Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek
Odložení týdenního odpočinku po 1. 1. 2014
Nařízení 1073/2009 článkem 29 částečně upravuje znění nařízení 561/2006. Tím se přidává do článku 8 nařízení 561/2006 odstavec 6a.
Ten umožňuje od 4. června 2010 řidičům, kteří vykonávají jednorázovou mezinárodní příležitostnou osobní přepravu odložit týdenní odpočinek až o 12 po sobě jdoucích 24 hodinových časových cyklech následujících po předcházející běžné týdenní době odpočinku.
V tomto odstavci jsou stanoveny podmínky, za kterých lze tuto odchylku uplatňovat. V první řadě musí být předchozí běžná týdenní doba odpočinku (nejméně 45 hodin), dále musí přeprava probíhat nejméně 24 hodin na území jiného státu, na který se toto nařízení vztahuje, a řidič po uplatnění odchylky musí nastoupit dvě běžné týdenní doby odpočinku (nejméně 90 hodin) nebo jednu běžnou a jednu zkrácenou týdenní dobu odpočinku (nejméně 69 hodin).
Dále je novinkou, že od 1. 1. 2014 platí další podmínka, která pravidla pro možnost odložení týdenního odpočinku zpřísňuje takto:
Vozidlo musí být vybaveno digitálním tachografem.
Pokud řízení probíhá v noční době stanovené nařízením na 22:00 hodinu – 6:00 hodinu, musí být vozidlo řízeno v režimu s více řidiči nebo musí řidič čerpat bezpečnostní přestávky nejdéle po 3 hodinách nepřetržité doby řízení.
Za řízení v noční době se považuje každá doba, která třeba jen jednou minutou zasahuje do stanoveného časového úseku.
Například řidič, který začíná řídit v 5:59 hod a je na řízení sám, bude čerpat první bezpečnostní přestávku nejpozději v 8:59 hod a nikoliv až v 10:29 hod. Řidič, který zahájil činnost řízení v 18:00 hodin, nemůže vykonat bezpečnostní přestávku až v 22:30 hod, ale nejpozději v 22:00 hodin.
Jestliže toto nedodržení proběhne nejpozději šestý dvaceti čtyřhodinový časový cyklus od předchozí týdenní doby odpočinku, není nic ztraceno a řidič musí pouze vykonat další týdenní odpočinek (nejméně 24 hodin). Pokud ale řidič uskuteční sedmý dvaceti čtyřhodinový časový cyklus, pak silniční kontrola zjistí, že řidič při řízení v noční době nedodržel podmínku bezpečnostních přestávek po 3 hodinách, bude se jednat o velmi závažné porušení. Řidiči může být uložena vysoká pokuta a může mu být dokonce zakázána další jízda až do splnění minimální týdenní doby odpočinku.
Z tohoto vyplývá, že řidič, který při zmiňované přepravě osob dodrží doby týdenního odpočinků podle standardního režimu, nemusí dodržet žádnou z výše uvedených podmínek. Tedy ani digitální tachograf ve vozidle, ani přestávky po 3 hodinách popř. řízení v osádce v noční době.
Nařízení 1073/2009 článkem 29 částečně upravuje znění nařízení 561/2006. Tím se přidává do článku 8 nařízení 561/2006 odstavec 6a.
Ten umožňuje od 4. června 2010 řidičům, kteří vykonávají jednorázovou mezinárodní příležitostnou osobní přepravu odložit týdenní odpočinek až o 12 po sobě jdoucích 24 hodinových časových cyklech následujících po předcházející běžné týdenní době odpočinku.
V tomto odstavci jsou stanoveny podmínky, za kterých lze tuto odchylku uplatňovat. V první řadě musí být předchozí běžná týdenní doba odpočinku (nejméně 45 hodin), dále musí přeprava probíhat nejméně 24 hodin na území jiného státu, na který se toto nařízení vztahuje, a řidič po uplatnění odchylky musí nastoupit dvě běžné týdenní doby odpočinku (nejméně 90 hodin) nebo jednu běžnou a jednu zkrácenou týdenní dobu odpočinku (nejméně 69 hodin).
Dále je novinkou, že od 1. 1. 2014 platí další podmínka, která pravidla pro možnost odložení týdenního odpočinku zpřísňuje takto:
Vozidlo musí být vybaveno digitálním tachografem.
Pokud řízení probíhá v noční době stanovené nařízením na 22:00 hodinu – 6:00 hodinu, musí být vozidlo řízeno v režimu s více řidiči nebo musí řidič čerpat bezpečnostní přestávky nejdéle po 3 hodinách nepřetržité doby řízení.
Za řízení v noční době se považuje každá doba, která třeba jen jednou minutou zasahuje do stanoveného časového úseku.
Například řidič, který začíná řídit v 5:59 hod a je na řízení sám, bude čerpat první bezpečnostní přestávku nejpozději v 8:59 hod a nikoliv až v 10:29 hod. Řidič, který zahájil činnost řízení v 18:00 hodin, nemůže vykonat bezpečnostní přestávku až v 22:30 hod, ale nejpozději v 22:00 hodin.
Jestliže toto nedodržení proběhne nejpozději šestý dvaceti čtyřhodinový časový cyklus od předchozí týdenní doby odpočinku, není nic ztraceno a řidič musí pouze vykonat další týdenní odpočinek (nejméně 24 hodin). Pokud ale řidič uskuteční sedmý dvaceti čtyřhodinový časový cyklus, pak silniční kontrola zjistí, že řidič při řízení v noční době nedodržel podmínku bezpečnostních přestávek po 3 hodinách, bude se jednat o velmi závažné porušení. Řidiči může být uložena vysoká pokuta a může mu být dokonce zakázána další jízda až do splnění minimální týdenní doby odpočinku.
Z tohoto vyplývá, že řidič, který při zmiňované přepravě osob dodrží doby týdenního odpočinků podle standardního režimu, nemusí dodržet žádnou z výše uvedených podmínek. Tedy ani digitální tachograf ve vozidle, ani přestávky po 3 hodinách popř. řízení v osádce v noční době.
on-line poradenství pro řidiče
https://www.facebook.com/groups/939367739437323/
https://www.facebook.com/groups/939367739437323/
milanm:Dobrý školitel....
A jak doložím činnost ? Se obávám že to asi v některých zemích neprojde mít kartu venku z tachografu, doplnit si tam třeba 50 hodin odpočinku a nemít na to papír.....
Podle mě by jsi potřeboval lístek z hotelu nebo něco podobného pokud vytáhneš kartu třeba ve Francii a zase ji tam dáš v té samé zemi zpátky.
Minimálně tě dostanou na to že ti započítají cestu od a k autu jako výkon.
Tolik můj názor.
A jak doložím činnost ? Se obávám že to asi v některých zemích neprojde mít kartu venku z tachografu, doplnit si tam třeba 50 hodin odpočinku a nemít na to papír.....
Podle mě by jsi potřeboval lístek z hotelu nebo něco podobného pokud vytáhneš kartu třeba ve Francii a zase ji tam dáš v té samé zemi zpátky.
Minimálně tě dostanou na to že ti započítají cestu od a k autu jako výkon.
Tolik můj názor.
+NÁMĚSTEK+:
Na 9 budiž,to bych ještě chápal ale na dva dny...to už si jistý nejsem ale jak se říká tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu .....
Já si píšu dovolenkový papír i na 9ti hodinovou pauzu pokud byla karta venku. Zabere to 3 minuty ,nic to nestojí a mám klid.
Stejně tak zadávám cílovou i výchozí zemi i většinou kladívka při vykládce či tankování a podobné věci které tu někteří považují za zbytečnosti.... .
Když mě pak v Anglii staví VOS nebo moji oblíbení rakouští zmetci tak neupadám do mdlobných stavů ,tlak zůstává v normálu a spodní prádlo relativně čisté.
S úsměvem a v klidu zastavím a jsem si jistý že odjedu bez drastického průvanu na kontě.
Na 9 budiž,to bych ještě chápal ale na dva dny...to už si jistý nejsem ale jak se říká tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu .....
Já si píšu dovolenkový papír i na 9ti hodinovou pauzu pokud byla karta venku. Zabere to 3 minuty ,nic to nestojí a mám klid.
Stejně tak zadávám cílovou i výchozí zemi i většinou kladívka při vykládce či tankování a podobné věci které tu někteří považují za zbytečnosti.... .
Když mě pak v Anglii staví VOS nebo moji oblíbení rakouští zmetci tak neupadám do mdlobných stavů ,tlak zůstává v normálu a spodní prádlo relativně čisté.
S úsměvem a v klidu zastavím a jsem si jistý že odjedu bez drastického průvanu na kontě.
"ad nejen Kuntík" : No koukám a nestačím se divit, ale dobře pro mne. Budu si taky dál vyplňovat tzv. každou hodinu abych doložil co jsem kdy dělal a nedělal a budu v klidu, páč vás, kteří v tom máte nepořádek je naštěstí dost. Policajti, celníci a referáty dopravy a jim podobní mne pak nechají žít, vyblbnou se na vás, kteří se divíte proč někdo vyplňuje každou "9" nebo na vás kdo vyndáváte kartu apod...
Pokud nestřídám vozy a jezdím pořád stejným, neexistuje jediný důvod proč kartu vyndávat...
Pokud nestřídám vozy a jezdím pořád stejným, neexistuje jediný důvod proč kartu vyndávat...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 11 hostů