Moderátoři: martin_100, Leoš H, Olda, -Ondra-

Odpovědět
solide
Příspěvky: 18
Registrován: úte lis 15, 2016 10:38 am
Bydliště: Havlickuv Brod

Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Dobrý deň, kúpili sme hasičské auto , MAN TGM 15.280, ktoré má najazdené 44.800 km. Auto je rok výroby 2009. Auto predtým pôsobila v Holandsku, vo výcvikovom stredisku hasičov. Bohužiaľ nevieme s týmto autom prejsť emisnými kontrola .
V pamäti závad v riadiacej jednotke motora nie sú žiadne chyby.

Postupovali sme nasledovne:
1/vymenil sme filtre, vyčistili EGR ventil, čidlá
2/Kúpil som najkvalitnejšiu naftu, pridal do nafty aditíva . Šofér prešiel s autom asi 40 km s obmedzeným radením do dvojky, max.rýchlosť 50 km, vo vyšších otáčkach a s ohriatym motorom išiel na emisie - neprešiel.
3/skontrolovali sme nastavenie ventilov, auto má katalyzátor, podľa diagnostiky je na hranici upchatia, auto má nadmernú dymivosť, pri zošliapnutí plynu ide z výfuku čierny dym.
Pred jazdou sme ešte vymenil MAP senzor, lambda sondu, rozhýbali klapku motorovej brzdy (aj keď bola stuhnutá v otvorenej polohe) rozhýbal sme klapku EGR ventilu (nešla otvoriť do plna), nastavil sa ventilové vôle. Aj po ďalšom dlhšom prejdení s kvalitnou naftou a prípravkom na čistenie vstrekovacej sústavy Tec 2000 sa dymivosť nezmenšila.

Zložil sme potom rúru výfuku aby som sa pozrel do katalyzátora. Pri teplom motore a odpojenej trubke výfuku motor fajčí ešte pred katalyzátorom.
Nemá s tým niekto skúsenosti, neporadí?
Podľa vás je problém v katalyzátore, keď má auto tak, málo km?

Obrázek

videa:
https://youtu.be/Xt5holfXIeM
https://youtube.com/shorts/Ij0K7EgZwmM
https://youtu.be/Z1EutCKL5sI

Ďakujem za každú, dobrú radu. Jan
úte dub 08, 2025 9:02 am

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 12159
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

ty auta takhle kouří normálně ...technik je prostě debil...max vyčistit katalizátor....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
úte dub 08, 2025 3:19 pm

electro460
Příspěvky: 72
Registrován: pát kvě 11, 2018 9:05 pm
Bydliště: Morava

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Zkuste se ještě zaměřit na turbo.Sundejte sani a zkuste jestli se vrtulka toči volně.Popřipadě jestli mate možnost změř tlak turba.
úte dub 08, 2025 9:20 pm

solide
Příspěvky: 18
Registrován: úte lis 15, 2016 10:38 am
Bydliště: Havlickuv Brod

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Ďakujem za odpovede, dali sme teraz vstriky na test. Potom sa pozrieme na to turbo. Auto ale išlo po kúpe, po vlastnej osi, cez 1000 km a šofér hovoril že bolo svižné a fungovalo v poriadku. To keby bol problém s turbom by nebolo, či?

Môže byť katalyzátor plný keď má tak auto málo kilometrov? Neporadí niekto, v prípade že bude treba čistiť katalyzátor,, kde to spravia dobrovoľným hasičom, za dobrú cenu ? J
stř dub 09, 2025 10:46 am

solide
Příspěvky: 18
Registrován: úte lis 15, 2016 10:38 am
Bydliště: Havlickuv Brod

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Tak aby som si to musel vyžrať do konca, práve mi a volali z Bosch servisu že vstriky, ktoré sme z auta včera poslali z auta na testovanie, sú v poriadku.
Odpoveď mechanica:
1/Na turba jsem koukal, u obou se vrtulky točí volně, axiální vůle žádná, nějaká radiální tam je. Ale neviděl bych to jako hraniční.Tlak turba se ukazuje v diagnostice. Bohužel v mojí diagnostice nemám předpokládaný tlak, jen aktuální. Těžko říct jestli trouba stíhají při akceleraci dostatečně natlačit. Budu muset zkusit objednat diagnostiku v jiné dílně jestli jim to ukáže.

.Kouř z výfuku je černo šedivý.


2/ tlak ve vysokotlaké liště o který se stará regulační ventil jsem kontroloval, předpokládaný a aktuální se moc nelišil, dělal jsem i vysokotlakou zkoušku kdy čerpadlo se natlačí čerpadlo a výstřiky na vysoký tlak a postupně se reguluje na nižší. Ten proběhl v pořádku. Můžů zkusit vyměnit vysokotlaký ventil na čerpadle..

Uf, čo ďalej?
čtv dub 10, 2025 4:01 pm

Karel334
Příspěvky: 1617
Registrován: sob bře 11, 2006 8:36 pm

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Nic....nech to 30 dní spát a pak změřit emise kde to opravdu umí... nač rozebírat motor který funguje ,to je fakt pitomost. Natankujte syntetickou naftu nebo vervu, vypalte tomu výfuk a pak za spolehlivým emisarem. Vysokotlak nemá nic společného s kouřivostí... řj posílá na trysky více dávky ,více nafty a tam je asi ten problém který bych neřešil když auto jede a startuje. měření emisí je návod jak si rozjebat dobrý starý motor..
čtv dub 10, 2025 6:17 pm

Uživatelský avatar
martin440
rumová víla
Příspěvky: 12159
Registrován: sob zář 08, 2007 3:24 pm
Bydliště: irgendwo in Westböhmen-RUM -)

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Karel334.... :thumbud: :thumbud: :thumbud: :thumbud: zelení sráčí.... nic jinýho se nedá napsat....
auto nemůže za vola, kterej v něm sedí, keci sou zadara, whisky stojí prachy.....
https://slobodnyvysielac.sk/relacie/hodina-vlka/
pát dub 11, 2025 4:01 pm

Uživatelský avatar
M.Z.
Příspěvky: 2164
Registrován: ned kvě 15, 2011 12:36 pm
Bydliště: Čeladná
Kontaktovat uživatele:

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Mě se z těch videí nezdá, že by auto z r.2009 nadměrně kouřilo, jak píšou výše, jeď na emise jinam. Vše co jste museli udělat, jsou vyhozené prachy, auto funguje normálně.
R490
Nooteboom OSDS 48-03
hoonring.cz
F-150 ROUSH
KTM X-BOW
pát dub 11, 2025 11:57 pm

solide
Příspěvky: 18
Registrován: úte lis 15, 2016 10:38 am
Bydliště: Havlickuv Brod

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

zdravim, dnesna odpoved od mechanika:
Na turba jsem koukal, u obou se vrtulky točí volně, axiální vůle žádná, nějaká radiální tam je. Ale neviděl bych to jako hraniční. Tlak turba se ukazuje v diagnostice. Bohužel v mojí diagnostice nemám předpokládaný tlak, jen aktuální. Těžko říct jestli trouba stíhají při akceleraci dostatečně natlačit. Budu muset zkusit objednat diagnostiku v jiné dílně jestli jim to ukáže.
pon dub 14, 2025 11:07 am

Danóš
Příspěvky: 29
Registrován: pát úno 19, 2010 6:20 pm
Bydliště: Brnisko

Re: Problém s emisiami MAN TGM 15.280, najazdené cca 45 tis km.

Příspěvek

Ahoj,
Ten diferenční tlak na filtru (3-5 mbar na volnoběh je alespoň u OSOBÁKŮ úplně ok, 10-15mbar bývá před vypálením takže omezení průtoku spalin filtrem je malé takže to vypadá vpořádku). Na turbu obtok. ventil těsní, není přidřený ? popř. ovládaní ventilu (podtlak.baňka, hadička? )
Ten EGR je ovládaný el.motorkem? Není tam potřeba zakl.nastavení?
stř dub 16, 2025 6:08 pm

Odpovědět

Zpět na „MAN“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů