Od čtyřkolek, přes kombajny po jeřáby apod.:-)

Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine

Odpovědět
Uživatelský avatar
pecco sk 400
Příspěvky: 1734
Registrován: pát kvě 14, 2010 8:56 am
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek

Pár fotek z práce z jeřábu Peiner SK 56 CITY

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

a ještě video ze stěhování bagru z výkopu

https://www.youtube.com/watch?v=DSBJr3nx6LM

https://www.youtube.com/watch?v=BUvx1_ohKrk
Potain a Pecco: nejlepší jeřáby na světě.
pon kvě 14, 2018 10:30 pm

Uživatelský avatar
pecco sk 400
Příspěvky: 1734
Registrován: pát kvě 14, 2010 8:56 am
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek

Avia_Furgon: ano stavební stoje Zličín produkovaly i stavební jeřáby. Nevím, tedy zda se to vyrábělo přímo ve Zličíně, ale ve spolupráci podniků Stavební stroje Praha, závod Zličín a TOS Varnsdorf se vyráběly věžové jeřáby řady SJ, krátkodobě i typ SJ-GT ( byl založen na spolupráci a licenci Francouzské firmy Weitz ) a mostové a portálové jeřáby.

Postup montáže musím najít, stejně jako ty ostatní dokumenty. Bohužel nyní mám méně času, ale snad se k tomu dostanu do konce měsíce. Co vím, tak se výložník spouštěl po lanech ( více na přiložené fotce ). Ještě před pár lety existovaly dva tyto jeřáby. Jeden byl v loděnicích u Lovosic, byť notně upraven a snad je stále na místě a druhý byl v Polsku ve jednom skladu poblíž Kluczborku, ale ten vzal vloni za své. Počet vyrobených jeřábů by se dal odhadnout na více jak 200 kusů od každého výrobce

Ty publikace od NTM doporučuji, část textu v knize věžové jeřáby je věnována i této problematice. A druhá kniha byla uvedena do prodeje zhruba před měsícem.

Zde jsou zatím dvě zajímavé fotky, které jsem vyhrabal. Na první je jeřáb MG GO 2x5t a v pozadí je obdobný výrobek od podniku Stavební Stroje Praha v počátku demontáže. Na první pohled jsou totožné, i když nějaké odlišnosti ve vzhledu jsou patrné

Obrázek

Jinak obdobný se vyráběl i v zahraničí, zde je jeřáb Peiner, který sem byl taktéž dovezen. Ale parametry byly podstatně vyšší ( výška a vyložení činily až 32 metrů a nosnost byla 12,5 tuny )

Obrázek
Potain a Pecco: nejlepší jeřáby na světě.
pon kvě 14, 2018 10:49 pm

Uživatelský avatar
pecco sk 400
Příspěvky: 1734
Registrován: pát kvě 14, 2010 8:56 am
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek

TATRA-BA: na těch fotkách od Doprastavu je taktéž souprava od výrobce Freyssinet International
Potain a Pecco: nejlepší jeřáby na světě.
pon kvě 14, 2018 10:53 pm

pipiroha
Příspěvky: 741
Registrován: úte srp 09, 2011 12:36 pm
Bydliště: ČR

Re: Věžové jeřáby-Mostáreň brezno a další..

Příspěvek

Avia_Furgon: promiň, ale tvůj názor je prostě z principu mimo - mícháš jabka s hruškama - ale obecně řečeno, pokud chceš něco využívat, musíš se přizpůsobit ty... Tak to prostě je, instalace a zprovoznění těch doplňků trvá asi 5 minut maximálně, ale samozřejmě je to tvůj boj. Nechápu však, že na jednu stranu chceš zjišťovat informace o jeřáběch, ale pokud to znamená trochu zkoumání a investici 5 minut času, tak už tvůj zájem opadá a vzdáváš to. Ne vždy existují tak znalí a ochotní lidé jako Hynek pecco SK, aby ti vše naservírovali na stříbrném podnose...

Sorry za OT :oops:
pon kvě 14, 2018 11:09 pm

Uživatelský avatar
Avia_Furgon
Příspěvky: 50
Registrován: ned dub 27, 2014 12:40 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Budeme řešit, jak mají fungovat webové stránky?

Příspěvek

Nevím, co je vhodnější a méně hloupé - zda mám ze slušnosti odpovědět na něčí názor na mě směrovaný, anebo zda nemám plevelit fórum...
pipiroha: Zájem neopadá. Jen existuje silná nechuť imrvére cosi kdesi stahovat a instalovat. Jako zcela amatérský správce stránek jednoho profesního sdružení se domnívám, že je úkolem a ctí správce stránek, aby se tyto zobrazovaly správně pokud možno za všech okolností běžnému nepoučenému uživateli. Ale nesnaž se to pochopit, evidentně je pro Tebe tato jablečně-hrušková směs z principu mimo. :lol:
úte kvě 15, 2018 11:10 am

Uživatelský avatar
Avia_Furgon
Příspěvky: 50
Registrován: ned dub 27, 2014 12:40 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

MG GO 2x5t

Příspěvek

pecco sk 400: Jasně, netlačím na pilu, také sám nemám čas pořád vysedávat na internetu. Když se Vám někdy bude chtít zveřejnit ty montážní postupy, zaradují se myslím i jiní uživatelé...

"Jeden byl v loděnicích u Lovosic, byť notně upraven a snad je stále na místě" Díky za info, zkusil jsem mapy.cz - je tam. :clap:
https://mapy.cz/s/2E2FM
https://mapy.cz/s/2E2Gg
úte kvě 15, 2018 11:17 am

Uživatelský avatar
Avia_Furgon
Příspěvky: 50
Registrován: ned dub 27, 2014 12:40 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Pidikopie velkého MB GO2x5t :-)

Příspěvek

Dnešní překvapení ve Strašnicích v Praze. Nějaký menší bráška na stejném principu.
Nachází se zde: https://mapy.cz/s/2FBvA , 50.0687489N, 14.4928594E .
Pořád si myslím, že se to demontuje rozkročením nohou ve směru kolmém na osu výložníku. Viz čepy na posledním obrázku. Jsem zvědavý, co o postupu montáže a demontáže MB GO2x5t napíše pecco sk 400.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
úte kvě 22, 2018 10:20 pm

red.bill
Příspěvky: 193
Registrován: sob dub 12, 2014 6:55 pm
Bydliště: Mrklov

Re: Věžové jeřáby-Mostáreň brezno a další..

Příspěvek

Na tomhle principu rozkročení byly založený dílenský jeřáby FJR3. Na dvou nohách byl naviják a tím se nohy přitáhly k sobě, pak se zajistily vzpěrou proti rozjetí.
stř kvě 23, 2018 8:27 pm

Marek_SK
Příspěvky: 11
Registrován: stř kvě 23, 2018 1:50 pm

Re: Věžové jeřáby-Mostáreň brezno a další..

Příspěvek

Pridám pár foto zo skúšky prvého žeriava v Mostárni Brezno n.p. Foto sú z 2.12. 1955 Zdroj: archív TASR
Dobový text:
V utorok 29.novembra slávili breznianski mostári nová pracovné víťazstvo. Za prítomnosti zástupcov Výskumného zváračského ústavu v Bratislave, Ústavu technického dozoru v Prahe a zástupcov zainteresovaných ministerstiev vykonali generálnu
skúšku rozmanitých manipulácií prototypu portálového samovztyčiteľného kozového stavebného žeriavu typu G-2x5t. Na rozdiel od doterajších provizorných žeriavov, používaných pristavbe obytných domov v Gottwaldove, je skonštruovaný tak,že
počas práce môže meniť smer o 90 stupňov. Pohybuje sa nielen priamo, ale aj uhlovo a možno ho použiť pri rohových stavbách. Pomocou tohoto žeriavu o nosnosti 2x5 ton bude možné postaviť po vybudovaní základov štvorposchodový dom o 48 bytových jednotkách za 10 dní.Postavenie žeriavu je jednoduché - ľahko sa zmontuje na zemi a za pol hodiny sa sám vztýči pomocou elektromotoru a oceľových lán. :housle:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
pát kvě 25, 2018 8:57 am

Marek_SK
Příspěvky: 11
Registrován: stř kvě 23, 2018 1:50 pm

Re: Věžové jeřáby-Mostáreň brezno a další..

Příspěvek

Mám otázku k tomuto žeriavu:
Obrázek
Na FB stránke o historii BA bola diskusia ako stavali internát Hviezda v Bratislave ( známy aj ako kukurica). Našiel som dobovú fotku . Myslel som, že žeriav bol z dovozu avšak jeden pán dal zaujímavú informáciu. Ide udajne o prototyp z Mostarne Brezno pre Chile avšak bol tam prevrat tak žeriav ostal na Slovensku a staval aj túto vtedajšiu výškovú dominantu 82 m (22 poschodí). Výstavba 1977. Budova chátra a čaká ju zrejme demolácia žiaľ. Nevie niekto viac k tomu žeriavu ?
pát kvě 25, 2018 10:34 am

Uživatelský avatar
pecco sk 400
Příspěvky: 1734
Registrován: pát kvě 14, 2010 8:56 am
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek

Tak po čase jsem opět zde. Bohužel máme nyní celkem dost práce, takže jsem se sem na forum dostal skoro po 14 dnech a vidím, že zas něco přibylo.

Avia_Furgon: paráda, že to v těch Lovosicích ještě existuje. Ovšem je otázkou, jak moc aktuální jsou i ty mapy. No, asi se tam v létě vypravím. Jinak vidím, že uživatelé přede mnou již k danému tématu stručně napsaly jak postup montáže u menšího dílenského jeřábu,který však byl totožný jako u MB GO 2x5 t, nemá asi cenu psát více, tedy pokud z vaší strany nebude zájem o nějaký další obsáhlejší výklad k tomuto tématu. Co k dodanému fotomateriálu, tak nemohu konkurovat :D. Z dokumentů jsem zatím našel nějaké články a zkušenosti z montáže a použití jeřábů MB GO 2x5 t a dalších obdobných strojů od jiných výrobců, taktéž i nějaké fotky a dva, nebo tři články o přepravě a haváriích těchto jeřábů v Praze. Pokud o to bude zájem, tak to naskenuji a postupně jak bude trochu více času to sem hodím.
Potain a Pecco: nejlepší jeřáby na světě.
ned kvě 27, 2018 12:20 am

Uživatelský avatar
pecco sk 400
Příspěvky: 1734
Registrován: pát kvě 14, 2010 8:56 am
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek

Marek_SK: je to jeřáb MB 90, bylo jich vyrobeno hned několik, avšak nevyráběly se sériově, ale jen na zakázku na konkrétní projekty. Ze staveb kde byly nasazeny, by se daly vyjmenovat například vodní dílo Dalešice, budovy VUT Brno a Cheposu na Šumavské v Brně, hotel Gomel v Českých Budějovicích, jaderné elektrárny Jaslovské Bohunice a Dukovany a další stavby. Na export do Chile byly nabízeny podobné, ale o trochu větší stroje MB 160. Těch bylo vyrobeno podstatně více než MB 90, ale taktéž byly budovány jen na objednávku. Předlohou pro stavbu těchto jeřábů se staly jeřáby od výrobců Potain série GAT, Peiner KL a Liebherr C série. V reálu se pak MB 90 nejvíce podobal jeřábům Liebherr C série, který posloužil za vzor, větší MB 160 pak byl postaven dle jeřábu Peiner KL 100.

Tady je část technického listu pro MB 90 a totožný jeřáb na stavbě na Slovensku

Obrázek Obrázek

Zde je obdobný jeřáb Liebherr 250C/320. Jako přesný model pro MB 90 však sloužil jeřáb Liebherr FORM 90 C

Obrázek
Naposledy upravil(a) pecco sk 400 dne ned čer 03, 2018 9:16 pm, celkem upraveno 1 x.
Potain a Pecco: nejlepší jeřáby na světě.
ned kvě 27, 2018 12:44 am

Marek_SK
Příspěvky: 11
Registrován: stř kvě 23, 2018 1:50 pm

Re: Věžové jeřáby-Mostáreň brezno a další..

Příspěvek

pecco sk 400: Ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď ako vždy. Zase som sa niečo nové dozvedel.
pon kvě 28, 2018 10:12 am

Uživatelský avatar
Avia_Furgon
Příspěvky: 50
Registrován: ned dub 27, 2014 12:40 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

MB GO 2x5t

Příspěvek

pecco sk 400: Má cenu psát více, zajímá mě obsáhlejší výklad k tomuto tématu, články a zkušenosti z montáže a použití, i o přepravě a haváriích těchto jeřábů v Praze. Až budete mít čas, tak to prosím naskenujte.
Nedávno jsem cosi hledal na svojí staré USB paměti, kde mám zálohované věci ze svého starého notebooku, našel jsem postup (návod) na stavbu MB 80, tak jsem si zas pěkně početl :D . Třeba ta demontáž silniční nápravy přizvednutím strojovny za pomoci stavěcích lan stožáru - to je prostě geniální! Je to stažené ze začátku těchto stránek. Mě tyhlety stavební stroje "berou" odjakživa, zajímá mě všechno.

Konkrétně k MB GO 2x5t mě zajímá:
- Na začátku montáže jeřábu, když se stahují nohy jeřábu k sobě vrátkem, leží výložník na zemi,nebo je něčím podložený a přizvednutý? I když tehdy byly k dispozici autojeřáby Tatra 111 a ty nějakým extra dosahem nevynikají, ty budou stačit sotva tak na složení konstrukce jeřábu na zemi.
- Kolik vůbec váží celá konstrukce jeřábu?
- Na jak velké díly se výložník a nohy jeřábu rozebírají pro přepravu?
- Jaká se udávala doba potřebná k montáži / demontáži jeřábu?
- Proč jsou na výložníku dvě jeřábové kočky s kabinami? Pochopil bych, že se kočky spřáhnou k sobě v případě těžšího břemene, nebo že společně přepravují dlouhé břemeno. Ovšem to by měly být ovládané obě dvě zároveň z jednoho místa. Na co dvě ovládací místa, dva různí jeřábníci na jednom stroji se musí přeci "hádat" o pojezd jeřábu?
- Jak je to s prací na rohové sekci domu? Rozteč jednoho páru nohou jeřábu je ve výkresu asi 14 metrů, ovšem poloměr kružnice otáčení vnitřních nohou v rohu je 10 metrů. To se ty vnitřní nohy pro práci v rohu nějak více sklapnou k sobě? Jak se jeřáb vůbec dostane na vnitřní kružnici v rohové sekci, zdá se mi, že je potřeba pojezdy vnitřních nohou otočit okolo svislé osy o 90 stupňů..?
- Jeřáb je pevně nastavený buď pro práci na rovné koleji anebo pro práci v rohu - nebo může z rohu plynule přejíždět na rovný úsek?

Otázky, samé otázky... :shock:

- Začínám si myslet, že není proveditelné použít pojezdy nohou na vnitřní kružnici v rohové sekci. Už vymýšlím takové fantansmagorie, že v rohu byla v zemi instalované točna, na kterou vnitřní pár nohou prostě celý najel, jako lokomotiva na točnu v depu. Ale ještě mi k tomu neštymuje to sklapnutí vnitřních nohou k sobě z rozteče 14 m na rozteč 10 m. Jednak by to znamenalo rozpojit vrcholový čep vnitřních nohou a výložník zavěsit na ta dvě táhla na výkresu. Kromě toho sklapnutí vnitřních nohou by zvedlo jednu stranu výložníku a ten by pak nebyl vodorovně.

Těším se, až budete mít čas vrazit sem návod na stavbu MB GO 2x5t. Nespěchá to.
Naposledy upravil(a) Avia_Furgon dne sob čer 02, 2018 11:23 am, celkem upraveno 1 x.
sob čer 02, 2018 10:10 am

Uživatelský avatar
Avia_Furgon
Příspěvky: 50
Registrován: ned dub 27, 2014 12:40 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

MB GO 2x5t

Příspěvek

Tak jsem si zkusil v jednoduchém kreslícím prográmku sklapnout k sobě ty dvě vnitřní nohy jeřábu v rohovém postavení. Je to jen takové dětské čmárání... Při otočení každé z obou nohou o 5 stupňů směrem k sobě se středem otáčení ve vrcholovém čepu se rozteč pojezdů zmenšila na cca 9,85 metrů. Zvednutí jednoho konce výložníku by se tak zřejmě zanedbalo. A žádný vrcholový čep by se nerozpojoval, to ani v té výšce 30 metrů nad zemí není proveditelné lezením po příhradové konstrukci. Prostě by se jen povolily ty dva závěsy (oranžová šipka). Pokud už rovnou nejsou konstruované tak, že pouze zajišťují "rozjetí" jeřábových nohou do stran, a jejich sklapnutí dovolí...
Takže já bych otáčení kozového jeřábu v rohu řešil tak, že bych vnitřní nohy v rohu sklapnul navzájem k sobě a pojížděním celého jeřábu najel s vnitřními nohami na točnu zabudovanou v zemi... Vnitřní nohy bych mechanicky fixoval na točně a k otáčení jeřávu použil pojezd pouze vnějších nohou. Akorát bych musel rozpojit to spodní čtrnáctimetrové táhlo spojující vnitřní pár nohou. Ve výkresu má kótovanou osu, takže to není pár lan, ale masivní tyč.
To už je skoro na Chocholouška, tyhle úvahy, jdu raději ven. :mrgreen:
Těším se, až si počtu návod na montáž MB GO 2x5t :housle:
Obrázek
sob čer 02, 2018 10:56 am

Odpovědět

Zpět na „Ostatní technika - Traktory, bagry, nadměrná přeprava...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů