Pokec na veškerá témata, včetně ne-truckerských debat (Vaření, muzika, zážitky z cest, fotky....)

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
Prouza88
Příspěvky: 6764
Registrován: pon bře 30, 2009 3:29 pm
Bydliště: Znojmo

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

No to sem ti eště nevykládal o Prouzově konstantě :D
Ano obecně máš pravdu a ano praskla, nákladní i osobní, obě tak v 90km/h. Žádná hrůza, ale to bylo asi štěstí. Neobouvám velký profil tak to není taková hrůza, ale to nemůžeš tak hned brát. Kamarád mechanik měl havárku ve městě v 50km/h ustřihlo se zavěšení a jedno kolo šlo doleva, neudělal s tím už nic.. Ale přece kvůli tomu nebude jezdit 20 žejo :think:
Give me a minute and i'm good, if i've got an hour, im great.You give me six months, i'm unbeatable.
čtv úno 13, 2020 12:07 am

ned bře 01, 2020 2:34 pm

Uživatelský avatar
Matúš Sabo
Zaklinač
Příspěvky: 2428
Registrován: úte úno 22, 2011 3:08 pm
Bydliště: Bystre n/T

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Ivan, dik že ši to sem dal, občas chodim na ten server :)
ned bře 01, 2020 3:37 pm

Uživatelský avatar
vodic216
Příspěvky: 506
Registrován: sob lis 10, 2012 6:46 pm
Bydliště: Martin

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
čtv dub 09, 2020 1:56 pm

Uživatelský avatar
vodic216
Příspěvky: 506
Registrován: sob lis 10, 2012 6:46 pm
Bydliště: Martin

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Rok 1987
čtv dub 09, 2020 2:03 pm

sof
Příspěvky: 3886
Registrován: ned lis 27, 2011 3:29 pm
Bydliště: ..

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Začiatkom minulého roka som na STK na Slovensku stretol tento ťahač, nové Iveco na plyn- LNG. Šofér pri aute nebol, len technik STK a ten my o aute a plyne nevedel nič povedať. Odvtedy som si na cestách začal nákladné autá ny plyn všímať. Nikdy sa my nepodarilo nič odfotiť a ani sa zo žiadnym šoférom porozprávať. Ale ťahače na plyn stretávam čoraz častejšie. V Nemecku som dva krát stretol nejakú slovenskú firmu s autami na plyn s Košickou špz.

Iveco, rovnako veľké nádrže na plyn má po oboch stranách:
Obrázek Obrázek
Na oboch nádržiach je tlakomer, ukazoval tlak 9 BAR. Na poslednej fotke je tenká kovová rúrka, to bude asi odvetrávanie.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

To Iveco je na LNG. LNG je skvapalnený (liquified) zemný plyn, teda skvapalenené CNG.
CNG schladené pod -162°C sa skvapalní a zmenší svoj objem. LNG je približne 2,5 - 3,5 krát hustejšie oproti CNG, takže objem nádrže môže byť 2,5 - 3,5 krát menší. Vďaka tomu zaberá podstatne menej priestoru vo vozidle, zníži sa tlak a váha v nádrži a hlavne zvýši sa dojazd.
-------------------------------------------------------------------------------------------
O ťahačoch na plyn od minulého roka veľmi často píšu poliaci na www.40ton.net. Sú tam články o tom, ako poľské firmy kupujú nové kamiony na plyn vo veľkých množstvách. Tieto ťahače na plyn nemusia v Nemecku platiť mýto, to je asi ten hlavný dôvod prečo sa na cestách začínajú objavovať.

--------------------------------------------------------------------------------------------
So svojím autom idem občas do servisu autoklinikaholčík. Na ich www stránkach som našiel info o prestavbe nákladného auta na diesel gas. Netušil som, že také niečo existuje. Kto to nepozná, tak sa tú stránku oplatí pozrieť, je tam viac info o plyne do nákladných áut.

Obrázek
https://www.dieselgas.sk/montaz/
https://www.dieselgas.sk/lpg-do-naftove ... es-actros/

------------------------------------------------------------------------------------------
Dnes som mal prvý krát možnosť porozprávať sa zo šoférom nákladného auta na plyn. Mal ten dieselgas- zmiešanina plynu CNG a nafty. Bol to starší MAN, euro 5. Minulý rok bol prestavaný na dieselgas. Objem nádrží neviem, ale šofér vravel, že tam môže mať asi 350 litrov plynu. Ukazoval my účtenku za posledné tankovanie plynu a platil len 27eur. Bol to Ukrajinec (ale ruského pôvodu) a rozprávali sme sa rusky, lebo inak nevedel. Vravel, že jeho poľská firma minulý rok prestavala všetky autá na tento plyn. (asi 70-80 áut) Šofér vravel, že s tým nemá žiadne starosti, pri kontrolách nemá problém a nemecké mýto neplatí. V kabíne mal malý vypínač, ktorý mu ukazoval na štyroch kontrolkách koľko mu to berie plynu a ukazoval my, že to môže vypnúť a ísť len na čistú naftu. Nádrž na MANe na ľavej strane mal nahradenú fľašami a druhú, menšiu nádrž na pravej strane mal na naftu. Nádrž na AD blue mal tiež a keďže používa aj naftu, tak používa aj AD blue. Spotrebu my nevedel povedať, ale vravel, že mu to na nejakých 1300km vystačí. Plyn tankuje bežne na nemeckých autohofoch. Jediný problém čo spomínal bolo, že občas sa s kamiónom nevie dostať k stojanu, ktorý je robený hlavne pre osobné autá. Natankovať ten plyn mu trvá asi 10 min. Koncovka na tankovanie je na druhej fotke označená červene.

Úspora tohto auta je v malom platení za lacný plyn a v neplatení nemeckého mýta. Na stránkach autokliniky Holčík je o písané viac.

Obrázek Obrázek

----------------------------------------------------------------------------------------

Pri týchto autách na plyn ma napadla jedna vec. Ako je to z bezpečnosťou? Čo to spraví po náraze? Ten poľský MAN na fotkách- to boli pevné oceľové fľaše a plyn tam nieje pod veľkým tlakom. To Iveco, to neviem. Obrovské nádrže, veľký tlak.... Čo to spraví, ak mu do nádrží niekto narazí veľkou rýchlosťou? Teoreticky to majú asi vyskúmané a aj testované. Ale v praxi? To časom zistíme, tých aut jazdí čoraz viac. Určite časom k ťažkej búračke takého nákladného auta dôjde. Samotná nafta je ťažko zápalná. Plyn je ľahko zápalný a rád vybuchuje.

Môj názor je, že tie autá na ceste nevidím rád a dúfam, že sa mýlim, ak sa obávam toho, že sa tie GAS kamióny po náraze zmenia na horiace a vybuchujúce fakle.


Výbuch autobusu s plynovými nádržami na streche.


---------------------------------------------------------------------------------------

A ešte k tomu ukrajinskému šoférovi, lebo asi aj to je šoférina- budúcnosť. Robí v poľskej firme. Mal plat okolo 60eur na deň, ale teraz cez korona krízu im firma zmenšila platy na asi 55 eur na deň. Má platený každý deň v práci. Robí dvojmesačné turnusy a potom ide na dva týždne domov. V jeho poľskej firme šoférov robí asi 80 percent ukrajincov. Na firmu sa nesťažoval, ale ani ju nechválil. Vraj pre neho priemer a čo je hlavné, peniaze má načas a auto je v poriadku. Pri kontrolách nemá problém. Jazdí len úniu a hlavne nemecko. Tam robí 3 kabotážne prepravy a potom ide Benelux alebo Poľsko, alebo niečo iné. Mal posuvku, jeho náklad je hlavne odpad a štepka.
čtv kvě 21, 2020 6:23 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Asi myslíš tuhle firmu: https://www.bioway.co/

Potkávám jich hodně i u nás.
BES - běs
čtv kvě 21, 2020 6:50 pm

Martin F.
Příspěvky: 241
Registrován: úte pro 10, 2019 6:04 am

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Sof to košické iveco bolo take tmavé až čierne ?a na boku návesu veľkým písmom nápis ? Keď áno je ich asi 30 a podľa toho co viem je to pozostatok zo steel Trans
čtv kvě 21, 2020 6:51 pm

Martin F.
Příspěvky: 241
Registrován: úte pro 10, 2019 6:04 am

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Presne bioway som myslel rozbehli to asi pre rokom vo veľkom štýle
čtv kvě 21, 2020 6:52 pm

sof
Příspěvky: 3886
Registrován: ned lis 27, 2011 3:29 pm
Bydliště: ..

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Áno, stretol som ich dva krát. Vždy ma rýchlo obehli, asi im to ide 89km/hod
čtv kvě 21, 2020 7:04 pm

Uživatelský avatar
Pavel Šebek
intercool
Příspěvky: 10887
Registrován: ned říj 21, 2007 4:55 pm
Bydliště: Bystřice

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Nemůžu si pomoc, ale za mě na pohled krásné kamiony, ale ten plyn už by mě tolik nelákal. A 30 aut? To se mi zdá málo, na to kolik jich vídám, jedině by tu měli nějakou stabilku.
BES - běs
čtv kvě 21, 2020 7:28 pm

jose rabano
Příspěvky: 7515
Registrován: ned pro 02, 2018 8:31 am

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Polsky Sachs trans,wodzislaw.sl.,ma plynovych aut x...v nemecku Rainert,modre auta,iveco vetsinou,poznas to na sto honu podle toho sudu na lezato mezi napravama.z kosic jsem uz taky neco potkal ale firma asi neni velka,taky iveco
čtv kvě 21, 2020 7:37 pm

Uživatelský avatar
ATW service
Příspěvky: 924
Registrován: sob dub 21, 2012 10:33 am
Bydliště: King's town
Kontaktovat uživatele:

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Zkraje roku jsem se ptal na LNG tahač u Iveca a bylo oproti standardu dražší o ca. 30-35 tis. €. Prý od výrobce schválně, počítá se se státní dotací. To ovšem neplatí v CZ, u nás žádné dotace nejsou, nehledě na nulovou infrastrukturu. Navíc ještě nebylo ani jisté, zda Němci schválí další odklad platby mýta. Teď už to vypadá nadějněji...
Nedávno jsem ale našel tohle https://www.transportenvironment.org/ne ... road-tests a fakt teď nevím, jestli to je jen elektro lobby nebo kde je vlastně pravda... :think:
čtv kvě 21, 2020 8:00 pm

sof
Příspěvky: 3886
Registrován: ned lis 27, 2011 3:29 pm
Bydliště: ..

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

Tiež som to čítal, ale pri písaní o GAS nákladných autách som na to zabudol. ATW, dobre že si to sem dal.

V tom odkaze sa píše, že GAS nákladné autá niesú ekologické a že produkujú veľa škodlivých splodín. Ťažko povedať kde je pravda. Keď jazdili len plynové autobusy, tak to nikomu nevadilo.

Pohon na plyn je zatiaľ jediný alternatívny pohon, ktorý sa dokázal v ťažkej nákladnej doprave dostať do reálnej praxe. A aj to len po dotovaní. V Nemecku sa neplatí mýto a zdá sa my, že aj cena plynu je oslobodená od nejaké dane, preto je lacný.

Mna tento pohon zaujíma len s pohladu šoféra a bezpečnosti, ekonomika má nezaujíma. Ale keď si Poliak prerobí staršieho MANa euro 5 na plyn a jazdi s ním úniu, tak sa to oplatiť asi musí.

Ale asi to všetko závisí od toho nemeckého mýta. To asi pre firmu čo jazdi prednostne Nemecko nieje mala položka.
čtv kvě 21, 2020 8:32 pm

Pavell
Příspěvky: 1157
Registrován: stř zář 19, 2007 5:30 pm

Re: šoféřina-budoucnost?!

Příspěvek

uz jsem to tu psal. 2 roky jsem jezdil se stralisem na cng a to nechces. charakter motoru jak benzinak, zadny kroutak. pod kopcem poradne podradit a pak uz to jen chcipalo. :-D maly dojezd. vecne nejake chybove hlasky. ja bych to nechtel ani zadarmo. k tomu jednoosak naves. taky chutovka. vazte si, ze jezdite s naftovyma autama. muze byt hur.
čtv kvě 21, 2020 8:40 pm

Odpovědět

Zpět na „Netechnická témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 38 hostů