Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Odpružení podvozku TATRA 158 Phoenix

Příspěvek

Zdravím pánové,
máte někdo zkušenosti s oběma typy odružení u Phoenixe, tzn. lehký ( měch plus vinutá pružina) a těžký (listy plus měch) King Frame?
Máme v plánu vyměnit klasiku T 815 za Phoenixe, ale nedaří se mi dopídit se k nějakým zkušenostem z praxe, hlavně co se týče životnosti a provozní spolehlivosti lehkého pérování. ( životnost tlumičů a stabilizátorů, stabilita v těžkém terénu, stabilita při sklápění, schopnost zvládat opravdu těžký terén bez zásadního zkrácení životnosti, atd)
Běžně vozíme 15 , 16 tun a pro podvozek na T 815 to není problém ani na opravdu rozbitých cestách s velkými výtluky, ani s následnou stabilitou při natahování štěrku není problém, prostě klasika, škoda že už takové auto nikdo nevyrobí.
Rád bych zůstal u lehkého King Frame ( nižší pořizovací cena, vyšší legislativní nosnost, auto o cca 600 kilo lehčí, mín dílů atd.) , ale nejsem si jistý " blbuvzdorností" lehčí varianty, můžete někdo poradit nějakými zkušenostmi z praxe?
sob pro 26, 2015 6:47 pm

tomspajk
Příspěvky: 163
Registrován: pon pro 31, 2012 11:11 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Napis uzivateli Safky, maji obe verze. Myslim ze tu lehci nehodnotil uplne dobre..
sob pro 26, 2015 7:29 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Díky za radu,
prošel jsem celé vlákno T 158, Safkovy příspěvky byly nejblíž, ale nikde se konkrétně neporovnávaly oba nabízené systémy, těžký King Frame je asi sázka na jistotu, v ceně nového auta to už není žádná radikální částka, co mi trošku vadí je vyšší hmostnost těžší varianty a tím snížená legislativní nosnost auta.
Na druhou stranu většinu aut prodávají s variantou lehkého KF, tak to asi taky musí nějak fungovat, ale stabilizátory a tlumiče do terénu nevim nevim, i v Tatře přiznávají, že stabilizítory praskají, jak dlouho vydrží tlumič, jak se chová s 15 tunama na vodou vymleté cestě atd, je spíš otázka na někoho, kdo s lehkou variantou jezdí.
ned pro 27, 2015 12:10 pm

tomspajk
Příspěvky: 163
Registrován: pon pro 31, 2012 11:11 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Myslim ze to vice rozebiral ve svem vlaknu v navesech, tak to procti taky..
ned pro 27, 2015 6:42 pm

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Příspěvek

Máme oba systémy na Terrnech,záleží na co to auto budeš víc používat,pokud to máš převážně mimo silnici na skrývky,lomy apod...a budeš na tom vozit 18(předpokládám že se bavíme o 6x6) a více tun,je lepší těžká varianta,nevýhoda je ve vyšší poh. hmotnosti,ceně,lehce podseknutých kolech u prázdného auta a hlavně počítej průměrně 1.-2.prasklé listy každý rok( listy jsou slabší podle klasiky,takže kupuješ origo,samostatné jsou dost drahé,často se vyplatí vyměnit celé péro,některé listy se dají zaměnit-zkrátit švajcem za listy ze staršího typu pér z T148,ty měly 14 slabších listů oproti novějším 12tkám,ale už je problém je sehnat),výhoda je ještě menší naklánění auta v zatáčkách a teoreticky lepší stabilita při sklápění-měchy se vypouští a auto klesá na dorazy. Pokud budeš jezdit více kombinovaný provoz a vozit do 18ti tun,je lepší lehká varianta,všechny výhody si odvodíš od nevýhod těžké varianty a hlavně nic neřešíš,občas praskají spodní plechy měchu,ale u 10ti letých a starších aut,což se dá očekávat aji u těžké varianty...Tlumiče začínají zlobit kolem 200-300 000km přední měníš až vytečou,zadní mají vybitá futra a čepy,šikovný mechoš přefutruje a vymění čepy a jede se dál...Co se týká stabilizátorů,moc ti neporadím,měly je jen E2jky a to vzadu,od E3 je přestali montovat...
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
ned pro 27, 2015 10:37 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Díky za info,
v našem případě se bude jednat o kombinovaný provoz, tzn. silnice i terén, v terénu se jezdí dost často na hraně možností, ani ne tak tonážních, ale průjeznosti.( neúnosný terén a s tím spojené časté vyproštění nebo pomoc lanem, otáčení na boulích a hranách, v mírném náklonu(svahu) atd.
Hodně se pohybujeme okolo vody a v lese tak si to asi každý dokáže představit. Po silnici pro 15/16 tun kameniva a potom lesní polní cesty v lepším případě, podmáčené nebo erozí vymleté tankodromy přibližovacích linek, atd. v případě krajním. Do budoucna asi přijde na řadu i dvouosý přívěs na silnici.

Protože cesty spravujeme tzv. natahováním na řetízky, zvládne lehká varianta KF jet se současným přizvedáváním korby, překonávat výtluky, nerovnosti a zachovat si stabilitu?
Během natahování je většina váhy nákladu hlavně na zadní nápravě.

K těm praským listům, na staré dobré 815 se nám to zatím nepovedlo, snažíme se jezdit jako lidi, váha nákladu v našem případě nepřekračuje 16 tun, extrémy 16,5 jednou jsem se setkal i se 17cti, ale to jsou ojedinělé případy na krátko a po silnici nebo rovině. Radši uděláme jednu otočku navíc než si přidělávat práci s opravama a zkracovat životnost auta. Samozřejmě je rozdíl jet s 16 po silnici nebo se mlátit s takovým nakladem někde v dírách, lámat se přes nájezd na odbočce případně padnout do něčeho co není vidět. I při uvedeném provozu se můžeme dočkat prasklého listu, z toho co jsem se dočetl mi listová jednotka přijde jako nejchoulostivější co se případné poruchy týče?
pon pro 28, 2015 7:45 am

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Byl jsem pár dnů mimo domov, takže odpověď až teď. Podle mě je zásadní rozdíl v tom, jestli se jedná o podvozek Phoenix 6x6 nebo 8x8 (8x6). U všech verzí 6x6 (S1 i S3) je vždy hydraulický válec uchycen přímo do roury = žádný problém s namáháním pomocného rámu korby při zvedání korby. No a u osmikolek Phoenix je jinak uložen hydraulický válec u S1 (vpředu za kabinou) a jinak u S2/S3 (je uchycen do podkovy v pomocném rámu korby). No a zrovna provedení osmikolka Phoenix verze S2/S3 je zásadní rozdíl jestli je zadek jenom na měchách (lehký KingFrame) nebo péra/měchy (střední KingFrame). Osobně si myslím, že u Phoenixe R43 (osmikolka s lehkým zadním pérováním) je relativně slabý pomocný rám pod korbou, původně nebyl podvozek vybaven vypouštěním měchů pérování a propojení pomocného rámu korby s rourou pouze pomocí 2 příčníku je málo. U středního KingFramu (měchy + péra), je celý zadek auta vyztužen těmi péry, kdy při sklápění je toto provedení o dost tužší, nedochází ke krutu a je o dost stabilnější. Samozřejmě nejlepší varianta osmikolky Phoenix je sklápěč S1, kde při sklápění dochází k minimálnímu namáhání pomocného rámu (z důvodu hydraulického válce za kabinou).
Když to shrnu, pokud půjdete do Phoenixe 6x6, verze R33 (lehký KingFrame - pouze měchy s vinutou pružinou uvnitř), který má technickou celkovou hmotnost 30 tun a budete na něm vozit 13 až 14 t (to co můžete legálně vozit při povolené celkové 26 tun), nebudete mít s Phoenixem 6x6 co se týče podvozku asi žádný problém. Pokud budete jezdit v terénu nějaký extrém a budete nakládat na plnou technickou tonáž (cca. 17 tun), tak bych už moc nesklápěl s řetízky, rám už docela trpí.
Napadly mě asi 3 nevýhody Phoenixe 6x6 vůči TerrNo1 6x6:
- předek je na měchách, v zatáčkách a v terénu se víc naklání, řidič si musí posunout svůj pud sebezáchovy, aby projel to samé co s TerrNem (boční náklon)
- kabina je o dost výše než u TerrNa, v lese hrozí větší pravděpodobnost poškození od větví
- přední měchy nestihnout hned zareagovat, a to když jede plně naložená 6x6 ve vysoké rychlosti do hluboké díry, jdou na dorazy, to u torzních tyčí nehrozí a nehrozí to ani u Phoenixe osmikolky, která má 2 přední nápravy
Všechno ostatní je lepší (motor, kabina, převodovka, pohodlí, odhlučnění, spotřeba ...).
Tatra + MAN = Superstroj!
pon pro 28, 2015 3:31 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Díky všem za info,
asi jsem se špatně vyjádřil už na začátku, ale bavíme se o podvozku 6x6, to co napsal Safky i Pavel 815 je přesně to čeho se obávám, že mi budou řidiči nakládat max 13-14 tun, by bylo asi naivní, technická nosnost lehké KF je 30 tun( legislativní bych tady neřešil), prázdné auto cca 12,7 tun, pak nám zbývá cca 17 tun na náklad, počítejme, že hmotnost nákladu bude cca 15 tun, na silnici a pěkné cestě s lehkým KF předpokládám nemůže nastat problém, ovšem jak se to začne chovat když se začneme pohybovat mimo zpevněné plochy, při průjezdu nějakým tankodromem a hlavně při tzv. natahování štěrku na řetízky? Nosnost nápravy 11,5 tun u lehkého KF je přepokládám statická nosnost, dynamická i přes určitou rezervu údaje někde jinde, při rázu během jízdy pak je z 13 tun statické váhy bezproblému dvojnásobek i víc. Dynamické rázy během jízdy a zejména v terénu mi trochu názor, že to lehký KF zvládne, kazí.


Právě z toho natahování mám největší obavu, extrémní případ: z praxe znáte, že pokud to řidič nezvládne umí váha materiálu korbu tzv. přehoupnout až na dorazová lana ( jeden expert nepochopitelně natahoval proti kopci a tímhle způsobem na T148 přerval obě lana a utrhl držáky korby) a materiál teče i přes čelo, v té chvíli nadzvedává i předek auta, radši nechci vědět, kolik by se v ten moment na zadní nápravě navážilo, pak se přes nosník per a pera samotná přenáší moment na prostřední nápravu, což je pro stabilitu a rovnoměrnější zatížení obrovská výhoda, to je asi nad síly lehké varianty King Frame, zajímalo by mě jak by to lehčí provedení zvládalo, hlavně jak dlouho. . .
Máte někdo zkušenost?
Naposledy upravil(a) Jan Bastl dne pon pro 28, 2015 7:50 pm, celkem upraveno 2 x.
pon pro 28, 2015 6:10 pm

Ivan Hofman
Příspěvky: 2316
Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
Bydliště: u Kolína
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Já bych to viděl na vyhrnovací čelo , to by byl stroj!
pon pro 28, 2015 6:58 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Jan Bastl:
My máme 5 ks lehkých Tatra TerrNo1 815 6x6 (zadní nápravy stejné provedení jako u Phoenixe 6x6) a prozatím žádný problém. Na řetízky sklápíme (ne pořád), ale převážně vozíme to co se má, tzn. 13 až 14 tun max (vozí se převážně struska, nakládá se nakladačem s váhou). V terénu (hlína) se nakládá na max. technickou cca. 15 až 16 tun, ale nesklápí se na řetízky a taky žádný problém. Je to taky o umění řidiče, jak dobře umí sklápět na řetízky... Pokud se bude sklápět na řetízky, pojede se pomalu -dynamické rázy by neměly být až takový problém.

to Ivan Hofman:
Nápad je to dobrý, cena bude taky bomba, nevýhodou je to, že se nedá sklápět do boků a nedá se to použít v soupravě ...
Tatra + MAN = Superstroj!
pon pro 28, 2015 9:26 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Safky díky,
nikdy jsem neměl možnost lehký KF vyzkoušet, na terrnech tu pár těžkých variant v okolí jezdí, nikdo na s tím problém taky, vyjma prasklých listů neměl.
Raději bych volil lehčí variantu, pro účely, pro které auto budeme používat by to mělo stačit, nejsympatičnější je ta úspora přes půl tuny váhy. Nakládáme kolem 15 tun silnice i terén, v těžkém terénu pochopitelně raději míň, když to funguje Safkymu tak u nás by mohlo taky
pon pro 28, 2015 9:41 pm

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Příspěvek

To natahování na řetízky jak popisuješ není u Terrna s lehkým K.F. problém,pokud jde velké zatížení,díky extremnímu(řidič to s řetízkama zvedne víc než je třeba) přesypání materiálu na zadní nápravu se střední náprava odlehčí,tím pádem se sníží tlak v měchách obou zadních náprav(ventily měchů jsou dva pouze na střední nápravě,pravá-levá strana spárované měchy obou náprav) zadní náprava se v extrému opře o dorazy a střední se v podstatě dorovná-dotíží,v podstatě je to stejná situace,jako když couváš naložený do kolmého svahu-schodu...s těžkou K.F. si v tomto případě nepomůžeš,v okamžiku kdy zapneš čerpadlo sklápění,se ti měchy vypustí,auto klesne na dorazy a ty slabá péra stejně nic nepřetlačí ,,kyvadlový efekt,, se tady nekoná,nevím jak je to s odpojením vypouštění měchů při sklápění,ale co mám info od kamaráda-řidiče Jamalu,který to vypouštění měchů origo neměl,nechával si to dodělávat,páč mu prý dost často skákaly péra ven z podkov při vysypání korby... Co se týká jízdy v terénu s lehkým K.F. nemusíš mít strach,že by nevydrželo 16-17 tun dlouhodobě,Terrno v této variantě má technickou nosnost jen 28,5tun-12,5 to máš 16 tun,z osobní zkušenosti ti řeknu,že zadky nemají problém zvednout plnou korbu čehokoli,velké přetížení poznám na předku,torzky se prostě nepřifouknou,takže když na to navalíš 18 a víc,předek sedí jak vyjetá hujda,ale zadky jsou v rovině.Sypaní a otáčení při bočním náklonu,není v ničem odlišné od klasiky na pérech...Podle mého názoru,na práci kterou popisuješ,není problém lehká varianta,pokud nechceš vozit pořád 20 tun,tak do těžké varianty nechoď...
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
pon pro 28, 2015 10:15 pm

Uživatelský avatar
pavel 815
Příspěvky: 5001
Registrován: stř říj 08, 2008 10:33 pm
Bydliště: okoli brna

Příspěvek

Odkud jsi?
Nemít TATRU stojím tam ještě teď !!! Nezlobte se pane,já věřím že máte nejlepší ceny,ale Fridex fakt nepotřebuji...
pon pro 28, 2015 10:17 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

to Pavel 815: Jemnice
pon pro 28, 2015 10:27 pm

Jan Bastl
Příspěvky: 35
Registrován: sob pro 26, 2015 9:19 am
Bydliště: ..

Příspěvek

Dneska se mi podařilo vytáhnout nějaký rozum z chlapů z dílen, směřovali mě jednoznačně k lehké variantě odpružení pro naše potřeby, jediné co mi vyvrátili, byla prý mylná představa, že lehký KF při sklápění vypouští měchy, to je údajně jen u těžké varianty, lehká zůstává na vzduchu a není s tím údajně problém.
Pro jistotu zkusili sklopit korbu na jednom autě, nenašli ani odpouštěcí ventil.
úte pro 29, 2015 9:09 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti