Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: -Ondra-, martin_100, Olda, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vincek1
Příspěvky: 1178
Registrován: ned pro 04, 2011 11:22 am
Bydliště: Krnov

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Ano euro 5 eev
DAF LF 45.220
pát lis 17, 2017 11:08 pm

tomspajk
Příspěvky: 126
Registrován: pon pro 31, 2012 12:11 pm
Bydliště: ..

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

to ATW: jj, něco podobného. Jen toto je myslím 13 litr 480 HP. Myslím že na ty menší váhy a sólo stačí i ten 11 litr.
Omezovač máme na 89kmh, ale je pravda že jezdíme spíše těch 85. Ono stejně nic nenaspěcháš a na té spotřebě to bude vidět
V těch kopcích ten krouťák většího (5 vs. 11litr) motoru poznáš, taky volnoběžka bude hodně platná, třeba Renault/Volvo Ti tam spadne hned jak sundáš nohu z plynu, ale to víš z testování tahačů.

to Vincek: a to máš E5. S E6 uvezeš míň s vyšší spotřebou...

Prostě o to co jsou ty velké motory lepší, o to jsou ty malé horší..
ned lis 19, 2017 11:17 pm

Uživatelský avatar
ATW service
Příspěvky: 287
Registrován: sob dub 21, 2012 10:33 am
Bydliště: King's town
Kontaktovat uživatele:

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

tomspajk: Tak o 4-5-ti litru neuvažuju, šel bych spíš rovnou do šestiválce 6,7l (234/264/295/325 HP, krouťák 900/1000/1100/1200 Nm), ve spojení s tím 12-ti kvaltem Allison by to mohlo se 16-ti tunama "hýbat" optimálně, sic asi zatím bez PCC a bez volnoběžky (na rozvozu celkem nepotřebné)...

Jinak obecně nemám pocit, že by E6 měly větší spotřeby než E5... Navíc komponenty na motoru (alternátory, kompresory, vodní pumpy atd.) prošly od normy euro5 také vývojem a dále snižují "vnitřní odpory" motorové jednotky jako celku...

Někdy koncem února máme slíbeného Dafa XF 530 SSC na test, tak ho proženeme naší zkušební trasou a jsem sám zvědav jak to je s tou další 7% úsporou paliva a super novou převodovkou Traxon... :wink:
sob lis 25, 2017 1:21 pm

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 10:03 pm

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Zdravím,
nechci zakládat nové téma tak snad nebude vadit když se zeptám tady.
Uvažujeme nad novým tahačem do firmy konfigurace 6x2 z důvodu střídání návěsu za sklopku a podval tzn. ve sklopce celková 48 tun v podvalu (4 osy) max 60 tun.
Celé téma jsem prošel, ale vítěze zatím nemám. Spíše radu co určitě do výbavy zahrnout, případně co nebrat atd. Jakožto investor čím míň to bude stát tím líp :D :D
Díky.
pát pro 29, 2017 10:23 pm

tomspajk
Příspěvky: 126
Registrován: pon pro 31, 2012 12:11 pm
Bydliště: ..

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

U te 6x2 bude nez znacka mnohem dulezitejsi spravna konfigurace pohon. retezce, tj. 6x2/2 nebo 6x2-2, rozvor, prevody, diff, motor, pneu, vyska tocny. Kontaktuj uzivatele Safky, nikdo tady tomu asi lepe nerozumi :)
Stat to bude u vsechno +- 15tis Euro, pokud si to chces nechat delsi dobu tak je ta porizovacka asi jedno, ne?
sob pro 30, 2017 3:11 pm

Venca R
Příspěvky: 1527
Registrován: stř bře 02, 2011 1:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Přeji mnoho šťastných kilometrů, utahujte točny, mažte s rozumem a nezapomeňte se také podělit o své zkušenosti s novými vozy..
Zdravím, konečně jsem se dokopal též k roční skušennosti s XF E6 460 SC automat. Za rok najeto 75 000, těžký vnitro v JZD s posuvkou. Návoz komodit na bioplynku, občas paletovka, od půlky září do půlky ledna řízky z cukrovaru. Za ten rok s tím nebylo nic, vzal si asi 10 l oleje, občas píše poruchu adapt. tempomatu, tlaku v pneu atd. Před Dafem jsem jezdil Tatrou phoenix, to je uplně jiný, ale před tím MKD se Scanií E4 a Volvem EEV a překvapilo mě jak je Daf v předu na pérech pohodlný. Převodovka by mohla být kapku rychlejší a pak by stačila i MX brake. Uplně strašně mě štve jak dlouho trvá podřazení. Interiér gut, lůžko bomba i když moc nevyužívám.

Tak ať se vám daří v dopravě i muzice, a šťastný nový rok
sob pro 30, 2017 4:57 pm

PETR1
Příspěvky: 440
Registrován: ned bře 21, 2010 12:46 pm
Bydliště: u tří koček

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

6x2 ky máme s druhou natáčecí a zvedací nápravou,převod 2,79 Volvo Daf 2,64 Dafy 106 460,510 a Volvo Fh 460 co do spolehlivosti po třech letech na stejné úrovni.
Daf pohodlnější(měkčí),horší elktroinstalace,levnější na servisní prohlídky,ND cca cenově stejné,spotřeba Dafu a Volva 460 +-stejná,Daf 510 malinko žížnivější ale je to o řidiči dokáže to i stejnou spotřebu jako 460ka.
Volvo lepší převodovka hlavně volnoběžka funguje bez tempomatu,lepší výhled z vozidla,problémy s baterkama max výdrž 1rok (spaní v autě minimální)to platilo ale i u staršího modelu neboť u 6x2ky jsou baterky vzadu a tam to trpí u Dafu výdrž 2roky.Ceny dokáží prodejci +- stejné-
sob pro 30, 2017 8:23 pm

Venca R
Příspěvky: 1527
Registrován: stř bře 02, 2011 1:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

To ale myslis FMka s tou cenou ne?
sob pro 30, 2017 8:32 pm

PETR1
Příspěvky: 440
Registrován: ned bře 21, 2010 12:46 pm
Bydliště: u tří koček

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Ne jak píšu
sob pro 30, 2017 8:44 pm

tomspajk
Příspěvky: 126
Registrován: pon pro 31, 2012 12:11 pm
Bydliště: ..

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

tak to je buď Daf 6x2 hodně drahý nebo Volvo 6x2 hodně levný.. U 4x2 verzí jsou na opačných koncích cenových nabídek
sob pro 30, 2017 10:45 pm

Safky
Příspěvky: 3255
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

to valchaa:
Už se to tady někde řešilo, ale nechce se mi to hledat. Podle stručného zadání co jsi psal bych začal asi sklápěcím návěsem (tedy pokud už je koupený nebo se taky bude objednávat), to bude asi nejvíc omezující prvek konfigurace tahače 6x2. Nejdůležitější bude vzdálenost od královského čepu po nohy, tzn. zadní poloměr otáčení tahače. Pokud to bude krátký sklápěcí návěs s délkou tak do 7,5 m, asi nebude schopen vůbec zapnout tahač 6x2-2 (poslední náprava nepoháněná, zvedací). U delších návěsů je to do diskuse, jak je to konstrukčně řešeno a jestli je vůbec povoleno zapřáhnout 3-osý tahače (na točnici by mělo být povoleno aspoň 14 tun).
Ještě bych potřeboval upřesnit kde to bude jezdit (pouze asfalt, štěrkové cesty nebo i lehčí terén), jestli to bude jezdit i v zimě na sněhu a taky region (celá ČR, nebo jen nějaká kraj ...), jak to bude vytížené (pořád naložený nebo 50% prázdný), co se bude vozit na sklápěcím návěsu (stavební materiál - štěrky, písky, demolice, balená ... nebo zemědělské komodity - obilí ..., nebo suroviny - uhlí, železný šrot ...) a co se bude vozit na podvalníku (stavební stroje, strojní celky, nadrozměrné věci ...).
Teď obecně rozdělím tahače 6x2 podle jednotlivých typů, ať si vybere co komu pasuje:
a) 6x2/2 (nenatáčecí prostřední zvedací náprava) s malým kolem o průměru 17,5 nebo 19,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1010 až 1100 mm:
výhody:
nejlehčí, asi nejlevnější (podle značky), možnost větší nádrže, malé opotřebení pneu na zvedačce
nevýhody:
velmi malá světlá výška pod zvedačkou u spuštěné nápravy (asi jen 150 mm), povolená celková jen 22 až 24 tun
Sériově vyrábí: DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Volvo

