Pokec o AETRu, profesních průkazech, pravidlech, zákonech, apod.

Moderátoři: martin_100, Olda, -Ondra-, cuisine, Chomuťák, Pavel Bíteš, mili, Pavel Šebek

Odpovědět
sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

gofy

Příspěvek

GOFY - Ano článek se týká přesně tohoto problému. Máš nárok na volno tak, jak je v úvodním článku popsáno. Druhá věc je jak tyto nároky uplatňovat. Firmy v MKD tyto nároky záměrně ignorují a spoléhají že řidiči budou mlčet protože dostávají diety a přináší jim to obrovské úspory v nákladech.
Jsou to jednoduché počty:
Řidič jezdí měsíc v EU a další měsíc by čerpal náhradní volno. Takže by jeho vůz stál. A to stojí peníze. Nebo by s jeho vozem odjel druhý řidič. To by firma musela nechat vyčistit a desinfikovat kabinu pracovníkem který na to má certifikát (samozřejmě pokud by chtěla dodržet i předpisy a povinnosti které jsou platné, ale už se na ně dávno zapomnělo). Musela by zaměstnávat skoro dvakrát více řidičů než je dnešní praxe. Odváděla by větší odvody na sociální, zdravotní pojištění a daně.
Že se těmto nákladům firmy vyhýbají mi příjde logické. Ale že státní úředníci, v době digitálních tachografů, nedovedou tyto nedostatky odhalit, to mi už tak logické nepřipadá. Že by státu ani zdravotním pojišťovnám tyto peníze nechyběli? U nás při 80 řidičích jsme to spočítali na sumu okolo 1 mil Kč měsíčně. A kde ty peníze skončí? Ve většině těchto firem je majitel ze zahraničí. Myslím, že za těchto podmínek můžeme makat ve dne v noci, ale pokladnice bude stále prázdná, na rozdíl od některých soukromých kapes…
Jak lze tyto oprávněné nároky uplatnit jsem již popisoval na www.proridice.eu jinému kolegovi, který měl podobný problém. Můžeš si to tam najít v mých příspěvcích. Ale počítej že se zaměstnavatel bude bránit všemi prostředky. Nejde totiž pouze o tvých pár desítek či stovek tisíc, ale hlavně o to že by se o své nároky začali hlásit i ostatní řidiči. A to už jsou peníze pro které se dělají různé věci.
Nakonec moje rada:
Pokud ti s tím nepomůže právník (nejlépe renomovaná právní kancelář) tak se do toho ani nepouštěj :(
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
úte srp 31, 2010 11:45 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Pro kolegu který mi poslal dotaz

Příspěvek

Zdar, info o tom místě nemám.
Ve zkušební době by asi šlo:
Pokud nemáš ve výplatním pásku vyčíslené přesčasy a máš důkaz že jsi někdy přesčas udělal (kolečka, nebo kartu), tak dát okamžité zrušení pracovního poměru na základě nevyplacení části mzdy. U soudu nemusíš dokazovat že ti něco nevyplatil. Pouze doložíš svoji pracovní dobu a zaměstnavatel musí dokazovat kdy a jak ti ji proplatil. Tvrzení že ti tyto přesčasy vyplatil ve složce „odměny, nebo prémie“ neobstojí, protože to není nároková složka mzdy. Proplacení přesčasů nároková složka mzdy je a náhradní volno ti nedal. NV by muselo být taky zaznamenáno ve výplatní pásce. Ani argument zaměstnavatele že o přesčasech nevěděl neobstojí. Je jeho povinnost vést evidenci pracovní doby. Nikoliv tvoje. Stačí když ti zaměstnavatel nevyplatí třeba jen malou částku ze mzdy. V takovém případě ti náleží tří měsíční odstupné. Není to moc, ale aspoň něco.
Ale vezmi si na to právníka!!! Spousta řidičů už doplatila jen na to, že v písemnostech k soudu udělali nějakou chybu. Stejně toho právníka nakonec zaplatí zaměstnavatel.
V poslední době například zaměstnanci DSH Corporation s.r.o. podali insolvenčí návrh protože jim nevyplatili mzdy. Ale bez právníka. A soud to zamítl. Protože návrh nebyl správně napsán…
Soudy neřeší jestli dostali mzdy nebo ne. Prostě je podání špatně napsané, tak to zamítne a bude to řešit až to podání bude napsané správně. Takový je prostě život…
Můžeš si to najít na:
www.justice.cz – je tam sloupec „insolvenční rejstřík“ podle jména firmy najdeš případ. Objeví se ti seznam a datum podání. A když klikneš na detail v jednotlivém řádku, objeví se ti celé písemnosti. Někdy trvá déle, než se větší grafický dokument načte. Musíš čekat.
Dopravních firem tam najdeš více. A pokud uvidíš že je některý případ zamítnutý, neznamená to vždy že byl odpůrce v právu. Přečti si pozorně odůvodnění rozsudku. Většinou jen žalobce udělal nějakou procesní chybu. A proto to zamítli. Pak se musíš odvolávat a vše se protahuje a prodražuje. Proto je dobré mít sjednanou pojistku právní ochrany.
Například na Moravia logistic podávali zaměstnanci návrh asi pětkrát, než se to naučili. Ale dnes už je ta firma tam, kde měla být už dávno. Tady je vidět že není nejdůležitější jak vysoko má majitel žalované firmy známosti, ale jestli má žalobce dostatek trpělivosti.
A že by ostatní zaměstnanci přišli o práci? Řidiči určitě ne. Ty dopravy se budou jezdit dále, jen je bude vozit jiná firma a řidiči přejdou k jiné firmě.
Stejně tak je to se zakázkami. Ceny za dopravu jsou stále nižší. Pokud má dopravce tak velké náklady, že neplatí řidičům přesčasy, spadne časem do problému se zaměstnanci a jejich zakázky můžou převzít jiní dopravci, kteří si to umějí zorganizovat lépe…
Tak ti držím palce, ať to pro tebe dobře dopadne.
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
ned zář 05, 2010 6:47 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

petrw

Příspěvek

Petře – dotaz jsem formuloval zhruba takto:

Jako řidič kamionu jsem byl vyslán na pracovní cestu, která trvala 35 dnů. Ihned po návratu mne zaměstnavatel poslal na další pracovní cestu s odůvodněním, že během pracovní cesty jsem všechny dny nepracoval a některé dny pouze odpočívám v odstaveném vozidle na parkovištích. Podle něj mám v této době volno. Proto, podle názoru zaměstnavatele, ani po měsíční cestě nemám nárok na další volno na zotavenou v místě bydliště, ani na náhradní volno. Podle něj a jeho účetní jsem povinen, pokud to situace vyžaduje, setrvat ve vozidle všechny dny v roce, kromě řádné dovolené, nebo případné nemocenské. Na další volné dny v místě bydliště, údajně nemám nárok.
Během pracovní cesty nemám možnost pracovat déle jak 8h denně. Zbytek času trávím v odstaveném kamionu na parkovištích. Jiné ubytování ani přesčasy během pracovní cesty mi zaměstnavatel neumožňuje. Přesto doufám, že i když jsem do pracovního poměru nastoupil jako řidič a souhlasil, že budu vysílán na pracovní cesty, zákony a předpisy ČR nedovolují, aby mne zaměstnavatel takto zneužíval a úplně mě odstavil od běžné společnosti, rodinného, veřejného i společenského života.
- Je takovýto postup zaměstnavatele v souladu se Zákoníkem práce?
- Podle kterých zákonů mohu uplatňovat volno po pracovní cestě?
Dále jsem přiložil kopii své pracovní smlouvy k doložení podmínek pracovně právního vztahu mezi mnou a zaměstnavatelem.

Je možné připojit také úvodní článek s tabulkou a doplnit otázku:

- Můžu uplatnit „překážku v práci na straně zaměstnavatele“ podle § 208 Zákoníku práce?
(podobně jako je uvedeno v článku, který přikládám ke svému dotazu, včetně tabulky s přehledem pracovní doby)
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
čtv zář 23, 2010 7:33 am

petrW.
Příspěvky: 1457
Registrován: ned pro 28, 2008 12:48 pm
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak to pošli a dej nám vědět jak to dopadlo.
čtv zář 23, 2010 8:24 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

.

Příspěvek

Udělal jsem to. Podle odpovědi jsem napsal úvodní příspěvek..
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
pát zář 24, 2010 12:40 pm

petrW.
Příspěvky: 1457
Registrován: ned pro 28, 2008 12:48 pm
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Tak nám dej tu odpověd přečíst :?:
sob zář 25, 2010 1:23 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Petrw

Příspěvek

Proč sem dávat odpověď úřadu, která řeší pouze jednu situaci?
Případy jsou rozdilné. Řidiči, kterých se to týká, se mohou sami dotazovat MPSV, nebo DAS.
Dostanou odpověď na svůj konkrétní případ..

Ty jsi před časem psal, že se tě to netýká. Že máš vše zaplaceno a že je to blábol.
Něco se změnilo, že se tak staráš?
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
pát říj 01, 2010 7:07 am

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Tak já jsem dneska také skončil zaměstnavatel mi dlučí diety od začátku roku a 250 hodin přesčasů.
pát říj 01, 2010 6:16 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Pegos

Příspěvek

Tak ti přeji, abys svoje nároky dostal co nejdříve vyplaceny. V pracovněprávním řízení je důkazní břemeno vždy na straně zaměstnavatele. Předložíš doklady o svých nárocích a pokud by je zaměstnavatel rozporoval, bude on muset dokázat, že to bylo jinak.
Nenechej se odradit tvrzením, že z výpisu tachografu nelze určit pracovní doba. Když policajtům tento výpis postačí, aby řidičům dávali pokuty za překročení denní, nebo týdenní pracovní doby. Proč by tento záznam neměl být stejně průkazný při uplatňování nároku na mzdu?
Pokud máš DAS, tak ji požádej o zastupování ihned od začátku. I tak se soud táhne dlouho. Bez právníka by to bylo ještě delší a drahé…

Včera v televizi politici tvrdili, že dopravcům opět chybí velké množství, hlavně zkušených řidičů. A že se údajně nechtějí stěhovat za prací. Nedivím se, když řidičům, kromě soudu, nikdo nezajistí výplatu mzdy. A soudy trvají dlouho. Neznám mnoho řidičů, kteří jsou finančně schopni pracovat na svoje náklady celé měsíce až roky a čekat na výplatu cestovních náhrad i mzdy. Politiků, takto finančně schopných znám daleko více. Ale ti se o své náhrady a mzdy nemusejí soudit. Proto jich je stále více :)

Hodně zdaru u soudu a držím ti palce
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
sob říj 09, 2010 10:00 am

Uživatelský avatar
Pegos
Příspěvky: 950
Registrován: pát bře 14, 2008 9:21 pm
Bydliště: liberecko

Příspěvek

Uvidíme jak to dopadne bohužel rozumná domluva s ním není a tak vše co mám výkazy práce a výkazy diet budu předávat občansko právní poradně a uvidím co mi poradí. Pak zkusím kámoše je to právník a třeba pomůže. Když jsem to předběžně spočítal dělá to skoro 100 tis. no holt chybama se člověk učí.
ned říj 10, 2010 11:18 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek

Nemusíš dávat zbytečně výpověď ani souhlasit s dohodou.
Dluhem ti zaměstnavatel zřejmě způsobil překážku v práci.
(Jak se můžeš do práce dopravit, když ti zadržuje peníze?)
A vyplatit alespoň základní mzdu ti musí…

Chce to hlavně trpělivost.
Je až zarážející jak jsou státní úřady laxní k případům kdy někdo dluží část mzdy.
Vždyť stát z této dlužné částky dostane nemalé odvody (soc.-zdrav.-daň).
Myslíte že odměňování podle výkonu by mohlo státní úředníky probudit? :roll:
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
ned říj 10, 2010 4:01 pm

kuntík
Příspěvky: 986
Registrován: pát črc 17, 2009 3:11 am
Bydliště: JM

Příspěvek

sibr:
napsal si něco o vyčištění a dezinfekci kabiny. mužeš uvest nějaký předpis, který toto nařizuje apod? něco bych o tom chtěl vědět at si rozšířím obzory. :) nevím o tom, že by to někdo řešil a už se mi stalo,že vlezu do auta a téměř zvracím. :roll: díkec
asi se na tu šoféřinu...
už se stalo...
úte říj 12, 2010 7:11 pm

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

kuntik

Příspěvek

Nediv se, že se takové podružné věci jako hygiena, dnes neřeší. Zajistit důstojné hygienické prostředí na pracovištích, přijde zaměstnavatele daleko levněji, než plnit 100% svých mzdových povinností. Určitě nemáš na výplatní pásce vypsány všechny přesčasové hodiny, rozpočítány veškeré příplatky, uvedeny náhradní volna, atd. Můžeš se pokusit dohodnout se zaměstnavatelem, že nebudeš požadovat doplatit mzdu, když ti vyhoví v tomto problému. Pokud se zaměstnavatel nebojí porušovat Zákoník práce, zejména v oblasti mzdových předpisů, pak se určitě nezalekne „nějaké“ kontroly ze strany hygieny. Osobně si myslím, že se ti vysměje. Protože, když si řidič neumí obhájit svoji mzdu, jak může obhájit své nároky na pracovní prostředí? Případně, když státní úřady nedovedou obhájit finanční nároky zaměstnanců a státu, jak mohou obhájit nárok zaměstnanců na odpovídající pracovní prostředí? Nakonec to skončí u soudu.
Takže se musíš rozhodnout.
a) chceš se soudit o pořádek v kabině?
b) chceš se soudit o doplacení mzdy?

Jinak je to téma zajímavé, ale není předmětem tohoto vlákna.
Založ jiné vlákno, kde o tom můžeme diskutovat, nebo se můžeš obrátit na hygienu.
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
stř říj 13, 2010 8:59 am

Uživatelský avatar
Bohousek1
Příspěvky: 470
Registrován: pon črc 30, 2007 9:45 am
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek

Kuntik - zadny predpis to zamestnavateli neuklada, je to jen o jeho zajmu, aby ridici byli v cistem prostredi. Vim, ze jsme to nechavali delat vzdy, kdyz se menili ridici.

EDIT : odpoved je na otazku dezinfekce kabiny.
Jinak neresim ochranu zdravi pri praci.
Naposledy upravil(a) Bohousek1 dne stř říj 13, 2010 3:46 pm, celkem upraveno 1 x.
.::: Bohousek1 :::.
http://www.sdruzeniridicu.cz/
http://www.proridice.eu/
...Ridici pro ridice...
stř říj 13, 2010 11:12 am

sibr
BAN
Příspěvky: 1784
Registrován: stř kvě 20, 2009 12:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek

Aha-opět SŘPD (sdružení řidičů přátel dopravců :-( )
Podle nich a dopravců je vše jen otázka dobré vůle zaměstnavatele. Samozřejmě že oboustranná dohoda je ideální, ale závazný rámec určuje Zákoník práce.
Co nám říká například v § 102?
(1) Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.
……….
(5) Při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik vychází zaměstnavatel ze všeobecných preventivních zásad, kterými se rozumí
………
c) přizpůsobování pracovních podmínek potřebám zaměstnanců s cílem omezení působení negativních vlivů práce na jejich zdraví.
……….
Samozřejmě že povalující se papírek, který nechal na podlaze kabiny předešlý zaměstnanec nevytváří riziko ohrožení zdraví či nákazy. Ale jak se hygienik vyjádří k zahnívajícím zbytkům potravin, odloženém použitém spodním prádle, nebo prochcané matraci, či jiným možným zdrojům bakterií? Je řidič patřičně vybaven, oprávněn a schopen uklidit takovýto prostor způsobem, aby v něm pak bylo možno nejen pracovat, ale i jíst, pobývat v době odpočinku a přespávat, bez rizika přenosu nákazy?
Toť otázky :-)

Jak už jsem psal nahoře. Je to věc názorů a určitě argumentace neskončí dříve než u soudu.
Takže kdo chce jen psát, kecat či podepisovat petice ať v tom pokračuje. Nikomu to neuškodí.
Kdo se chce za svoje nároky opravdu postavit, musí k soudu. Bohužel je už dnes taková doba.

Znovu všem připomínám, že toto téma je sice zajímavé, ale nepatří do tohoto vlákna…
"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest" učitel národů Jan Amos Komenský
stř říj 13, 2010 2:28 pm

Odpovědět

Zpět na „Legislativní témata“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů