Kurtujte, soudruzi, kurtujte.
Napsal: ned úno 20, 2011 10:31 am
S novým rokem je platná i novela vyhlášky 341/2002 Sb., kde je konečně napsáno, jak zajistit náklad. Konkrétně je tam odkaz na evropskou normu ČSN EN 12195-1.
Není v ní popsán každý náklad, ale jen výpočet přivazovacích sil.
Normu nemá smysl zde opisovat-sami si zajistěte proškolení, jen bych zmínil pár věcí:
-protiskluzové podložky nejsou jen na železo, jak jsem slyšel od jednoho řidiče. Protiskluzové podložky podstatně zvyšují součinitel tření na 0,6 (například železo-železo, nové, mastné má 0,1, dřevěná paleta-překližková podlážka 0,2-0,25) a tím snižují počet potřebných kurtů
-potrhané kurty můžete vyhodit, stejně jako kurty s nečitelným štítkem-ty se prostě nepočítají. Bez ochranných lišt a rohů bude vaše spotřeba kurtů vyšší.
-v tautlineru-plachťáku-shrnovačce musíte kurtovat naprosto vždy, neb nemá definovanou únosnost. XXL plachty (zesílené výstužema) se počítají v Německu, u nás ne.
-relativně častou větou řidičů je "zakázali mi to kurtovat", "tohle se kurtovat nesmí". Tak ať si to odveze ten, kdo vám to zakázal. Pokud vám řeknou, že zboží se nesmí kurtovat, pak zřejmě není zboží řádně zabaleno pro přepravu nebo není použit vhodný dopravní prostředek.
-tvarový styk není žádná sprosťárna, ale způsob zajištění nákladu tak, aby se nemohl rozeběhnout po ložné ploše. Maximální mezera počítatelná jako tvarový styk je 8cm. Začněte se shánět po nafukovacích pytlích-airbagech pro opakované použití.
-pokud je paleta těsně vedle další palety, ale náklad na paletě je užší, než vlastní paleta, nelze tyto palety stáhnout kurtem přes vrchol, protože pak se stahují vršky nákladu k sobě a dochází k deformacím. Je potřeba mezi náklad něco vložit-opět nejlépe airbag.
-to se nehne slyšíme 3x denně a už je to nuda.
-to, že vám Němci na náklad (na kartu, na technický stav atd.) nic neřeknou ještě neznamená, že to máte dobře.
-když si pozvu elektrikáře-profíka, poradí mi se zapojením, řekne, co se jak dělá a co se jak nedělá a proč. Když si pozvu vodáka, udělá mi tu samou službu. To samí jiní profesionálové ve svém oboru. Buďte stejní profíci a ne jen hňupové, co zatím mají řidičák a udrží se na silnici. Na silnici totiž takovéhle profíky vidím jen cca 3x do roka.
Další zajímavé normy jsou: ČSN EN 12195-2 až -4 -popis kurtů, ocelových lan a řetězů, ČSN EN12640 - vázací body na nákladních vozech a ČSN EN12642-konstrukce karoserie nákladních vozidel.
A pro úplnost musím napsat i sankce: do 2000 na místě, do 2500 na úřadě, obojí bez bodů.
PS: škoda, že sem nejdou dávat obrázky. Tak si prohlédně alespoň tyto: http://www.tis-gdv.de/tis_e/foto/inhalt.htm
Není v ní popsán každý náklad, ale jen výpočet přivazovacích sil.
Normu nemá smysl zde opisovat-sami si zajistěte proškolení, jen bych zmínil pár věcí:
-protiskluzové podložky nejsou jen na železo, jak jsem slyšel od jednoho řidiče. Protiskluzové podložky podstatně zvyšují součinitel tření na 0,6 (například železo-železo, nové, mastné má 0,1, dřevěná paleta-překližková podlážka 0,2-0,25) a tím snižují počet potřebných kurtů
-potrhané kurty můžete vyhodit, stejně jako kurty s nečitelným štítkem-ty se prostě nepočítají. Bez ochranných lišt a rohů bude vaše spotřeba kurtů vyšší.
-v tautlineru-plachťáku-shrnovačce musíte kurtovat naprosto vždy, neb nemá definovanou únosnost. XXL plachty (zesílené výstužema) se počítají v Německu, u nás ne.
-relativně častou větou řidičů je "zakázali mi to kurtovat", "tohle se kurtovat nesmí". Tak ať si to odveze ten, kdo vám to zakázal. Pokud vám řeknou, že zboží se nesmí kurtovat, pak zřejmě není zboží řádně zabaleno pro přepravu nebo není použit vhodný dopravní prostředek.
-tvarový styk není žádná sprosťárna, ale způsob zajištění nákladu tak, aby se nemohl rozeběhnout po ložné ploše. Maximální mezera počítatelná jako tvarový styk je 8cm. Začněte se shánět po nafukovacích pytlích-airbagech pro opakované použití.
-pokud je paleta těsně vedle další palety, ale náklad na paletě je užší, než vlastní paleta, nelze tyto palety stáhnout kurtem přes vrchol, protože pak se stahují vršky nákladu k sobě a dochází k deformacím. Je potřeba mezi náklad něco vložit-opět nejlépe airbag.
-to se nehne slyšíme 3x denně a už je to nuda.
-to, že vám Němci na náklad (na kartu, na technický stav atd.) nic neřeknou ještě neznamená, že to máte dobře.
-když si pozvu elektrikáře-profíka, poradí mi se zapojením, řekne, co se jak dělá a co se jak nedělá a proč. Když si pozvu vodáka, udělá mi tu samou službu. To samí jiní profesionálové ve svém oboru. Buďte stejní profíci a ne jen hňupové, co zatím mají řidičák a udrží se na silnici. Na silnici totiž takovéhle profíky vidím jen cca 3x do roka.
Další zajímavé normy jsou: ČSN EN 12195-2 až -4 -popis kurtů, ocelových lan a řetězů, ČSN EN12640 - vázací body na nákladních vozech a ČSN EN12642-konstrukce karoserie nákladních vozidel.
A pro úplnost musím napsat i sankce: do 2000 na místě, do 2500 na úřadě, obojí bez bodů.
PS: škoda, že sem nejdou dávat obrázky. Tak si prohlédně alespoň tyto: http://www.tis-gdv.de/tis_e/foto/inhalt.htm