Aj mňa by to zaujímalo.s čím byli problémy (zlomená cisterna atd.. )? Myslím že by to zajímalo více lidí.
Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Hynek
Safky proletěl jsem znovu celé vlákno a na několika místech se s různými závěry řešilo řízení nebo zvedání případně řízení i zvedání nápravy při dvouosém návěsu s rozvorem 1810mm. Pokud bude ten návěs hodně dlouhý (na Tvůj vkus hooodně dlouhý) a budu chtít zkrátit poloměr otáčení s prázdným, tak udělám zadní zvedačku. Má pak smysl resp. lze dělat zadní nápravu řízenou (alespoň náběžně), když je současně zvedatelná? Může být ta přední v případě zadní pevné zvedačky řízená (myšleno nuceně), nebo by se s tím nedalo jezdit - na 1 řízené nápravě, byť nucené? Není už pak lepší nedělat žádnou zvedačku a nuceně řízenou udělat zadní - bude ten poloměr o moc horší, než kdyby byla zadní zvednutá? Nejlépe samozřejmě asi by byly obě nuceně řízené, ale to už zas dost poleze do hmotnosti ...
Díky za názor
Díky za názor
to chomyz:
Už tu byla dlouho nuda, takže něco zajímavého!
U 2-osého návěsu lze udělat buď 1. nebo 2. nápravu zvedací. Zvedačka se dá kombinovat i se samonatáčecí nápravou, ale asi nepůjde použít std. boční 2 zvedací měchy náprav jako třeba od VDL Weweler: http://cms.vdlgroep.com/data/uploads/VD ... 018504.pdf nebo
BPW: http://www.bpw.de/fileadmin/data/produk ... t-prod.pdf
SAF http://products.safholland.us/sites/ger ... egral.aspx
Bude nutno použít středový zvedací měch:
Jeden takový návěs jsem už od Meierlingu našel:
http://www.meierling.de/aktuelles/neue- ... sef-bohnen
http://www.meierling.de/unser-portfolio ... paktsattel
Pokud chceš použít nuceně řízenou nápravu, nemá smysl ji dávat jako 1., ale je dobré dát ji jako 2. (poslední) a pak by 1. náprava mohla bát klasická zvedačka.
Pokud bys použil 1. nápravu nuceně řízenou a poslední pevnou/zvedací tak by to asi nefungovalo. Viděl jsem od Meierlingu 1. nápravu samonatáčecí a zvedací, ale zatáčela ve stejném směru jako tahač na 1. nápravě = průměr otáčení se zhoršil, snížilo se jen opotřebení pneumatik. Podobně to funguje i v Itálii, kde se u 3-osých návěsů používá někdy kombinace - pneu 315/80 R 22,5, 1. náprava jednomontáž, samonatáčecí + zvedací a 2. a 3. náprava dvoumontáž 315/80 R 22,5:
http://www.adamoli.it/it/ecologia-veico ... inerti.php
http://www.andreoli-ribaltabili.it/semi ... e-assi.php
http://www.cardi.it/italia/sl10.html
http://www.zorzi.com/main.php?contenuto ... enu_sup=11
Když bude poslední náprava nuceně řízená, bude to asi nejlepší řešení, plný i prázdný by poloměr otáčení měl být stejný a současně na podobné hodnotě, jako když by se po prázdnu poslední náprava zvedla.
Už tu byla dlouho nuda, takže něco zajímavého!
U 2-osého návěsu lze udělat buď 1. nebo 2. nápravu zvedací. Zvedačka se dá kombinovat i se samonatáčecí nápravou, ale asi nepůjde použít std. boční 2 zvedací měchy náprav jako třeba od VDL Weweler: http://cms.vdlgroep.com/data/uploads/VD ... 018504.pdf nebo
BPW: http://www.bpw.de/fileadmin/data/produk ... t-prod.pdf
SAF http://products.safholland.us/sites/ger ... egral.aspx
Bude nutno použít středový zvedací měch:
Jeden takový návěs jsem už od Meierlingu našel:
http://www.meierling.de/aktuelles/neue- ... sef-bohnen
http://www.meierling.de/unser-portfolio ... paktsattel
Pokud chceš použít nuceně řízenou nápravu, nemá smysl ji dávat jako 1., ale je dobré dát ji jako 2. (poslední) a pak by 1. náprava mohla bát klasická zvedačka.
Pokud bys použil 1. nápravu nuceně řízenou a poslední pevnou/zvedací tak by to asi nefungovalo. Viděl jsem od Meierlingu 1. nápravu samonatáčecí a zvedací, ale zatáčela ve stejném směru jako tahač na 1. nápravě = průměr otáčení se zhoršil, snížilo se jen opotřebení pneumatik. Podobně to funguje i v Itálii, kde se u 3-osých návěsů používá někdy kombinace - pneu 315/80 R 22,5, 1. náprava jednomontáž, samonatáčecí + zvedací a 2. a 3. náprava dvoumontáž 315/80 R 22,5:
http://www.adamoli.it/it/ecologia-veico ... inerti.php
http://www.andreoli-ribaltabili.it/semi ... e-assi.php
http://www.cardi.it/italia/sl10.html
http://www.zorzi.com/main.php?contenuto ... enu_sup=11
Když bude poslední náprava nuceně řízená, bude to asi nejlepší řešení, plný i prázdný by poloměr otáčení měl být stejný a současně na podobné hodnotě, jako když by se po prázdnu poslední náprava zvedla.
Tatra + MAN = Superstroj!
Safky díky za rozbor výše - v podstatě jsi ve všem potvrdil moje laické předpoklady... To řízení přední nápravy ve stejném smyslu jako zatočení tahače je zajímavé... S řešením řízení u lesáckých návěsů nemám praktické zkušenosti a nikdy jsem po tom moc nekoukal, v praxi jsem se setkal z nuceného řízení: mechanické pomocí tyčí u Welgro (rozvory tam byly cca 2m, řízené poslední dvě, točny) - viz první fotka, obdobně jsme to měli i u dvounápravového, kde byla řízena jen zadní náprava, hydraulické (asi VSE?) u cisternového návěsu Burg (rozvory 1,81m, řízená jen poslední náprava, rejdové čepy, 1. náprava zvedací) - viz druhá a třetí fotka, mechanické pomocí lana a tyče u cisterny ZVVZ (rozvory 1,81, řízená 1. a 3. náprava, točny) - 4. fotka, hydraulické Tridec - návěs Romill MultiBody (rozvory 1,71m, první náprava zvedací, řízené všechny 3 nápravy, točny) - 5. fotka, a pak známé "turbonávěsy" s podvozkem Veldhuizen a nástavbou Joskin z f. Jasno - rozvory 1,81m, řízená 2. a 3. náprava, rejdové čepy, 1. náprava zvedací.
Ještě bych měl na tebe 1 dotaz - setkal jsi se někdy v Evropě s nějakým originál americkým návěsem? Zatímco americké trucky jsou občas k vidění, tak návěs mě napadá snad jen nějaký reklamní - prý je to zcela nekompatibilní s evropskými předpisy z důvodu nějakých elektrických brzd?, nemluvě o atypických nápravách Meritor nebo rozměru dvoumontážových pneu 24" - ale jestli jsi se s něčím náhodou nepotkal (jedná se mi tedy o americký podvozek, ne o americkou nástavbu adaptovanou na evropské šasi či nápravy). Co jsem koukal tak dle amerických předpisů je dvounáprava až do rozvoru 2,44m a přitom má povolené zatížení celé dvounápravy jen 15t, takže předpokládám i poněkud menší dimenzování než je zvykem v Evropě?
Jinak si dovolím ještě jedno OT: na Transport Show byl celkem zajímavý seminář Česmadu o vážení s účastí i policejního specialisty a mimo mnoha jiných zajímavých věcí co tam zazněly (metodika vysokorychlostního vážení, ZUK neboli "odpustky" na sypké materiály atd.) se tam celkem dost probírala otázka tzv. "lehkého tahače" tedy překročení 1,5 násobku (dvouosý tahač s tříosým návěsem s rozvory 1,81m nebo dvouosý tahač se 4-osým návěsem, nebo i jen špatné rozložení nákladu u běžné soupravy), u kterého bývá někdy nejednotný výklad dle čeho to hodnotit a postihovat - a bylo mi potvrzeno, že policie toto neposuzuje neb by se muselo dopočítávat ručně protože váhy toto automaticky nevyhodnocují a na protokolech od PČR ani od CSPSD toto nebývá ani uvedeno, bývá to jen na protokolech od CS a každopádně mi bylo potvrzeno, že toto není přestupek vůči zák. 13/1997 ale "pouze" proti 361/2000, kde se to hodnotí pro řidiče dle par. 125 c1 k), tedy do 2tis. Kč a hlavně pro řidiče bez bodů... Akorát na tom známém Hrozenkově je toto Městským úřadem Uh. Brod stále v protikladu k výše uvedenému hodnoceno jako porušení 13/1997 s vysokými sankcemi odpovídajícími postihu dle tohoto zákona... A abych se vrátil k tématu Tridemů - tak na můj dotaz, jak se posuzuje těch min. 20% hmotnosti na řízené nápravy - zda se do toho počítá jen ta přední nebo je možno započítat i tu poslední řízenou nápravu na vozidle - mi bylo tak trochu s údivem ve stylu "co všechno lidi napadne řešit" řečeno, že mě ubezpečují, že žádný policista v ČR toto neřeší a nebude za toto nikoho pokutovat...
Ještě bych měl na tebe 1 dotaz - setkal jsi se někdy v Evropě s nějakým originál americkým návěsem? Zatímco americké trucky jsou občas k vidění, tak návěs mě napadá snad jen nějaký reklamní - prý je to zcela nekompatibilní s evropskými předpisy z důvodu nějakých elektrických brzd?, nemluvě o atypických nápravách Meritor nebo rozměru dvoumontážových pneu 24" - ale jestli jsi se s něčím náhodou nepotkal (jedná se mi tedy o americký podvozek, ne o americkou nástavbu adaptovanou na evropské šasi či nápravy). Co jsem koukal tak dle amerických předpisů je dvounáprava až do rozvoru 2,44m a přitom má povolené zatížení celé dvounápravy jen 15t, takže předpokládám i poněkud menší dimenzování než je zvykem v Evropě?
Jinak si dovolím ještě jedno OT: na Transport Show byl celkem zajímavý seminář Česmadu o vážení s účastí i policejního specialisty a mimo mnoha jiných zajímavých věcí co tam zazněly (metodika vysokorychlostního vážení, ZUK neboli "odpustky" na sypké materiály atd.) se tam celkem dost probírala otázka tzv. "lehkého tahače" tedy překročení 1,5 násobku (dvouosý tahač s tříosým návěsem s rozvory 1,81m nebo dvouosý tahač se 4-osým návěsem, nebo i jen špatné rozložení nákladu u běžné soupravy), u kterého bývá někdy nejednotný výklad dle čeho to hodnotit a postihovat - a bylo mi potvrzeno, že policie toto neposuzuje neb by se muselo dopočítávat ručně protože váhy toto automaticky nevyhodnocují a na protokolech od PČR ani od CSPSD toto nebývá ani uvedeno, bývá to jen na protokolech od CS a každopádně mi bylo potvrzeno, že toto není přestupek vůči zák. 13/1997 ale "pouze" proti 361/2000, kde se to hodnotí pro řidiče dle par. 125 c1 k), tedy do 2tis. Kč a hlavně pro řidiče bez bodů... Akorát na tom známém Hrozenkově je toto Městským úřadem Uh. Brod stále v protikladu k výše uvedenému hodnoceno jako porušení 13/1997 s vysokými sankcemi odpovídajícími postihu dle tohoto zákona... A abych se vrátil k tématu Tridemů - tak na můj dotaz, jak se posuzuje těch min. 20% hmotnosti na řízené nápravy - zda se do toho počítá jen ta přední nebo je možno započítat i tu poslední řízenou nápravu na vozidle - mi bylo tak trochu s údivem ve stylu "co všechno lidi napadne řešit" řečeno, že mě ubezpečují, že žádný policista v ČR toto neřeší a nebude za toto nikoho pokutovat...
- Gepas
- Příspěvky: 3381
- Registrován: pát črc 03, 2009 10:54 pm
- Bydliště: skoro Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
chomyz: ty americké návěsu ty jsou, jeden typ má americká armáda působící v německu, převáží tím nějaky věci po základnách v německu, fotku sem bohužel nevygooglil... a mám pocit, že Antonišín měl jednu dobu americkou hlubinu, za tou jeho amerikou, ale fotku sem taky nenašel...
Gepasovo - aneb toulky mladého začátečníka po naší oblíbené domovině....
http://www.gepasovo.cz
http://www.gepasovo.cz
Add US návěsy u nás - kuk tady (čtvrtý příspěvek na stránce):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=300
tady (třetí příspěvek):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=270
a tady (sedmý příspěvek):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=255
Obecně kdo se zajímá o Ameriky, toto vlákno doporučuji projítcelé
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=300
tady (třetí příspěvek):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=270
a tady (sedmý příspěvek):
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... &start=255
Obecně kdo se zajímá o Ameriky, toto vlákno doporučuji projítcelé
-
- Příspěvky: 2316
- Registrován: pon pro 31, 2007 11:18 pm
- Bydliště: u Kolína
- Kontaktovat uživatele:
to chomyz:
1, Pěkné fotky i komentář k nuceně řízeným nápravám.
2, Sklápěcí americký návěs jezdil kdysi na ostravsku (asi před 10-ti lety), byl ale 3-nápravový na balónech (asi EU podvozek), ale korba byla samonosná včetně rámu, asi dovoz z Německa, ale už jsem ho dlouho neviděl, fotku bohužel nemám. Návěs vypadal podobně, jako na tomto videu, asi Alu vana, ale 3-nápravy, systém sklápění stejný, korba kratší:
https://www.youtube.com/watch?v=Q66DqONPm3w
https://www.youtube.com/watch?v=TYaIRbLm0ZY
Žádný další US návěs si nepamatuji.
3, Zajímavé informace k vážení, vidím, že legislativa nestíhá vývoj v technice (4-osé návěsy, 3-nápravový návěs 3x10 tun na nápravy s rozvorem 2x1,81 m, Tridem podvozky ...).
Jedná novinka z poslední doby, Volvo přišlo u podvozků 6x4 s poslední zvedací nápravou:
http://www.auto.cz/volvo-trucks-nizsi-s ... ideo-89092
https://www.youtube.com/watch?v=AvgDYT83mqs
Princip odpojení poslední nápravy vychází asi z tohoto systému - automaticky zapínaný přední náhon od Volva u 4x4, 6x6 a 8x6 pomocí zubové spojky:
http://www.auto.cz/volvo-trucks-uvadi-a ... ideo-87284
https://www.youtube.com/watch?v=CNC8W1ODdAg
Poháněnou zvedací nápravu dělalo už dlouho SISU, zajímavé je, že zvedá nápravu hydraulicky a nápravy jsou na pérech a píšou, že zvedací nápravu lze zvednout i za plného zatížení!!!:
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... %20eng.pdf
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... trucks.pdf
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... LAR_GB.pdf
Tady jedná zajímavost u podvozku Sisu Polar 10x4-8 E6, je zvedací 1., 4. i 5. náprava!!!:
http://www.sisuauto.fi/media-arkisto/si ... _2015/#p=4
https://www.youtube.com/watch?v=4OicyEQVJrs
https://youtu.be/4OicyEQVJrs?t=14
https://youtu.be/4OicyEQVJrs?t=15
Zde varianta 10x4/6, kde je zvedací 2., 3. a 5. náprava:
https://youtu.be/vNh-UuTatLQ?t=19
A protože nápravy SISU používá i GINAF, ten to použil taky:
http://www.ginaf.nl/index.php?id=290
https://www.youtube.com/watch?v=nAdfFWGWLlA
Tatra to zkoušela taky, ale neosvědčilo se to, kvůli polonápravám (malá světlá výška pod zvednutým kolem, větší šířka, ...).
Z velké sedmičky (Daf, Iveco, MAN, Mercedes, Scania a Volvo) poslední dobou Volvo (nové FH, DSG převodovka, automaticky přední náhon, zvedačka u 6x4) a Mercedes (nový Actros/Antos/Arocs, HAD, Turbo retardér spojka) tlačí hodně na pilu, zbytek značek nějak nestíhá tempu.
Ta poslední zvedačka u 6x4 je hodně zajímavá věc:
1, s plným to funguje jako std. 6x4 = v terénu to vyjede relativně dost, jenom to hůře zatáčí
2, po prázdnu to bude lepší jak std. 6x4 = snížená spotřeba (píšou o 4%), menší opotřebení pneu, lepší poloměr otáčení a taky lepší trakce jak u std. 6x2 s poslední zvedačkou dvoumontáž (u 6x4 bude v poslední nápravě diferák = náprava bude těžší jak u 6x2, tím pádem bude dělat větší páku na odlehčení první nápravy = poháněná 1. zadní náprava bude víc zatížená)
3, pokud Volvo nezaspí na vavřínech a nabídne poslední zvedačku taky u podvozku Tridem 8x4/4 (po prázdnu se zvedne 2. a 4. náprava, podobně jako u Ginafu nebo Sisu 8x4/4, tzn. pojede to stejně jako klasická 4x2!!!), tak si myslím, že by mohl nasbírat hodně zákazníků, kteří kupují std. 8x4!
1, Pěkné fotky i komentář k nuceně řízeným nápravám.
2, Sklápěcí americký návěs jezdil kdysi na ostravsku (asi před 10-ti lety), byl ale 3-nápravový na balónech (asi EU podvozek), ale korba byla samonosná včetně rámu, asi dovoz z Německa, ale už jsem ho dlouho neviděl, fotku bohužel nemám. Návěs vypadal podobně, jako na tomto videu, asi Alu vana, ale 3-nápravy, systém sklápění stejný, korba kratší:
https://www.youtube.com/watch?v=Q66DqONPm3w
https://www.youtube.com/watch?v=TYaIRbLm0ZY
Žádný další US návěs si nepamatuji.
3, Zajímavé informace k vážení, vidím, že legislativa nestíhá vývoj v technice (4-osé návěsy, 3-nápravový návěs 3x10 tun na nápravy s rozvorem 2x1,81 m, Tridem podvozky ...).
Jedná novinka z poslední doby, Volvo přišlo u podvozků 6x4 s poslední zvedací nápravou:
http://www.auto.cz/volvo-trucks-nizsi-s ... ideo-89092
https://www.youtube.com/watch?v=AvgDYT83mqs
Princip odpojení poslední nápravy vychází asi z tohoto systému - automaticky zapínaný přední náhon od Volva u 4x4, 6x6 a 8x6 pomocí zubové spojky:
http://www.auto.cz/volvo-trucks-uvadi-a ... ideo-87284
https://www.youtube.com/watch?v=CNC8W1ODdAg
Poháněnou zvedací nápravu dělalo už dlouho SISU, zajímavé je, že zvedá nápravu hydraulicky a nápravy jsou na pérech a píšou, že zvedací nápravu lze zvednout i za plného zatížení!!!:
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... %20eng.pdf
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... trucks.pdf
http://eng.sisuauto.com/sites/default/f ... LAR_GB.pdf
Tady jedná zajímavost u podvozku Sisu Polar 10x4-8 E6, je zvedací 1., 4. i 5. náprava!!!:
http://www.sisuauto.fi/media-arkisto/si ... _2015/#p=4
https://www.youtube.com/watch?v=4OicyEQVJrs
https://youtu.be/4OicyEQVJrs?t=14
https://youtu.be/4OicyEQVJrs?t=15
Zde varianta 10x4/6, kde je zvedací 2., 3. a 5. náprava:
https://youtu.be/vNh-UuTatLQ?t=19
A protože nápravy SISU používá i GINAF, ten to použil taky:
http://www.ginaf.nl/index.php?id=290
https://www.youtube.com/watch?v=nAdfFWGWLlA
Tatra to zkoušela taky, ale neosvědčilo se to, kvůli polonápravám (malá světlá výška pod zvednutým kolem, větší šířka, ...).
Z velké sedmičky (Daf, Iveco, MAN, Mercedes, Scania a Volvo) poslední dobou Volvo (nové FH, DSG převodovka, automaticky přední náhon, zvedačka u 6x4) a Mercedes (nový Actros/Antos/Arocs, HAD, Turbo retardér spojka) tlačí hodně na pilu, zbytek značek nějak nestíhá tempu.
Ta poslední zvedačka u 6x4 je hodně zajímavá věc:
1, s plným to funguje jako std. 6x4 = v terénu to vyjede relativně dost, jenom to hůře zatáčí
2, po prázdnu to bude lepší jak std. 6x4 = snížená spotřeba (píšou o 4%), menší opotřebení pneu, lepší poloměr otáčení a taky lepší trakce jak u std. 6x2 s poslední zvedačkou dvoumontáž (u 6x4 bude v poslední nápravě diferák = náprava bude těžší jak u 6x2, tím pádem bude dělat větší páku na odlehčení první nápravy = poháněná 1. zadní náprava bude víc zatížená)
3, pokud Volvo nezaspí na vavřínech a nabídne poslední zvedačku taky u podvozku Tridem 8x4/4 (po prázdnu se zvedne 2. a 4. náprava, podobně jako u Ginafu nebo Sisu 8x4/4, tzn. pojede to stejně jako klasická 4x2!!!), tak si myslím, že by mohl nasbírat hodně zákazníků, kteří kupují std. 8x4!
Tatra + MAN = Superstroj!
Tak jsem to asi špatně pochopil, vypadá to, že zvedací nápravu půjde objednat i u std. 8x4, tak i Tridem 8x4/4 (funkce zvedání dvojité nápravy):
http://www.volvotrucks.com/trucks/czech ... ubID=19657
Tento systém by možná mohl být levnější alternativou hydropohonu přední nápravy.
http://www.volvotrucks.com/trucks/czech ... ubID=19657
Tento systém by možná mohl být levnější alternativou hydropohonu přední nápravy.
Tatra + MAN = Superstroj!
-
- Příspěvky: 4562
- Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
- Bydliště: Zlín
možná trochu mimo, jak je to tedy s 1,5násobkem váhy přívěsu k tahači a tedy 4 osým návěsům k 2 osým tahačům? A trochu mě zarazilo, že se to počítá v době vážení, člověk nakonec má dilema jestli přetížit tahač a nebo překročit 1,5násobek váhy návěsu a popravdě, pokud nemám na autě nápravové váhy, tak jak to odhadnout je jen sázka do loterie...
http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON ... vedeno.pdf
http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON ... vedeno.pdf
Třínápravovej přívěs
chtěl bych se zeptat zkušenějších na výhody toho dle vleku:
.
Je mi jasný že po prázdnou zvedne první a třetí nápravu ( tak dojel) ale plný to musí jít strašně těžko. Nebyl by lepší točničák? Couvat mu s tím taky moc nešlo jak to měl dlouhý.
.
Je mi jasný že po prázdnou zvedne první a třetí nápravu ( tak dojel) ale plný to musí jít strašně těžko. Nebyl by lepší točničák? Couvat mu s tím taky moc nešlo jak to měl dlouhý.
Když se potíš u polívky - jsi zdravý.
Když se potíš u acylpyrinu - jsi nemocný.
Když se potíš u sexu - jsi starý.
Když se potíš u práce - jsi blbý
Když se potíš u acylpyrinu - jsi nemocný.
Když se potíš u sexu - jsi starý.
Když se potíš u práce - jsi blbý
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů