Pokec např. o kurtování nákladu, vysílačky+rádia, tachografy, poruchy, výbava aut, spotřeba, navigace,nooteboky, atd...

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
mirazapletal
Příspěvky: 4562
Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
Bydliště: Zlín

Příspěvek

Jedna techniká - co všechno by měl dobře přikurtovaný náklad vydržet? mě to někdy připadá, že by se chtělo, aby to vydrželo lopink vpřed a dvojtý kotoul v bok ale to je prostě hloupost. já už se delší dobou zabývám otázkou, jestli by mnohé vysypané náklady v případě bezvadného přivázání soupravu tak jako tak nepřevrátily, protože ta síla se nikde neztratí, ona se na něčem vybít musí. Můj názor je jezdit s nákladem opatrně, když je naloženo 25tun, tak prostě odložené noviny nemůžou lítat po přístrojovce z leva do prava v každé zatáčce... ale mnohým je to prostě jedno.
stř kvě 18, 2011 6:15 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

já měl asi štěstí , jedinkrát mě nepustili v "mars" ve Vegel, ale už je to dávno, navíc ručili jak za kompletnost i naložení dodávky-zboží, vše napsáno třema jazykama, jen nedávno že ne a ne a ne tak něž sem se dobouchal na nějakýho šefa, že mi to nechtěj podepsat, tak měli naložíno...říkám bud tu bude podpis a razítko a kopie Vaší vyjímky, nebo si to složte frajeři...a jedu do pryč.....říkám asi mám štěstí, nevozím takový vejmrdy, i když kolikrát nechtěj abych tam čuměl..v klidu tam šoupnou ADR mezi náklad , už se stalo že málem lítali facky ...s ADR nechci nikdy nic mít (nebylo to podlimit. množství...)vím, že je to kolikrát těžký..nikoho neodsuzuju..každý svého štěstí strůjce...asi tak nikdo si na nás nemá co otvírat držku... a když, tak jí otevřu dvakrát....a jsem jen člověk.... a s Mírou souhlasím taky ..třeba němci by to měli nejradši přivařený k návěsu.... kolikrát řeknu bagounovi :D sorry, aber ich weiß nicht aus Holz Elektroden :roll: někdy čumí blbě, ale většinou se řechtaj a je klid...

mimo téma: nechápu, kam došlo tohle povolání v naší zemi, jak si mnozí nechají srát všemožně na hlavu ..... a pak jsou tu tyhle naprosto nenormální diskuze o něčem, co by mělo být samozřejmostí... jak píše p. HROCH jinde "udělali jsme si to sami" :!: :!: :!: :!:
Naposledy upravil(a) martin440 dne stř kvě 18, 2011 9:00 pm, celkem upraveno 1 x.
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
stř kvě 18, 2011 8:57 pm

PedroKV
Příspěvky: 543
Registrován: čtv bře 13, 2008 5:23 pm

Příspěvek

Hi :-) Jak si vyslechl náš kolega co řídil: "ty bys nemohl dělat řidiče náklaďáku.." -"Proč?" "Protože by sis v první zatáčce vylil kafe buď do klína, nebo do palubky.." :-)¨

Lopingy to samozřejmě nevydrží, nicméně to má zabránit skluzu při běžných manévrech. Něco pochytí tlumiče, něco už obrubník. Správně ukurtovaný náklad se nerozletí do všech stran, když už nic nezabere a jde to na bok. Počítání co bylo, jak bylo a proč bylo už je na nehodářích.

Jinak je to dáno normou, například nejčastější vázání přes vrchol (jiné názvy: třecí, silové) se počítá takto:

Ft=((Cx-μD).Fg)/(k . μD .sin alfa)

Fg=m.g a protože g=9,80665, tak to zaokrouhlíme na 10 a pokud do horního vzorečku do čitatele (horní strana zlomku) dosadíme m místo Fg (m.g), dostaneme výsledek, tj. sílu, jakou musíme zajistit náklad, v daN - dekanewtonech.

Takže pro jistotu:

Ft[daN]=((Cx-μD).m)/(k . μD .sin alfa)

kde:
cx – součinitel zrychlení v podélném směru = 0,8
μD – dynamický součinitel tření - zjistitelné z tabulek. Pozor, je ještě μS - statický součinitel tření, který je vyšší, rozdíl je v tom, že za jízdy je náklad jakoby nadnášen vibracemi - takto je to napsáno v ČSN.
k – koeficient napínací síly (k=1,5 pro jednoráčnový popruh a k=2,0 pro dvouráčnový)
alfa - úhel, který svírá kurt k podložce (podlaze dopravního prostředku).

výsledek vzorce je v dekanewtonech. Pro potřebný počet kurtů na břemeno musíme provést toto:

n (počet kurtů)=Ft/STF, tedy výsledek ze vzorce výše podělit hodnotou STF, která je na štítku kurtu.


Takto to vypadá složitě, ale vzoreček jde nasázet do excelu, vyhrát si s tím-pro břemeno nějaké zaokrouhlené hmotnosti udělat tabulku, kde jsou různé úhly, součinitele tření a různě silné kurty a průsečíkem je počet kurtů dané pevnosti, takže pak není moc co počítat. Takto to máme my, já jsem si to poupravil pro větší rozsahy hmotností břemen a pro nejpoužívanější kurty-200-400daN a toto používáme.
stř kvě 18, 2011 8:59 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 11897
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Příspěvek

ještě bych Pedro dodal, že ty normy jsou dost nadhodnocený, ať kvůli sichru, opotřebení upínacích prostředků, (má to určitou životnost)... v praxi jsem nejednou viděl auto hozený na boku 4 krát balík á 6 tum chycenej jednou???? 2,5 t kurtou a drželo to pohromadě...když jsme jí řízli, tak to zahejbalo s návěsem tak, že jsme sletěli dolu.... jak byla našponovaná , ta kurta vydrží na tah i 8 a víc tun... to neni návod, jak to ošulit...jen kolik je to schopný vydržet...a při rozumný kombinaci to netrvá o moc dýl jak 30-40 min ani ne ,,,nemluvím o výmrdech co není za co chytit kam to chytit, je to kulato-šišato-baňatý :roll: .....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
stř kvě 18, 2011 9:09 pm

PedroKV
Příspěvky: 543
Registrován: čtv bře 13, 2008 5:23 pm

Příspěvek

Norma je tuhá. Němci jedou ve VDI 2700, která je měkčí. A zavedli 12195 XXL normu, která připouští zpevněné plachty, které zajistí 40% hmotnosti nákladu. U nás tuhle plachtu mít můžete, ale jako by to byla obyčejná-s 0%.
stř kvě 18, 2011 9:18 pm

gugýto
Příspěvky: 3642
Registrován: pon pro 18, 2006 7:14 pm
Bydliště: Okres HODONÍN

Příspěvek

Obrázek

nehci nějak machrovat....spíš jsem se bál o kačky,kdybych jel bez kurtů a stopli by mňa.... jsou zakurtnované všecky a prej jsem byl poctivec roku a nikdo to tam nedělá..jen zadní prej..tak já nevím.... A to jsem je vézl zázračných 179 km do Gottwaldova
Rozvážet a Loupat
Cibka Express.
stř kvě 18, 2011 9:41 pm

PedroKV
Příspěvky: 543
Registrován: čtv bře 13, 2008 5:23 pm

Příspěvek

podle mě je to stejně málo, protože heluzky a podobné pálené děrocihly jsou stejně pěkně těžké (imho zlatý ytong) a jestli je máš 3 vedle sebe a bez nesmekaček, tak to stejně není podle normy. Ale buď pochválen aspoň za ten jeden na řadu.

PS: tvé úsilí stejně zmaří zedník, který ty cihly dá dírama vodorovně, místo na svislo.. :-)
stř kvě 18, 2011 9:46 pm

Venca R
Příspěvky: 1975
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Příspěvek

No hlavně když s tim sekneš tak se to vysype ven bo cihla je křehká. Jen tak pro zajimavost, jak by to bylo správně? Návěs s 12 pary ok je na cihly taky nevhodnej?
stř kvě 18, 2011 9:53 pm

gugýto
Příspěvky: 3642
Registrován: pon pro 18, 2006 7:14 pm
Bydliště: Okres HODONÍN

Příspěvek

je to na atypách takže 2 palety vedle sebe
Rozvážet a Loupat
Cibka Express.
stř kvě 18, 2011 10:02 pm

PedroKV
Příspěvky: 543
Registrován: čtv bře 13, 2008 5:23 pm

Příspěvek

jak už jsem psal výše:

potřebuju znát STF kurtu, hmotnost palety, úhel vázání vidím 90° a součinite tření europaleta-překližka je asi z hlavy 0,3-0,35. Takže nahoď a spočítáme.

Stejně nechápu, čeho tím kolegové chtěli docílit, když vázali jen poslední 2 řady..? Že by měli tolik koní pod kapotou?
stř kvě 18, 2011 10:07 pm

JiRaY
Příspěvky: 3064
Registrován: sob led 10, 2009 10:22 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek

No,je to pravda,kolega jezdí na platu a tam je běžnou praxí,že na PLATU bez bočnic se naloží stejný náklad jako taky vezl Guga,a zakurtují se jen první 2 řady a poslední 2 a zbytek se prý nehne,protože je sevřený odpředu dozadu,vpředu natlačený na čelo a tím pádem se to ani nevyklopí do stran jak je to pevně držený těma zadníma-alespoň takové je vysvětlení lidí co s tím jezdí :wink:
To,že je to blbost vím taky,nicméně případy že by to někdo vyklopil se stávají velmi zřídka
Pražské dodávkář a návěsář

Červený Mercedes Akšrot 1841 s plachtonávěsem
Bílá dodávka Renault Master

Jsem nejrychlejší,vždycky vedu kolonu :-)
stř kvě 18, 2011 10:27 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

mno,jako u mě na zahradě by to těm cihličkám velice slušelo :wink:
2x Nissan atleon 210
stř kvě 18, 2011 10:46 pm

PedroKV
Příspěvky: 543
Registrován: čtv bře 13, 2008 5:23 pm

Příspěvek

hm, jenže až ty cihličky přistanou u tebe na zahradě, tak to bude dobrý leda jako zásyp pod desku.. :-/ To není jako dnešní pirát z Omegy, co na zahradu poslal matroš na pískoviště.. (viz idnes.cz)
stř kvě 18, 2011 10:54 pm

Uživatelský avatar
Tomik
Příspěvky: 4855
Registrován: sob pro 15, 2007 9:31 pm
Bydliště: Praha 10

Příspěvek

to se mi nikdy nemůže stát protože nebydlím u silnice :D a cihly do betonu nepatří :!:
2x Nissan atleon 210
stř kvě 18, 2011 11:16 pm

Venca R
Příspěvky: 1975
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Příspěvek

To pedro
Tak řekněme 20 palet po 1200 kg, kurty klasika 5 tun, gumové podložky, od bočnic na každé straně 20 cm. Proč by neměla stačit 1 kurta na 1 řadu?
čtv kvě 19, 2011 12:47 pm

Odpovědět

Zpět na „Technická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 12 hostů