Moderátoři: martin_100, Olda, Hynek, cuisine, spida

Odpovědět
nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

Marley: Vypadá to, že T-815 už bude asi jen pro hasiče (údajně mají výjimku z EIV) a T-810 se asi v EIV taky jen tak nedočkáme. Civilních kusů se neprodá tolik, aby se vyplatila homologace, pro vojenské účely nejspíš v nabídce tento model zůstane. Udržovat při životě několik modelů a zajišťovat pro ně servis se Tatře při ročním prodeji kolem tisíce kusů evidentně nevyplatí, takže krok je to celkem pochopitelný.
stř lis 19, 2014 4:55 pm

laik
Příspěvky: 2575
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Příspěvek

Marley: Jo, tohle je obecně známej fakt. Já se ovšem ptal, je-li pravda, že novou homologaci obrdrží jen vyráběný auto, jak Macík doloží, že Liazy pořád vyrábí (když je nevyrábí), pokud chce homologovat auto, jež údajně staví.

Jo, vlastníkem loga škodovky je Plzeň.
stř lis 19, 2014 4:56 pm

Uživatelský avatar
Marley
Příspěvky: 365
Registrován: úte led 07, 2014 12:27 am
Bydliště: Tábor

Příspěvek

laik: o škodovce nepadlo ani slovo, btw. kdyby se tak jednou jeste rozhodli, ze budou v nejaky omezeny serii delat trucky... :D ;)... Ochrannou známku LIAZ vlastní společnost AP Trust, součást holdingu Škoda...
stř lis 19, 2014 5:19 pm

Uživatelský avatar
Timy
Příspěvky: 2211
Registrován: stř lis 26, 2008 6:04 pm
Bydliště: Gottwaldov

Příspěvek

Tohle se dnes objevilo v liazáckém vlákně:
http://www.abicko.cz/clanek/precti-si-z ... oziva.html

Oficiální stránky: http://www.senodakaru.cz/?page_id=110
!LIAZ 4life!
stř lis 19, 2014 7:22 pm

Hynek
Příspěvky: 6784
Registrován: ned bře 19, 2006 7:10 pm
Bydliště: U Mělníka

Příspěvek

Add výrobní program Tatry:
T163 Jamal - výroba oficiálně končí ke konci tohoto roku
T815-2 Terrno1 (facelifty i předfacelifty) - pro legislativní trh zbyly homologované pouze typy R55 4x4 a R35 6x6 s dvojkabinou pro hasiče (výjimka - viz níže), pro nelegislativní trh dokud bude odbyt (rusko, asie atd)
T810 - vypadá to pouze na vojenské modifikace, pravděpodobně se nevyplatí civilní homologace
T815-7 - pro hasiče vozidla na výjimku (dost široký sortiment podvozků od 4x4 po 8x8 - pod cisterny, jeřáby, valníky atd.), pro nelegislativní trhy bez problémů a bude i v Euro VI
T158 - v podstatě hlavní, nosný výrobní program pro legislativní trhy

Add výjimka pro hasiče - hasiči si musí při každém VŘ žádat o výjimku - lze jít až na EURO III - která je však vždy MD ČR schválena. Vozidlo nikdy nesmí být prodáno mimo hasiče.
stř lis 19, 2014 7:51 pm

JuraF
Příspěvky: 43
Registrován: ned led 08, 2012 6:56 pm
Bydliště: Wallachian Kingdom

Příspěvek

nero: O to mi právě šlo, stačí onen katalog kde Iveco dotyčnou kreaturu nabízí a možnost objednávy jako taková, nebo si musí x takových variant najít zákazníka. Katalog by možná problém nebyl pro Tatru. Ve vrcholném motorsportu to je vždycky o zkoušení hranic.
čtv lis 20, 2014 2:54 pm

nero
Příspěvky: 3960
Registrován: stř bře 29, 2006 11:54 pm
Bydliště: Brno, Praha

Příspěvek

Asi by takové provedeni mělo jít reálně objednat, ty ks nevím. Dlouhá kabina na Jamalu by ale možná vyžadovala homologaci. Jenom kvuli jednomu závodnimu autu to nemá cenu řešit, navic u modelu, který letos končí.
čtv lis 20, 2014 5:31 pm

Smil
Příspěvky: 1935
Registrován: sob led 08, 2011 1:47 pm
Bydliště: Doma

Příspěvek

Ještě se vrátím k tiskovce BDP, když jsme v té hospodě. Mně přišlo jako by se Vrátný navážel do minulých aut a jak hrozný motor tam do teď měl. Takto jsem to z jeho řečí vycítil.
čtv lis 20, 2014 9:37 pm

ateliersk
Příspěvky: 330
Registrován: stř led 05, 2011 8:28 am
Bydliště: Kutná Hora

Příspěvek

Smil píše:Ještě se vrátím k tiskovce BDP, když jsme v té hospodě. Mně přišlo jako by se Vrátný navážel do minulých aut a jak hrozný motor tam do teď měl. Takto jsem to z jeho řečí vycítil.
to jsou spiš klasické "marketingové" kecy jak teď konečně mají tu nejlepší techniku, kterou dosud neměli a pod. A dělají to ve větší či menší míře všichni.

Pepa
čtv lis 20, 2014 9:44 pm

filip 90
Příspěvky: 6369
Registrován: úte lis 11, 2008 10:26 pm
Kontaktovat uživatele:

Kapota = 2 metry života

Příspěvek

Ano je to psychologický důvod, auto navozuje pocit, že pilot neřídí kamion ale osobní auto, takže si víc dovolí. Je to o tom s čim kdo chce jet. Někdo závodí s kamionem a někdo si chce připadat co nejvíc jak v osobáku, tak staví kapoťáka.

Ta bezpečnost je pochybná. Je to o tuhosti konstrukce vůči okolnímu prostředí. Když budu sedět v tanku (což se dá brát jako absolutně tuhá konstrukce vůči většině běžných věcí), tak je jedno jestli jsem řidič vpředu nebo nabíječ vzadu. Ano u běžného kamionu (typický příklad Scania T vs. Scania R) to tak je, protože ty auta jsou plechařina. Když beru náraz do zdi s R tak jsem vlastně první co je na ráně. Mám před sebou (pod sebou) jen nárazník a pak už jdu já. Náprava je za mnou, motor někde na mojí úrovni a sedim v kabině co se zmuchlá jak kus papíru. Takže volanty v břiše atd... Když narazím s T, tak mám před sebou nápravu, motor, slušný kus rámu a to už něco pohltí.

Ale u závoďáku to je jinak. Kabina má rám, kterej musí vydržet náraz auta. Je zpevněná, má pojistný lana aby se neurvala. Navíc sedim vzadějc v podstatě na nápravě. Kabina s řidičem je daleko líp spojená s rámem auta a tuhostí se k němu nesrovnatelně víc blíží než u normálního auta. Tim chci říct, že když to někam narvu, tak se to nikam nedeformuje, takže nejsou potřeba žádný deformační zony. A když se to začne deformovat, tak už je to stejně jedno, protože to je taková rána, že to přetížení člověk těžko přežije.
Když vemu nehodu Aleše. Pokud to chápu dobře, tak se zaryli čumákem do země a auto udělalo kotrmelec vpřed. První šly do země kola a nárazník (v podstatě v místě kde by byla kabina u trambusa), urvaly se náboje co pohltilo nějakou energii. Tim deformace ale skončily (plastová kapota byla netknutá), protože dál je rám a roura (vlastně na úrovni co by byla přidělaná kabina u trambusa). Síly působily vpřed vodorovně rovnoběžně s rámem u sériovky by se možná utrhla vzadu kabina a šla by do země, ale tady se nic takovýho nestalo z výše zmíněných důvodů. Ryli dál a jelikož síla působila pod těžištěm začali dělat kotrmelec a nárazník (předek roury) se stal osou rotace okolo který auto udělalo kotoul. No a o obvodová rychlost se zvětšuje se vzdáleností od bodu rotace, takže když dopadli na střechu, tak v kabině dostali "o ten metr a pul větší ránu" než kdyby seděli vepředu nad nápravou prakticky v ose rotace.
Takže opravdu jim čumák tak pomoh? Hm?
Filip Nikl
pát lis 21, 2014 10:41 am

latis
Příspěvky: 104
Registrován: pát lis 23, 2012 9:12 am
Bydliště: Ostrava

kapotaky

Příspěvek

V tom co pise filip90 je bohuzel dost pravdy pro Alese.Fyzika funguje presne jak popsal a podle fotek se jinak nic moc nestalo,ale stejny prubeh by byl u trambusu taky.Je to proste o pocitu jezdce.Mam rad kapoty na silnicnich tahacich,ale tyzavodaky jsou divne.Pro me jako tatrovaka je smutne ale spis to ze Tatra bude delat jen Phenixy.A i kdyz chapu duvody,je mi to lito.
pát lis 21, 2014 12:23 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

Filip to celkom pekne popisal, ale... nieje vsetko tak uplne jasne predvidatelne, ako by sa mohlo zdat, a mozu vzdy nastat rozne pripady zrazky, kedy moze byt vyhodnejsie take, alebo onake postavenie kabiny. Len ku prikladu uvediem, ze som bol ucastny jedneho crash testu vykonaneho USI Zilina, jednalo sa o celnu zrazku autobusu s banalnym chodcom, celna zrazka centrovana na stred prednej casti busu pri rychlosti 90 km/h. Nikto nemal z nicoho obavy (okrem Dummyho), vodic skuseny znalec, vykonal nespocet crashtestov. Vsetko prebehlo v poriadku, ale po zastaveni na prekvapenie vodic nevystupoval z busu ako vsetci normalne ocakavali. Sedel totiz prilis v predu a pruzna deformacia prednych casti mu sposobila taky naraz do noh, ze sa sam obaval toho, ze uz chodit nebude. Nakoniec sa po pol hodine pozviechal. Vsetci experti sa hned pozliezali a zistovali co sa stalo, pretoze neboli poznat ziadne na prvy pohlad badatelne poskodenia karoserie. Doslo k takym pruznym deformaciam karoserie busu, ktore by ram istotne nezastavil a je tiez iste, ze ak by sedel o vacsi kus vzadu, tak by mu taka banalna nehoda ako zrazka s chodcom istotne nic nesposobila. Tym samozrejme nechcem porovnavat Karosu a dakarsky truck, len poukazat na nepredvidatelne spravanie deformacii pri roznom type narazu. Pre zaujimavost, Dummy bol prejdeny celym autobusom a skoncil pod zadnymi kolesami, hlava Dummyho sa nasla asi 50m pred konecnou polohou autobusu, takze ten vodic na tom nebol v porovnani s Dummym az tak zle.
Inak pri pohlade na kabinu Tatry Tomasa Tomecka po nehode na Dakare2009 by som si takou nekonecnou tuhostou ochranneho ramu nebol isty.
http://www.tomastomecek.cz/cz/rallye/da ... 130109.htm[/url]
pát lis 21, 2014 1:09 pm

laik
Příspěvky: 2575
Registrován: čtv říj 04, 2012 2:30 pm
Bydliště: Zeměkoule

Příspěvek

Pružným? To se to vyhnulo, dalo mu to přes nohy a vrátilo se to zpátky?
pát lis 21, 2014 1:24 pm

Peter G
Příspěvky: 639
Registrován: čtv úno 28, 2013 1:00 pm

Příspěvek

presne tak, a este to dolamalo nejake plasty na palubke, co bol dokaz (okrem soferovych noh), ze to bolo prepruzene dost daleko. Sofer Karosy je v podstate jednou nohou v hrobe, pred celnym narazom je chraneny len nejakymi tenkymi plechmi, a ak ho to nahodou nezabije, tak ho urcite dorazi bud zozadu letiaci pasazier, alebo rovno sedacka, ktora sa utrhne uz pri prudsom brzdeni, v pripade zapnutych bezpecnostnych pasov to bude celok sedacka-pasazier :-)
pát lis 21, 2014 1:30 pm

Tod2
Příspěvky: 1230
Registrován: čtv led 08, 2009 3:22 pm
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek

Peter G
oprav si ten odkaz...
rám TT určitě neměl "kvalitu" dnešních rámů, taky ho pak po nehodě začali dělat jinak...
pát lis 21, 2014 1:39 pm

Odpovědět

Zpět na „RALLY DAKAR apod.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů