Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

vašek
Příspěvky: 1449
Registrován: úte úno 19, 2008 12:02 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

no já mám všechno 6x2 s prostřední zvedačkou, ale chci ještě něco pořídit tak jsem dumal v čem to může být lepší ta zadní zvedačka. tahám plachtu, plato teleskop, povolení mám, takže délka je mi jedno
stř pro 09, 2015 10:01 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Gepas:
Pokud jde o úplné zvednutí zvedačky u 6x2, je to jeden zásadní rozdíl, který ukážu na příkladu:
1, verze 6x2-2 = poslední zvedačka, zatížení náprava při celkové 26 t např. 7 + 11,5 + 7,5 t, rozvory u MAN jsou 2900 + 1350 mm, teď trošku fyziky, kdyby jsi úplně zvedl poslední nápravu, tak na poháněné nápravě dostaneš páku: 7,5 * 1,35 = 10,125 tm, tzn. na přední nápravě dojde k odlehčení v poměru k rozvoru mezi 1. a 2. nápravou, tzn. 10,125 : 2,9 = 3,49 t. Když se pak se sečte celkové zatížení poháněné nápravy: 11,5 + 7,5 + 3,49 = 22,49 t!!!, to ta zadní náprava nevydrží, proto u plného zatížení nejde u 6x2-2 (poslední náprava je zvedačka) náprava zvednout, ale jen odlehčit, tak aby na poháněné nápravě bylo max. zatížení 14,9 t (EU verze Anfahrhilfe) nebo 19 až 20,5 t (MAN, Volvo) u Norské verze Anfahrhilfe. Další věcí je, že když by se ta zvedačka úplně zvedla, tak pak na přední nápravě bude zatížení jen kolem 4 t = tahač pojde jenom rovně ...
U prázdného tahače se zapnutým návěsem bude zatížení točnice např. 2,5 t, pak vychází zatížení náprav 4,9 + 3,2 + 2,1 t = pak po zvednutí zvedačky bude zatížení poháněné nápravy cca. 6,3 t

2, verze 6x2/2 = prostřední zvedačka, zatížení náprava při celkové 26 t např. 7 + 7,5 + 11,5 t, rozvory u MAN jsou 2600 + 1350 mm, pak zatížení prostřední zvedačky se rozloží mezi 1. a 3. nápravu v poměru k rozvorům, tj. 34% na 1. nápravu a 66% na 3. nápravu. Výsledkem je pak zatížení 1. nápravy cca. 9,5 t a 3. nápravy 16,4 t, což znamená, že u některých verzí technického zatížení zadních náprav např. 6,5/13 t (my to máme), lze u plného zatížení (celková 26 t), zvedačku úplně zvednout a vznikne dost přetížená "4x2".
U prázdného tahače se zapnutým návěsem bude zatížení točnice např. 2,5 t, pak vychází zatížení náprav 5,0 + 2,0 + 3,1 t = pak po zvednutí zvedačky bude zatížení poháněné nápravy jen cca. 4,4 t, což je o skoro o 2 tuny méně než u verze 6x2-2, což půjde v zimě hodně poznat ...

to vašek:
Já bych změřil vzdálenost od královského čepu po odstavné nohy (jestli to náhodou u 6x2-2 nebude větší vzdálenost od středu točnice po konec rámu) a pak bych ještě porovnal vodorovnou výšku točnice u tahače i návěsu, tak aby při jízdě přes zlomy nedocházelo ke kontaktu mezi rámen návěsu a koncem rámu tahače.

P.S.: Autům 6x2 se technicky věnuji už od roku 2006 a pořád se dá něco ladit a vymýšlet, jak by se to auto dalo lépe postavit, než ta verze co už jezdí ...
Tatra + MAN = Superstroj!
čtv pro 10, 2015 10:55 pm

TP
Příspěvky: 1976
Registrován: úte kvě 03, 2011 9:37 pm
Bydliště: Řevnice

Příspěvek

Tak MAN TGA 440 e4 6x2 zvedačka uprostřed jsem dva roky měl teď v posuvce.Na zimu je to za trest,malej motor,žádnej krouťák a automat plus možnost odlehčení prostřední nápravy pouze do 30km/1h.V podstatě pod kopcem v zimě přizvedneš nápravu,vypneš kontrolu trakce a přejdeš do manuálního řazení.Pak se rozjedeš a hlídáš ať se to nedej bože rozjede přes 30km/1h a ať to v manuálu nějak uřadíš.Jak jedeš pře 30 spadne náprava hrabeš stojíš,jak necháš zaplou kontrolu trakce v automatu to udělá ze 440koní 50 a nestíhá to dolu řadit stojíš.V manuálu to se zaplou kontrolou trakce dolu nestíháš odřadit už vůbec a stojíš.Nakonec si najdeš kvalt na kterej to nejede přes 30km a na něj s vyplou kontrolou trakce vjedeš do kopce a doufáš že nebudeš muset podřazovat,ten kvalt je pětka :wink:
Už ho nohy nezebou MAGNUM E-TECH 440
sob pro 12, 2015 10:27 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to TP:
Bohužel EU zase zvítězila a zakázala Anfahrhilfe (pomoc při rozjezdu - odlehčení/zvednutí nepoháněné nápravy) pro Skandinávii = bez omezení rychlosti a s regulaci přítlaku na poháněné nápravě. My to máme na "Angličáku I" - MAN TGA 26.350 6x2/2 BLS, r.v. 2006, přestavba tahače na sklápěč S2, funguje to bez omezení rychlosti i při 90 km/h, std. je to nastaveno na 14,9 t na poháněné nápravě, ale ručně se dá buď přidat asi až na 16 t (ale dlouho to trvá, kompresor nestíhá foukat), nebo se dá taky ubrat třeba na 13 t na poháněné (kvůli přetížení pneu). Myslím si, že to stálo příplatek snad kolem 80,- EUR, je to softwarová záležitost a asi lepší regulační ventil pérování. Dneska se to dá objednat asi jen pro Norsko, které není v EU, pokud se to objedná pro ostatní státy v EU, auto nesplňuje globální homologaci = nedostane COC list = nejde vystavit velký TP, musí se individuálně schválit na zkušebně a nikdo se nezaručí, že to tam projde ...
Poslední šance jak se s tím dá ještě dnes vydrbat, je např. u MANu objednat poměr zatížení zadních náprav 6,5/13 t (platí pro 6x2/2 nebo 6x2/4 = prostřední zvedačka bez nebo s natáčením), tzn. zvedačka spadne dolů, až je na poháněné nápravě 13 t, což odpovídá celkové hmotnosti tahače 21 až 22 t, pokud bude mít návěs povolených 3x9 t = 27 t, tak to na povolenou celkovou soupravy 48 tun stačí a bude to fungovat i při 90 km/h, jenom se jinak musí naložit návěs. Pokud to nebude někde v kopci stačit (těch 13 t na poháněné), dá se pod 30 km/h zvednout 1. nápravu na návěsu a u krátkého 3-osého návěsu (vana sklápěč S1, korba délky 7,35 m) se přenese cca. 3,6 t zatížení na točnici, zvedačka na tahači automaticky spadne, ale pomocí Anfahrhilfe na tahači se dá zase zvednout a na poháněné nápravě bude pak zatížení cca. 16 tun, což už by mělo stačit. Další variantou je namontovat automatické podmetací řetězy na zimu a pak by to už mělo vyjet skoro všechno ...
Tatra + MAN = Superstroj!
ned pro 13, 2015 1:15 pm

TP
Příspěvky: 1976
Registrován: úte kvě 03, 2011 9:37 pm
Bydliště: Řevnice

Příspěvek

Jo jo EU to je problém.Já už ho teď nemám,loni jsem uvažoval že to udělám nějak na tvrdo přes manuální ventil,vlastně přes dva.Jednim vypnout vzduch do měchů pérování a druhej na nafouknutí měchu zvedačky.K realizaci jsem se už nedostal ale je to samozdřejmě nepovoleno 😉
Už ho nohy nezebou MAGNUM E-TECH 440
ned pro 13, 2015 6:42 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 49 hostů