to valchaa:
Už se to tady někde řešilo, ale nechce se mi to hledat. Podle stručného zadání co jsi psal bych začal asi sklápěcím návěsem (tedy pokud už je koupený nebo se taky bude objednávat), to bude asi nejvíc omezující prvek konfigurace tahače 6x2. Nejdůležitější bude vzdálenost od královského čepu po nohy, tzn. zadní poloměr otáčení tahače. Pokud to bude krátký sklápěcí návěs s délkou tak do 7,5 m, asi nebude schopen vůbec zapnout tahač 6x2-2 (poslední náprava nepoháněná, zvedací). U delších návěsů je to do diskuse, jak je to konstrukčně řešeno a jestli je vůbec povoleno zapřáhnout 3-osý tahače (na točnici by mělo být povoleno aspoň 14 tun).
Ještě bych potřeboval upřesnit kde to bude jezdit (pouze asfalt, štěrkové cesty nebo i lehčí terén), jestli to bude jezdit i v zimě na sněhu a taky region (celá ČR, nebo jen nějaká kraj ...), jak to bude vytížené (pořád naložený nebo 50% prázdný), co se bude vozit na sklápěcím návěsu (stavební materiál - štěrky, písky, demolice, balená ... nebo zemědělské komodity - obilí ..., nebo suroviny - uhlí, železný šrot ...) a co se bude vozit na podvalníku (stavební stroje, strojní celky, nadrozměrné věci ...).
Teď obecně rozdělím tahače 6x2 podle jednotlivých typů, ať si vybere co komu pasuje:
a) 6x2/2 (nenatáčecí prostřední zvedací náprava) s malým kolem o průměru 17,5 nebo 19,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1010 až 1100 mm:
výhody:
nejlehčí, asi nejlevnější (podle značky), možnost větší nádrže, malé opotřebení pneu na zvedačce
nevýhody:
velmi malá světlá výška pod zvedačkou u spuštěné nápravy (asi jen 150 mm), povolená celková jen 22 až 24 tun
Sériově vyrábí: DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Volvo
b) 6x2/2 (nenatáčecí prostřední zvedací náprava) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
povolená celková 26 t, konstrukčně jednoduché provedení, dá se postavit (u MANu) s technickým zatížením zadní dvojnápravy 6,5/13 tun, tzn. Anfahrhilfe (pomoc při rozjedu) se dá nastavit až na 16,9 t, pak je na přední nápravě zatížení až 10 tun, a dá se zatáčet i s uzávěrkou
nevýhody:
vysoké opotřebení pneu na zvedačce, před kruháčem nebo otáčením v místě je vhodné přizvednout zvedačku, po prázdnu je málo zatížená poháněná náprava
Sériově vyrábí: MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo
c) 6x2/4 (natáčecí prostřední zvedací náprava) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
minimální opotřebení pneu na zvedačce,
nevýhody:
cena asi o 1 až 2 tis. EUR bez DPH větší než u podobné verze 6x2/2, váha o cca. 100 kg větší, možné drahé opravy elektrohydraulického řízení prostřední nápravy
Sériově vyrábí: Daf, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo
d) 6x2-2 (nenatáčecí poslední zvedací náprava, jednomontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
po prázdnu dobře zatížená poháněná náprava a vynikající obratnost a poloměry otáčení, při couvání velmi rychle natočí návěs
nevýhody:
točnice je strašně vpředu, nezapne std. návěsy pro tahače 4x2 (plachta, sklápěč), v ostrém zlomu může dojít ke kontaktu pneu na zvedačce s rámem návěsu (doporučuji sundat blatníky na zvedačce a dát pneu s menším průměrem)
Sériově vyrábí: DAF, Mercedes, Renault, Scania, Volvo
e) 6x2-2 (nenatáčecí poslední zvedací náprava, dvoumontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
po prázdnu je poháněná náprava zatížená lépe jak u 6x4 bez zvedací nápravy, dobrá stabilita (většinou 4 měchy na nápravě), vynikající obratnost a poloměry otáčení
nevýhody:
pokud je stejnoměrné zatížení zadní dvojnápravy (9,5/9,5 nebo 10/10 tun) u plného tahače poháněná náprava často hrabe, jinak stejné nevýhody jako u 6x2-2 s jednomontáží pneu
Sériově vyrábí: DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo
e) 6x2-4 (natáčecí poslední zvedací náprava, jednomontáž pneu) s normálním kolem o průměru 22,5 palce a dílčím rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 1320 až 1400 mm:
výhody:
minimální opotřebení pneu na zvedačce, vynikající obratnost a poloměry otáčení
nevýhody:
složité řízení na poslední nápravě
Sériově vyrábí: jenom DAF