatizace? Heh, kdo ji tenkrat mel? Uz jen kdo mel bufika mel luxusni vybavu.

A navic na Liazky byly vsichni zvykli. Vsichni je znali, umeli je opravit. Vsude byly dily, pripravky, naradi. Hlavy ti prebrousili malem v kazdym JZD, prevodovku ti rozhodil kazdej strejda v garazi. A kdyz se neco vysypalo? No tak se to proste opravilo a mazal jsi dal. A nikomu to neprislo zvlast divny, byla to soucast doby. Mluvit v tehle sovislosti o nejaky konkurenceschopnosti mi prijde zcestny. Byla proste jina doba. A jiny lidi. A ti byli ze socializmu zvykli na spoustu veci. A proto sednout do Liazky odkoupeny od jezedaku nebo drevoplechu a vyrazit na zapad s kastlikem, ve kterym byla vodni pumpa, alternator, balik dusi a hadic a pod lehatkem tesneni pod hlavou, uz to se rovnalo malymu zazraku. Nejaka Scania nebo Mercedes? O tom se jen snilo a nikdo na to nenahlizel tak, ze ma stary auto. I za to byl kazdej rad. Mit LIAZ nebo mit VOLVO byl pochopitelne rozdil. Ale rozhodne ne tak velkej jako MIT svy vlastni auto nebo NEMIT svy vlastni auto. Nehlede na to, ze tu byla spousta mensich aut, na kterejch vsichni zacinali. A ten, kdo se na Liazku propracoval, to samo o sobe bylo splnenim snu. Na Liazy se jeste dlouho po roce 1990 nenahlizelo tak, jak se na ne divas ty. Jeste dlouho to byl proste "jen" normalni nakladak.

A ze se neco vysypalo? Znovu je nutny si uvedomit, ze ty auta kazdej znal a kdo se na Liazku dostal, uz byl ostrilenej a zkusenej ridic vycvicenej z Avie. Takze tady neco pretesnit nebo jinde neco rozebrat, to nebyl zadnej velkej problem a byla to soucast kazdodenniho zivota. Kdo byl ridic z povolani, musel bejt i mechanik. Tesneni pod hlavou clovek na udrzovanym aute udelal za dopoledne a jelo se proste dal. A ze to Liazka obcas udela, zatimco Scania ne? No a?

Chapu, ze z pohledu dnesniho ridice, kterej jde z osobaku rovnou na zanovni soupravu a nebo kterej s nicim tak velkym ani nejezdi, tohle vsechno zni jako hruzna vec hodna zavrzeni, ale tenkrat to vsechno bylo bezny a nikdo se nad tim ani nepozastavil.

Navic, nedavno jsem s jednim pametnikem z byv. CSAD Chrudim hovoril na tema kilometrickych probehu aut na MKD v CSAD. Kolik to bylo? 100-150 tis km rocne. To je v podstate to samy co dneska. A slo to...a delal to tak kazdej.

A tak hodnotme dobova auta dobovymi meritky. Kdo by nechtel lepsi? Kazdej chtel lepsi, jasne ze jo. Ale realne si to mohl malokdo dovolit.

A nemam rad, kdyz nekdo zatracuje Liazy jen proto, ze ve srovnani s dnesnimi auty jsou mimo. Pusobi tak, ze si uplne presne neuvedomuje o cem mluvi a kdo jsou ti chlapi, kteri nam tady o te dobe pisi a vypravi. Oni u toho byli a my jsme tenkrat jezdili tak maximalne s Tatrou na pisku...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
stř čer 23, 2010 8:17 am

LaPe
Příspěvky: 77
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:02 pm

Příspěvek

A nedám si pokoj....nejdřív čti a pak reaguj...........SCANIA byla jen za hotové,byl velkej problém je nalízovat..........neřekl jsem,že nebyly.... :D
stř čer 23, 2010 9:50 am

Uživatelský avatar
Globe
řidič angličáku
Příspěvky: 4787
Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
Bydliště: Usti nad Labem

Příspěvek

Tak si vem treba rok 1993, TBV oproti FH16, to v tech autech nevidi nikdo zadnej rozdil? O tyhle konkurenci mluvim. Je to zbytecna debata, kdyby byl liaz takova bomba, tak by po otevreni hranic sel na export jako divej a neskoncil by tam, kde skoncil. To je jednoduchej zakon trhu. To, ze v Cechach byl s liazkama kazdej spokojenej (protoze neznal nic lepsiho) a nevadilo mu delat kazdej vikend generalku nic nerika (btw. klimatizaci s automatickou kontrolou teploty melo uz Volvo F10-12, v roce 77)
stř čer 23, 2010 9:52 am

LaPe
Příspěvky: 77
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:02 pm

Příspěvek

Plnej souhlas s Honzou...pěkně napsáno...jen bych doplnil....jestli chce někdo srovnávat LIAZ s dnešními auty,měl by je srovnávat s auty dobovými (R Major,MAN F90,M-B NG/SK,IVECO TS.....atd) a upřímně......kolik je těch ,,západních" zázraků z té doby ještě v provozu....myslím,že LIAZ z toho vyjde celkem se ctí......a to NEJSEM LIAZák......... :D
stř čer 23, 2010 10:04 am

Uživatelský avatar
Globe
řidič angličáku
Příspěvky: 4787
Registrován: pon srp 28, 2006 4:55 pm
Bydliště: Usti nad Labem

Příspěvek

...jestli to nebude tim, ze kdo zacinal na Majoru, uz ma davno Magnum... kdybys pod tema zapadnima zazrakama kazdej vikend lezel (coz by tam nikoho ani nenapadlo), jezdily by zrovna tak, jako tech par poslednich liazu. (jinak, F90tky nebo SK se jeste daj jeste potkat celkem casto)
stř čer 23, 2010 10:10 am

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ja samozrejme nepopiram rozdil mezi tema autama. Rikam jen, ze nejde jen tak jednoduse rict, ze Liazky nebyly konkurenceschopny. Nerikam ze byly, nerikam ze nebyly. Jen to proste nejde takhle rict.

Technicka jednoduchost Liazu je ve srovnani treba s FH16 jasna (ackoli srovnavas model Volva, kterej byl v roce 93 zbrusu novej, zatimco TBV je zalozeny na starym modelu a hodi se ho srovnavat maximalne s F12 druhy generace, pokud vubec). Ne vzdycky se musi jednoduchost nutne rovnat zaostalosti.

Kdyby Liazy nebyly u nas konkurenceschopny, neprodavaly by se tak jak se prodavaly a ze jich tu bylo hodne. A soucasti te konkurenceschopnosti bylo prave to, ze je tu kazdej znal, kazdej to umel opravit a tak dal. Na zapade tohle samozrejme bylo pase a o konkurenceschopnosti nelze moc hovorit.

Liaz neskoncil kvuli tomu, ze by vyrabel spatny auta. To taky nejde rict tak jednoduse. Stejne jako v pripade Tatry, Avie a podobnejch podniku, prisel s rozpadem SSSR obrovskej pokles prodeje a odbytu a podniky, ktery chrlily jeste pred par lety desetitisice nakladnich aut rocne, byly najednou bez prace a z niceho nic byly postaveny do uplne jiny role a byly nuceny se s tim vyporadat. Vzhledem k tomu jak velke tyhle podniky byly a jak dlouho byly zvykle fungovat zcela jinym zpusobem (a jak malo zajmu v urcitych ohledech bylo o jejich zachovani), dostaly se velice rychle do problemu a nedokazaly se z nich uz dal dostat. To ale neni vec jen techniky, ale politiky. Politika dlouhe roky omezovala spoustu veci, ktere se u nas mohly delat. A nikdo se nedokazal prizpusobit behem jednoho dne, kdyz se rezim zmenil. Je tu spousta ruznych "kdyby". Stacilo malo a Liaz na tom mohl byt uplne jinak. Stacilo, aby revoluce prisla o tri roky pozdeji a rozbehla by se seriova vyroba motoru M2, ktery mohl smele konkurovat zapadnim motorum druhe pulky 80.let. Pripravena byla 17ti stupnova prevodovka Praga, zalozena na 9P140 a z liazky by hned bylo uplne jine auto. Navic se jiz v te dobe pracovalo na unifikovane kabine. Jenomze v dobe rozpracovanosti prisel pad a Liaz byl rad, ze ze 110kove rady vykouzlil 200ky a pak 300ky. Na motor M2 uz nebyly penize (realizaci seriove vyroby nikdo nemel sanci zaplatit), motor M3 (o jehoz vyvoji nam prednasel Doc.Scholz z TU Liberec a jehoz parametry a propracovanost vyvoje byla na urovni doby, srovnatelna se zapadem) byl v te dobe pouze ve stadia prototypu. A dalo by se pokracovat...

To vsechno jsou problemy, o kterych se zapadnim vyrobcum ani nezdalo. Komplikace, ktere provazely vyvoj a vyrobu v Liazu i Tatra, by zamavaly nebo polozily i jine zapadni znacky, kdyby se do nich dostaly. Zatimco Liaz umrel, protoze vyrabel relativne bezna auta a ta se dala nahradit jinymi, Tatra prezila diky zvlastni koncepci (a taky diky tomu, ze do ni stat sypal behem 90.let spousty penez, nebot byla strategickym podnikem i z hlediska obranyschopnosti statu). Zatimco Liaz umrel, Tatra visi roky nad propasti a stejne nikdo nevi ani dne ani hodiny, kdy skonci (nebo neskonci) a taky o Tatrach nikdo nerika, ze jsou to spatny auta.

Proto si myslim, ze nejde jen tak poslapavat a hanit nasi techniku, bez toho, aby si clovek uvedomil v jakem obdobi a za jakych podminek vznikala. Ano, lze rict, ze Volvo FH16 z roku 1993 je technicky nesrovnatelne dal nez Liaz 18.33 TBV. Nelze ale rict, ze 18.33 nebo 110.573 je kram, kterej stal za hovno. To poslapava spoustu snahy a prace bezpoctu lidi, kteri se i pres neprizen ze vsech stran snazili udrzet nazivu automobilku, ktera neznala nic jineho nez socialismus a kterou mnozi z nich pomahali budovat cely svuj zivot.

Proto si myslim, ze i pres vsechno by bylo dobre zachovat vuci Liazu a Liazkam urcity respekt a mluvit o jejich nectnostech (kterych je samozrejme mnoho) vzdy v kontextu s dobou, ve ktere vznikaly. Alespon ja vas o to prosim.

EDIT: A este sem chtel vlastne dodat, ze klimatizace se testovala i na Liazkach stovkovy rady v polovine 70.let. A do vyroby nebyla zavedena opet pouze z prozaickych duvodu. Nebyly penize a nebyla vule "nahore". A neni to o tom, ze by to v Liazu neumeli.

EDIT2: Ono vubec, uvedomme si sirsi souvislosti. Treba uz ze srovnani z doby, kdy v CSAD jezdily F89 se vedelo, ze Liazka vydrzi 1/3 toho co Volvo. Ovsem mnohdy to bylo otazkou pouzitych materialu. Litina na hlavy, ocel na ozubena soukoli. Na jedne strane se v Poldi Kladno vyrabel Titan pro cele SSSR, nebot my jsme ho umeli vyrobit, zatimco Rusove nikoli, na druhe strane se ve vyrobe setrilo na pouzitych materialech a tak casta nespolehlivost (nebo alespon relativni nespolehlivost) ve srovnani se zapadnimi vyrobky plynula z pouziteho materialu, nikoli z nevhodne konstrukce jako takove. A navic je dobre si uvedomit, ze veci jako nakladni automobily a traktory byly v ramci CSSR vyrabeny a navrhovany zcela jinym zpusobem nez na zapade. U Liazky byl plan a predpoklad GO rozepsany na urcite kilometricke probehy. Po Liazce nikdo nechtel, aby vydrzela milion. Liazka proste mela projit GO po 300 000km, protoze se vedelo kolik vydrzi, a jezdit znova (to jsou prave ty prvni tri bezproblemove roky na MKD). Volvo ovsem bylo vyrabeno s tim, ze musi vydrzet co nejvic, nebot nejake ustredni planovani a petiletky, to na zapada neznali...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
stř čer 23, 2010 10:24 am

Liaz08
Příspěvky: 345
Registrován: ned kvě 09, 2010 11:30 pm
Bydliště: Valašské Království

Příspěvek

Pěkně jsi to Honzo napsal, dobře se to čte :wink:
Liaz má své specifické kouzlo, kterému nelze odolat.
stř čer 23, 2010 3:29 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Příspěvek

Honzo, máš samozdřejmě pravdu, ale to je to o čem se bavíme. Tady nikdo nešpiní práci lidí v Liazu, to jsi pospal dobře, ale jde o to, že ten Liaz se díky zpracování, materiálům a vůbec jeko celek nedá rovnat ani s těma autama jako je Major, Turbostar, F10/12/16 apod. A že jich nejezdí tolik co Liazů? A co v německu, francii, itálii, holandsku, švédsku?
BES - běs
stř čer 23, 2010 3:51 pm

LaPe
Příspěvky: 77
Registrován: čtv srp 27, 2009 10:02 pm

Příspěvek

No jo no,ale tam zase díky bolševikovi nejezdí LIAZky že???Já tvrdím,že LIAZ byl v době svého vzniku(myslím tím hlavně řadu 100 a i potosléze první 110ky) autem konkurenceschopným,to že posléze tak nějak ,,zaspal" dobu(viz porovnání třeba s FH)je jasný,o tom žádná..... Netvrdím,že nemáš pravdu,ale řešila se tu situace na trhu v Česku...neber to tak,že Tě tu chci nějak napadat,myslím,že je to tak jak to bývá....pravda bude asi někde uprostřed...... :)
stř čer 23, 2010 8:14 pm

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Pavle, jo, já jsem jen chtěl dodat tý debatě trochu hloubku, když už se tu kritizuje. Jinak mě snad znáte natolik, že víte, že se nebojím o Liazce občas říct, že je to křumpl.

Myslím, že se staršími auty se Liazky porovnávat dají. Přece jen, alespoň výbavou, co dopohodlí a obsluhy a podobně je samozřejmě blíže autům z počátku 80.letpokud se bavíme o 110kách a blíže autům konce 80.let pokud se bavíme o řadě 300.

Samozřejmě, za hranicemi nemá Liaz šanci. A asi ani nikdy neměl.
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
stř čer 23, 2010 10:12 pm

Uživatelský avatar
Frenky
Quattro
Příspěvky: 1248
Registrován: ned dub 19, 2009 2:00 pm
Bydliště: Někde..

Příspěvek

Samere,napsal jsi to pěkně,to se musí nechat 8) .
No že nedrželi krok..a co třeba Truckrace ?
Tam se docela Vojtíšek s Moskalem držel ? Sice je pravda že pak používali DD a potom i Cumins jako třeba měl Matějovský,a ne motory LIAZ,ale myslím že i tak se Liazy docela ukázaly v dobrém a dokázaly že se s nima musí taky počítat
Neuděláš nic...
Obrázek
stř čer 23, 2010 10:31 pm

Odpovědět

Zpět na „LIAZ“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 hostů