Pravidla pro užití režimu OUT
Napsal: čtv led 31, 2013 1:53 pm
Dovolil bych si ještě jednou rozvířit diskusi kolem pravidel a možností využívání režimu OUT na digi tachografu (resp. Analogie tohoto při použití klasického tachografu). Prostudoval jsem dostupné materiály na netu v různých fórech i vyjádření organizací, běžně se o tomto příliš neví a zřejmě ani nepoužívá. Předem zdůrazňuji, že nehledám cesty jak něco obcházet, ale potřebuji mít jasno o pravidlech okolo legálního OUTu, zrovna našeho provozu se to dost dotýká, ale myslím, že nejsme zdaleka jediní. Prosím všechny, kdo mohou přispět ověřenými informacemi či samotného Tacha o opravu či doplnění chyb a nepřesností v následujícím pokusu o shrnutí náležitostí kolem OUTu:
- Režim je možno zvolit, pokud vozidlo stojí, a to jak s vloženou kartou, tak bez ní. Ukončení režimu je možno provést ručně nebo se provede automaticky při vložení či vyjmutí karty.
- Pokud řidič vlastní kartu, musí ji při použití režimu OUT mít v tachografu. Pak je na ní zaznamenám režim OUT a případná kontrola na tuto dobu by neměla požadovat žádné další potvrzení.
- Pokud řidič kartu nevlastní, samozřejmě použije režim OUT bez vložené karty. Následující řidič s kartou pak před startem provede příslušný výtisk.
- Režim OUT lze použít (z těch běžnějších použití) na vozidlech, na něž se v dané chvíli nevztahuje režim vyžadující použití tachografu (dodávka 3,5t se závěsným, ale jedoucí sólo) nebo spadající do některé výjimky (např. dle čl. 13) nebo vozidla jedoucí normálně dle 561, ale pohybující se v daný okamžik mimo pozemní komunikace. Zde je zásadní otázka jak lze tento režim střídat – chápu, že pokud například celou dobu výkonu jezdí vozidlo v areálu pískovny, tak má celý den OUT. Pokud ale provádí např. odvoz něčeho z pole, může při jízdě po poli přepnout do OUT (což v jiném vláknu potvrdil i Tacho), ale pak střídá během jednoho výkonu „oba“ režimy a ten OUT slouží vlastně k tomu, že danou část jízdy nepočítá jako dobu řízení ale dobu jiné práce.
- Lze tento režim tedy použít i při nakládkách/vykládkách v uzavřených areálech firem? Možnost použítí na poli či staveništi by říkala že ano, i jsem na tato tvrzení narazil, je ale toto posouvání v areálu považováno za jízdu mimo pozemní komunikace? Jak moc lze/nelze střídat režim jízdy jako doba řízení a jízdy v OUTu při specifických podmínkách během jednoho výkonu? Jak se co následně prokazuje či neprokazuje?
- Pokud v následujícím období po použítí OUTu jedu normálně dle 561, prokazuju den jetý celý v OUTu na potvrzení jako řízení vozidla nespadajícího do 561-ky, jak ale budu co prokazovat u předchozích dnů, kdy jsem jezdil v OUTu jen chvilkově (třeba na tom poli)? To mi pak celé v kontextu s přísností 561-ky nějak nedává smysl.
- Musí řidič, jedoucí dle 561, před nímž někdo na tomtéž vozidle využíval možnost režimu OUT bez vložené karty (neb ji nevlastní a pro daný režim jízdy nebyl tachograf vyžadován), dokladovat nějak tento minulý režim vozidla uložený v tachografu, pokud jeho vlastní karta dokladuje souvisle veškeré předchozí činnosti řidiče když současně platí, že řidič dokladuje činnosti jen své, nikoli řízeného vozidla?
Předem díky za komentáře a zkušenosti.
- Režim je možno zvolit, pokud vozidlo stojí, a to jak s vloženou kartou, tak bez ní. Ukončení režimu je možno provést ručně nebo se provede automaticky při vložení či vyjmutí karty.
- Pokud řidič vlastní kartu, musí ji při použití režimu OUT mít v tachografu. Pak je na ní zaznamenám režim OUT a případná kontrola na tuto dobu by neměla požadovat žádné další potvrzení.
- Pokud řidič kartu nevlastní, samozřejmě použije režim OUT bez vložené karty. Následující řidič s kartou pak před startem provede příslušný výtisk.
- Režim OUT lze použít (z těch běžnějších použití) na vozidlech, na něž se v dané chvíli nevztahuje režim vyžadující použití tachografu (dodávka 3,5t se závěsným, ale jedoucí sólo) nebo spadající do některé výjimky (např. dle čl. 13) nebo vozidla jedoucí normálně dle 561, ale pohybující se v daný okamžik mimo pozemní komunikace. Zde je zásadní otázka jak lze tento režim střídat – chápu, že pokud například celou dobu výkonu jezdí vozidlo v areálu pískovny, tak má celý den OUT. Pokud ale provádí např. odvoz něčeho z pole, může při jízdě po poli přepnout do OUT (což v jiném vláknu potvrdil i Tacho), ale pak střídá během jednoho výkonu „oba“ režimy a ten OUT slouží vlastně k tomu, že danou část jízdy nepočítá jako dobu řízení ale dobu jiné práce.
- Lze tento režim tedy použít i při nakládkách/vykládkách v uzavřených areálech firem? Možnost použítí na poli či staveništi by říkala že ano, i jsem na tato tvrzení narazil, je ale toto posouvání v areálu považováno za jízdu mimo pozemní komunikace? Jak moc lze/nelze střídat režim jízdy jako doba řízení a jízdy v OUTu při specifických podmínkách během jednoho výkonu? Jak se co následně prokazuje či neprokazuje?
- Pokud v následujícím období po použítí OUTu jedu normálně dle 561, prokazuju den jetý celý v OUTu na potvrzení jako řízení vozidla nespadajícího do 561-ky, jak ale budu co prokazovat u předchozích dnů, kdy jsem jezdil v OUTu jen chvilkově (třeba na tom poli)? To mi pak celé v kontextu s přísností 561-ky nějak nedává smysl.
- Musí řidič, jedoucí dle 561, před nímž někdo na tomtéž vozidle využíval možnost režimu OUT bez vložené karty (neb ji nevlastní a pro daný režim jízdy nebyl tachograf vyžadován), dokladovat nějak tento minulý režim vozidla uložený v tachografu, pokud jeho vlastní karta dokladuje souvisle veškeré předchozí činnosti řidiče když současně platí, že řidič dokladuje činnosti jen své, nikoli řízeného vozidla?
Předem díky za komentáře a zkušenosti.