Příspěvek
Filip90: napsaný hezky, ale to je všechno známý, já su taky přesvědčenej, že většina těch mániček tam je ráda, že si může dovést svůj přenosnej domácí obývák o velikosti autobusu pro 50 lidí, koneckonců většina z nich nemá sebemenší představu, kdo byl Thierry Sabine, co kdysi Dakar znamenal a co sem pozoroval řady těch motorkářů, sem pevně přesvědčenej, že spousta z nich ani neví, že Dakar je město, natož město v Senegalu v západní Africe. Ta počáteční Paris - Dakar se z toho vytratila už dávno, takže tam ani není problém, aby ti hloubavější nedejbože museli namáhat svou hlavičku tím, jak s tím vším souvisí. Sou to prostě enduroví závodníci a kam je pošlou závodit, tam jedou, jestli je to Argentína, Chile, nebo cokoliv jinýho...
Samozřejmě, že to k tomu dospělo vlivem peněz, co se do toho pumpují a přesunem do jižního Améru, kde se z toho prostě dělá ještě dražší show. Koneckonů i musí, když už si to ty státy platěj, že jo. V Africe to bylo naopak a jsem přesvědčenej, že závodníkům v 80tkách pramálo vadilo, že jim 5m od cesty kterou jedou nestojej davy pošuků, ty státy se tam využívaly čisto z toho důvodu, že poskytovaly tu nejlepší možnou krajinu na zemi, kde se to dalo pořádat, ne proto, že by tam byly davy fanoušků. Jan de Rooy, hlavně s jeho Turbo Twinem to je samozřejmě kapitola sama pro sebe. Ten si tam ten 1000 koňovej truck co dával na prdel osobákům dotáhnul už před víc jak 20ti lety, no taky to jednou "lehce" přepísknuli... Jakože já bych třeba na Jakaru jet nechtěl, už jen když vidím ty lidi, tak mě chytá rapl, to samý jak když sleduju tady klasický rallye a vidím ty dementy, jak stojej na břížcích v zatáčkách, kde to ty auta valej kilem nebo víc. V podstatě je zázrak, že tam těch rozsekaných fandů vlastně ještě nebylo nijak moc, letos zatím mám dojem 1 mrtvej a pár těžce zraněných od té číňanky, ale vjet tam do nějakýho toho davu kamión v rychlosti, jako se třeba MK zablokovalo to řízení, tak je z toho sekaná, že by se z toho mám dojem i miliardovej Dakar hodně těžko otřepával.
U ASO je to jasný, tam nemá smysl cokoliv řešit, prostě z Afriky by jim nic nepřiteklo. Smutný je, že při těch miliardách, co se v tom točí, nejsou schopní nabídnout třeba ty rozumně fungující trackingy závodníků, zobrazování na mapě podle iritracku, jako to má AER. Přitom to iritracky všichni mají a pokud si něco takovýho může dovolit zařídit AER(a i když i Dakar to dříve měl), tak při těch současných cifrách, co se tam točí a jak se to dělá pro fanoušky, by cena toho měla být jak plivnutí do moře. A obecně celej ten fanouškovskej servis je v podstatě až trapně mizivej, min. co se týče těch, pro který se nedělají ty úvodní show přímo na místě.
Proto právě sem říkal, že by mi vyhovovalo, kdyby ještě pár závodníků přibylo na AER, tam koneckonců jsou přesně ti, co popisuješ, ti, co pamatují Thierry Sabineho, co si chtěj dokázat, že dokáží projet těch 600km pouští, kde široko daleko nic není a dokážou to vozítko co maj dotlačit ke slavnému Růžovému jezeru, i když neporazí Kamaz a aniž by k tomu potřebovali obrovský tým opravářů a náklaďáky plný náhradních dílů na postavení několika dalších stejných aut(což jak se zdá občas i tak nestačí, viz. dnes/včera Carlos Sainz...).
Samozřejmě je jasný, že Dakar jako takovej v tom současným stavu prostě v té severní Africe znovu skončit nemůže, protože se tam točí takový milióny dolarů, že to i pochopí i ty pologramotný až negramotný černoši a budou si z toho pravděpodobně chtít utrhnout kus pro sebe, pravděpodobně použitím AK-47. To se stalo prostě tak drahý, že je to na všem neuvěřitelně vidět. Narozdíl právě od AER, která je tím svým spartánským složením a držením se tradice prvních Rallye Paříž - Dakar(až na tým Kamazu samozřejmě, kterej i tam čítá několik desítek lidí co přestavují auta) docela nenápadná a může se tak zatím úspěšně (zaklepávám) vyhýbat možným problémům. A myslím, že kdyby to situace dovolila, mohli by v budoucnu i opět protáhnout ty etapy třeba směrem k Alžírsku a Mali.