Pokec o AETRu, profesních průkazech, pravidlech, zákonech, apod.

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Thomas123
Příspěvky: 40
Registrován: pon zář 12, 2011 9:01 pm
Bydliště: Morava

Kdy je/není potřeba profesní průkaz?

Příspěvek

Dobré odpoledne,
chci se zeptat, kdy je potřeba profesní průkaz, resp. kdy není potřeba? Jak je to třeba s nástavbami na automobilové podvozky TATRA (UDS, jeřáby ČKD, apod.) - tam se přeci práce nevykonává tím, že pracovník řídí, ale tím, že pracuje na té nástavbě. Právě mi vrtá hlavou toto:
Povinnost dle § 46 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb. v platném znění se nevztahuje na řidiče:
a) vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km.h,
b) vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami České republiky,
c) vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
d) vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné služby,
e) vozidel ve zkušebním provozu ( § 36 zákona č. 56/2001 Sb., v platném znění)
f) vozidel používaných při výcviku podle části třetí a páté tohoto zákona a při zkouškách podle části třetí a čtvrté tohoto zákona,
g) vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
h) vozidel používaných pro vlastní potřeby a
i) zemědělských a lesnických traktorů.
Jak mám chápat bod g)? Je tedy potřeba profesák na UDS nebo ČKD jeřáb na Tatře? Nebo není?

Při řízení tatrovky s nástavbou UDS/ČKD jeřáb si myslím, že by profesní průkaz být nemusel, protože řízení není hlavní činností, ale ta práce s tou UDS je to, proč se s tím autem vlastně jede. Jak to vidíte Vy?
úte zář 13, 2011 4:22 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Na jeřáb a podobné pracovní stroje profesák nepotřebuješ.
úte zář 13, 2011 6:34 pm

Thomas123
Příspěvky: 40
Registrován: pon zář 12, 2011 9:01 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

No vím, že na jeřáb, který je v kategorii pracovní stroj (Liebherry, apod.) není potřeba profesák, neplatí se silniční daň ani mýtné (pokud mám správné informace).

Pár lidí mi totiž tvrdí, že na nástavby (UDS, ČKD jeřáby) na automobilových podvozcích (TATRA, PRAGA, LIAZ) profesák být MUSÍ. Myslíte, že to bude vidět stejně i policie, že profesák být nemusí?
úte zář 13, 2011 6:46 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

ani na tyto stroje být profesák nemusí páč tvá hlavní práce není autodoprava.
úte zář 13, 2011 6:50 pm

Thomas123
Příspěvky: 40
Registrován: pon zář 12, 2011 9:01 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

Super, díky moc.

Ještě mě napadá, co nákladní auto s hydraulickou rukou? Nebo přívěs za autojeřábem?
úte zář 13, 2011 7:04 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Záleží na co to budeš používat??? jestli na dovoz materialu třena do své zámečnické firmy tak nemusíš, ale jestli to budeš používat na podnikání dovoz rozvoz a pod. tak už musíš mít profesák.
úte zář 13, 2011 7:32 pm

karel slezák
Příspěvky: 2349
Registrován: úte srp 24, 2010 9:27 pm
Bydliště: Brünn
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Já jezdím s ČKDéčkem, profesák mám i mýto platíme, i k udivení mýto platí i Správva udržba silnic, když pluhuje stát ji to zpětně vrací!!!
Proč profesní průkazy

§ 6, odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb.
(9) Řidič motorového vozidla, k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny C,C+E, D nebo D+E, nebo podskupiny C1, C1+E, D1 nebo D1+E je povinen mít při řízení u sebe průkaz profesní způsobilosti řidiče pro příslušnou skupinu nebo podskupinu. Držitel průkazu profesní způsobilosti řidiče, který se podrobil vstupnímu školení v základním rozsahu, je oprávněn řídit vozidlo skupiny C, C+E od 21 let a motorové vozidlo skupiny D, D+E od 23 let. Držitel průkazu profesní způsobilosti, který se podrobil vstupnímu školení v rozšířeném rozsahu, je oprávněn řídit vozidlo skupiny C, C+E od 18 let a vozidlo skupiny D, D+E od 21 let. net
http://www.youtube.com/user/kajaslezak
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
úte zář 13, 2011 8:02 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Když to má pro soukr. učely tak profesák být nemusí jestliže to je pro podnikání a jako hlavní činnost profesák být musí. Prostě jak jsem psal výše jde o to na co to má a jak to použije.
úte zář 13, 2011 8:33 pm

karel slezák
Příspěvky: 2349
Registrován: úte srp 24, 2010 9:27 pm
Bydliště: Brünn
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

soukromé učely??? Jako to máš v kulně tatru? neplatíš daň, Nebo něco jinýho bez značek :-D to pak nemusím zakládat takový tema, to je asi tak když napíšeš na fejsbůk, že deš krast :-D
http://www.youtube.com/user/kajaslezak
**všude musí být uklizeno, řekla babička a kopla hovno pod postel**
úte zář 13, 2011 8:43 pm

Thomas123
Příspěvky: 40
Registrován: pon zář 12, 2011 9:01 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

Tak a jsem zmatený. Bavme se tedy jen UDS a ČKD nástavbách na TATRU, apod.

Normálně pro komerční účely - podnikání. Jak tedy? Musí být nebo ne?
úte zář 13, 2011 8:56 pm

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Beru to tak že třeba tesař má V3Sku jeřáb aby si zvedal na stavbě trámy a pod. tudíž nemusí mít profesák. Jestli že s tím bude podnikat to jest jezdit a vydělávat tak už musí být. Je to stejné jako když jsem dělal u firmy co stavěla lešení a to lešení se tím autem převáželo a profesák jsme nepotřeboval.
úte zář 13, 2011 9:14 pm

Thomas123
Příspěvky: 40
Registrován: pon zář 12, 2011 9:01 pm
Bydliště: Morava

Příspěvek

Po delší době otevírám toto téma, abych ho doplnil o zajímavou odpověď starou z konce minulého roku. Po několika emailech se zelenou linkou jsem dostal následující odpověď:
výjimky z povinnosti účastnit se zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, které jsou uvedeny v odst. 3 § 46 zák. 247/2000 Sb., zákona o získávání a zdokonalovaní odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, konkrétně písm. g, hovoří jasně, když se v něm říká, že povinnost zdokonalování odborné způsobilost řidiče se nevztahuje na řidiče vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče. V podstatě závisí na tom, co má daný pracovník uvedeno v pracovní smlouvě jako hlavní náplň práce. Pokud tento zaměstnanec využije přepravované předměty potřebné ke své činnosti, tak průkaz profesní způsobilosti mít nemusí, což se v případě jeřábníka nedá zcela předpokládat.
V tomto případě bude nutné řešit tuto situaci na místě s policií, pokud nastane.
a
jestliže řidič je ten, který bude obsluhovat tu nástavbu, kterou bude využívat ke své činnosti výkonu povolání, průkaz profesní způsobilosti mít tento člověk nemusí.
Chtěl jsem po nich tuto odpověď na hlavičkovém papíře, ale vzhledem k tomu, že se jedná o výklad veřejně přístupného zákona, tak to není možné.

Docela by mě zajímalo, jaký by byl názor na řízení auta s rukou, kdy se zákazníkovi převáží materiál. Řidič třeba zaměstnán jako obsluha hydraulické ruky. Protože v takovém případě by řidič přepravoval věci, které poté využije k výkonu své závislé práce. Nebo ne?

A docela mě zpětně zaujala odpověď s citovaným zákonem. Jak může řidič nákladního auta předložit profesní průkaz, když ho mít nemusí?
pon črc 30, 2012 7:48 pm

srneček
Příspěvky: 49
Registrován: ned zář 27, 2009 8:43 pm

Příspěvek

Já jsem ten paragraf našel v platném zákoně trošku delší:

(9) Řidič motorového vozidla, k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny C, C+E, D nebo D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 nebo D1+E nebo řidičské oprávnění uznávané jako rovnocenné, je dále povinen mít při řízení u sebe průkaz profesní způsobilosti řidiče pro příslušnou skupinu nebo podskupinu nebo obdobný doklad vydaný jiným členským státem Evropské unie, s výjimkou vozidel stanovených zvláštním právním předpisem9a). Držitel průkazu profesní způsobilosti řidiče, který se podrobil vstupnímu školení v základním rozsahu podle zvláštního právního předpisu9b), je oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny C a C+E až od 21 let a motorové vozidlo skupiny D a D+E až od 23 let, s výjimkou motorového vozidla linkové osobní dopravy, pokud trasa linky nepřesahuje 50 km. Držitel průkazu profesní způsobilosti řidiče, který se podrobil vstupnímu školení v rozšířeném rozsahu podle zvláštního právního předpisu9b), je oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny C a C+E od 18 let a motorové vozidlo skupiny D a D+E od 21 let.
pon črc 30, 2012 9:36 pm

Uživatelský avatar
TomyJunior
Příspěvky: 9
Registrován: stř pro 04, 2013 6:51 pm

Příspěvek

Zdravím, využiji tohoto tématu a zeptám se.:
1) Potřebuji "profesák", když bych jezdil s dodávkou, respektive s vozidly do 3,5t k čemuž mě opravňuje ŘP.B?
2) Jak je to s těmi hmotnostmi, užitečná hmotnost a pohotovostní hmotnost aj...?
Mám 19 let a zatím vlastním jenom "B", takže mě je jasný, že nejjednodušší je si ten "profesák" s tím "Cečkem" udělat a nemusím nic řešit, ale tak pokud se najde nějaká dobrá duše, která bude ochotná mě k tomu něco napsat tak tomu patří díky. :)
úte led 07, 2014 7:57 pm

kuntík
Příspěvky: 986
Registrován: pát črc 17, 2009 3:11 am
Bydliště: JM

Příspěvek

do 3,5 tuny profesák nepotřebuješ.
užitečná- kolik můžeš naložit nákladu
provozní- hmotnost vozidla včetně náplní a tuším i řidiče
celková- součet těchto hmotností

ohledně profesáku je tady toho až moc, tak si to pohledej
asi se na tu šoféřinu...
už se stalo...
úte led 07, 2014 8:08 pm

Odpovědět

Zpět na „Legislativní témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů