to mirazapletal:
Chlape čteš mi myšlenky, za pevným návěsem by se dal tahat ještě přívěs a mohla by vzniknout souprava délky až 22,5 m, bez povolení pro nadrozměr, ale u sklápěček je taková souprava nevyužitá (celková hmotnost soupravy bude pořád 48 tun), mělo by to smysl je pro lehké velkoobjemové věci (navážení automobilek plastovými kompenenty apod.). Pevný návěs by se musel znova homologovat pro tah přívěsů.
Pokud jde o druhou část dotazu máš taky pravdu, tvůj nápad se už dnes používá v Holandsku. Firma Veldhuizen u lehkého pevného návěsu pro vozidla do 3,5 tuny celkové hmotnosti (MB Sprinter nebo VW Crafter) dojde u prázdné soupravy a zvednuté nápravy návěsu z přechodu kategorie vozidla: tahač návěsu na sólo vozidlo s naloženým břemenem (podmínkou je aby prázdná souprava vážila méně než 3,5 tuny) a výhodou je, že už řidič nemusí jet jen 80 km/hod po dálnicích (jako tahač s návěsem), ale může jet až 130 km/hod (jako osobní vozidlo do 3,5 t celkové hmotnosti).
Pokud jde o mýto tak ještě větší vychytávku mají vymyšlenou ve Švýcarsku - na tahač 4x2 naloží 2 osý sklápěcí návěs a místo mýta na 4 nápravy platí jen za 2 nápravy. Pokud jde o tahač 4x2 + pevný návěs 1-osý při zvednuté nápravě návěsu se bude platit jen za 2 nápravy, ale bude to asi trošku problém vysvětlit kontrolním orgánům (Celní správa, Policie) aby tuto fintu v legislativě pochopily. Kontrolní brány fotí auta shora - asi nepůjde poznat jestli je náprava návěsu nahoře nebo dole, nejlepší bude mít odplachtovanou korbu aby bylo vidět, že je souprava prázdná.
Pokud jde ještě o mýto, opačný extrém platí na Slovensku, sazba za ujetý km je pro 4 nápravová vozidla vyšší než pro 5-ti nápravová (asi si myslí, že osmikolky se víc přetěžujou než normální návěsová souprava) = je lepší mít jednotku na mýto pořád zapnutou na 5 náprav.
![Obrázek](http://s1.postimage.org/MaZSS.jpg)
![Obrázek](http://s1.postimage.org/Mb8Rr.jpg)