Obrázek Obrázek

b) 6x2/2 (nenatáčecí prostřední zvedací náprava) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
povolená celková 26 t, konstrukčně jednoduché provedení, dá se postavit (u MANu) s technickým zatížením zadní dvojnápravy 6,5/13 tun, tzn. Anfahrhilfe (pomoc při rozjedu) se dá nastavit až na 16,9 t, pak je na přední nápravě zatížení až 10 tun, a dá se zatáčet i s uzávěrkou
nevýhody:
vysoké opotřebení pneu na zvedačce, před kruháčem nebo otáčením v místě je vhodné přizvednout zvedačku, po prázdnu je málo zatížená poháněná náprava
Sériově vyrábí: MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo

Obrázek

c) 6x2/4 (natáčecí prostřední zvedací náprava) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
minimální opotřebení pneu na zvedačce,
nevýhody:
cena asi o 1 až 2 tis. EUR bez DPH větší než u podobné verze 6x2/2, váha o cca. 100 kg větší, možné drahé opravy elektrohydraulického řízení prostřední nápravy
Sériově vyrábí: Daf, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo

Obrázek Obrázek

d) 6x2-2 (nenatáčecí poslední zvedací náprava, jednomontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
po prázdnu dobře zatížená poháněná náprava a vynikající obratnost a poloměry otáčení, při couvání velmi rychle natočí návěs
nevýhody:
točnice je strašně vpředu, nezapne std. návěsy pro tahače 4x2 (plachta, sklápěč), v ostrém zlomu může dojít ke kontaktu pneu na zvedačce s rámem návěsu (doporučuji sundat blatníky na zvedačce a dát pneu s menším průměrem)
Sériově vyrábí: DAF, Mercedes, Renault, Scania, Volvo

Obrázek Obrázek

e) 6x2-2 (nenatáčecí poslední zvedací náprava, dvoumontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
po prázdnu je poháněná náprava zatížená lépe jak u 6x4 bez zvedací nápravy, dobrá stabilita (většinou 4 měchy na nápravě), vynikající obratnost a poloměry otáčení
nevýhody:
pokud je stejnoměrné zatížení zadní dvojnápravy (9,5/9,5 nebo 10/10 tun) u plného tahače poháněná náprava často hrabe, jinak stejné nevýhody jako u 6x2-2 s jednomontáží pneu
Sériově vyrábí: DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo

Obrázek Obrázek

e) 6x2-4 (natáčecí poslední zvedací náprava, jednomontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
minimální opotřebení pneu na zvedačce, vynikající obratnost a poloměry otáčení
nevýhody:
složité řízení na poslední nápravě
Sériově vyrábí: jenom DAF

Obrázek
Tatra + MAN = Superstroj!
ned pro 31, 2017 9:22 pm

Safky
Příspěvky: 3255
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Ještě mě napadlo dávat velký pozor jak je nastavený Anfahrhilfe (Traction Help, pomoc při rozjezdu), existuje asi 5 základních nastavení:
a) vzduchové pérování zvedne zatížení na poháněné nápravě o 30% oproti povolenému zatížení (většinou max. 14,95 t na poháněné nápravě), ale jen do 30 km/h a po dobu 90 sekund, pak klesne zatížení poháněné nápravy na normální a po dobu asi 50 s nejde tlačítko Traction Help aktivovat, jedná se o nejhorší a nejpřísnější variantu, slyšel jsem, že to tak má Mercedes pro DE trh, v praxi velmi špatně použitelné
b) vzduchové pérování zvedne zatížení na poháněné nápravě o 30% oproti povolenému zatížení (většinou max. 14,95 t na poháněné nápravě), ale jen do 30 km/h, bez časového omezení, je to std. EU nastavení, zvedačka se nezvedne, na tvrdém podkladu OK, v měkkém problém, asi je to u Renaultu
c) vzduchové pérování zvedne zatížení na poháněné nápravě o 30% oproti povolenému zatížení (většinou max. 14,95 t na poháněné nápravě), ale jen do 30 km/h, bez časového omezení, je to std. EU nastavení, my to máme na většině MAN 6x2, dá se fungovat
d) vzduchové pérování zvedne zatížení na poháněné nápravě o 30% oproti povolenému zatížení (většinou max. 14,95 t na poháněné nápravě), ale bez rychlostního i bez časového omezení, auto nesplňuje globálku a nedostane COC list, legální jen v Norsku a mimo EU
e) vzduchové pérování zvedne zatížení na poháněné nápravě na max oproti povolenému zatížení (až 19 tun na poháněné nápravě), ale bez rychlostního i bez časového omezení, tlačítkem lze plynule měnit poměr mezi poháněnou a zvedací nápravou, auto nesplňuje globálku a nedostane COC list, legální jen v Norsku a mimo EU, my to máme na jednom MAN TGA 6x2/2 z roku 2006, dnes už nelze objednat

Ještě pro zajímavost, známý (Opavská lesní) chtěl taky koupit tahač 6x2 jako bezrukáč do lesa, původně chtěl 6x2/2 - prostřední zvedačka (může skoro bez omezení tahat std. návěsy pro 4x2), ale když jsme uvažovali, že to auto skoro vždycky jede po prázdnu do kopce v horách pro dřevo, tam se otočí a pak s kopce dolů jede na pilu plný, tak se nakonec objednal tahač 6x2-2 (poslední náprava, zvedačka, dvoumontáž) a postavil se pro něj speciální klanicový návěs na míru, dnes si myslím spokojenost, souprava funguje dobře a na sněhu ujede hodně.
Podobný problém problém vidím u 4-osého podvalníku, kdy prázdný bude málo zatěžovat točnici a bude mít sám o sobě velkou váhu (min. 11 tun), velký odpor valení (4 nápravy, dvoumontáž kol 17,5 palce), takže normální tahač 6x2/2 nebo 6x2/4 bude na mokrém asi pořád hrabat ...
Pro celkovou hmotnost 60 tun nevím jestli už není lepší zvolit std. 6x4, bude asi 500 kg těžší, o min. 2000,- EUR dražší, spotřeba asi o 3 l/100 km větší, ale trakce bude asi někde jinde a zadní dvojnáprava nebude tak trpět na tah jako u 6x2. U 6x2 doporučuji objednat extra zesílenou zadní nápravu, u některých značek asi s redukcemi v kolech (DAF?, Mercedes, Renault). MAN, Scania a Volvo umí na 60 tun i hypoidní nápravu bez redukce v kolech.

Pro zajímavost jsem namodeloval zatížení na poháněné nápravě tahače pro prázdný návěs (na točnici zatížení jen 2.000 kg):
1, TGS 24.480 6x2/2 BLS, prostřední zvedačka kolo 19,5 palce, prázdná váha tahače 7.525 kg, zatížení zadní poháněné nápravy 3.926 kg
2, TGS 26.480 6x2/2 BLS, prostřední zvedačka kolo 22,5 palce, prázdná váha tahače 7.870 kg, zatížení zadní poháněné nápravy 4.070 kg
3, TGS 26.480 6x2/4 BLS, prostřední zvedačka kolo 22,5 palce, prázdná váha tahače 8.000 kg, zatížení zadní poháněné nápravy 4.173 kg
4, TGS 26.480 6x2-2 BLS, poslední zvedačka kolo 22,5 palce - jednomontáž, prázdná váha tahače 7.965 kg, zatížení zadní poháněné nápravy 5.815 kg
5, TGX 28.480 6x2-2 BLS, poslední zvedačka kolo 22,5 palce - dvoumontáž, prázdná váha tahače 8.570 kg, zatížení zadní poháněné nápravy 6.275 kg
6, TGS 26.480 6x4 BLS, prázdná váha tahače 8.605 kg, zatížení zadní poháněné dvojnápravy 5.594 kg

Posledním bodem je dát pak to auto "chytrému" řidiči, který ho umí ovládat a využít jeho schopnosti ... V terénu vědět, kdy dát Traction Help, počkat až dofouká kompresor měchy pérování, vypnout ASR/ESP, dát uzávěrku a jezdit v manuálním režimu (platí pro automatizovanou převodovku).
Ještě doporučuji na poháněné nápravě dát co největší průměr pneu (min. 315/80 R 22,5), nejlépe šípový, záběrový On/Off desén (např. Michelin XDY3), a dopředu dát ocelový nárazník s integrovaným závěsem pro vyproštění, protože když už ta 6x2 zapadne (což v terénu bude celkem často), ať se to dá rychle a jednoduše zapnout a vytáhnout ...
Tatra + MAN = Superstroj!
ned pro 31, 2017 10:15 pm

kuntík
Příspěvky: 973
Registrován: pát črc 17, 2009 3:11 am
Bydliště: JM

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

Já jezdil 6x2-2 zvedací jednomontáž a jako nevýhoda mě přijde, že v plném naložení je moc lehký předek a auto prostě nezatáčí. Na sněhu mě to přijde hodně špatný a pokud je asistent rozjezdu, tak trakce na předek v zásadě skoro nulová. Buď jsem blbej já, nebo to auto.
asi se na tu šoféřinu...
už se stalo...
ned pro 31, 2017 10:41 pm

Safky
Příspěvky: 3255
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

to kuntík:
Ano, je to pravda, když u 6x2-2 přizvedneš poslední nápravu, přes páku odlehčíš i přední nápravu, auto se rozjede, ale špatně zatáčí, s uzávěrkou jezdí jenom rovně. Podobně se chová i 6x4, která když je naložená moc na zadek, jezdí taky jenom rovně ...
Auto 6x2 je vždy o nějakém kompromise (buď dobře nefunguje po prázdnu nebo plně naložené), kdo nechce nic řešit, ať si koupí 6x6 nebo 6x2 s hydropohonem předku, to vyřeší celkem dost problémů, ale příplatek bude min. 10 až 12.000,- EUR bez DPH ...
Tatra + MAN = Superstroj!
pon led 01, 2018 12:52 am

valchaaa
Příspěvky: 19
Registrován: čtv lis 28, 2013 10:03 pm

Re: Mini Truck Challenge aneb vybíráme nového tahače

Příspěvek

To Safky:
Skl. návěs (ten už je) Schwarzmüller 29m3, hardox, dvě polohy královského čepu.Podvalník(před objednáním) nejčastěji stavební stroje takže občas i lehčí terén, ale jen velmi omezeně.
Jízdy v rámci Moravy, většinou štěrky, písky vytěžován, prázdný nejčastěji jen přejezdy mezi nakládkami.

Obrázek

Nad 6x4 se taky uvažuje spotřeba větší pouze o 3 litry/100 km se mi moc nezdá ale jak říkáš hlavně u podvalu by to pomohlo.
pon led 01, 2018 12:01 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host