Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, Globe, Hynek, cuisine, Chomuťák, mc.cvok, spida, talaš.m
-
- Příspěvky: 4523
- Registrován: stř lis 05, 2008 10:50 pm
-
- Příspěvky: 418
- Registrován: sob bře 08, 2008 11:57 am
- Bydliště: Chodov u K.V.
- Kontaktovat uživatele:
No pokud se jedná o Jamal 6x4, tak pro naše podmínky stačí, jezdíme po tvrdém, takže přední náhon chybí jenom když se jezdí v bahně na kalech (párkrát za rok) a při sněhově kalamitě v zimě (cesty vyhrne buldozer a pak posypou auta 6x6, pak už není problém). Co se týče spotřeby je to asi o 1 L/100 km oproti Tatře 6x6, auto hůř zatáčí než 6x6 (má vykuchané přední polonápravy a hřídel dopředu = u plně naloženého auta je na přední nápravě zatížení jenom něco kolem 6,6 t). Pokud jde o opravy víc odchází svod - předek mu neodlehčí a náboje zadních náprav (ložiska, ozubení). Hlavním důvodem proč jsme ho v roce 2006 kupovali byla cena, asi o 700 tis. Kč levnější než Jamal SK4 6x6, takže jsme mohli 3 ks Jamalů 6x4 místo 2 ks Jamalů 6x6 a za tu dobu provozu to udělalo stejnou práci jako ty 6x6, takže obecně spokojenost. Motor, převodovka, skoro bez poruch, u sklápění v zimě zamrzá lanko sklápění, v kabině je oproti Jamalu 6x6 méně čalounění = je tam větší hluk. To je tak asi vše, příští rok je snad vyměníme za nové stroje.
Tatra + MAN = Superstroj!
Začátek filmu je skvělou reklamou na Jamaly
http://www.youtube.com/watch?v=uCDUcXWdhJU
( pro fandy techniky i podzemí, ve všech podobách, stojí za zhlédnutí celá série dokumentů Podzemní Čechy s Václavem Cílkem )
http://www.youtube.com/watch?v=uCDUcXWdhJU
( pro fandy techniky i podzemí, ve všech podobách, stojí za zhlédnutí celá série dokumentů Podzemní Čechy s Václavem Cílkem )
-
- Příspěvky: 4562
- Registrován: pon lis 28, 2011 10:06 pm
- Bydliště: Zlín
Jamal - zkusím to rozdělit na výhody a nevýhody:
Nejdříve výhody:
- velmi mnoho místa v kabině (rovná podlaha), vejdou se tam i 4 lidi
- lehké řazení (dlouhá šaltpáka)
- velmi pohodlný podvozek (řidič sedí až za přední nápravou, min. frekvence kmitů, podobně jako T148 ...)
- kapotové provedení - image firmy (i když některým lidem se Jamal vzhledově nelíbí)
- pokud se něco porouchá na silnici, řidič se dokáže ohřát v kabině během opravy, (platí hlavně pro Sibiř)
- kvůli rozložení váhy na nápravy se snad ani nedá přetížit přední nápravu = nepraskají torzky, netrpí přední náboje ...
- pokud dojde k nehodě na předek, skoro vždy se mění přední nárazník, kabota, ale kabina řidič a kabina jsou OK
- velmi rychle zvedá/spouští korbu
- pro řidiče větší bezpečnost u nehody, sedí dál od místa vzniku poškození vozidla
- pohodlný nástup do kabiny
Nevýhody:
- má delší rozvor než TerrNo1 tzn. Jamal má větší poloměry otáčení, větší délku
- horší přístup na opravy (spojka, topení a klima ...)
- hůře prodejný jako ojetina (těžký, jen S1, nejde do soupravy ...)
- vhodný pro provoz hlavně mimo silnice, na silniční provoz je moc těžký
- přetížené zadní nápravy, praskají listová péra, trpí náboje zadních náprav
- hůře zatáčí na mokru/sněhu/ledu, protože je nedotížená přední náprava
- vysoká boční nakládací výška, smykový nakladač UNC (Bobek) ho nenaloží
- špatně dostupná rezerva z boku vozidla Tatra, nejde povolit
P.S.: Včera jsme vyhráli v aukci toho žlutého předváděcího Jamala SK4 s Norgrenem, takže asi poslední "nový" Jamal u nás na firmě, pak to vidím na Phoenixe.
Nejdříve výhody:
- velmi mnoho místa v kabině (rovná podlaha), vejdou se tam i 4 lidi
- lehké řazení (dlouhá šaltpáka)
- velmi pohodlný podvozek (řidič sedí až za přední nápravou, min. frekvence kmitů, podobně jako T148 ...)
- kapotové provedení - image firmy (i když některým lidem se Jamal vzhledově nelíbí)
- pokud se něco porouchá na silnici, řidič se dokáže ohřát v kabině během opravy, (platí hlavně pro Sibiř)
- kvůli rozložení váhy na nápravy se snad ani nedá přetížit přední nápravu = nepraskají torzky, netrpí přední náboje ...
- pokud dojde k nehodě na předek, skoro vždy se mění přední nárazník, kabota, ale kabina řidič a kabina jsou OK
- velmi rychle zvedá/spouští korbu
- pro řidiče větší bezpečnost u nehody, sedí dál od místa vzniku poškození vozidla
- pohodlný nástup do kabiny
Nevýhody:
- má delší rozvor než TerrNo1 tzn. Jamal má větší poloměry otáčení, větší délku
- horší přístup na opravy (spojka, topení a klima ...)
- hůře prodejný jako ojetina (těžký, jen S1, nejde do soupravy ...)
- vhodný pro provoz hlavně mimo silnice, na silniční provoz je moc těžký
- přetížené zadní nápravy, praskají listová péra, trpí náboje zadních náprav
- hůře zatáčí na mokru/sněhu/ledu, protože je nedotížená přední náprava
- vysoká boční nakládací výška, smykový nakladač UNC (Bobek) ho nenaloží
- špatně dostupná rezerva z boku vozidla Tatra, nejde povolit
P.S.: Včera jsme vyhráli v aukci toho žlutého předváděcího Jamala SK4 s Norgrenem, takže asi poslední "nový" Jamal u nás na firmě, pak to vidím na Phoenixe.
Tatra + MAN = Superstroj!
Pane kolego pěkně se pletete, SK4 rozvor 3700+1320 mm, S24 rozvor 3440+1320 mm
http://partners.tatra.cz/exter_pr/vp/ne ... 0&jazyk=CZ
http://partners.tatra.cz/exter_pr/vp/ne ... 9&jazyk=CZ
No a ty poloměry co jsou v technických listech jsou úplné blbosti (Jamal = 18,4 m má menší než TerrNo1 = 20,0 m!).
Jamala jsme vážil minulý týden s celkovou hmotností 35 tun (o 2 t přetížený), rovnoměrně naložený, na předku 7,1 t
TerrNo1 s celkovou 35 tun, na předku 8,6 t, proto to dobře zatáčí i na ledu ...
http://partners.tatra.cz/exter_pr/vp/ne ... 0&jazyk=CZ
http://partners.tatra.cz/exter_pr/vp/ne ... 9&jazyk=CZ
No a ty poloměry co jsou v technických listech jsou úplné blbosti (Jamal = 18,4 m má menší než TerrNo1 = 20,0 m!).
Jamala jsme vážil minulý týden s celkovou hmotností 35 tun (o 2 t přetížený), rovnoměrně naložený, na předku 7,1 t
TerrNo1 s celkovou 35 tun, na předku 8,6 t, proto to dobře zatáčí i na ledu ...
Tatra + MAN = Superstroj!
Tak to by měl být náš nový Jamal, 1. s Norgrenem, zajímavé je, že je tam 14-ti stupňová převodovka, ale se slabým motorem 280 kW, to jsem zvědavý jak to pojede Ještě dotaz, nevíte jak je na Tatře s Norgrenem řešen pohon čerpadla (je tam pořád zařazeno L nebo H v převodovce?). Menší problém jsem přece jen objevil, Jamal je na pneu 13 R 22,5 a my jezdíme v jenom na 315/80 R 22,5, tak musím vymyslet na jaké auto dát ty gumy (asi na Tedoma 6x4).
Tatra + MAN = Superstroj!
Safky : to , co mě přijde naprosto neochopitelné , to že Tatra vyráběla auta pouze se silným motorem a čtrnáctikvaltem a nebo se slabým motorem a desetikvaltem se konečně změnilo a je možné použít slabý motor a čtrnáctikvalt .
Ono , nač je silnému motoru moc kvaltů ? K ničemu .
Ale slabý motor potřebuje pro zachování dynamiky jemněji odstupnované převodování ........
Pozdě , ale přece ..........
Pomocný pohon ( sklápění ) nemá na Norgren a převodovku vliv . Tudíž pokud ho zapneš na malou půlku , je na malé půlce . Pokud na velkou , tak to jde přes velkou .
Ono , nač je silnému motoru moc kvaltů ? K ničemu .
Ale slabý motor potřebuje pro zachování dynamiky jemněji odstupnované převodování ........
Pozdě , ale přece ..........
Pomocný pohon ( sklápění ) nemá na Norgren a převodovku vliv . Tudíž pokud ho zapneš na malou půlku , je na malé půlce . Pokud na velkou , tak to jde přes velkou .
Naposledy upravil(a) bazilisak dne čtv pro 15, 2011 6:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti