peter 1-osý návěs jsi popsal skoro kompletně, upravil bych jenom váhu, ten náš vážil +/- 5,3 t, ale kdyby se postavil 1-osý vanový sklápěcí návěs S1 a jako základ by se použila konstrukce od 3-osého vanového Schwarzmülleru, tak mi pak vychází váha +/- 3,5 tuny, pak ty předpoklady co píšeš vyjdou.
Opravdu 1-osý návěs jede jízdně velmi lehce, valivý odpor za tahačem minimální, u tahače 4x2 máte pocit, že jedete jen s tahačem bez návěsu, spotřeba paliva mimimální. Opotřebení pneu taky nic, při couvání se velmi rychle zlomí, musí se hlídat bod zlomu, když se to pak nedá srovnat, ale je to otázka zvyku. Za mně jediná větší nevýhoda = při sklápění v měkkém se náprava návěsu hodně zaboří (přenáší celou váhu návěsu + hmotnost nákladu), přes páku odlehčí zadní nápravu tahače a pak je problém se dostat od hromady (je to mnohem háklivější než klasický 3-osý návěs), pokud se jako tahač použije verze s předním náhonem (hydropohon stačí), pak není problém.
U našeho 1-osého návěsu byl ještě trošku problém vysoké těžiště a to kvůli hydraulickému válci pod korbou co nám zbyl z MANa TGA 6x4 S3 a chtěli jsme ho použít, tak pak podlaha vyšla cca. 1,7 m od země, což je dost, kdyby se to udělalo jako vana, tak by výška podlahy byla stejná jako u std. 3-osého vanového návěsu = 1,5 m.
to Stralis:
Ano, 1-osý návěs je náhrada sólo šestikolky nebo osmikolky s větší nosností, pro představu odkazy na pár videí:
https://youtu.be/3JDhRP0VHKg
https://youtu.be/pzELaqwtFN0
https://youtu.be/Bkh9yW216bc
https://youtu.be/VvypVsaiZ2Y
https://youtu.be/EEaXK6lxWCE
https://youtu.be/5Yw3OAYRTzw
https://youtu.be/QYA6yQWs2Mg