Příspěvek
to TeSi:
U nás je Kerax 8x4, taky motor 450 DXI E4 na podobné úrovni jako Tatra Phoenix 8x6 E5, v praxi podle trasy a délky obratu v sólu se pod 35 L/100 km nedostaneme, v soupravě pod 40 L/100 km. S tím vážením máte štěstí, nás váží asi tak 1x až 2x ročně, zaklepat na dřevo, prozatím s čistým štítem, pohybujeme se v toleranci. Těžká 8x4 s velkou korbou (16 až 18 m3) je při provozu po silnic extrémní riziko na přetížení, pod bagrem se vozí odhadem kolem 20 tun, u štěrku a balené kde je váhá, se dá naložit i přesně +/- 16 až 17 tun. Některé stavební firmy (např. Berger Bohemia), mají přímo ve svém ceníku napsanou nosnost (21 t) s jakou se pak přepočítávají sazby dle tkm. Spotřeba 8x4 je na úrovni tahače 4x2 s návěsem, je pravda, že každé vozidlo je na jinou práci.
Modrý Tridem MAN TGS 8x4-4 je asi poslední souprava na delší dobu, ekonomika v soupravě je špatná (oproti tahači s návěsem), výhodou je univerzalita použití (obratnost jako sólo 6x4), zlepšená trakce oproti klasické 8x4 (Anfahrhilfe = pomoc při rozjezdu, kdy jde při celkové hmotnosti 32 tun dotížit poháněné nápravy na 27,3 t), snížená spotřeba paliva (hypoidní zadní nápravy + zvedací náprava) a velká legální užitečná hmotnost (dle výpočtu cca. 18,3 tuny). Cena za komplet je astronomická +/- 115.000,- EUR bez DPH.
Tatra + MAN = Superstroj!