Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, Frenky, cuisine

Odpovědět
outdoorT
Příspěvky: 3
Registrován: úte lis 18, 2014 9:25 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Diky! O zataceni obou naprav vim, ale motor uprostred a brzdy u diferaku jsou pro me novinka. Co se motoru tyce, tak mela byt snad postavena dve vozidla. V jednom mel byt klasicky motor Liaz (to mel byt pry asistencni kamion) a v tom ostrem souteznim mel byt stejny motor, ktery pouzivalo i Perlini, coz byl myslim dvoutaktni Detroit Diesel 92.
ThOmAs
čtv lis 20, 2014 7:01 am

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ne, ne, ne!

Nikdy jsem o ničem takovým neslyšel, přišlo mi to divný a tak jsem volal na povolaná místa, kde mi řekli, že nic takového se v Liazu určitě nestavělo, nepostavilo a ani na výkresy se nedostalo. Snad možná nějaká skica nějakýho studentíka nebo tak něco, tomu bych ještě věřil...ale jinak mi to přijde jako tisíckrát překroucená povídačka...

Navíc, ciwe, v roce 1995 byly sotva peníze na to, aby se splácalo pár normálních aut a šudlali řadu 400, na takový hovadiny už podle mě ani nebyly peníze...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
čtv lis 20, 2014 2:07 pm

filip 90
Příspěvky: 6361
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

No tak jsem pěkně kecal. :oops: Pardon. Mluvil jsem o tomto. Ale opravdu zůstalo jen u této skicy a navíc to nebylo ani v roce 1995. Nevim kde jsem vzal ten americkej motor...
Obrázek
Filip Nikl
čtv lis 20, 2014 2:47 pm

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ja jsem tusil, ze je to odsud. To je kniha "Peklo zvane Pariz-Alzir-Dakar" nebo tak neco... a je to urcite podstatne starsi kniha...

Z Liazu je pravda akorat ze motor M2 by byl urcite schopen vykonu 600k ("seriova" varianta mela 400k), co je mysleno tou trinactistupnovou prevodovkou, to nevim. V te dobe byla puvodne planovana Praga 17P140 (nebo jak bylo to oznaceni) uz odzvoneno, mozna je to odkaz na nejakou ranou verzi ctrnactky...
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
čtv lis 20, 2014 2:54 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2208
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Příspěvek

Samer:
Nevím na jaká "povolaná místa" jsi volal, ale ta myšlenka dakarského vozu s motorem DD skutečně existovala. Absolutně netuším, do jaké fáze se to dostalo, pravděpodobně to nepřešlo přes zmíněné stadium nějaké skici, ale určitě to nebylo z hlavy "nějakého studentíka". Ideou o stavbě tohoto vozu se ve sportovním oddělení zřejmě zabývali vcelku seriozně, když ji začali vypouštět i do medií (viz níže). Takže tisíckrát překroucená povídačka to rozhodně není. ;-)

Svět motorů, ročník 1993, číslo 44:
Obrázek Obrázek
!LIAZ 4life!
čtv lis 20, 2014 4:38 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2208
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Příspěvek

Ještě jsem narazil na jednu zmínku, kniha Hvězdy na čtyřech kolech (strana 42, vydáno v roce 1997):
Obrázek

Předpokládám, že Honza Filip není lhář a čtyři roky (mezi prací na voze a vydáním knihy) nejsou zase tak dlouhá doba, aby to neměl v živé paměti.
!LIAZ 4life!
čtv lis 20, 2014 5:26 pm

Michi
Příspěvky: 1276
Registrován: čtv kvě 07, 2009 7:05 pm
Bydliště: Rousínov (Vyškov)

Příspěvek

Přidám se s tou 13 převodovkou. Ta byla vyrobená pro "traktor" ŠT180 (LT230-270?) pro řazení pod zátěží. Mám to z knížky o Liazu-2 díl... Nemohlo by to vycházet z toho :?:
"převodovka Praga 13T110 s možností řazení pod zatížením (byla by tedy vhodná pro zemědělský provoz), ale byl pravděpodobně smontován však jen jeden exemplář v roce 1981 a od dalšího vývoje Praga upustila"
čtv lis 20, 2014 6:38 pm

filip 90
Příspěvky: 6361
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Hm tak přece... Tak se mi popletly 2 věci dohromady. No to by byl docela mazec kdyby se to zrealizovalo... Ale takových projektů bylo.
Filip Nikl
čtv lis 20, 2014 7:14 pm

outdoorT
Příspěvky: 3
Registrován: úte lis 18, 2014 9:25 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

Také si říkám, že takových projektů bylo celkem dost a některých je opravdu škoda, jako třeba tohoto. Nikdo neví, jak by to fungovalo nebo nefungovalo, ale minimálně by to mohl být zajímavý konstruktérský počin. :) O tom že něco takového mělo existovat jsem se svého času bavil s panem Václavíkem, ale už si nepamatoval detaily. Bylo by celkem zajímavé, kdyby k tomu někde v archivu dohledali ten rozpracovaný projekt :lol:
ThOmAs
čtv lis 20, 2014 9:14 pm

2paM
Příspěvky: 155
Registrován: sob led 09, 2010 4:35 pm
Bydliště: Nové Město na Moravě
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

ned pro 28, 2014 7:20 pm

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Timy: Povolanými místy jsem myslel Karla Václavíka. Opakuji - nic takového se nikdy v Liazu nikdy nestavělo a nepostavilo a jestli se něco takového dělalo, byla to jen nějaká skica a nic víc. Takové auto nikdy nevzniklo a nestavělo se - to je ta hlavní informace, aby se zase něšířily světem bludy o dakarských Liazkách s motorem Detroit. Ne, ne a ne.

Novinový článek nic neznamená, jsou to jen slova, která nedokazují nic konkrétního - to nelze brát vůbec jako důkaz ničeho. Takových kachen už v časopisech bylo... Už jen zmínka o tom, že se konstruktéři rozhodují mezi dvoutaktním nebo čtyřtaktním motorem jasně poukazuje na naivně rané stadium celé věci a nic víc - dvoutakty Detroit jsou vidlicové motory, koncepčně pocházející někde ze čtyřicátých let dvacátého století, zatímco čtyřtakty řady 60, se kterými měl Liaz v té době už nějaké zkušenosti jsou moderní čtyřtakty se vším všudy - tedy dvě zcela odlišné věci provozně, zástavbově, hmotnostně... Zase další blud. Z jedné skicy a nějaké představy je dnes málem auto vyhozené do šrotu....

Jestli ten textik pod obrazkem z knihy odkazuje na nejakou prevodovku z traktoru, to je mozny. Bohuzel, jako vetsinu slozitejsich veci z Pragovky, nic z toho nelze brat prilis vazne. Vsak treba 17ti stupnova prevodovka se taky dostala do prospektu a pritom i ten prototyp fungoval mizerne... :?
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
pon pro 29, 2014 9:33 am

gorila
Příspěvky: 117
Registrován: sob říj 29, 2011 9:35 pm

Příspěvek

Matně se pamatuji, že existovala průhledová kresba prototypem, který asi určitě neexistoval. Asi SM a V.Král.
edit: koukám, že to tady už je, sorry
pon pro 29, 2014 10:59 am

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2208
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Příspěvek

Samer:
Nemám důvod nevěřit Karlovi Václavíkovi, ale ta věta pronesená Janem Filipem mi stejně bude vrtat hlavou, co budu živ. :lol:
!LIAZ 4life!
pon pro 29, 2014 12:14 pm

Uživatelský avatar
Samer
Příspěvky: 2171
Registrován: úte bře 21, 2006 9:55 am
Bydliště: Hamry nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Mluvil jsem s Karlem dneska dopoledne a slíbil jsem, že sem taky něco napíše. Vzpomínal, že existovala nějaká skica ve stylu "De Rooy", ale byla to prý opravdu jen taková prvotní idea, nic do detailu rozpracovaného.

Rozhovory a tisk, to je strašně ošidný zdroj.
Stara Liazka rezavi. Stara laska nikoli.
pon pro 29, 2014 1:07 pm

vaclavik.liaz
Příspěvky: 4
Registrován: pon čer 17, 2013 9:07 pm
Bydliště: Mladá Boleslav

Příspěvek

Pokusím se napsat pár slov k diskusi o stavbě speciálu LIAZ pro Rallye Paříž-Dakar. Nebudu se vyjadřovat ke skice pana Václava Krále a k novinovým článkům, to už tu proběhlo a myslím, že k tomu není co dodat. Myšlenek na speciál LIAZ vznikla určitě v hlavách konstruktérů i závodníků celá řada, ale nepamatuji se, že by se jakákoliv verze, která by nějak extrémně odbočila od konstrukce sériových aut v LIAZu, stala skutečností. Duchovním otcem všech závodních aut v LIAZu byl vynikající konstruktér pan František Kryštof, který se aktivně konstrukčně podílel jak na stavbě aut pro Dakar, tak i na stavbě tahačů pro okruhy a měl nemalou zásluhu na jejich úspěších. Pan František Kryštof již není bohužel mezi námi, takže není možné se ho vyptat na podrobnosti, nicméně já jsem se osobně s panem Kryštofem setkal a mohu k tomu říci toto. Pro rok 2000 se v Liazu skutečně zabývali myšlenkou na stavbu speciálu pro Dakar, nicméně vznikla pouze kresba nebo chcete-li ideový návrh, který počítal s využitím hliníkové kabiny SKL. Jestli se počítalo s motorem Detroit Diesel nemohu zodpovědně tvrdit, ale vzhledem k tomu, že Liaz motory DD používal v sériové výrobě a také v okruhových tahačích, tak proč by nemohl jeho využití plánovat také při stavbě auta pro Dakar. Další informace k této akci nejsou, ale vzhledem k tomu, že LIAZ v této době měl již vážné finanční potíže je zřejmé, že žádný takovýto projekt nemohl být realizován a domnívám se, že nebyl ani podrobněji konstrukčně rozveden. Zmíněnou skicu přikládám, je to přefocené klasickým fotoaparátem z rýsovacího prkna, nic lepšího k dispozici nemám. KV
Obrázek
sob led 03, 2015 1:01 am

Odpovědět

Zpět na „LIAZ“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti