Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

truckfan
Příspěvky: 6
Registrován: ned zář 21, 2008 10:05 pm

Tlumiče, vlnovce a spojka

Příspěvek

Zdravím, náklaďákem sice nejezdím, ale přesto si potřebuju ujasnit pár věci.

1) Může mi někdo srozumitelně vysvětlit jaký je rozdíl mezi tlumičem pérování a vlnovcem? Nějaké ponětí mám, ale rád bych věděl do podrobna rozdíl od vás odborníků.

2) Jak přesně funguje spojka?

3) Není mi úplně jasný rozdíl mezi návěsem a přívěsem.

Sorry za hloupé dotazy, ale když člověk neví, má se zeptat.

Kdybyste věděli o nějakých videiích, kde to je názorně vidět, nebo animacích umístěných na nějakém webu, tak to by byla úplně paráda...

Díky za vaše odpovědi!!!
úte zář 23, 2008 9:00 pm

rudolf diesel
Příspěvky: 171
Registrován: pon říj 15, 2007 9:13 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvek

1.Není tlumič jako tlumič :D . Tlumič na výfuku je ti asi jasný,doufejme (a já se domnívám že si poplet tyto dva pojmy je totiž tlumič pérování a tlumič výfuku), a vlnovec je vložený kus v místech kde má výfuk nějaké "vibrace". Je to vněco jako "hadice" dokáže se to ohýbat aniž by to prasklo, když nebudu mít o víkendu co dělat tak ybch tě možná jeden vyfotil.
2. Spojka: to si buď najdi na netu nebo čekej na další odpovědi, je to na delší rozepsání.
3. těch rozdílů je více takže návěs: připevněn v točně,terá je namontována na tahači, thač přenáší část váhy návěsu a návěs stále působí na tahač. Zpravidla bývají 13,6m dlouhé a potkáváš jich na silnici asi úplně nějvíc.
Přívěs: tak úplně nejjednodušeji púříves je to co vozíš za osobákem a ve větším provedení se to dává za NA :). , má to oj kterou cvakneš do čuby a jedeš.
A jak u návěsu tak přívesu jsou nápravy napevno přidělány tzn nemohou se otáčet (nemají točnu) jako vlek.
Nevím jak daleko sahají tvé vědomosti,ale snad je to k pochopení,jinak pevně věřím že mi ostatní doplní a rozepíší se, já už na to kašlu a jdu spát. Na co jsem zapomněl doplní jiní :)
úte zář 23, 2008 9:30 pm

Uživatelský avatar
Mykesh
Příspěvky: 1259
Registrován: stř zář 19, 2007 12:40 pm
Bydliště: Praha/Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Funkce spojky je celkem pekne vysvetlena treba tady:
http://djpunx.blog.cz/0710/seminarni-pr ... ily-spojky
:wink:
AIRBAG NEPOTŘEBUJI, UMÍRÁM JAKO CHLAP !!!
úte zář 23, 2008 10:48 pm

xxx
1. NAPOMENUTÍ
Příspěvky: 89
Registrován: úte srp 26, 2008 9:45 pm

Příspěvek

...
Naposledy upravil(a) xxx dne úte kvě 25, 2010 11:41 pm, celkem upraveno 1 x.
úte zář 23, 2008 11:04 pm

advtrucker
Příspěvky: 485
Registrován: pon led 22, 2007 12:22 am

Příspěvek

vlnovec taky mohl být myšlený jako vzduchový tlumič na starších liazkách a tatrách....
stř zář 24, 2008 6:56 pm

rudolf diesel
Příspěvky: 171
Registrován: pon říj 15, 2007 9:13 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvek

advtrucker píše:vlnovec taky mohl být myšlený jako vzduchový tlumič na starších liazkách a tatrách....
No mě napadl tento vlnovec, o víkendu sjem hodím nějaké foto,jelikož mám erozebranou liazku v práci tak je tam krásně vidět spojka, a vlnovec výfuku a uvidíme :).
stř zář 24, 2008 8:48 pm

truckfan
Příspěvky: 6
Registrován: ned zář 21, 2008 10:05 pm

Příspěvek

rudolf diesel píše:1.Není tlumič jako tlumič :D . Tlumič na výfuku je ti asi jasný,doufejme (a já se domnívám že si poplet tyto dva pojmy je totiž tlumič pérování a tlumič výfuku), a vlnovec je vložený kus v místech kde má výfuk nějaké "vibrace". Je to vněco jako "hadice" dokáže se to ohýbat aniž by to prasklo, když nebudu mít o víkendu co dělat tak ybch tě možná jeden vyfotil.
2. Spojka: to si buď najdi na netu nebo čekej na další odpovědi, je to na delší rozepsání.
3. těch rozdílů je více takže návěs: připevněn v točně,terá je namontována na tahači, thač přenáší část váhy návěsu a návěs stále působí na tahač. Zpravidla bývají 13,6m dlouhé a potkáváš jich na silnici asi úplně nějvíc.
Přívěs: tak úplně nejjednodušeji púříves je to co vozíš za osobákem a ve větším provedení se to dává za NA :). , má to oj kterou cvakneš do čuby a jedeš.
A jak u návěsu tak přívesu jsou nápravy napevno přidělány tzn nemohou se otáčet (nemají točnu) jako vlek.
Nevím jak daleko sahají tvé vědomosti,ale snad je to k pochopení,jinak pevně věřím že mi ostatní doplní a rozepíší se, já už na to kašlu a jdu spát. Na co jsem zapomněl doplní jiní :)
Diky za info. Já opravdu mám na mysli tlumič pérování (např. od Monroe) a vlnovec (např. Phoenix, Contitech, atd.) Ty vlnovce jsem viděl u kol, tak mě zajímá jakou mají funkci.
stř zář 24, 2008 9:00 pm

truckfan
Příspěvky: 6
Registrován: ned zář 21, 2008 10:05 pm

Příspěvek

advtrucker píše:vlnovec taky mohl být myšlený jako vzduchový tlumič na starších liazkách a tatrách....
Ty vlnovce se používají normálně na asi všech truckech, co denodenně jezdí...určitě to není jen Liaz a Tatry...
stř zář 24, 2008 9:02 pm

rudolf diesel
Příspěvky: 171
Registrován: pon říj 15, 2007 9:13 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvek

A nemohl bys to vyfotit? Vlnovec si ymslím se prvořadně říká kusu výfuku,ale teď mi napadá jestli nemyslíš prostě jen měchy na vzduch nebo aspoň popiš jak to vypadá?
stř zář 24, 2008 9:11 pm

truckfan
Příspěvky: 6
Registrován: ned zář 21, 2008 10:05 pm

Příspěvek

rudolf diesel píše:A nemohl bys to vyfotit? Vlnovec si ymslím se prvořadně říká kusu výfuku,ale teď mi napadá jestli nemyslíš prostě jen měchy na vzduch nebo aspoň popiš jak to vypadá?
Obrázek

Jo jo, teď už si asi rozumíme...tomuhle se podle mě odborně říká vlnovec (nebo vlnovec pérování?). No a není mi jasný rozdíl mezi tímto a tlumičem. V čem je zásadní rozdíl?
stř zář 24, 2008 10:32 pm

Uživatelský avatar
Mykesh
Příspěvky: 1259
Registrován: stř zář 19, 2007 12:40 pm
Bydliště: Praha/Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

no nevim nevim, tohle je podle mne mech. Vlnovec/pletenec je pruzna cast vyfuku, vypada asi takto:
Obrázek
obr. z www.vyfukyonline.cz
AIRBAG NEPOTŘEBUJI, UMÍRÁM JAKO CHLAP !!!
stř zář 24, 2008 10:38 pm

advtrucker
Příspěvky: 485
Registrován: pon led 22, 2007 12:22 am

Příspěvek

ano..to co tu je na obrázku je normální vzduchový měch...a vlnovec je také normální vzduchový měch, akorát starší konstrukce co má na sobě takové "vlny"...

jako např. tento na liaz 110

http://liaznavzdy.cz/images/nas07/011.jpg
čtv zář 25, 2008 12:29 pm

rudolf diesel
Příspěvky: 171
Registrován: pon říj 15, 2007 9:13 pm
Bydliště: Plzeň

Příspěvek

Jojo je to normální vzduchovej měch. Rozdíl mezi ním a tlumiče těžko vysvětlit když obojí mám v podstatě jinou funkci, takže jde o to pochopit princip. O tlumičích se určitě mnoho dočteš na internetu a o vzdchovým odpružení se doufejme rozepíše někdo jiný :D , celý princip se mi fakt popisovat nechce sorry.
čtv zář 25, 2008 6:36 pm

truckfan
Příspěvky: 6
Registrován: ned zář 21, 2008 10:05 pm

Příspěvek

rudolf diesel píše:Jojo je to normální vzduchovej měch. Rozdíl mezi ním a tlumiče těžko vysvětlit když obojí mám v podstatě jinou funkci, takže jde o to pochopit princip. O tlumičích se určitě mnoho dočteš na internetu a o vzdchovým odpružení se doufejme rozepíše někdo jiný :D , celý princip se mi fakt popisovat nechce sorry.
Hm, tak to jsem netušil, že to je až tak komplikované, že to nejde popsat v několika větách...jsem zvědav, jestli se někdo najde, kdo by to tu popsal...diky
pát zář 26, 2008 11:11 pm

Uživatelský avatar
Josef Opava
Příspěvky: 18
Registrován: pon dub 21, 2008 6:58 pm
Bydliště: Opava

Příspěvek

velice jednoduše řečeno tlumič tlumí rázování od silnice a tím drží kolo u silnice a vzduchový měch je jako pružina (ať listová, zkrutná tyč vinutá pružina atd.) a tlumič v jednom.
pát zář 26, 2008 11:41 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 43 hostů