Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, -Ondra-, Globe

Odpovědět
Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Čonkin:
Přesun zatížení na 2. zadní nápravu, poměr: 30%/45%/20% a přitížení obou zadních náprav, poměr: 40%/40%/20%, obě varianty lze měnit při jakékoliv rychlosti?

P.S.: U MANu používají jednodušší vzduchové ventily pérování, tzn. umí jen 2 varianty zatížení:
a) rovnoměrné zatížení: 34%/34%/32%
b) přitížení obou hnacích náprav: 45%/45%/10%
Neumí přitížit ani 1. ani 2. zadní nápravu. Zásadní výhodou MANu je mnohem větší úhel natočení kol poslední nápravy (20,2 stupňů vůči 11,5 stupně u Volva, při podobném rozvoru) a momentálně akční cena podvozku.
Tatra + MAN = Superstroj!
pon lis 03, 2014 10:02 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

A tady je praktický výsledek Tridemu v trakci:
https://www.youtube.com/watch?v=5XEWGhWmtL4

a) 8x4 na pérech
b) 8x4 na vzduchu, asi přesun zatížení
c) Tridem 8x4-4, zvednutá zvedačka, a asi přesun zatížení
Tatra + MAN = Superstroj!
pon lis 03, 2014 10:10 pm

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 6:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ctu to v lomu z telefonu. Tak jen strucne. Kouzelna tlacitka funguji do 30 km/h. A schvalne vytahnu vsechny fotky zatizeni. V jizdni poloze nebylo nikdy 35/35/30.
úte lis 04, 2014 2:54 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Šurda:
Tak jsem zvědavý na Tvoje fotky zatížení, pokud máš pravdu, že nikdy nebylo std. zatížení 35/35/30, tak je asi někde chyba v nastavení řídící jednotky ECASu.
Tatra + MAN = Superstroj!
úte lis 04, 2014 5:16 pm

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 991
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

Ty hodnoty jsem dával dohromady podle reálných údajů na displeji....
Bohužel, marně hledám zápisky hodnot v tunách, ze kterých jsem to přepočítával na procenta :(
Taky možné, že se v to někdo hrabal a indikátor zátěže nebyl pořádně zkalibrovaný.
To se dá jednoduše i s pomocí palubního PC a auto je přeci jenom půjčovací...
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
úte lis 04, 2014 6:18 pm

Uživatelský avatar
Šurda
Příspěvky: 457
Registrován: pát pro 01, 2006 6:23 pm
Bydliště: Bruntál
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

ObrázekObrázek

ObrázekObrázekObrázek

Tady jsou použitelné fotky, zbytek rozmazaný.

Použití tlačítek jsem pochopil, ale žil jsem v přesvědčení že to funguje za jakékoliv rychlosti (jasně né to z uzávěrkou) stačilo by to rovnoměrné rozložení. Ale nad 30km/h se to srovná do jízdní výšky.
Všechny uvedené fotky jsou v jízdní výšce a na rovném asfatlu.
První dvě foto display a váha. sedí to o 60kg což si myslím že je OK.

Do terénu přitěžování hnacích náprav je dobré, ale myslím že to moc do terénu není, nicméně to vždy povede k tomu že odlehčí natáčecí nápravy a auto nezatočí.

Nevím jak by se dalo správným čudlováním omezit sjíždění gum, podle mě to auto gumuje právě proto že netočí.

Chtěl bych aby to fungovalo, ale pokud nebude poradí si s tím někdo v ČR když to pořádně nikdo neviděl?
úte lis 04, 2014 7:11 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Šurda:
Není mi jasná jedna věc a to, když koukneš na 1. (celková 34,4 t) a poslední (celková 34,7 t) fotku zatížení, pokud v obou případech jsi to fotil při std. zatížení náprav, proč je tam tak velký rozdíl mezi zatížením na 1. zadní a 2. zadní nápravě. Na 1. fotce je tento rozdíl 1600 kg a na poslední fotce jen 500 kg, přitom v celkové je rozdíl jen 300 kg, to to bylo tak nerovnoměrně naložené?
Tatra + MAN = Superstroj!
úte lis 04, 2014 7:27 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Šurda:
Po konzultaci pokračujeme dále, zde technický popis opačného Tridemu, tzn. 8x4/4 - 1. zadní náprava natáčecí, zvedací a poslední 2 nápravy poháněné:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... 110040.pdf
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
Bohužel existuje jenom jedna verze výšky rámu, při pneu 315/80 R 22,5, nezatížený rám 1.064 mm, možná by pomohla přední náprava na vzduchu, ale samozřejmě zadarmo to nebude.
- Vnější poloměr otáčení je 18,8 m, váha prázdného podvozku 9.710 kg, přední nájezdový úhel 18 stupňů.
Ve specifikaci pérování píšou, že zvedačka se zvedne pokud např. u nejlevnější verze (RALIM95) nepřekročí zatížení poháněných náprav (Lift +30%) 24,7 t, což by znamenalo, že při povolené celkové 32 tun, a zvednuté zvedačce bylo na přední nápravě 7,3 t a na zadních by zbylo 24,7 t, což by znamenalo, relativně dobře zatíženou "6x4".

Pro porovnání vysoká verze klasického Tridemu, tzn. 8x4-4 - poslední náprava natáčecí, zvedací:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... 686889.pdf
Zvýšená verze výšky rámu, při pneu 315/80 R 22,5, nezatížený rám asi 1.094 mm (na obrázku nejde vidět).
- Vnější poloměr otáčení je 15,4 m, váha prázdného podvozku 10.305 kg (ale je tam dvojnáprava s redukcemi v kolech), přední nájezdový úhel 23 stupňů.

Pro porovnání normální verze klasického Tridemu, tzn. 8x4-4 - poslední náprava natáčecí, zvedací:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... 686436.pdf
Normální verze výšky rámu, při pneu 315/80 R 22,5, nezatížený rám 1.063 mm.
- Vnější poloměr otáčení je 15,4 m, váha prázdného podvozku 10.040 kg (dvojnáprava bez redukcí v kolech), přední nájezdový úhel 18 stupňů. Rozdíl ve váze (330 kg) oproti opačnému Tridemu 8x4/4 je asi způsoben zvedací nápravou, verze 8x4-4 má 4 měchy na zvedačce a verze 8x4/4 má jen 2 měchy na zvedačce, ale i tak se mi ten váhový rozdíl zdá moc velký.

Ještě varianta klasická 8x4 vzadu na měchách, nejvyšší verze:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... 858840.pdf
Nejvyšší verze výšky rámu, při pneu 315/80 R 22,5, nezatížený rám 1.144 mm.
- Vnější poloměr otáčení je 19,7 m, váha prázdného podvozku 10.165 kg (ale je tam dvojnáprava s redukcemi v kolech), přední nájezdový úhel 23 stupňů.
Zajímavé je, že v popisu vzduchové pérování není nic o přenosu zatížení na 1. poháněnou nápravu.

Poslední možnost, klasická 8x4, vzadu na pérách, nejvyšší verze:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
Nejvyšší verze výšky rámu, při pneu 315/80 R 22,5, nezatížený rám 1.186 mm.
- Vnější poloměr otáčení je 19,7 m, váha prázdného podvozku 9.845 kg (ale je tam dvojnáprava s redukcemi v kolech), přední nájezdový úhel 23 stupňů.

Když, bych se měl rozhodnout a věděl, že:
- jezdím převážně silnice, štěrky, asfalty (tlačení finišerem do kol), výkopy minimálně
- kvůli přetěžování je potřeba mít vzduchové pérování s měřičem zatížením
- kvůli úspoře paliva a opotřebení pneu by to chtělo zvedací nápravu
- v terénu by to chtělo pomoc při rozjezdu
Tak bych asi vybral verzi FMX 8x4/4 = opačný Tridem, 1. zadní náprava zvedací a natáčecí, motor malý 11-litr 450 koní (má vstřikování Common Rail!), dopředu zesílenou nápravu 9,0 t + balóny 385/65 R 22,5, dozadu nejlevnější variantu 7,5/9,5/9,5 t, nápravy bez redukcí v kolech RTS2370A, kabinu dlouhou a nízkou, převodovku manuál 14-ti kvalt. Mělo by to být levnější než původní nabídka, odpadne problém s tlačením finišerem do natáčecí nápravy, rovnoměrnost zatížení zadních náprav a rezerva na přetížení u přední nápravy zůstane, v terénu by to se zvednutím zvedačky mělo fungovat jako "normální 6x4", po prázdnu taky, měřit zatížení náprav by mělo jít, přední náprava by už neměla ujíždět a nemělo by to žrát pneu a měla by se dát použít klasická korba S3, která by měla být stejná jako na klasickou 8x4.
Podvozek 8x4/4 má asi jenom 4 nevýhody:
- horší poloměry otáčení oproti klasickému Tridemu 8x4-4
- po prázdnu menší zatížení zadních náprav
- menší světlá výška pod zvedací nápravou (kvůli kardanu), ale po zvednutí nápravy by to mělo být lepší
- při zvednuté zvedačce u naloženého auta se budou bořit kola přední nápravy (proto dát dopředu balóny)

A tady je technický list vybraného podvozku, který jsem doporučil:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf

A protože jsem extrémista a "vrtulníkář" (vymýšlím auta, které ještě nikde nejezdí), tak bych šel do extrému a zkusil to postavit na tahačovém šasi FMX 8x4/4, asi s rozvorem 3900 mm, zlepší se poloměry otáčení a sníží se hmotnost, jenom nevím jestli by to u Volva rozdýchali a zda by pak na to šel vystavit technický průkaz kvůli globální homologaci (což bude asi problém), samozřejmě na dlouhou kabinu by už nebylo místo a korba by byla extrémně krátká a vysoká = atyp:
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/p ... eu_ger.pdf
Naposledy upravil(a) Safky dne úte lis 04, 2014 10:00 pm, celkem upraveno 1 x.
Tatra + MAN = Superstroj!
úte lis 04, 2014 9:42 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Ještě jsem si všiml jedné věci, verze klasický Tridem 8x4-4 - vysoká verze má mít std. výšku rámu 1.030 mm, a std. Tridem 8x4-4 má mít 1.000 mm, ale při porovnání výšky kabiny (použité stejné pneu 315/80 R 22,5) je už rozdíl ve výšce 97 mm, což asi znamená, že vysoká verze má rovnou nápravnici + vyšší péra a normální verze má zalomenou nápravnici a měkčí péra (logická domněnka). Bohužel opačný Tridem 8x4/4 existuje jen v normální verzi.
Stejně je zajímavé, že kromě Volva, Tridemy 8x4/4 jako podvozek nikdo dodnes sériově nevyrábí (existuje to jen jako tahač těžkých nákladů, umí DAF, MAN, Mercedes, Scania a Volvo).
Tatra + MAN = Superstroj!
úte lis 04, 2014 9:58 pm

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 991
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

Safky, dokážeš být hodně inspirativní... :-). Tak trochu neumělé fotomontáže:

Obrázek

Trochu takové "terbergoidní", ale rozhodně zajímavé.
Přikládám originální návod k pérování z příručky řidiče:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
úte lis 04, 2014 10:48 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Čonkin:
Tak z toho návodu k obsluze jsem úplně v prd.li, všude samé grafy zatížení, ale bez konkrétních hodnot (ani v tunách ani v %). V praxi jedině postupně nakládat, mačkat jednotlivá tlačítka a permanentně jezdit na váhu, aby měl člověk představu jak to auto bude v praxi fungovat. Tak na Tridema od Volva (verze 8x4-4), potřebuje řidič opravdu vysokou školu :!:

P.S.: Nesehnal by jsi prosím scan na návod k obsluze opáčného Tridemu, tj. verze 8x4/4 (1. zadní náprava zvedací a natáčecí náprava). Podle technického popisu pérování by to mělo být asi trošku jiné, než u normálního Tridemu 8x4-4.
Tatra + MAN = Superstroj!
stř lis 05, 2014 9:30 am

PNT
Příspěvky: 39
Registrován: pát úno 07, 2014 5:32 pm
Bydliště: ČR

Příspěvek

Velmi zajímavé čtení.
Pro inspiraci http://archief.bouwmachineweb.info/foto ... play_media v NL si se zatížením náprav hlavu nelámou. Píšou,že to má přední na 10t a naložený to ukazuje 11,1 :roll: Ale zas to bude zatáčet. Ten podvozek se k tomu účelu moc nehodí. Ta ruka je velká.
Ale rozložení hmotnosti - je zase více na druhou než na třetí nápravu. Bych chtěl vidět jak to má prázdný bez kontejneru.
pát lis 07, 2014 8:39 am

Uživatelský avatar
Čonkin
Příspěvky: 991
Registrován: sob srp 02, 2008 11:47 am
Bydliště: hl.m.P.

Příspěvek

No, opravdu to má tu desetitunovou přední nápravu...zajímavé, ta u nás snad ještě na žádném autě nejezdí.
Rozložení váhy na pusher-tridemu sem dám (snad) večer, už mám, ale teď nějak nestíhám :-).

M.j., zkoušel jsem se prolouskat těmy grafy zatížení při tom, že tedy celková na trojnápravu 27 tun / z toho 19 na poháněné a 7,5 na vlečenou, auto má navíc funkci RALIM 105 - omezovač zatížení nápravy -, t.j. při 10,5 t na kteroukoliv z hnacích se spouští zvedačka... ale nějak mi tam chybí pevný bod, čeho se chytit.
V podstatě považuju u Tridemu za základ mít v palubním displeji pořádně zkalibrovaný indikátor zátěže, jinak může bý orientace v ovládání ECS poněkud těžší :-).
Chodí to dobře, ale neseje to...
www.bm-autocross-team.euweb.cz
pát lis 07, 2014 5:04 pm

Safky
Příspěvky: 3310
Registrován: čtv čer 10, 2010 8:33 pm
Bydliště: ????
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

to Čonkin:
Čekám, čekám a návod nikde :D (si dělám pr.el). V pátek jsem navážel 32/63 do kolejiště a nemít Tatru TerrNo 6x6, tak jsem tam ještě dnes. Musím uznat, že ne vždy a ne všechno se dá nahradit velkou sklápěčkou jako je třeba Tridem 8x4-4. Kvůli úspoře nákladů jsem uvažoval, že v rámci provozu po TŽ, by se některé přepravy daly jezdit traktorem s tandemovým přívěsem nebo tahačem 4x2 s 1-osým návěsem. Ale po těch pátečních jízdách jsem vystřízlivěl a musím uznat, že do extrémů je opravdu třeba mít 6x6 a nejlépe Tatru (výkyvné polonápravy). Pořád mě taky láká Tridem 8x2/6, je pravda, že do terénu to opravdu nebude, ale v rámci TŽ by se dal použít asi na 80 až 90% přeprav a v soupravě s lehkým tandemem by mohl legálně naložit 31 až 33 tun (podle použité korby). V soupravě jezdíme většinou lehký terén (betonárky, stavebniny, stavby na meziskládky ...), tam by měl ujet, ještě mě napadla taková past na řidiče. Kdyby ta 8x2/6 byla jen sklápěč S1 a tahala tandemový přívěs, ten by se vysypal dozadu, pak soupravu rozepnout a auto vysypat taky dozadu, náklad by měl auto odtlačit od hromady a když ne, měla by se dát zvednout poslední zvedačka, tím by se dotížila poháněná náprava a auto by mělo vyjet. Prý to tak kdysi dělal Čmakal na Dafech XF95.530 8x2/4 FAK a fungovalo to. Na 1 obratu to vidím na časovou ztrátu 5 až 10 min, tak za den to může být asi max. 1 hod práce řidiče navíc, ale na každé fůře by taková souprava měla naložit legálně min. o 500 kg víc a spotřebově by to mělo jít tak asi o 3 L/100 km dolů. Bohužel momentálně je tento nápad pro zbytek firmy moc radikální, takže pro příští rok zůstaneme u Tridemu 8x4-4 S3, což bude po DT Logistic druhý Tridem S3 v Moravskoslezském kraji.
Demo Tridemy Volva FMX prý skončily mimo ČR (Norsko a Finsko), takže praktické poznatky z provozu u zákazníků v ČR nebudou a Ti zákaznici, kteří ho měli půjčené mají spíše negativní zkušenosti (Šurda, Autodoprava Švarc). Divím se Volvu, že nepostavili demo spíše verzi S3 (aby se dala dát do soupravy), s normálním motorem (proč 540koní?) a pokud si víc zákazníků stěžovalo na špatné zatáčení, proč to nikdo neřešil? S takovou bude Volvo ČR pořád prodávat jen tahače FH, ale do nových segmentů se nedostane. A musím uznat, že Tridemy má Volvo ze všech značek nejvíc propracované (8x4-4, 8x4/4, 8x2/4, 8x2/6), jenom je třeba se tomu víc věnovat.
Tatra + MAN = Superstroj!
ned lis 09, 2014 7:22 pm

Venca R
Příspěvky: 1976
Registrován: stř bře 02, 2011 12:00 pm
Bydliště: Vychodní čechy

Příspěvek

Není lepší Phoenix 8x6 než Volvo tridem? Kór s překońovanou 540? Cenově a váhově je to velkej rozdíl?
ned lis 09, 2014 7:30 pm

Odpovědět

Zpět na „VOLVO“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů