SIMCA

vznikla před II.Světovou válkou ve Francii, zpočátku montovala vozidla FIAT

, jejichž díly používal tvůrce závodních vozů Amádée GORDINI

, jméno udržované nyní RENAULTem pro sportovní modely.
Po válce začala Simca produkovat vozy vlastní konstrukce, na začátku padesátých let přišla s modelem Aronde

, prodávaným a velmi oblíbeným (jako mnohé další modely od Simcy) i u nás, v tehdejší ČSR.
V polovině padesátých let koupila Simca výrobní závod amerického FORDu ve Francii a převzala pod jménem Vedette

do výroby automobil vyvinutý ještě Fordem.
Ke konci padesátých let Simca odkoupila francouzský závod TALBOTu

pojmenovaný jménem italského majitele Talbot-Lago. Talbot byl založen v Anglii již na samém začátku dvacátého století vévodou z Talbotu, dovozcem francouzských vozů CLÉMENT. Talbot

se před válkou vyprofiloval jako přímý konkurent firem Daimler

, Bugatti

, Bentley, Lagonda, Delage, Delahaye

, Rolls&Royce a Alvis. Talbot se svého času včlenil s automobilkami SUNBEAM a DARRACQ do koncernu ROOTES.
Na začátku šedesátých let začala Simca produkovat model 1000

s motorem vzadu, u nás méně známý, ale světově úspěšný. Brzy po tomto modelu Simca představila také model 1300/1500, jehož "faceliftové verze" 1301/1501

byly též milované motoristy v ČSSR. Krátce nato převzal většinu v Simce CHRYSLER

přes divizi Chrysler France.
Ke konci šedesátých let firma představila Simcu 1100

a propojila se s výrobcem leteckých a kosmických technologií, stavitelem závodních, sportovních vozidel a prototypů, firmou MATRA

. Matra také poměrně úspěšně působila v F1 a třikrát vyhrála Le Mans

.
Již zcela v režii Chrysleru vznikl typ Chrysler 160/180/2litre

, v ČSSR až zbožňovaný. Jako další výrazný model byl představen sporťák Matra Simca Bagheera, vyjímečný třemi sedadly vedle sebe a za nimi umístěným motorem, který našel pokračování ve vozidle Talbot Matra Murena

.
V tomto období měla Simca ve výrobním programu současně vozy s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol, modely s motorem vzadu, auta s pohonem předních kol a sporťák s motorem uprostřed.
Nový model 1307/1308 a jeho deriváty a "facelifty" 1309/1510/ Solara/ Alpine

získal titul "Automobil roku 1976" a opět byl v Československu milován. Simca získala tento titul ještě jednu v roce 1979 s modelem Talbot Horizont.
V roce 1977 se začal prodávat Matra Simca Rancho

(žel nikdy nedošlo na verzi 4x4 s pohonem uzpůsobeným z Citroënu BX 4x4

), historicky nejspíše zakladatel kategorie dnes představované třeba Škodou Yetti. Byly vyráběny i malé, dnes v čechách málo vzpomínané autíčka Talbot Sunbeam i v plnokrevné verzi odladěné u Lotusu

.
Ale na samém konci sedmdesátých let prodal Chrysler vše skupině PSA

a ta všechny vyráběné modely přejmenovala na Talbot a zároveň utlumovala výrobu. Koncern ještě vyslal do světa luxusní sedan Talbot Tagora na podvozku Peugeotu 604 a poslední model Talbotu, Samba byla vyráběna do roku 1988 i v oblíbené verzi kabriolet

. Po ukončení výroby byly ještě dlouhou dobu značkovány náhradní díly Peugeotu stylizovaným T a sama značka reinkarnovala do modelu Peugeot 309

, původně vyvinutém jako Talbot Arizona. Toto auto bylo v Československu Tuzexovou modlou druhé poloviny osmdesátých let.
A druhý dodnes veleslavný pohrobek Simcy je...Renault Esapce

, který byl vyvinut a připraven pro sériovou výrobu v Matře. Tento projekt byl jako neperspektivní při koupi Simcy Peugeotem odmítnut, aby ho posléze odkoupil Renault a ve spolupráci s Matrou tím založil novou, úspěšnou třídu vozidel. A jako závěrečnou tečku dodávám informaci, že Mockвич Aлeko

byl připraven Renaultem pro výrobu v CCCP na základě modelu modelu 1307.
Nedávno proběhla zpráva, že Peugeot koketuje s použitím jména Talbot na své low-end modely. Chrysler se od té doby několikrát pokusil různými strategiemi atakovat evropské trhy, ale úspěšný není. Vozy Simca a příbuzné modely se vyráběly, nebo montovaly i v jiných zemích Evropy v Jižní Americe, USA, Austrálii, Africe a myslím, že i v Asii.
Tento článek si nepokládá za cíl být úplnou a přesnou historií.
Hlavní zdroje:
http://simcaklub.cz/index.php?page=uvodni a
http://www.simca1501.cz/index.htm