Stránka 1 z 5

Pravidla pro užití režimu OUT

Napsal: čtv led 31, 2013 1:53 pm
od chomyz
Dovolil bych si ještě jednou rozvířit diskusi kolem pravidel a možností využívání režimu OUT na digi tachografu (resp. Analogie tohoto při použití klasického tachografu). Prostudoval jsem dostupné materiály na netu v různých fórech i vyjádření organizací, běžně se o tomto příliš neví a zřejmě ani nepoužívá. Předem zdůrazňuji, že nehledám cesty jak něco obcházet, ale potřebuji mít jasno o pravidlech okolo legálního OUTu, zrovna našeho provozu se to dost dotýká, ale myslím, že nejsme zdaleka jediní. Prosím všechny, kdo mohou přispět ověřenými informacemi či samotného Tacha o opravu či doplnění chyb a nepřesností v následujícím pokusu o shrnutí náležitostí kolem OUTu:
- Režim je možno zvolit, pokud vozidlo stojí, a to jak s vloženou kartou, tak bez ní. Ukončení režimu je možno provést ručně nebo se provede automaticky při vložení či vyjmutí karty.
- Pokud řidič vlastní kartu, musí ji při použití režimu OUT mít v tachografu. Pak je na ní zaznamenám režim OUT a případná kontrola na tuto dobu by neměla požadovat žádné další potvrzení.
- Pokud řidič kartu nevlastní, samozřejmě použije režim OUT bez vložené karty. Následující řidič s kartou pak před startem provede příslušný výtisk.
- Režim OUT lze použít (z těch běžnějších použití) na vozidlech, na něž se v dané chvíli nevztahuje režim vyžadující použití tachografu (dodávka 3,5t se závěsným, ale jedoucí sólo) nebo spadající do některé výjimky (např. dle čl. 13) nebo vozidla jedoucí normálně dle 561, ale pohybující se v daný okamžik mimo pozemní komunikace. Zde je zásadní otázka jak lze tento režim střídat – chápu, že pokud například celou dobu výkonu jezdí vozidlo v areálu pískovny, tak má celý den OUT. Pokud ale provádí např. odvoz něčeho z pole, může při jízdě po poli přepnout do OUT (což v jiném vláknu potvrdil i Tacho), ale pak střídá během jednoho výkonu „oba“ režimy a ten OUT slouží vlastně k tomu, že danou část jízdy nepočítá jako dobu řízení ale dobu jiné práce.
- Lze tento režim tedy použít i při nakládkách/vykládkách v uzavřených areálech firem? Možnost použítí na poli či staveništi by říkala že ano, i jsem na tato tvrzení narazil, je ale toto posouvání v areálu považováno za jízdu mimo pozemní komunikace? Jak moc lze/nelze střídat režim jízdy jako doba řízení a jízdy v OUTu při specifických podmínkách během jednoho výkonu? Jak se co následně prokazuje či neprokazuje?
- Pokud v následujícím období po použítí OUTu jedu normálně dle 561, prokazuju den jetý celý v OUTu na potvrzení jako řízení vozidla nespadajícího do 561-ky, jak ale budu co prokazovat u předchozích dnů, kdy jsem jezdil v OUTu jen chvilkově (třeba na tom poli)? To mi pak celé v kontextu s přísností 561-ky nějak nedává smysl.
- Musí řidič, jedoucí dle 561, před nímž někdo na tomtéž vozidle využíval možnost režimu OUT bez vložené karty (neb ji nevlastní a pro daný režim jízdy nebyl tachograf vyžadován), dokladovat nějak tento minulý režim vozidla uložený v tachografu, pokud jeho vlastní karta dokladuje souvisle veškeré předchozí činnosti řidiče když současně platí, že řidič dokladuje činnosti jen své, nikoli řízeného vozidla?

Předem díky za komentáře a zkušenosti.

Napsal: čtv led 31, 2013 4:03 pm
od posa
-Pokud řidič kartu nevlastní....
Tento řidič provede výtisk před a po jízdě, zaznamená proč jel bez (servis, udržba apod.). Toto potřebuje firma, následujícího řidiče s kartou toto nezajímá.
- Režim OUT lze použít....
máš to popsáno správně, ale je potřeba si dávat pozor na bezpečnostní přestávky po 4,5 hodinách řízení a po 6-ti hod. práce-podle toho co nastane dřív. Abys neměl př. 2,5hod. řízení+práce podle 561 + 4 hod. v OUTu v kuse.
-použít na nakládkách a vykládkách lze
- střídání režimů není omezeno počtem změn
-prokazování-režim OUT máš zaznamený na kartě nebo ručně na kolečku
-prokazování - toto nějak nechápu vše máš zaznamenané na kartě nebo kolečku jak režim OUT tak 561, žádné potvrzení o činnostech nepotřebuješ.
-Musí řidič....
Dokladuješ pouze svou činnost, pokud jel někdo před tebou bez karty, ať už v režimu OUT nebo podle 561 je věc firmy.

Jen ho nezapomeň vypnout, pokud by se ti to stalo a zapoměl si je potřeba zastavit udělat výtisk a zezadu provést opravu, tzn. zaznamenat vše jak mělo být to samé při kolečku. A neskoušet zneužít rychlost je normálně zaznamenaná a i jinak by šlo zneužití zjistit.

Napsal: čtv led 31, 2013 4:22 pm
od Gizmo_CZ
A co na to firmy?
při školení nám říkaly, že přijdeme do práce, dáme out najedeme k rampě, vypneme out a naložíme. Pak dáme kartu a můžeme vyjet a máme čistých 15h na výkon a nikoho nezajímá, že jsme přišli do práce o 2h dřív aby jsme si naložili :-) i tak to některé fy. pojali. Prostě je to hnus.

Další kdy se používá out.
např. Tesco Postřižín: přijedu, najedu na rampu (když mám to štěstí), vytáhnu kartu jelikož vím, jak to tam chodí s vykládkou a pokud třeba po cca 5h co stojím na rampě je hotovo dám OUT přejedu na parkoviště fy. tam OUT vypnu a dodělám 9h (popř 11h) pauzu :-) Po pauze vložím kartu doplním ručně 9 nebo 11h "volna" a nevyspalej jedu nakládat další fůru...

Napsal: čtv led 31, 2013 6:54 pm
od kaktuss
Podle odboru dopravy, BAG a ITD (u každého jsem zastavil a ptal se osobně):
režim OUT má smysl nastavovat pouze pokud celou směnu jezdím mimo působnost 561 (lom, pískovny apod.)
Pokud je jen část směny v režimu OUT, tak je to o konkrétním posouzení a dokazování, ale shodli se všichni na tom, že až u správního řízení.
Proto tachograf i v režimu OUT počítá jízdu.

To je praxe, teoretiky už jsem přestal v tomhle případě poslouchat a ani TACHO mi nedal jednoznačnou odpověď.

Režim OUT ,já osobně, používám už jen v servisu. Přijedu, vyhodím kartu, dám režim OUT a pak vytisknu lístek a nechám v servisu orazítkovat.

Napsal: stř úno 06, 2013 4:38 pm
od chomyz
Díky za komentáře i zkušenosti. Mě právě také ten celodenní režim připadá vcelku uchopitelný, ale (a znovu zdůrazňuji, že mám na mysli jen legální užití) mi prostě laicky nejde do hlavy, jak při střídavém ježdění během jednoho výkonu budu dokazovat, že jsem ve chvíli OUTu jel po poli a nepřepnul si to někde na silnici... Snad v souvislosti s rychlostí jízdy zaznamenanou po dobu OUTu? Dovedu si to představit třeba v systému, kdy auto půl dne jezdí po areálu firmy a převáží zboží mezi hromadami a po obědě vypne OUT a jede normálně na jízdu po silnicích dle 561. Asi zbytečně šťourám, ale náklaďáky v zemědělství zažívají v poslední době trochu vzestup a ta možnost/nemožnost OUTu souvisí taky s tím, zda je ten náklaďák registrován na zemědělský subjekt či na dceřinnou dopravní firmu atd. takže při porovnání takových 2 aut jezdících na stejné práci ale v jiném režimu mohou být dost rozdíly a proto se snažím dopátrat co možno informací, ať nešířím něco, co by mohlo přinést problémy, neb se na to v poslední době ptá dost lidí...

Napsal: stř úno 06, 2013 5:24 pm
od 2paM
Nevíte jak je to s režimem OUT na analogovým tachografu? Nevím jak ho zapnout žádný tlačítko tam na to není

Napsal: stř úno 06, 2013 5:42 pm
od Brutus
Analogovej je OUT sám o sobě.

Napsal: stř úno 06, 2013 5:45 pm
od kuntík
psal si v prvním příspěvku, že když začíníš v OUT, tak celá směna je v tomoto režimu. OUT se používá pokud třeba jedeš mimo uzemí EU, tzn. pokud tedy začínáš směnu na Ukrajině, tak dáš OUT a jedeš v tomto režimu poté třeba SK,CZ. Nicméně země které nejsou v EU ale jsou členy dohody AETR je třeba ho dodržovat. Práce na stavbách je jasnej OUT, ale jak se dostat třeba k benzince natankovat...přepnutím tacho, nebo též v režimu OUT?

Napsal: čtv úno 07, 2013 9:40 am
od posa
2paM:
Na analogu ho zaznamenáš ručním záznamem ze zadu na kolečko před začátkem a hned po skončení tohoto režimu.

Chomyz:
Ty nic nedokazuješ, pouze předkládáš svoji správně zaznamenanou činnost.
Rozdíly v zemědělství těžko říct, ty tímto režimem neušetříš "výkon", ale pouze jízdu.

kuntík:
Při cestě na benzínku režim OUT vypneš před výjezdem ze stavby.

Napsal: pon úno 11, 2013 1:37 pm
od danis
posa
-použít na nakládkách a vykládkách lze

já myslím, že nelze, resp. šlo by jen tehdy, kdyby místo nakládky nebo vykládky bylo mimo pozemní komunikaci.

Napsal: pon úno 11, 2013 3:34 pm
od John 15
Nějaké info o používání režimu OUT: http://www.cspsd.cz/dopravci/192-pouziv ... fem-cast-1

Napsal: pon úno 11, 2013 4:37 pm
od posa
danis:
Je dobré si přečíst i otázku, která zněla: Lze tento režim tedy použít i při nakládkách vykládkách v uzavřených areálech firem?

Napsal: pát bře 22, 2013 4:03 pm
od chomyz
Tak na stránkách CSPSD (a převzatě i v aktuálním čísle Informatiky v dopravě) se objevila druhá část pojednání o OUTu, která vysvětluje (alespoň pro mne) některé nejasnosti. Pokud je v rámci 1 výkonu jakákoli část spadající pod 561, pak celý tento výkon je posuzován dle 561 akorát veškerý OUT najetý v rámci výkonu je jiná práce nikoli řízení. Zaujala mě ale věta: V mnohých řidičích přežívá názor, že pokud užití režimu OUT nemohou mít potvrzeno dopravcem, což je případ nakládky, vykládky a manipulace, stává se pro ně rizikovým.
Jak mám chápat toto potvrzení na nakládce a spol. (zatím jsem na to nikde nenarazil) - to by měl potvrzovat výtisk někdo z té firmy kde nakládám? To ale není dopravce - a jakým způsobem by to potvrdil ten dopravce, když je to potřeba mít potvrzeno před vyjetím a je mimo firmu? Nebo se to týká jen nakládek "u nás na place"? Každopádně pokud by tato část měla být nějak potvrzována (na výtisku, na kolečku, něčím dalším?) vysvětlovalo by to pro mne možnost doložení, že jsem opravdu v době OUTu nebyl někde na silnici. Mám s tímto potvrzováním někdo zkušenosti, neb jsem na to opravdu asi zatím nikde nenarazil?

Napsal: čtv čer 11, 2015 10:04 pm
od Walach

Napsal: pát kvě 06, 2016 10:30 pm
od jirka7
chtěl bych se zeptat jak je to s tim kdyz budu 8 hodin jezdit v rezimu out na stavbe a pak budu muset vyject na pozemni komunikaci kde plati 561 kolik budu budu este smet hodin ridit?